Tack för svar. Har några kommentarer. För att inte rycka lösa citat ur sitt sammanhang så har jag gjort så att jag markerat några meningar ovan med fetstil och en siffra och så följer mina kommentarer nedan.Björn Ehnberg skrev:Visst är det kul med kontrafaktisk historia? Man kan tillåta sig att tycka vad som helst, och Du är välkommen att göra det också.Ferdinand skrev:Åsikter i all ära. Men undrar om inte detta att Nockebybanan skulle ha varit i så dåligt skick och nedlagd om inte tvärbanan kommit, är just en åsikt och inte så mycket mer.Björn Ehnberg skrev: Egentligen också vid sidan av, men jag får som vanligt anmäla kraftigt avvikande åsikt (observera att jag här inte uttalar mig om ev. samordningsvinster mellan TvB och SB). Utan Tvärbaneprojektet hade NB med all säkerhet varit nedlagd vid det här laget. 1) Den driftsform man valde för NB dessförinnan ("en integrerad del av T-bana 1") var ren konstgjord andning. Banan var i dåligt skick, och relativt snart hade man dessutom tvingats ta ställning till hur man skulle ha det med fordonsparken i framtiden (även om A24-A30 nästan verkar ha evigt liv...).
På 1970-talet döpte man om 12:an till linje 120 och gjorde utredningar med syfte att ersätta Nockebybanan med bussar. Men man kom fram till att vägnätet var alldeles för dåligt för att det skulle bli tillräckligt bra trafik med dem. Därför gjorde man en kraftig upprustning av Nockebybanan i början av 1980-talet. Ungefär av samma kaliber som man strax sätter igång med på Farstagrenen på gröna linjen. Spårvagnstrafiken var nedlagd i åtskilliga månader och ersatt av temporär (dålig) busstrafik.
Om jag inte har alldeles fel, så var det vid detta tillfälle man dessutom drog isär spåren för att möjliggöra bredare vagnar vid en nyanskaffning. Låter egendomligt att man skulle ha gjort sig beväret och tagit kostnaden för allt detta om man ändå ska lägga ner banan. Det blir ju liksom ännu svårare att komma med något sådant då. Landstinget hade ju satsat åtskilliga miljoner på en upprustning. Precis som man satsat på andra banor.
Och beslutet om fortsatt underhåll av Nockebybanan i slutet av 1990-talet kom väl före beslutet om tvärbanan? De hade knappast direkt samband med varandra. Det var vägprojekten som tvärbanan hade samband med. Varför tar man ännu ett stort beslut om underhåll om banan skulle vara hotad? Tycker inte det håller.
Besluten om upprustningen av A24-A30 kom väl till under samma tidsperiod som banupprustningen på 1980-talet. Hur skulle man ha kunnat satsa på rejält och dyrt byte av det mesta inkromet i dessa vagnar för väsentlig livstidsförlängning om banan hade varit i dåligt skick? Nej, tycker inte det håller heller.
Varifrån kommer förresten åsikten att banan var i dåligt skick? Kanske från samma utredare som felaktigt konstaterade att Lidingöbanans bro till Ropsten var i dåligt skick?
Vilka upprustningar man gjorde av NB på 1980-talet tycker jag inte är så intressant. Det är i själva verket rätt löjligt att jämföra upprustningen av linje 18 med NB, som inte har tiondelen så mycket konstbyggnader. 2) Justeringen av spårmitten gjordes f.ö. först vid den senaste upprustningen, då man också justerade plattformarna.
Ombyggnaden av vagnarna gjordes ju för att fordonsfrågan inte skulle bli akut, 3) och det var f.ö. också kopplat till bevarandet av Lidingöbanan. Här har jag en känsla av att NB-vagnarna fick fungera som någon slags provbänk, eftersom de inte byggdes om lika fullständigt som LB:s vagnar. Det var dessutom inte en särskilt framsynt handling, eftersom man på det sättet har hållit liv i alldeles omoderna vagnar alldeles för länge. Situationen har i själva verket varit ohållbar på fordonssidan sedan Tvärbanan öppnade.
Att banan inte var i bästa skick är väl rätt uppenbart eftersom SL fick lov att investera 100 Mkr. till nya spår och ny kontaktledningsanläggning. 4) Det var ju dessutom den ombyggnad av Alviks station som föranleddes av Tvärbanan som gjorde det möjligt att stänga av och rusta upp NB så pass kraftigt 5) (inklusive den ombyggnad som gjorde det möjligt att trafiksätta de nyanskaffade A32-vagnarna, som var en av orsakerna till renoveringen). Det hade knappast genomförts utan Tvärbaneprojektet. Påstår Du någonting annat ligger bevisbördan på Dig. 6)
Snorkigheter om Lidingöbanan undanber jag mig. 7) Du har ingenting att lära mig om den banan! 8 )
Björn
1) Hur kan du säga att Nockebybanan med all säkerhet hade varit nerlagd om inte Tvärbanan byggts? Är det en åsikt eller har du någon källhänvisning?
2) Jag tänkte inte på konstbyggnaderna i första hand, där upprustning redan påbörjats på Farstagrenen. Jag tänkte på banvallen och längden för avstängning för jobb med den. Att tycka att det är löjligt att jämföra flera månaders avstängning för upprustning av den ena banvallen med flera månaders avstängning för upprustning av den andra banvallen är möjligen också en åsikt.
3) Fordonsfrågan hade inte blivit akut om man bestämt sig för att lägga ner Nockebybanan och ersätta den med bussar. Det var just för att man kommit fram till att man INTE skulle lägga ner Nockebybanan som fordonsfrågan blev akut. Man hade ju bestämt sig för att ha kvar Nockebybanan. Den var ju inte i så dåligt skick.
4) Att banan inte var i bästa skick 15 år efter den senaste större underhållsåtgärden är rätt naturligt. Det är inte liktydigt med att den var i så dåligt skick någon gång under de här 15 åren så den måste läggas ner.
5) Visst drog man nytta av alla pengar som fanns för tvärbaneprojektet för att passa på att göra den dyrbara förnyelsen broarna vid Alvik. Men de broarna var väl inte i sämre skick än någon annan av broarna på tunnelbanan. I så fall skulle man ju lika gärna kunna säga om större delen av tunnelbanan att den är i så dåligt skick så den skulle kunna läggas ner. Att broarna byggdes om visar inte att banan var i dåligt skick.
6) Jag tolkar detta som att du menar att de här broarna vid Alvik inte skulle ha rustats upp om man inte byggt Tvärbanan. Och att det ligger någon sorts bevisbörda hos mig att betvivla detta. Jag tror inte det.
7) Vem som står för snorkigheterna har vi nog också skild uppfattning om.
8 ) Nu var det ju inte Lidingöbanan jag argumenterade om utan Nockebybanan, så jag förstår inte hur du menar. Du kan väl ändå inte syfta på att om jag undrar om du nu hade någon källa i form av någon utredare som hävdade att Nockebybanan var i dåligt skick och undrar om det var samma utredare som utredde Lidingöbanan, att den frågan inte kan ställas? Om det du skrev inte var en ren felskrivning och du menade att jag inte har något att lära dig om Nockebybanan?
Till sist. Syftet med mitt förra inlägg var att jag försökte visa att Nockebybanan inte var i så dåligt skick att den skulle ha lagts ner om inte tvärbanan kommit. Jag tyckte det var bättre istället för pajkastning om att ditt inlägg skulle ha varit löjligt eller snorkigt. Om du fortfarande hävdar att ditt påstående är sant, så tycker jag att bevisbördan ligger på dig, inte på mig. T ex bevisbördan för att utan Tvärbaneprojektet hade NB med all säkerhet varit nedlagd vid det här laget.
Tillägg. Det var inte bara spåren på Nockebybanan som behövdes dras isär. Jag behövde dra isär 8 och ) så det blev 8 ) istället för

Så ingen missuppfattar