Göteborgs vagn 342 skickad till Prag?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Göteborgs vagn 342 skickad till Prag?
Enligt marsnumret av Tramways and Urban Transit (sid 115) skall ledvagn 342 från spårvägen i Göteborg ha sänts till Prags spårvägars verkstad. Avsikten skall enligt notisen vara, att modernisera den elektriska utrustningen. Detta skall tydligen tjäna som en pilot ("prototyp") för (eventuella) ytterligare liknande moderniseringar. Vet någon om denna uppgift stämmer? Vad är det i så fall för ändringar som görs på vagnen?
/Gunnar Ekeving
Jag fick nu veta, att en M31 mycket riktigt skickats till Tjeckien för att få ny elektrisk styrutrustning. Om detta blir lyckat kommer samma operation att göras på fler vagnar. Den frigjorda gamla utrustningen skall användas som reservdelar för övriga vagnar (eftersom sådana reservdelar numera är svåra att få tag på)
Till de äldre "pedalvagnarna" går det däremot uppenbarligen att få tag på (eller själv tillverka?) de reservdelar som behövs till de inte lika sofistikerade styrsystemen
Till de äldre "pedalvagnarna" går det däremot uppenbarligen att få tag på (eller själv tillverka?) de reservdelar som behövs till de inte lika sofistikerade styrsystemen
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Tekniken som du vet går framåt och ASEA sitter nog inte inne med lager för sin vagnmodell M21.
Samma funderingar har visserligen jag också gällande reservdelslager till sin egna vagnpark.
När det gäller M31 så är den i stort behov av elektrisk revidering, Idag orsakar stillastående M31:or långa stopp de gånger de stannar på linjen.
Vagnen "dör" helt enkelt och går ej starta upp, oftast är det bogsering även om man ibland kan ha tur med ett säkringsbyte.
Samma funderingar har visserligen jag också gällande reservdelslager till sin egna vagnpark.
När det gäller M31 så är den i stort behov av elektrisk revidering, Idag orsakar stillastående M31:or långa stopp de gånger de stannar på linjen.
Vagnen "dör" helt enkelt och går ej starta upp, oftast är det bogsering även om man ibland kan ha tur med ett säkringsbyte.
Nej, det är en annan leverantör. Minns inte namnet men firman i fråga har även levererat till Prags spårvägar (modifierade Tatra-vagnar).Andy skrev:Er det noen som veit hva slags levrandør det er på utrustningen som skal monteres i vognen? AEG, Siemens, Kiepe eller noe lignende?
Tanken är att stoppa in ny styrelektronik samt IGBT-omriktare till traktionen & hjälpkraft. Gissningsvis blir det även någon form av fältbuss som används igenom vagnen.
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Det detta troligen främst handlar om är styrdatorer (sk. PLC-datorer) av olika slag som används istället för reläteknik i mycket av de maskiner som används i industri m.m. Spårvagnar och tåg (numera även bussar) är här att jämställa med maskiner.
Det är ju helt enkelt så att hårdvara slutar tillverkas och mjukvara slutar att uppdateras. Att installera nyare styrdatorer går ju självklart, men det brukar kräva en del ytterligare ändringar.
Ungefär motsvarande händer med kraftelektroniken, dvs de komponenter som som reglerar de stora strömmarna för motordrift och bromsning.
Ungefär samma sak har nu hänt inom PC-värden, varför jag tycker att ni alla ska fundera lite innan ni skaffar er en DVD-skiva med Windows Vista.
Vista är nog ett bra operativssytem, men det kräver mycket mycket mer av hårdvaran än vad t.ex. Windows XP gör.
den som inte har en relativt vass XP-dator, ska nog inte ens fundera på uppgradering, brukar sluta med att man byggt en ny dator annars, i princip !
Detta kallas tyvärr teknisk utveckling, vilket de väl är också, men man undrar ju kanske vart värden är på väg....
Och så kan man ju bara konstatera att gammal hederlig reläteknik oftast fungera alldeles för bra.
Det är ju helt enkelt så att hårdvara slutar tillverkas och mjukvara slutar att uppdateras. Att installera nyare styrdatorer går ju självklart, men det brukar kräva en del ytterligare ändringar.
Ungefär motsvarande händer med kraftelektroniken, dvs de komponenter som som reglerar de stora strömmarna för motordrift och bromsning.
Ungefär samma sak har nu hänt inom PC-värden, varför jag tycker att ni alla ska fundera lite innan ni skaffar er en DVD-skiva med Windows Vista.
Vista är nog ett bra operativssytem, men det kräver mycket mycket mer av hårdvaran än vad t.ex. Windows XP gör.
den som inte har en relativt vass XP-dator, ska nog inte ens fundera på uppgradering, brukar sluta med att man byggt en ny dator annars, i princip !
Detta kallas tyvärr teknisk utveckling, vilket de väl är också, men man undrar ju kanske vart värden är på väg....
Och så kan man ju bara konstatera att gammal hederlig reläteknik oftast fungera alldeles för bra.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Dette med reservedeler til vogner er et stort problem i hele sporveisverdenen. Bremen skifter nå ut elektronikken i en del av første generasjons lavgulvvogner fra begynnelsen av 1990-tallet. De får samme elektronikk som de nyeste vognene som ble levert i 2007. Dermed får man reservedeler til resten av 1. generasjon. Essen får ikke bremsedeler til 1. og 2. generasjon vogner fra Docklands, og her må hele bremsesystemet bygges om. Düsseldorf får ikke stålkastere til sine "Københavnvogner", og disse blir nå byttet til en mindre type. Düsseldorf beholder sine "Københavnvogner" fordi neste generasjon GT8S er mye svårare å hitte deler. Mülheim har store problemer å få deler til sine Stadtbahn M. Denne listen kunne bli uendelig. Når vognene er blitt 10 år, så starter problemene.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Dette med reservedeler til vogner er et stort problem i hele sporveisverdenen. Bremen skifter nå ut elektronikken i en del av første generasjons lavgulvvogner fra begynnelsen av 1990-tallet. De får samme elektronikk som de nyeste vognene som ble levert i 2007. Dermed får man reservedeler til resten av 1. generasjon. Essen får ikke bremsedeler til 1. og 2. generasjon vogner fra Docklands, og her må hele bremsesystemet bygges om. Düsseldorf får ikke stålkastere til sine "Københavnvogner", og disse blir nå byttet til en mindre type. Düsseldorf beholder sine "Københavnvogner" fordi neste generasjon GT8S er mye svårare å hitte deler. Mülheim har store problemer å få deler til sine Stadtbahn M. Denne listen kunne bli uendelig. Når vognene er blitt 10 år, så starter problemene.
Det är en firma, CEGELEC, i Prag som har fått ett uppdrag att byta ut kraftelektroniken i en M31. Det handlar om att byta traktionsomriktaren, hjälpkraftsomriktaren och styrdatorn för dessa.
M31 elektronik baseras på komponenter från sent 1970-tal till tidigt 1980-tal, elektrotekniskt är alltså konstruktionen ca 30 år. Flera viktiga komponenter tillverkas inte längre och några ersättningar går inte att få fram.
Om någon minns det så var vid den tiden det häftigaste man hade i datorväg en PC (8080) eller en PC-XT med monokrom skärm (solarie kallat).
/JAgr
M31 elektronik baseras på komponenter från sent 1970-tal till tidigt 1980-tal, elektrotekniskt är alltså konstruktionen ca 30 år. Flera viktiga komponenter tillverkas inte längre och några ersättningar går inte att få fram.
Om någon minns det så var vid den tiden det häftigaste man hade i datorväg en PC (8080) eller en PC-XT med monokrom skärm (solarie kallat).
/JAgr