Spårväg till Rambodal och duospårvagnar!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mikael Karlsson

Spårväg till Rambodal och duospårvagnar!

Inlägg av Mikael Karlsson »

Duospårvagnar är hundra gånger bättre än klumpiga pendeltåg som bara kan hålla sig på "siit spår". Inget ont om tåg. Men duospårvagnen ersätter både tåg, anslutningsbussar och till viss del stadsbussar.

Att jag föreslog enkelspår från Holmstagatan via Schalegatan till Rambodal beror på att här finns redan befintlig spårväg. Och Schalegatan är inte för trång för enkelspår, dessutom kan man göra gatan enkelriktad för biltrafik.
Att linjen bör och kan byggas med enkelspår gör den till en billig utbyggnad. Anlägger man en mötesplats vid Hageby Vårdcentral så har man möjlighet till tät spårvagnstrafik. I Lidaleden skulle spåret anläggas i mitten av gatan, och därmed kan spårvagnarna hålla 60km/t

Jag anser att denna utbyggnad borde komma till stånd snarast, då det är billigare än att forsätta köra till Klingsberg. Linje 2 skulle bli lönsam även i de södra delarna.
Att lägga spåret i Hagebygatan och dubbelspår, är knappast aktuellt för en Rambodalslinje, det är inte ekonomiskt försvarsbart.
Bygg ut till Rambodal eller lägg ner spårvägen till Klingsberg och låt busslinje 114 ta över i Trozelligatan.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Ett litet tips i all välmening: håll ihop samma ämne i en diskussionstråd, om du vill underlätta för oss andra och skapa en sammanhållen debatt. Motsatsen blir annars att diskussionen sprids ut eller inte blir av alls.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar