Låt mig stiga av först

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Låt mig stiga av först

Inlägg av Erik Sandblom »

Från stadsbyggnadsbloggen Betongelit:

"I städer och regioner som länge haft effektiv och koordinerad kollektivtrafik (exempelvis Stockholm) har många invånare utvecklats till riktiga pendlar-homo sapiens. Det yttrar sig bland annat så här: När ett tåg stannar vid en station vet de att det går snabbast att låta alla som ska gå av få göra det obehindrat."

"Öresundsregionen borde vid det här laget skaffat sig en grupp människor som kan kallas vana tågpendlare. Dock är det Malmöfestivalkaos vid varje tågdörr när ett tåg stannar vid en station. Även om det bara är 10 st som vill in i tåget när det stannar så lyckas man nästan alltid på ett effektivt sätt spärra utgången för de som ska av."

Dörrarna stängs

Trevlig blogg, kolla in!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är egentligen ganska onödigt att låta alla stiga av först. Folk kan gå lite för långt i sin artighet ibland. En normal tunnelbane- eller pendeltågsdörr är tillräckligt bred för att både påstigning och avstigning ska kunna ske samtidigt. Det hjälper förstås inte vid stationer som Stockholm C och T-centralen där en mycket stor del av passagerarna byts ut, men det skulle fungera bra på mindre stationer. Det är väldigt tidsödande att vid exempelvis Sockenplan 5-6 personer står och väntar vid första dörrparet på att någon långsam passagerare ska kliva av, i stället för att bara gå in samtidigt som den avstigande tar sig ut i sin egen takt.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Jo det är sant, men det där med att det bildas en ring runt dörren har jag också stött på. Det är som att folk står på respektfullt avstånd, men det hjälper inte så länge de avstigande är omringade.

En gång i Lund såg jag Jonas Birgersson stiga av, och jag stod o glodde och skulle på och Jonas gjorde en artig frågande min av typen "får vi gå av nu kanske"; alltså det artiga sättet att säga "ur vägen fårskallar, vi är ett gäng som ska av här". Han hade fleece på sig, men inte orange.
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Såklart kan det finnas lägen där det går bra att stiga på samtidigt som andra stiger av. Men där problem med lossning/lastning uppstår är ju vid större stationer, och då är det nästan alltid bäst att låta folk stiga av först.

Ibland när jag stiger av ett tåg i Sthlm, och det har bildats en ring runt dörren så man knappt kommer av brukar jag säga "Lämna plats för avstigande" och försöka låta ungefär som förarna låter när dom ropar ut samma budskap.

Det är ofta i dessa lägen som den spårbundna trafiken drar på sig sina förseningar.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:Det är egentligen ganska onödigt att låta alla stiga av först. Folk kan gå lite för långt i sin artighet ibland. En normal tunnelbane- eller pendeltågsdörr är tillräckligt bred för att både påstigning och avstigning ska kunna ske samtidigt. Det hjälper förstås inte vid stationer som Stockholm C och T-centralen där en mycket stor del av passagerarna byts ut, men det skulle fungera bra på mindre stationer. Det är väldigt tidsödande att vid exempelvis Sockenplan 5-6 personer står och väntar vid första dörrparet på att någon långsam passagerare ska kliva av, i stället för att bara gå in samtidigt som den avstigande tar sig ut i sin egen takt.
Dublin är ett skräckexempel och här funkar inte Ditt recept.
Alla påstigande täcker alla dörrar och så fort dörrarna öppnats så väller man in utan att ta hänsyn till att folk skall gå av varvid kaos uppstår.
De avstigande trycks allt längre in i vagnen och paniken utbryter - skall man hinna av?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

SL ,eller snarare SS, satsade väl mycket på information om detta när T-banan var ny. Har sett gamla affischer om detta.

Bäst, eller mest praktiskt, är väl att påstigande samlas nära tåget men inte framför dörrarna. Och att avstigande då går rakt fram efter att de kommit ut ur tåget.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:SL ,eller snarare SS, satsade väl mycket på information om detta när T-banan var ny. Har sett gamla affischer om detta.

Bäst, eller mest praktiskt, är väl att påstigande samlas nära tåget men inte framför dörrarna. Och att avstigande då går rakt fram efter att de kommit ut ur tåget.
Lika bra går det om de påstigande ställer sig mitt framför dörrarna och de avstigande avlägsnar sig i 45 graders vinkel. Problemet är i båda fallen att mängderna av av- och påstigande som struntar i detta för att de vill ta kortaste vägen hur som helst kommer att överlappa varandra.

Därför vore det mer praktiskt att ha påstigning genom varannan dörr och avstigning genom varannan, ett slags trafikantcirkulation med andra ord.
Användarens profilbild
Janne P

In eller ut?

Inlägg av Janne P »

Käre Erik,

Jag uppskattar Ditt inslag, men hur i hundan kan Du referera till en av Sveriges största skurkar som borde sitta inomm lås o bom efter alla han har lurat??? Är verkligen allt tillåtet i business? Jag köpte aldrig aktier, jag är för trög tack o lov. Nä, inte i min värld och jag jobbar som säljare. Jag har sett honom ett antal ggr på flyget med ryggsäck på glanstiden, skulle jag se honom nu skulle han nog få en spark på pungen, det är vad han förtjänar.

Att överhuvudtaget draga en jämförelse med Japan och Sverige är en styggelse, så som David Lindelöw gjorde. Sverige, inklusive alla storstäder, är ljusår från den Japanska strukturen och disciplinen.

Tror Du han har varit där? Kanske Du har? Jag är i Tokyo just nu. Jag reser till Japan 4 ggr per år och besöker Tokyo, Kobe, Osaka m.fl. städer. Här reser man 3 timmar med tåg och ändå är Shinkansen inne på minuten. Inte en minut före, inte en minut efter. På minuten. Att lämna plats för avstigande är väl en självklarhet, eller? Behöver det diskuteras?

Däremot, appropå Homosapiens, känner jag en viss avsaknad av de halv-homosapiens man ser ofta i stor-Stockholms området, även Malmö o Göteborg, (jag är där ett antal gånger per år), som vrålar, hoppar, kl-ttr- och bär sig åt som, halv-apor(?) i största allmännhet och kan endast uttrycka ord som "ÖÖÖÖHHH, ÅÅÅÅHHHH" och samtidigt peka med en trött blick.
Men det är klart, det är kanske en art som bara finns i huvudstadsområdet? Här finns de inte i alla fall.
Skulle de dyka upp, kan Du ge Dig F-n på att de övriga resenärerna tar hand om dem fort som en höna skiter. Jag har själv sett det och deltagit!
Accepteras icke!

Att David har en annan erfarenhet, kan ju bero på att, så som han skrev "Malmö Festivalen" att området är besökt av andra än lokalt boende vid det tillfället? Jag reser till Copenhagen Airport i stort sett varje vecka, till och från Malmö, men känner inte igen problemet.

Däremot, kan jag säga att jag är j-t förbannad på Öresundstrafiken eftersom de tåg de erbjuder oss spårbundna resenärer, är inte anpassade för folk med bagage, dvs till o från Kastrup flygplats. Platserna för oss med stor väska är synnerligen begränsad, för att inte säga obefintlig, sedan blir man "uppskrämd" av högtalaren som säger, stå inte i gången, det är förbjudet, stå inte vid dörrarna, det är förbjudet osv".. kan någon tala om för mig hur man slänger upp en Samsonite väska m/stor på hatthyllan som är gjord för en puderdosa?

Så, inte bara lovord från mig. Men det var skönt att få avreagera sig.....

Ha det bra i alla fall,
Sayonara
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Ett annat problem med Öresundstågen är de pendlare som tror sig ha hört "nånstans" att platsbiljetterna för dem som har sådana bara gäller från Malmö och inte ända från København H eller Kastrup, eftersom det är pendeltåg.

SJ säljer biljetter med sittplatsreservation, de gäller hela vägen från den station där det står på biljetten att de börjar gälla. Man måste till och med sätta sig på platsen inom en kvart annars kan den anses förverkad.

Men så kan det sitta nån pendlare där och säga "jag ska bara över bron, och jag åker här dagligen, dessutom gäller inte platsbiljetterna i Danmark". Den pendlaren far med mer eller mindre medveten osanning.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Hahaha!

Så sant Kantorn, jag håller med. Det råder vilda västern på den sträckan mellan Malmö-Kastrup-Köbenhavn o vice versa.

Jag trodde nämligen att det var så till den dag en liten "kärring" med hatt o käpp knackade mig på axeln (min väska stod helt felaktigt vid dörrarna..) och gjorde anspråk på mitt säte, jag vet inte om det var under hotet av käppen eller pga respekt för damens ålder men jag reste mig. Jag tänkte suck, hur förklarar jag det här för henne, men hon hade rätt!!!
Och pendlarna, de vet hur man "hanterar" en vilsen en-gångs-åkare, tyvärr.

Nu är min arbetsdag över här i Tokyo, åkt tuben 6ggr utan problem, tåget på minuten! Men, en reflektion, de är faktiskt inte mycket bättre än oss på att hålla undan för avstigande. Jag tror, som någon skrev, det beror bla på vilken riktning man tar ut från vagnen.

Annars är de chockerande strukturerade. På perongen på T-banan är det markerat var dörrarna kommer att stå på inkommande tåg. Där radar man snyggt upp sig, under tystnad förstås... Människor eller robotar???

Sayonara
Skriv svar