Mot Bergsjön...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
JayC
Inlägg: 134
Blev medlem: söndag 18 juni 2006 9:20

Mot Bergsjön...

Inlägg av JayC »

Bild

Under sin resa mot Bergsjön fotades denna vagn nära hållplatsen SKF i somras. (29/6 2007, för de intresserade :))

Förresten, hur många vagnar har fortfarande "gamla färgsättningen" (den som syns på bilden)?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Ah, precis väster om hållplatsen SKF till och med.

På ganska exakt denna plats råkade jag i somras ut för det förtretliga att växelföraren for in i ekrarna på bakhjulet på min cykel, när jag bara trampat en kort bit efter en punkteringslagning. Där fick jag för att jag tyckte att jag är halvhändig och kan justera växelföraren själv och därmed sa åt cykelreparatören att han inte behöver titta på den. (Punka vägrar jag laga själv däremot *S*)...
Användarens profilbild
Hjortron
Inlägg: 659
Blev medlem: tisdag 01 augusti 2006 17:16
Ort: Göteborg och Ånge

Re: Mot Bergsjön...

Inlägg av Hjortron »

JayC skrev:Förresten, hur många vagnar har fortfarande "gamla färgsättningen" (den som syns på bilden)?
12-14 kvarvarande i den fägsättningen
JayC
Inlägg: 134
Blev medlem: söndag 18 juni 2006 9:20

Re: Mot Bergsjön...

Inlägg av JayC »

Hjortron skrev:
JayC skrev:Förresten, hur många vagnar har fortfarande "gamla färgsättningen" (den som syns på bilden)?
12-14 kvarvarande i den fägsättningen
Jag tackar för svaret.
Användarens profilbild
simonbertilsson
Inlägg: 1063
Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
Ort: Mjölby

Inlägg av simonbertilsson »

Finns det två färgsättningar? Hur skulle då den andra se ut?
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Harald
Inlägg: 8829
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Så här:
Bild
Användarens profilbild
Cyclocop
Inlägg: 295
Blev medlem: torsdag 19 juli 2007 16:24
Ort: Årsta
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

simonbertilsson skrev:Finns det två färgsättningar? Hur skulle då den andra se ut?
Förlåt en okunnig, men varför bytte man bort den blå-blå dekoren som var "fräsigare" mot den nya? Vagnarna ser klumpigare ut tycker jag.
Ge spårtrafik företräde!
Harald
Inlägg: 8829
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag vet inte riktigt men jag har två olika teorier.

1. Nästan 20 år efter att man hade börjat måla om vagnarna upptäckte man att man höll på att få samma färgsättning på alla vagnar. För att undvika detta bytte man färgsättning igen så att kunde börja en ny 20-årsperiod.

2. Man ville visa att man var något nytt och distansera sig från de gamla stofilerna som hade hittat på den förra färgsättningen.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

3. Man vill anknyta till den gamla traditionella färgsättningen med göteborgsblå och kräm.
/JAgr
Harald
Inlägg: 8829
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

JAgr skrev:3. Man vill anknyta till den gamla traditionella färgsättningen med göteborgsblå och kräm.
/JAgr
Det förklarar väl varför man valde just den färgsättningen, men inte varför man alls bytte.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Helt riktigt.
Det var en grupp utanför Spårvägen och trafikkontoret som "lobbade", kanske inte rätt uttryck, för att man skulle återgå till den gamla färgsättningen som användes från 1900-talets början.
Tanken gillades och beslutet togs på trafikkontoret att den nya vagnen skulle ha den nygamla färgsättningen och den skall successivt införas på övrig vagnpark.

Hade man inte tagit detta beslutet var det ganska troligt att vagnen hade blivit mellanblå med dekorrand som man kan se på en del bussar.
En av åsikterna var att denna färgsättning hade inte någon Göteborgsanknytning och samtidigt ansåg man det vara ganska låg sannolikhet att spårvagnen skulle köra utanför Göteborgsområdet varför Göteborgsfärgsättningen fick företräde.

Det är det närmaste jag kan komma till i frågan varför.

/JAgr
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Cyclocop skrev:
simonbertilsson skrev:Finns det två färgsättningar? Hur skulle då den andra se ut?
Förlåt en okunnig, men varför bytte man bort den blå-blå dekoren som var "fräsigare" mot den nya? Vagnarna ser klumpigare ut tycker jag.
Det finns blå-blå-blå och blå-vit, ungefär. Observera alltså att vagnen på bilden i trådstarten faktiskt har tre nyanser av blått, det översta är ljus-ljus-ljusblått och inte vitt.

Ett intressant photoshopexperiment vore att testa att byta ut denna ljusljusblåa färg mot vit/creme.

Min personliga åsikt är att den blå-vita (eller blå-creme) färgsättningen är snyggare än den blå-blå-blå.

Det som dock känns som största lyftet när det gäller färgförändringar är renoveringen av inredningen i alla M29 och några M28.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Inlägg av Martin »

Jag upplever att de vagnar med den nygamla blå/cremevita målningen har en högre glans i lacken än vad vagnarna hade med den ursprungliga blå/cremevita målningen. Är det en synvilla, beror det på färgens ålder eller är det olika glans i lacken?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Skriv svar