A 32 i packad& klart

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan A

A 32 i packad& klart

Inlägg av Johan A »

I tv pogrammet packad& klart åkte en kille A 32 vagn i Istanbul igår . Det var kul för högtalrn lät pricis som hos oss och då sa han DET LÅTER SOM I TUNNEL BANAN . Är dom bygda i Sverige också ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
carltram
Kontakt:

Re: A 32 i packad& klart

Inlägg av carltram »

Johan A skrev:I tv pogrammet packad& klart åkte en kille A 32 vagn i Istanbul igår . Det var kul för högtalrn lät pricis som hos oss och då sa han DET LÅTER SOM I TUNNEL BANAN . Är dom bygda i Sverige också ?
I Thomas Johanssons häfte "Spårvägsfordon-teknik, tillverkning och kostnader" finns en bild på sidan 38. På bilden syns två Istambulvagnar i Bombardiers fabrik i Wien.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

För att vara korrekt, så är A32 en intern SL-benämning! Modellen heter alltså något helt annat, jag vet inte vad!
RVR

Inlägg av RVR »

Vagnsmodellen heter Flexity Swift och tillverkaren är Bombardier Transportation.

Även om A32 är en en intern SL beteckning så har jag sett den beteckningen användas av operatören för de avyttrade vagnarna från SLs option i Nederländerna.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

A32:orna är i huvudsak byggda vid Bombardiers fabrik i Wien, delserie 2 (vagn 413 - 422) helt och hållet där. Slutmonteringen skedde såvitt jag förstår i Västerås, varefter vagnarna transporterades på järnväg till Älvsjö fvb. Tvärbanan. När holländarna fick överta några A32:or ur SL:s option (för trafiken Alphen - Gouda) trodde de tydligen att att A32 var Bombardiers produktnamn. De skiljer sig på några punkter från Stockholmsutförandet.

De turkiska vagnarna är tydligen byggda i Wien, hur mycket de avviker från A32 i utförandet vet jag inte. Här är en bild från Wikipedia, samt en beskrivning av lokaltrafiken i Istanbul. Där finns också en del turkiska länkar, vissa kunskaper i turkiska språket är nog av nöden. Lägg märke till att den linje de trafikerar delvis är rena innerstadsspårvägen.

Delserie 3 till Stockholm verkar dröja, leverans var planerad att påbörjas vecka 12, men olika kanaler uppger att leveransstart är försenad med åtminstone en månad. Orsak okänd för mig.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Länk till tråd om vagnarna i Turkiet Tyvärr tycks bilderna vara bortplockade!

Och en länk till tråd om vagnarna i Holland. Med bilderna kvar!
Och ytterligare en tråd med bilderna kvar!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det som er interessant er at Istanbul nå har byttet leverandør. Neste generasjon vogner blir Alstom Citadis.
Användarens profilbild
Henrik N

Inlägg av Henrik N »

LÅ1 skrev:Länk till tråd om vagnarna i Turkiet Tyvärr tycks bilderna vara bortplockade!

Och en länk till tråd om vagnarna i Holland. Med bilderna kvar!
Och ytterligare en tråd med bilderna kvar!
Mina bilder som är bortplockade kan hittas på min bildsida :) http://www.pbase.com/henrik145/sparvagnar_istanbul
Skriv svar