När jag flyttade till Majorna 1983 gick jag runt och fotograferade lite i området. Här är några bilder med spårvägsanknytning.
De kvarter som kallas "Hängmattan" var till stor del avrivna. Här är kvarteren mellan Styrmansgatan (närmast) och Kaptensgatan.
I kvarteret mellan Styrmansgatan och Lotsgatan stod några hus kvar. I vänsterkanten skymtar brandgaveln på ett hus som stod kvar i hörnet av Styrmansgatan och Allmänna vägen.
Jag tog en bild från balkongen också. Tre stycken M25 på Bangatan på väg mot Mölndal.
Harald skrev:När jag flyttade till Majorna 1983 gick jag runt och fotograferade lite i området. Här är några bilder med spårvägsanknytning.
De kvarter som kallas "Hängmattan" var till stor del avrivna. Här är kvarteren mellan Styrmansgatan (närmast) och Kaptensgatan.
I kvarteret mellan Styrmansgatan och Lotsgatan stod några hus kvar. I vänsterkanten skymtar brandgaveln på ett hus som stod kvar i hörnet av Styrmansgatan och Allmänna vägen.
Om jag inte missminner mig så revs dessa kvarter på tidigt 70-tal och fick sedan så "avrivna" i många år eftersom efterfrågan på bostäder var låg och "socknen" stod med tusentals tomma lägenheter uppe i de nordöstra förorterna. Att bo urbant och centralt var också något som kom mera i ropet först under det tidiga 80-talet.
Först idag har de sista "luckorna" i stadsbilden fyllts igen och den sista stora fula och missprydande till parkeringsplats maskerade "bombgropen" fanns vid Masthuggstorget men byggdes igen för något år sedan.
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Jag är mycket intresserad av hur Majorna såg ut på 1980-talet innan stadsdelen "lades till rätta". Väldigt fina bilder! Har du möjligen fler Majorna motiv som man skulle kunna få ta del av?