Ratt- eller sken-onykter?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Ratt- eller sken-onykter?

Inlägg av Bengt Jönsson »

Enligt "Monopol-posten" så ertappades i morse en spårvagnsförare "ratt"full...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=398309

.. men hur kan man vara onykter vid "ratten" i ett fordon som inte ens har en ratt utan styrs av skenor i backen?

Styrstångsonykterhet finns ju men "sken-onykter".. ?

/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sedan många år omfattas spårvagnsförare med avseende på rattfylleri, som det numera heter, av lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Straffet är numera detsamma som för förare av maskindrivet fordon på tunnelbana och järnväg, även om bestämmelsen lustigt nog finns i tre olika lagar (i den nyssnämnda TBL för förare av spårvagn, i järnvägslagen för förare av maskindrivet fordon på järnväg och i lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg för d:o på tunnelbana).
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Ratt- eller sken-onykter?

Inlägg av leifd »

Bengt Jönsson skrev:Enligt "Monopol-posten" så ertappades i morse en spårvagnsförare "ratt"full...

.. men hur kan man vara onykter vid "ratten" i ett fordon som inte ens har en ratt utan styrs av skenor i backen?

/B

Jojo...... är du säker på att han inte körde M23 då ?
Å andra sidan vet vi vad det gäller, tidningarna är ju inte så duktiga på att skriva rätt alla gånger, men man borde kanske införa uttrycken "trafik-onykter" eller "förar-onykter", för det är ju det det egentligen handlar om.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Å andra sidan vet vi vad det gäller, tidningarna är ju inte så duktiga på att skriva rätt alla gånger, men man borde kanske införa uttrycken "trafik-onykter" eller "förar-onykter", för det är ju det det egentligen handlar om.
Som jag just skrev, så heter brottet rattfylleri. Sen finns ju den eviga frågan om man i medierna bör hålla sig till brottets formella namn eller om man skall ersätta mordbrand med "skolbrand", mord med "knivmord" osv. Men det har jag faktiskt ingen åsikt om (man kan ju inte ha en åsikt om allt). :P
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Bengt Jönsson skrev:Enligt "Monopol-posten" så ertappades i morse en spårvagnsförare "ratt"full...

/B
Styrstångsonykterhet finns inte i lagen i alla fall. Det finns alltså ingen promillegräns över vilken det är straffbart att cykla. Rattonykterhet finns f.ö. inte heller längre, bara rattfylleri och grovt rattfylleri. Det är brott som man gör sig skyldig till om man kör motordrivet fordon (inkl. motorcykel) eller spårvagn med mer än 0,2 promille alkohol i blodet.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
leifd skrev:Å andra sidan vet vi vad det gäller, tidningarna är ju inte så duktiga på att skriva rätt alla gånger, men man borde kanske införa uttrycken "trafik-onykter" eller "förar-onykter", för det är ju det det egentligen handlar om.
Som jag just skrev, så heter brottet rattfylleri. Sen finns ju den eviga frågan om man i medierna bör hålla sig till brottets formella namn eller om man skall ersätta mordbrand med "skolbrand", mord med "knivmord" osv. Men det har jag faktiskt ingen åsikt om (man kan ju inte ha en åsikt om allt). :P
Jag håller med dej om det, till 100%, mej jag skrev de jaj skrev medan du skrev det du skrev, därför blev det lite tokigt.
Hade aldrig skrivit såå om ditt inlägg funnits då jag började på mitt.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Rattonykter - det är ju inte ratten som är onykter...
Rätt onykter måste det vara...
Snott - med tillstånd - från Blandaren
Fotnot: Man får sno klipp från Blandaren om man talar om källan. Blandaren är - för den som inte vet (och för alla andra också naturligtvis) - en studentikos tidning i Stockholm, kommer ut med ett vårnummer och ett gåsnummer om året. Studentikos är ett understatement - Studentikos i kubik kanske man kan säga...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Vardon

Inlägg av Vardon »

GP skrev:Då växlade föraren in spårvagnen, som var på väg till Mölndal, på fel spår. Spårvägens trafikledning kontaktades om missödet. Spårvagnen, som nu var på väg i fel riktning mot Angered i stället för Mölndal,
Han borde alltså ha växlat in sig i slingan på spår 5 för att runda centralen och vända vagnen?
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Acela

Inlägg av Acela »

Det heter rattfylla ändå (alla motordrivna fordon och spårvagnar). TBL 1951:649 4:e paragrafen.
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Acela skrev:Det heter rattfylla ändå (alla motordrivna fordon och spårvagnar). TBL 1951:649 4:e paragrafen.
Det heter inte "rattfylla". Det heter "rattfylleri" och det skrev daniel_s kl. 11:44. Läs gärna tråden innan du postar.
Acela

Inlägg av Acela »

Harald skrev:
Acela skrev:Det heter rattfylla ändå (alla motordrivna fordon och spårvagnar). TBL 1951:649 4:e paragrafen.
Det heter inte "rattfylla". Det heter "rattfylleri" och det skrev daniel_s kl. 11:44. Läs gärna tråden innan du postar.
han hade inte skrivit det första gången jag tittade tidigare idag, så jag chansade på att han inte skrivit det endå
är inte rattfylla ett "slang" för rattfylleri
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Acela skrev:
Harald skrev:
han hade inte skrivit det första gången jag tittade tidigare idag, så jag chansade på att han inte skrivit det endå
Du skrev "Det heter rattfylla". Det gör det inte. Slang och facktermer är inte samma sak.
Professionell tyckare
Acela

Inlägg av Acela »

Kantorn skrev:
Acela skrev:
Harald skrev: Det heter inte "rattfylla". Det heter "rattfylleri" och det skrev daniel_s kl. 11:44. Läs gärna tråden innan du postar.
Du skrev "Det heter rattfylla". Det gör det inte. Slang och facktermer är inte samma sak.
jag menade Rattfylleri, det jag ville komma fram till är att även fast man kör fordon utan ratt så kan man åka dit för rattfylleri endå
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Sken-onykter, det är väl när man kör dåligt utan att vara full?
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Ord!
Ordmärkare?
Ordfaschister!

Vad spelar det egentligen för roll?
Om man ser till vad som egentligen har utspelat sig så är det en trolig mänsklig tragedi.

Kör man omkring med den promillehalten så har man ett gravt alkoholproblem och det är enbart sorgligt. Åtminstone tycker vi som innehar en gnutta empati att det är tragiskt och vi skiter i huruvida tidningarna har en gnutta ordlista i sig eller inte.

Tur bara att ingen hemsk olycka hann inträffa på grund av denna tragedi!
För övrigt så måste man betrakta denna incident som tämligen unik.

Alkohol hör inte hemma i trafiken! Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra!
Ord har aldrig varit absoluta och kommer aldrig att bli och det spelar sannerligen ingen roll i denna ledsamma mänskliga historia.
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
Vardon

Inlägg av Vardon »

Pwer med ölmagen skrev:Text
Ett mycket bra inlägg! Får jag fråga hur ofta stickprovskontroller genomförs? Finns det planering i intervall, så att tex alla skall kontrolleras minst var x:e år?
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Vardon skrev:
Ett mycket bra inlägg! Får jag fråga hur ofta stickprovskontroller genomförs? Finns det planering i intervall, så att tex alla skall kontrolleras minst var x:e år?
Drogtester sker slumpmässigt, ett visst antal tester görs varje år. Det finns ingen planering bakom urvalet och man tittar inte på vilka som blev kontrollerade förra gången. Jag har efter lite mer än tre år inte blivit kollad, annat än vid det obligatoriska testet innan utbildning till spårvagnsförare.
Blåskontroller vet jag inte om det sker i GS regi annat än då misstanke finns (som i det här fallet). Det är väl ungefär ett år sedan polisen hade en större insats med nykterhetskontroller i kollektivtrafiken. Lite beroende på hur linjerna gick var det ett antal förare som fick blåsa flera gånger. Om det varit några mindre kontroller vet jag inte.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Ja, det har varit väldigt mycket trams i den här tråden, trots det allvarliga ämnet och trots att Daniel S. direkt klarlade rättsläget. Annars tycker jag man ska vara försiktig med ordet fascist och sammansättningar därav.

Får man tro tidningsartikeln hade vederbörande 1,54 ‰ i blodet efter 4 timmars tjänstgöring! Normala människor har problem med att hålla sig på benen med den alkoholhalten.

Bra att denna förare togs bort innan någon olycka hann hända. Tragiskt att det kunde fortsätta så länge, precis som Ölmagen säger.

Alla (spår)trafikföretag har väl program för systematisk, slumpmässig drogtestning av personalen, uttryckt som en målsättning att en viss andel av förarkåren ska testas varje år. Då är det inte bara utandningsprov som gäller utan även urinprov. Slumpen kan förstås göra så att en och samma förare testas två gånger inom en och samma månad, vilket hände en bekant till mig.

I Göteborg lär visst polisen göra slumpvisa kontroller av spårvägsförarna när man har behov av att visa handlingskraft, här i Stockholm har jag aldrig hört talas om att det hänt.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Daniel R skrev:
Vardon skrev:
Drogtester sker slumpmässigt, ett visst antal tester görs varje år. Det finns ingen planering bakom urvalet och man tittar inte på vilka som blev kontrollerade förra gången. Jag har efter lite mer än tre år inte blivit kollad, annat än vid det obligatoriska testet innan utbildning till spårvagnsförare.
Blåskontroller vet jag inte om det sker i GS regi annat än då misstanke finns (som i det här fallet). Det är väl ungefär ett år sedan polisen hade en större insats med nykterhetskontroller i kollektivtrafiken. Lite beroende på hur linjerna gick var det ett antal förare som fick blåsa flera gånger. Om det varit några mindre kontroller vet jag inte.
Ursäkta att jag frågar men uttrycket "blåskontroller vet jag inte om det sker i GS regi annat än då misstanke finns" kan tolkas som att utandningsprov inte ingår i drogtestet. Men så är det förstås inte, Du menar antagligen enbart utandningsprov?

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Björn Ehnberg skrev: Ursäkta att jag frågar men uttrycket "blåskontroller vet jag inte om det sker i GS regi annat än då misstanke finns" kan tolkas som att utandningsprov inte ingår i drogtestet. Men så är det förstås inte, Du menar antagligen enbart utandningsprov?

Mvh.

Björn
Eftersom jag inte blivit inkallad för drogtest vet jag inte om utandningsprov ingår där. I det drogtest som alla genomgår innan utbildning ingick det inte.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Skriv svar