Ah, precis väster om hållplatsen SKF till och med.
På ganska exakt denna plats råkade jag i somras ut för det förtretliga att växelföraren for in i ekrarna på bakhjulet på min cykel, när jag bara trampat en kort bit efter en punkteringslagning. Där fick jag för att jag tyckte att jag är halvhändig och kan justera växelföraren själv och därmed sa åt cykelreparatören att han inte behöver titta på den. (Punka vägrar jag laga själv däremot *S*)...
Jag vet inte riktigt men jag har två olika teorier.
1. Nästan 20 år efter att man hade börjat måla om vagnarna upptäckte man att man höll på att få samma färgsättning på alla vagnar. För att undvika detta bytte man färgsättning igen så att kunde börja en ny 20-årsperiod.
2. Man ville visa att man var något nytt och distansera sig från de gamla stofilerna som hade hittat på den förra färgsättningen.
Helt riktigt.
Det var en grupp utanför Spårvägen och trafikkontoret som "lobbade", kanske inte rätt uttryck, för att man skulle återgå till den gamla färgsättningen som användes från 1900-talets början.
Tanken gillades och beslutet togs på trafikkontoret att den nya vagnen skulle ha den nygamla färgsättningen och den skall successivt införas på övrig vagnpark.
Hade man inte tagit detta beslutet var det ganska troligt att vagnen hade blivit mellanblå med dekorrand som man kan se på en del bussar.
En av åsikterna var att denna färgsättning hade inte någon Göteborgsanknytning och samtidigt ansåg man det vara ganska låg sannolikhet att spårvagnen skulle köra utanför Göteborgsområdet varför Göteborgsfärgsättningen fick företräde.
Det är det närmaste jag kan komma till i frågan varför.
simonbertilsson skrev:Finns det två färgsättningar? Hur skulle då den andra se ut?
Förlåt en okunnig, men varför bytte man bort den blå-blå dekoren som var "fräsigare" mot den nya? Vagnarna ser klumpigare ut tycker jag.
Det finns blå-blå-blå och blå-vit, ungefär. Observera alltså att vagnen på bilden i trådstarten faktiskt har tre nyanser av blått, det översta är ljus-ljus-ljusblått och inte vitt.
Ett intressant photoshopexperiment vore att testa att byta ut denna ljusljusblåa färg mot vit/creme.
Min personliga åsikt är att den blå-vita (eller blå-creme) färgsättningen är snyggare än den blå-blå-blå.
Det som dock känns som största lyftet när det gäller färgförändringar är renoveringen av inredningen i alla M29 och några M28.
Jag upplever att de vagnar med den nygamla blå/cremevita målningen har en högre glans i lacken än vad vagnarna hade med den ursprungliga blå/cremevita målningen. Är det en synvilla, beror det på färgens ålder eller är det olika glans i lacken?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)