Duospårvagnar är hundra gånger bättre än klumpiga pendeltåg som bara kan hålla sig på "siit spår". Inget ont om tåg. Men duospårvagnen ersätter både tåg, anslutningsbussar och till viss del stadsbussar.
Att jag föreslog enkelspår från Holmstagatan via Schalegatan till Rambodal beror på att här finns redan befintlig spårväg. Och Schalegatan är inte för trång för enkelspår, dessutom kan man göra gatan enkelriktad för biltrafik.
Att linjen bör och kan byggas med enkelspår gör den till en billig utbyggnad. Anlägger man en mötesplats vid Hageby Vårdcentral så har man möjlighet till tät spårvagnstrafik. I Lidaleden skulle spåret anläggas i mitten av gatan, och därmed kan spårvagnarna hålla 60km/t
Jag anser att denna utbyggnad borde komma till stånd snarast, då det är billigare än att forsätta köra till Klingsberg. Linje 2 skulle bli lönsam även i de södra delarna.
Att lägga spåret i Hagebygatan och dubbelspår, är knappast aktuellt för en Rambodalslinje, det är inte ekonomiskt försvarsbart.
Bygg ut till Rambodal eller lägg ner spårvägen till Klingsberg och låt busslinje 114 ta över i Trozelligatan.
Spårväg till Rambodal och duospårvagnar!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler