Hur varm blir en turbo...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Hur varm blir en turbo...
På en Omnicity led som ex, en buss som måste pressas hårt för att kunna hålla en hastighet
( som jag förstår rätt så blir turbon varmare ju mer motorn pressas)
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
-
Re: Hur varm blir en turbo...
När SAAB en gång i tiden introducerade sin turbo hade man problem med att vissa lacknyanser sprack på motorhuven p.g.a. hettan. Och jag har själv haft två 99 turbo och en 900 turbo och kan intyga att aggregatet kunde bli rödglödgat efter hård körning. Regnade eller snöade det fräste det när vattnet kokade bort från motorhuven. Därför var man tvungen att låta motorn gå på tomgång ett tag innan man stängde av den så att kallare olja hann cirkulera in aggregatet. Dessutom fick man inte köra hårt med kall motor, man fick vänta tills motorn blivit genomvarm innan man började köra hårt. Och på de två första bilarna fick jag byta aggregat redan mellan 2500 och 3700 mil. Sedan lärde jag mig att ta det lugnt mot slutet av en åktur så att aggregatet hann bli svalare. Desssutom måste man använda helsyntetisk olja, alla andra kvaliteter koksade av värmen vilket ledde till lagerhaverier.Acela skrev:På en Omnicity led som ex, en buss som måste pressas hårt för att kunna hålla en hastighet
Roligast var en 99 turbo av 80 års modell med tysk specifikatio, 2-dörrars, 5-växlad, inget lull-lull, en ren åkmaskin. 0-100 på så där 7 sekunder. Kunde hålla jämna steg med Audis "ur-quattro".
Men på en dieselmotor kan det ju vara annorlunda.
//Lars S
En turbo kan väl bli lika varm som avgaserna, och enligt den här sidan handlar det om ca 700 grader.
För att haka på tidigare skribents inlägg: Saab är bäst!
För att haka på tidigare skribents inlägg: Saab är bäst!

-
Medhåll från en ägare av en 9000 2.0T!37368 skrev:En turbo kan väl bli lika varm som avgaserna, och enligt För att haka på tidigare skribents inlägg: Saab är bäst!

För övrigt lär man sig i körskolan att man inte ska parkera bilar med turbo och/eller katalysatorer i högt tort gräs då detta kan ta eld av värmen.
-
Å 17, har man börjat lära ut det nu? Det är ju en och annan som råkat illa ut. Dessutom får man inte göra för många misslyckade startförsök med en bil med katalysator. Oförbränd bensin kan samlas i katalysatorn och sedan kan det säga PANG!Verspieder skrev:Medhåll från en ägare av en 9000 2.0T!37368 skrev:En turbo kan väl bli lika varm som avgaserna, och enligt För att haka på tidigare skribents inlägg: Saab är bäst!![]()
För övrigt lär man sig i körskolan att man inte ska parkera bilar med turbo och/eller katalysatorer i högt tort gräs då detta kan ta eld av värmen.
//Lars S
Jodå, det stod i körkortsböckerna redan för tio år sedan när jag tog körkort. Men det var nog ganska nytt då. Det du skriver vete dock tusan om det ens berättas särskilt ofta, det nämns ju oftast i bilarnas instruktionsböcker men anledningen brukar inte stå så tydligt.Lars Stegenius skrev:Å 17, har man börjat lära ut det nu? Det är ju en och annan som råkat illa ut. Dessutom får man inte göra för många misslyckade startförsök med en bil med katalysator. Oförbränd bensin kan samlas i katalysatorn och sedan kan det säga PANG!Verspieder skrev:För övrigt lär man sig i körskolan att man inte ska parkera bilar med turbo och/eller katalysatorer i högt tort gräs då detta kan ta eld av värmen.
Jag är ju amatör på förbränningsmotorområdet men kan det inte vara så, att de närmaste åren efter 1989 var alla katalysatorbilar så nya att misslyckade startförsök inte riktigt fanns i medvetandet, och först på senare år har det börjat bli ett problem?
Varm turbo
Även dessa fordon (förlåt det är ett spårfordon) Har turbo. I instruktioner för Snöblåsare så påpekas faran med värmen av turboaggregatet. Samt hur man startar och stoppar med turbon för att undvika skador på aggregatet.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Intressant och annorlunda läsning!
Jag anser oxå att tempen på aggregatet kan närma sig avgastemperaturen. Hur det är med dagens personbilsdieslar vet jag inte riktigt, men det är ju förförfinat nu... den första personbilsdieseln jag körde 1976 (Taxi Mercedes 200(?) m/71), orkade knappt starta sig själv, först dra ut knappen för glödstiften för att få rätt temperatur... det tog sin tid på vintern. idag tycks det som om dieseln erkännts och får mer utvecklining än bensin dito.
Jag gillade oxå det där med SAAB 99 TURBO, jag minns det så väl. En polare var först i "stan" med en dito, och det var en körmaskin, men, uppenbarligen släppt för tidigt till marknaden. Eller, om man vill, för sent? Turbo är långt ifrån en nyhet på bilar och lastbilar, men nu lyckades man klämma ur mer kraft... Vem f-n vill ha en bil där man måste byta aggregat efter 3000 mil? För mig skulle det betyda litet mer än 1 år mellan bytena. Dessutom, en bil som kan krackelera färgen på huven, då har man nog inte tänkt färdigt.....
Vidare, nån nämnde Audi, jag vill erinra mig att det oxå fanns en "Hemske" WV Passat Scorpio eller nåt dito, samtidigt, som var kallad turbo-dödaren i Malmö, naturligtvis hade en annan polare en dito.... bara för att jävlas. Jag tror dock WV´n höll bättre.
Tillsist, eftersom jag numera säljer verktygsmaskiner till överhalning av fartygsdieslar world-wide, både fyrtakt och tvåtakt, vet jag att det är stora mängder värme i turboagregaten, nära avgas temperaturen.
Så, om det är 400C, vanligt förekommande, eller 700C är mer en akademisk fråga, varmt är det...
Jan
Jag anser oxå att tempen på aggregatet kan närma sig avgastemperaturen. Hur det är med dagens personbilsdieslar vet jag inte riktigt, men det är ju förförfinat nu... den första personbilsdieseln jag körde 1976 (Taxi Mercedes 200(?) m/71), orkade knappt starta sig själv, först dra ut knappen för glödstiften för att få rätt temperatur... det tog sin tid på vintern. idag tycks det som om dieseln erkännts och får mer utvecklining än bensin dito.
Jag gillade oxå det där med SAAB 99 TURBO, jag minns det så väl. En polare var först i "stan" med en dito, och det var en körmaskin, men, uppenbarligen släppt för tidigt till marknaden. Eller, om man vill, för sent? Turbo är långt ifrån en nyhet på bilar och lastbilar, men nu lyckades man klämma ur mer kraft... Vem f-n vill ha en bil där man måste byta aggregat efter 3000 mil? För mig skulle det betyda litet mer än 1 år mellan bytena. Dessutom, en bil som kan krackelera färgen på huven, då har man nog inte tänkt färdigt.....
Vidare, nån nämnde Audi, jag vill erinra mig att det oxå fanns en "Hemske" WV Passat Scorpio eller nåt dito, samtidigt, som var kallad turbo-dödaren i Malmö, naturligtvis hade en annan polare en dito.... bara för att jävlas. Jag tror dock WV´n höll bättre.
Tillsist, eftersom jag numera säljer verktygsmaskiner till överhalning av fartygsdieslar world-wide, både fyrtakt och tvåtakt, vet jag att det är stora mängder värme i turboagregaten, nära avgas temperaturen.
Så, om det är 400C, vanligt förekommande, eller 700C är mer en akademisk fråga, varmt är det...
Jan
Ett par snabba kommentarer.
Jag tror inte att du behöver vänta tills motorn är riktigt genomvarm innan du börjar köra hårt. En personbilsmotor är genomvarm först efter c:a 1 timmes körning.
För att få en katalysator att tända - dvs börja fungera - vid kallstart ser man till att få förbränning så sent som möjligt i motorförloppet.
1975 när katen var ny tände den först efter c:a 10-15 minuters körning, idag är den igång inom en minut.
Kan för övrigt tänka mig att GM/Ford m.fl. blev något långa i huvudet när de hade bildat kartell och gick till CARB (California Air Resource Board) och tyckte att de nya emissionskraven var fullständigt orimliga och att det inte var möjligt att med en bensinmotor att komma ner dit. Varvid Carb undrade hur en liten svensk hisingsbaserad firma hade kunnat lyckas.
Året var 1975 och grundkonceptet katalysator och insprutning lanserades.
Turbon kan mycket riktigt bli mycket varm. Den kan faktiskt bli varmare än avgaserna. p*V=NRT, allmänna gaslagen, säger att om vi ökar trycket och behåller antalet partiklar och även volymen, så ökar temperaturen. Då har man dock kört riktigt hårt.
//Tony
Jag tror inte att du behöver vänta tills motorn är riktigt genomvarm innan du börjar köra hårt. En personbilsmotor är genomvarm först efter c:a 1 timmes körning.
För att få en katalysator att tända - dvs börja fungera - vid kallstart ser man till att få förbränning så sent som möjligt i motorförloppet.
1975 när katen var ny tände den först efter c:a 10-15 minuters körning, idag är den igång inom en minut.
Kan för övrigt tänka mig att GM/Ford m.fl. blev något långa i huvudet när de hade bildat kartell och gick till CARB (California Air Resource Board) och tyckte att de nya emissionskraven var fullständigt orimliga och att det inte var möjligt att med en bensinmotor att komma ner dit. Varvid Carb undrade hur en liten svensk hisingsbaserad firma hade kunnat lyckas.
Året var 1975 och grundkonceptet katalysator och insprutning lanserades.
Turbon kan mycket riktigt bli mycket varm. Den kan faktiskt bli varmare än avgaserna. p*V=NRT, allmänna gaslagen, säger att om vi ökar trycket och behåller antalet partiklar och även volymen, så ökar temperaturen. Då har man dock kört riktigt hårt.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
aha. Då vet jagLars Ödlund skrev:Turbon blir rödglödgad vid hård körning ja, upp till 1000 grader är inte alls ovanligtAcela skrev:Svaren jag fått gäller ju personabil nu. Men handlar det om samma värme i bussar som i personbilar?
Därför är det så farligt med läckande olja eller bränsle i närheten.

Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200