Majorna 1983

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Majorna 1983

Inlägg av Harald »

När jag flyttade till Majorna 1983 gick jag runt och fotograferade lite i området. Här är några bilder med spårvägsanknytning.

Bild

De kvarter som kallas "Hängmattan" var till stor del avrivna. Här är kvarteren mellan Styrmansgatan (närmast) och Kaptensgatan.

Bild

I kvarteret mellan Styrmansgatan och Lotsgatan stod några hus kvar. I vänsterkanten skymtar brandgaveln på ett hus som stod kvar i hörnet av Styrmansgatan och Allmänna vägen.

Bild

Jag tog en bild från balkongen också. Tre stycken M25 på Bangatan på väg mot Mölndal.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Mycket trevligt.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
RS 69

Inlägg av RS 69 »

Fina bilder!

Var exakt är översta bilden tagen?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Den är nog tagen där traktorn står på andra bilden, kanske lite nedanför.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 05 maj 2011 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Re: Majorna 1983

Inlägg av Bengt Jönsson »

Harald skrev:När jag flyttade till Majorna 1983 gick jag runt och fotograferade lite i området. Här är några bilder med spårvägsanknytning.

Bild

De kvarter som kallas "Hängmattan" var till stor del avrivna. Här är kvarteren mellan Styrmansgatan (närmast) och Kaptensgatan.

Bild

I kvarteret mellan Styrmansgatan och Lotsgatan stod några hus kvar. I vänsterkanten skymtar brandgaveln på ett hus som stod kvar i hörnet av Styrmansgatan och Allmänna vägen.

Om jag inte missminner mig så revs dessa kvarter på tidigt 70-tal och fick sedan så "avrivna" i många år eftersom efterfrågan på bostäder var låg och "socknen" stod med tusentals tomma lägenheter uppe i de nordöstra förorterna. Att bo urbant och centralt var också något som kom mera i ropet först under det tidiga 80-talet.

Först idag har de sista "luckorna" i stadsbilden fyllts igen och den sista stora fula och missprydande till parkeringsplats maskerade "bombgropen" fanns vid Masthuggstorget men byggdes igen för något år sedan.

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Dangil

Re: Majorna 1983

Inlägg av Dangil »

Hej!

Jag är mycket intresserad av hur Majorna såg ut på 1980-talet innan stadsdelen "lades till rätta". Väldigt fina bilder! Har du möjligen fler Majorna motiv som man skulle kunna få ta del av?

mvh

Daniel
Skriv svar