A 32 i packad& klart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
A 32 i packad& klart
I tv pogrammet packad& klart åkte en kille A 32 vagn i Istanbul igår . Det var kul för högtalrn lät pricis som hos oss och då sa han DET LÅTER SOM I TUNNEL BANAN . Är dom bygda i Sverige också ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Re: A 32 i packad& klart
I Thomas Johanssons häfte "Spårvägsfordon-teknik, tillverkning och kostnader" finns en bild på sidan 38. På bilden syns två Istambulvagnar i Bombardiers fabrik i Wien.Johan A skrev:I tv pogrammet packad& klart åkte en kille A 32 vagn i Istanbul igår . Det var kul för högtalrn lät pricis som hos oss och då sa han DET LÅTER SOM I TUNNEL BANAN . Är dom bygda i Sverige också ?
Vagnsmodellen heter Flexity Swift och tillverkaren är Bombardier Transportation.
Även om A32 är en en intern SL beteckning så har jag sett den beteckningen användas av operatören för de avyttrade vagnarna från SLs option i Nederländerna.
Även om A32 är en en intern SL beteckning så har jag sett den beteckningen användas av operatören för de avyttrade vagnarna från SLs option i Nederländerna.
-
A32:orna är i huvudsak byggda vid Bombardiers fabrik i Wien, delserie 2 (vagn 413 - 422) helt och hållet där. Slutmonteringen skedde såvitt jag förstår i Västerås, varefter vagnarna transporterades på järnväg till Älvsjö fvb. Tvärbanan. När holländarna fick överta några A32:or ur SL:s option (för trafiken Alphen - Gouda) trodde de tydligen att att A32 var Bombardiers produktnamn. De skiljer sig på några punkter från Stockholmsutförandet.
De turkiska vagnarna är tydligen byggda i Wien, hur mycket de avviker från A32 i utförandet vet jag inte. Här är en bild från Wikipedia, samt en beskrivning av lokaltrafiken i Istanbul. Där finns också en del turkiska länkar, vissa kunskaper i turkiska språket är nog av nöden. Lägg märke till att den linje de trafikerar delvis är rena innerstadsspårvägen.
Delserie 3 till Stockholm verkar dröja, leverans var planerad att påbörjas vecka 12, men olika kanaler uppger att leveransstart är försenad med åtminstone en månad. Orsak okänd för mig.
Mvh.
Björn
De turkiska vagnarna är tydligen byggda i Wien, hur mycket de avviker från A32 i utförandet vet jag inte. Här är en bild från Wikipedia, samt en beskrivning av lokaltrafiken i Istanbul. Där finns också en del turkiska länkar, vissa kunskaper i turkiska språket är nog av nöden. Lägg märke till att den linje de trafikerar delvis är rena innerstadsspårvägen.
Delserie 3 till Stockholm verkar dröja, leverans var planerad att påbörjas vecka 12, men olika kanaler uppger att leveransstart är försenad med åtminstone en månad. Orsak okänd för mig.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Länk till tråd om vagnarna i Turkiet Tyvärr tycks bilderna vara bortplockade!
Och en länk till tråd om vagnarna i Holland. Med bilderna kvar!
Och ytterligare en tråd med bilderna kvar!
- Nils Carl Aspenberg
Mina bilder som är bortplockade kan hittas på min bildsidaLÅ1 skrev:Länk till tråd om vagnarna i Turkiet Tyvärr tycks bilderna vara bortplockade!