daniel_s skrev:Byt ut M31:an mot en Tatravagn så ser det inte så tokigt ut för att vara i östeuropa...
Det kanske vi kan lösa åt dig......
//Tony
Förmodar att du menar M30, är den vagnen ute något nu för tiden?
Självklart!
Den var ute under jul på liseberg, julpyntad och fin och gjorde för första gången på många år lite testtrafik i linjetrafik ( i den så kallade separatist linjen).
Genom att bjuda på lite saftglögg och pepparkakor en regnig fredagskväll tror jag den gjorde alla som åkte mycket glada och förvånade vilka vagnar det trots allt finns. Dock verkar den inte helt pålitlig än, några smärre stopp har det blivit men det är samtidigt bra för då går det ju att hitta svaga punkter.
Förmodar att du menar M30, är den vagnen ute något nu för tiden?
Självklart!
Den var ute under jul på liseberg, julpyntad och fin och gjorde för första gången på många år lite testtrafik i linjetrafik ( i den så kallade separatist linjen).
Genom att bjuda på lite saftglögg och pepparkakor en regnig fredagskväll tror jag den gjorde alla som åkte mycket glada och förvånade vilka vagnar det trots allt finns. Dock verkar den inte helt pålitlig än, några smärre stopp har det blivit men det är samtidigt bra för då går det ju att hitta svaga punkter.
Varför anskaffades egentligen vagn 100 (M30) ? Fanns planer på att skaffa fler vagnar för ordinarie linjetrafik?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Martin skrev:
Varför anskaffades egentligen vagn 100 (M30) ? Fanns planer på att skaffa fler vagnar för ordinarie linjetrafik?
För representationsändamål. Dvs företag och privatpersoner kan använda vagnen för representation, eller "middag på stan". Att vi gjorde ett provokativt test med linjetrafik i julas hänger ihop med att vi vill vara säkra på att vagnen inte spontanstoppar på stan. Linjetrafik lär inte bli det som är vanligt med vagnen.
Vagnen skaffades runt 1996, efter att vagn 208 hade valt ut vilken vagn som skulle bli den första M31:an.