x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
I förhållande till folkmängden så behöver inte den Kgl Hufv skämmas i en jämförelse med republikens huvudstad!Kantorn skrev:Här har vi ett bevis på ett land som har mentaliteten att det inte är pinsamt att ändra sig.
En mentalitet som tycks saknas i Kgl Hufv.
Det är väl snarare sveriges motsvarigheter till Nantes och Strassburg som bör ta sej en funderare - jag överlåter åt läsekretsen att fundera ut vilka städer som kan komma i fråga - jag klarar inte av att peka ut dom!
(Är t ex Norrköping Sveriges S:t Etienne eller Lille?
Göteborg har väl spårvägsmässigt ingen motsvarighet i Frankrike, även om man på andra plan kan jämföras med Marsielle. Ja tack vare Göteborg så har nog Sverige mer spårväg per capita än Frankrike.)
Men visst är det imponerande att se hur mycket nytt som byggs i Frankrike. /TKO
-
Snälla Johan!Johan Eriksson skrev:Ja det var ju också ett miljöargument, du växlar mellan att vara för spv på tex 4an och en "gör-ingenting-inställning"! Jo vi borde visst skämmas, det är rent ut sagt pinsamt att Sveriges tyngst belastade spårvägslinjen fortfarande trafikeras med buss och än pinsammare att SL inte har kunskap nog att hantera situationen!TKO skrev:I förhållande till folkmängden så behöver inte den Kgl Hufv skämmas i en jämförelse med republikens huvudstad!Borde de snarare lägga ner eller? (du är verkligen framtidsoptimist, miljövän och anhängare av mänskligare städer, måste jag skriva: ironi?)TKO skrev:Det är väl snarare sveriges motsvarigheter till Nantes och Strassburg som bör ta sej en funderareVad är detta för kryptisk fråga, måste Frankrike ha en motsvarighet till Göteborg för att räknas i din lista? (Lille, Montpellier, Rouen, Strasbourg har också tunnlar av varierande längd om det nu var det som var det viktiga!?)TKO skrev:Göteborg har väl spårvägsmässigt ingen motsvarighet i Frankrike, även om man på andra plan kan jämföras med Marsielle.Nämen suck, Sverige har 9 miljoner invånare, Frankrike 54 och vi har endast byggt DjL drygt 3km och Tvärbanan 11km + Kringenlänkar i Gbg (någon kanske har siffrorna) och en kort liten grej till Ensjön i Norrköping, "mer än Frankrike per capita" jo säkert du!TKO skrev:Ja tack vare Göteborg så har nog Sverige mer spårväg per capita än Frankrike.)Bara rent upplysningsvis så har de inte främst byggt för att "imponera" utan för att de måste pga (trafik)miljön!TKO skrev:Men visst är det imponerande att se hur mycket nytt som byggs i Frankrike.
Det var inte ditt inlägg jag replikerade på - utan det trista "skäll på stockholm"-inlägget.
Sen måste också du inse att om vi nu ska jämföra så är Paris inget bra exempel om man vill att Stockhom ska få innerstadsspårvägar - det framgår ju av den nätsida du länkade till.
Eftersom jag besökt flera av de franska städer som har nya spårvägssystem och enbart har goda intryck därifrån anser jag inte alls att spårvägen i Nantes eller Strassburg skall läggas ner. Har du någon koll på de politiska striderna kring dessa nät så inser skulle du inte ens ställt frågan!
Det jag menade var att det intressanta med Frankrike är inte främst de nya linjerna i Paris - de liknar ju till stor del motsvarande utvecklig i t ex Stockholm Och London - utan det är den massiva utbyggnaden i mellanstora städer som tidigare saknat spårburen kollektivtrafik.
Så det är enligt min mening främst städer som Malmö, Helsingborg och Uppsala som har anledning att skämmas - om nu någon svensk stad skall göra det.
Jag ber om ursäkt om min förra inlägg var otydligt - jag hoppas att detta inlägg rättar till saken!
/Thomas K Ohlsson
Men läs innantill!Johan Eriksson skrev:Nämen suck, Sverige har 9 miljoner invånare, Frankrike 54 och vi har endast byggt DjL drygt 3km och Tvärbanan 11km + Kringenlänkar i Gbg (någon kanske har siffrorna) och en kort liten grej till Ensjön i Norrköping, "mer än Frankrike per capita" jo säkert du!TKO skrev:Ja tack vare Göteborg så har nog Sverige mer spårväg per capita än Frankrike.)TKO skrev:
Genom att vi har ett av Europas största spårvägsnät i Göteborg är det väl inget att diskutera om? Det finns mer spårvägskilometer per capita i Sverige än i Frankrike. Och det är BRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(Du talar om tillkommande kilometerar men det gjorde ju inte jag. Och jag har svårt att se att det är en fördel att först lägga ner och sen bygga upp...)
Läs först - replikera sen!
/Thomas K Ohlsson
Men läs innantill!Johan Eriksson skrev:Nämen suck, Sverige har 9 miljoner invånare, Frankrike 54 och vi har endast byggt DjL drygt 3km och Tvärbanan 11km + Kringenlänkar i Gbg (någon kanske har siffrorna) och en kort liten grej till Ensjön i Norrköping, "mer än Frankrike per capita" jo säkert du!TKO skrev:Ja tack vare Göteborg så har nog Sverige mer spårväg per capita än Frankrike.)
Genom att vi har ett av Europas största spårvägsnät i Göteborg är det väl inget att diskutera om? Det finns mer spårvägskilometer per capita i Sverige än i Frankrike. Och det är BRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(Du talar om tillkommande kilometerar men det gjorde ju inte jag. Och jag har svårt att se att det är en fördel att först lägga ner och sen bygga upp...)
Läs först - replikera sen!
/Thomas K Ohlsson[/quote]
Det här var bland de mest förvirrade svar jag sätt...Johan Eriksson skrev:Ja det var ju också ett miljöargument, du växlar mellan att vara för spv på tex 4an och en "gör-ingenting-inställning"! Jo vi borde visst skämmas, det är rent ut sagt pinsamt att Sveriges tyngst belastade spårvägslinjen fortfarande trafikeras med buss och än pinsammare att SL inte har kunskap nog att hantera situationen!TKO skrev:I förhållande till folkmängden så behöver inte den Kgl Hufv skämmas i en jämförelse med republikens huvudstad!Borde de snarare lägga ner eller? (du är verkligen framtidsoptimist, miljövän och anhängare av mänskligare städer, måste jag skriva: ironi?)TKO skrev:Det är väl snarare sveriges motsvarigheter till Nantes och Strassburg som bör ta sej en funderareVad är detta för kryptisk fråga, måste Frankrike ha en motsvarighet till Göteborg för att räknas i din lista? (Lille, Montpellier, Rouen, Strasbourg har också tunnlar av varierande längd om det nu var det som var det viktiga!?)TKO skrev:Göteborg har väl spårvägsmässigt ingen motsvarighet i Frankrike, även om man på andra plan kan jämföras med Marsielle.Nämen suck, Sverige har 9 miljoner invånare, Frankrike 54 och vi har endast byggt DjL drygt 3km och Tvärbanan 11km + Kringenlänkar i Gbg (någon kanske har siffrorna) och en kort liten grej till Ensjön i Norrköping, "mer än Frankrike per capita" jo säkert du!TKO skrev:Ja tack vare Göteborg så har nog Sverige mer spårväg per capita än Frankrike.)Bara rent upplysningsvis så har de inte främst byggt för att "imponera" utan för att de måste pga (trafik)miljön!TKO skrev:Men visst är det imponerande att se hur mycket nytt som byggs i Frankrike.
Jag ser ingen spårvägskritik alls i det TKO skrivit.
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Lägg ner skönhetsrådet!
Nej det är en följd av tidigare meningsutbyten.David skrev:Det här var bland de mest förvirrade svar jag sätt...Johan Eriksson skrev:Ja det var ju också ett miljöargument, du växlar mellan att vara för spv på tex 4an och en "gör-ingenting-inställning"! Jo vi borde visst skämmas, det är rent ut sagt pinsamt att Sveriges tyngst belastade spårvägslinjen fortfarande trafikeras med buss och än pinsammare att SL inte har kunskap nog att hantera situationen!TKO skrev:I förhållande till folkmängden så behöver inte den Kgl Hufv skämmas i en jämförelse med republikens huvudstad!Borde de snarare lägga ner eller? (du är verkligen framtidsoptimist, miljövän och anhängare av mänskligare städer, måste jag skriva: ironi?)TKO skrev:Det är väl snarare sveriges motsvarigheter till Nantes och Strassburg som bör ta sej en funderareVad är detta för kryptisk fråga, måste Frankrike ha en motsvarighet till Göteborg för att räknas i din lista? (Lille, Montpellier, Rouen, Strasbourg har också tunnlar av varierande längd om det nu var det som var det viktiga!?)TKO skrev:Göteborg har väl spårvägsmässigt ingen motsvarighet i Frankrike, även om man på andra plan kan jämföras med Marsielle.Nämen suck, Sverige har 9 miljoner invånare, Frankrike 54 och vi har endast byggt DjL drygt 3km och Tvärbanan 11km + Kringenlänkar i Gbg (någon kanske har siffrorna) och en kort liten grej till Ensjön i Norrköping, "mer än Frankrike per capita" jo säkert du!TKO skrev:Ja tack vare Göteborg så har nog Sverige mer spårväg per capita än Frankrike.)Bara rent upplysningsvis så har de inte främst byggt för att "imponera" utan för att de måste pga (trafik)miljön!TKO skrev:Men visst är det imponerande att se hur mycket nytt som byggs i Frankrike.
Jag ser ingen spårvägskritik alls i det TKO skrivit.
Jag förmodar att det bästa vore om ingen ö h t kommenterade vissa inlägg - eftersom toleransnivån är så låg!
Men det här är ju ett diskussionsforum så då skulle det bli ganska trist...
/TKO
- Stefan Widén
Fortsätt för kattsingen
Sen TKO började skriva har debatten här blir friskare. det gäller att verkligen vässa sina argument. Visseligen kanske det blir lite bittskt emellanåt men är säker på att om debatörerna här skulle mötas i en motsvarande debatt IRL så skulle alla säkert kunna avsluta på något trevligt näringställe med en pint eller två
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Jag vet, jag är skyldig, och ja, jag skäller på Stockholm. Inte skäller kanske, snarare gnäller.
Ja, jag tycker det är trist att det fortfarande finns politiker som tycker att spårvagnar är bakåtsträvande - minns inte var jag läst det, men jag har läst det - och att tunnelbanor är det enda som gäller.
I Frankrike har man - tvärtemot Stockholm - insett att man gjort fel när man la ner spårvagnen.
Och jag anser mig ha rätt att gnälla. Det är trist om nån på forum tar det personligt. Det är inte meningen att klaga på någon på forum.
Ja, jag tycker det är trist att det fortfarande finns politiker som tycker att spårvagnar är bakåtsträvande - minns inte var jag läst det, men jag har läst det - och att tunnelbanor är det enda som gäller.
I Frankrike har man - tvärtemot Stockholm - insett att man gjort fel när man la ner spårvagnen.
Och jag anser mig ha rätt att gnälla. Det är trist om nån på forum tar det personligt. Det är inte meningen att klaga på någon på forum.
Professionell tyckare
Med risk för att vara tjatig:Kantorn skrev:Jag vet, jag är skyldig, och ja, jag skäller på Stockholm. Inte skäller kanske, snarare gnäller.
I Frankrike har man - tvärtemot Sverige - insett att man gjort fel när man la ner spårvägen. I Stockholm har man däremot byggt ny spårväg - precis som Paris. Stockholm har dessutom Sveriges största kollektivtrafikandel och det största spårburna resandet. Nej ska det skällas så gör det på Malmö, Helsingborg, Uppsala, Linköping...
Frankrike har många goda exempel - men vi måste jämföra lika för lika - dvs Stockholm med Paris etc. Och då är ju en kritisk fråga vilka svenska städer som är jämförbara med Nantes, Orleans eller Strassburg?
Alla de som anser sej ha god koll på spårvägsutvecklingen i världen kan säkert svara på det - jag ska själv fundera en stund!
/TKO
Re: Fortsätt för kattsingen
Jag tror att du nästan har rätt!Stefan Widén skrev:Sen TKO började skriva har debatten här blir friskare. det gäller att verkligen vässa sina argument. Visseligen kanske det blir lite bittskt emellanåt men är säker på att om debatörerna här skulle mötas i en motsvarande debatt IRL så skulle alla säkert kunna avsluta på något trevligt näringställe med en pint eller två
Stefan
Men som sann diggare av det "riktiga spårvägslandet" skulle jag nog föredra en Pils! Alternativet skulle vara ett glas Riesling från Bad Dürkheim - en ort som man gärna tar spårvagnen till...
/TKO
-
Sveriges tio största tätorter, siffror från 2005:Johan Eriksson skrev:Angående jämförelser storleks- och befolkningsmässigt Frankrike/Sverige så behövs siffror(nyligen hade vi en lista över Sveriges 10 största städer här, i vilken tråd var det?) -men det är inte så enkelt som att fransmännen bara bygger 2-3 linjer i mindre städer av Norrköpings storlek utan även metro-polerna Paris, Lyon och Marseille bygger nytt!
Kära Gbg:are, missförstå mig rätt i denna typiska 08-fråga (mor o mormor är från Gbg o jag älskar Gbg jag lovar) men för att detta ska bli rätt:
Hur många invånare har Göteborg idag?
Stockholm 1 252 020
Göteborg 510 491
Malmö 258 020
Uppsala 128 409
Västerås 107 005
Örebro 98 237
Linköping 97 428
Helsingborg 91 457
Jönköping 84 423
Norrköping 83 561
Frankrikes tio största tätorter (unité urbaine), siffror från 1999:
Paris 9 644 507
Marseille-Aix-en-Provence 1 349 772
Lyon 1 348 832
Lille (inkl. en del av Belgien) 1 000 900
Nice-Cannes-Antibes 933 080
Toulouse 761 090
Bordeaux 753 931
Nantes 544 932
Toulon 519 640
Lens - Douai 518 727
Källor:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Unit%C3%A9_urbaine
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... m%C3%A4ngd
Listan upptar varken kommuner eller städer utan just tätorter, vilket i både Frankrike och Sverige är ett tättbebyggt område med högst 200 meter mellan husen (och ett minsta antal invånare som kvittar i det här fallet).bruse skrev:Är det inklusive förorter i samtliga fall, annars haltar jämförelsen. I själva Stockholms stad bor "bara" 600 000, alltså hälften av det ovan nämnda för tätorten.
I Paris fall är det ca 2 miljoner i självaste Paris.
Det finns väl inget så illustrativt (och roligt!) som en bra tabell?NerdBoy skrev:Sveriges tio största tätorter, siffror från 2005:Johan Eriksson skrev:Angående jämförelser storleks- och befolkningsmässigt Frankrike/Sverige så behövs siffror(nyligen hade vi en lista över Sveriges 10 största städer här, i vilken tråd var det?) -men det är inte så enkelt som att fransmännen bara bygger 2-3 linjer i mindre städer av Norrköpings storlek utan även metro-polerna Paris, Lyon och Marseille bygger nytt!
Kära Gbg:are, missförstå mig rätt i denna typiska 08-fråga (mor o mormor är från Gbg o jag älskar Gbg jag lovar) men för att detta ska bli rätt:
Hur många invånare har Göteborg idag?
Stockholm 1 252 020
Göteborg 510 491
Malmö 258 020
Uppsala 128 409
Västerås 107 005
Örebro 98 237
Linköping 97 428
Helsingborg 91 457
Jönköping 84 423
Norrköping 83 561
Frankrikes tio största tätorter (unité urbaine), siffror från 1999:
Paris 9 644 507
Marseille-Aix-en-Provence 1 349 772
Lyon 1 348 832
Lille (inkl. en del av Belgien) 1 000 900
Nice-Cannes-Antibes 933 080
Toulouse 761 090
Bordeaux 753 931
Nantes 544 932
Toulon 519 640
Lens - Douai 518 727
Källor:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Unit%C3%A9_urbaine
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... m%C3%A4ngd
Om vi för ett ögonblick lämnar Stockholm och Göteborg - som bägge har spårburen lokaltrafik - och går vidare på den svenska listan så finner vi att Malmö med sina 258.000 inv motsvarar Orleans (263.000, plats 22) eller Clermont-Ferrand (258.000, plats 24). Jag hoppar över 23:an Béthune som jag varken vet var det ligger eller som verkar ha planer på spårväg...
Hade Malmö legat i Frankrike hade man säkert haft spårväg nu - det tror jag! Men förhoppningsvis inte av den modell som finns i Clermont-Ferrand.
Forstätter vi sedan på den svenska listan är det ett stort hopp till 4:an Uppsala med 128.000 innevånare. Skulle Uppsala legat i Frankrike hade staden hamnat på 49:e plats bland storheter som S:t Pierre och Troyes. Ingen av dessa franska städer har spårväg - den minsta jag lyckas hitta är Le Mans med 194.000 innevånare.
Så visst kan vi hämta inspiration från Frankrike:
Stockholm och Lyon har vissa likheter (det har vi berört tidigare). Stockholms tunnelbana är dock betydligt större, både i spårlängd och resandetal.
Göteborg utklassar som spårvägsstad alla franska exempel - så där är det väl snarare fransmännen som har något att studera!
Återstår Malmö.
Frågan är vart vi skall vända oss om vi vill visa exempel på nya spårvägssystem i orter av Uppsalas eller Helsingborgs storlek?
Oberhausen? Nej 220.000 innevånare samt egentligen en förlängning av ett befintligt system.
Heilbronn? Ja 121.000 innevånare - förmodligen ännu mindre i tätorten. I anslutning till S-bahn från Karlsruhe finns idag 3,1 km innerstadsspårväg, som skall byggas ut med 3,6 km fram till 2012. Hit skulle kanske Linköpings politiker åka - för att titta på en fungerande duospårväg i en mindre stad (tala dock inte om för dom att det är en "mindre" stad).
Men jag kommer inte på något exempel på en stad med runt 120.000 innevånare som byggt en ny spårväg utan anknytning till ett befintligt nät, om vi undantar rena turist- och nostalgilinjer. Är det någon annan som har koll på detta?
/Thomas K Ohlsson
Stockholms kommun hade 776 962 inv. vid årsskiftet 2006/07!bruse skrev:Är det inklusive förorter i samtliga fall, annars haltar jämförelsen. I själva Stockholms stad bor "bara" 600 000, alltså hälften av det ovan nämnda för tätorten.
I Paris fall är det ca 2 miljoner i självaste Paris.
Sådana här uppgifter är färskvara, och det du lärde dej i skolan, eller på 1980-talet gäller inte längre!
Jag blev faktiskt förvånad att det var så länge sedan som det var närmare 600 000 än 700 000 inev. i Stockholm!
Källa: USK