Hälften av Londons t-baneresor snabbare till fots

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Hälften av Londons t-baneresor snabbare till fots

Inlägg av Erik Sandblom »

"Over 50 per cent of tube journeys in central london are quicker on foot. The new Legible London signage system will help people use their feet to get around and see more of London at the same time."

Mayor unveils programme to transform cycling and walking in London

Enligt SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, är genomsnittsresan med tunnelbana 5,6 km och med spårvagn 4,4 km. Det tar mellan 23 och 13 minuter dörr till dörr på cykeln, för en vanlig svensson som håller i genomsnitt 15-20 km/h. Gröna linjen går enligt uppgift med en medelfart på 30 km/h. Antag att man har fyra minuters promenad till tunnelbanan i var ände och tåget kommer efter två minuter, och man slipper byten. Då måste man åka hela tio kilometer för att det ska bli lika snabbt som att cykla i genomsnitt 20 km/h.

Samtidigt är hälften av alla bilresor i Sverige kortare än fem kilometer.

Bantrafik 2006

Jag tycker inte det är ett vettigt transportsystem. Det behövs mer prioritering av gång- och cykeltrafik, på bekostnad av framförallt biltrafiken, eftersom biltrafiken tar mest plats per personkilometer. Det betyder: ta inte bort cykelbanor, som trafikborgarrådet Söderlund vill göra, och ta inte heller bort gågator, som föreslagits här på forumet.

Det måste bli mer attraktivt att gå och cykla, inte mindre. För fotgängare kan man ha ambitionen att eliminera övergångsställen och gångtunnlar, eftersom dessa är otrygga, oattraktiva och stoppar upp personflödet.
Daniel Mott
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 04 maj 2004 21:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Daniel Mott »

Jag känner knappast för att cykla i stadsmiljö och knappast annars heller, det är enklare och säkrare att åka t-bana eller buss. Promenera kan jag väl göra, men det lär knappast ta 20 minuter som t-banan in till stan (och det är den vanligaste rutten jag gör).
Daniel Mott
Sten Håårdh
Inlägg: 18
Blev medlem: söndag 06 januari 2008 20:31

Inlägg av Sten Håårdh »

Kanske det är det ökända londonvädret som spelar in? Det är en sak att promenera till jobbet i solsken och en helt annan att komma in på kontoret som en dränkt råtta. Men det kanske krävs ett jobb för att kunna sätta sig in i den situationen?
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Sten Håårdh skrev:Kanske det är det ökända londonvädret som spelar in? Det är en sak att promenera till jobbet i solsken och en helt annan att komma in på kontoret som en dränkt råtta.

Det finns paraplyer.


Bild

Antique maps and prints (konstig sida, man måste googla för att se bilderna)
Sten Håårdh
Inlägg: 18
Blev medlem: söndag 06 januari 2008 20:31

Inlägg av Sten Håårdh »

Visst finns det paraplyer, men vad beror det i så fall på att londonborna föredrar att åka kollektivt framför att gå? Det kan knappast bero på att alla är idioter.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Sten Håårdh skrev:Visst finns det paraplyer, men vad beror det i så fall på att londonborna föredrar att åka kollektivt framför att gå? Det kan knappast bero på att alla är idioter.

Projektet "Legible London signage system" pekar på att gatunätet är ganska snårigt i London så folk helt enkelt inte hittar, eller inte känner till kortaste vägen.

Personligen tror jag det kan ha att göra med omfattande biltrafik och att man måste vänta vid övergångställen istället för att gena direkt dit man ska. Precis som man försöker göra vagnar trevliga och fria från kl-tt-r så anser jag att man måste arbeta med att göra gatan trevlig och attraktiv för gångare. Bredare trottoarer på sydsidan av Klarabergsgatan i Stockholm t ex.
Skriv svar