Östgötatrafikens nya kläder

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Vad tycker du om Östgötatrafikens nya kläder?

Omröstningen slutade fredag 05 september 2003 13:11

Orange och rött passar inte ihop i alla fall!
0
Inga röster
Jag gillar inte Sydkraft sedan dom höjde min räkning med 300%!
3
18%
Vitt är snyggt på tåg och bussar, rött är till för utryckningsfordon!
4
24%
Orange är fel färg av psykologiska skäl - inte samma intryck av pålitlighet som ljusblått!
1
6%
Varför inte måla reklam för andra företag, som Systembolaget, också?
2
12%
Vaddå? Har dom ändrat något?
0
Inga röster
Men han är ju naken!
7
41%

Antal röster: 17

Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Östgötatrafikens nya kläder

Inlägg av Reimersholme71 »

Det verkar som att det i alla fall finns två (Bussmicke och jag) som
inte gillar Ösgötatrafikens målerilekstuga på bussar och tåg.
(Ja, tack och lov har de förstått att inte måla spårvagnarna
i "sydkraftmönstret", förutom cafévagnen.)

Finns det fler som inte gillar det som syns på nedanstående bilder?

Om vi är riktigt många kanske Östgötatrafiken lyssnar på oss?

Nymålat tåg...
Bild

... som är slående likt ett visst kraftbolags logga.
Bild

Att Östgötatrafiken lyssnar skall man ju inte lita på förstås...
Östgötatrafiken tänker lite annorlunda. Dom har lagt om linjesträckningen
för "expressbussen" 41 till Finspång från Norrköping så att den tar en extra omväg
genom stan. "Expressbussen" tar nu lika lång tid som den vanliga 410.

Själv tycker jag att expresstrafiken borde gå på räls, och det finns räls från
Finspång till Norsholm/Kimstad där "pendeltågen" borde stanna om det
skall vara någon idé med att kalla dem pendeltåg.
Sedan kan 410 köra genom Svärtinge bäst den vill...

Martin
Mson
Kontakt:

Inlägg av Mson »

Jag gillar den gammla färgen bäst! Den nya är urk...
Erland

Inlägg av Erland »

Kör gärna fler bilder, tycker faktiskt designen blir snyggare för varje gång jag ser den.

Att du sedan inte kan låta bli att koppla till Sydkraft, som du inte tycker om, är nog inget vi kan hjälpa dig med här på Forum. Det finns personer med särskild utbildning för sådant.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Den vita varianten är inte lika ful...

Erland skrev:Kör gärna fler bilder, tycker faktiskt designen blir snyggare för varje gång jag ser den.

Att du sedan inte kan låta bli att koppla till Sydkraft, som du inte tycker om, är nog inget vi kan hjälpa dig med här på Forum. Det finns personer med särskild utbildning för sådant.
De bilder jag lagt ut är dom bästa jag har. Kolla här:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2669&start=39
Men jag har fler ur andra vinklar förstås. Ska jag publicera några av dem tycker du? :)

"Snyggare för varje gång" vet jag inte... men lika ful är den kanske
inte efter upprepade tittar. :wink:
Men den röda varianten på bussarna förblir ful! Dessutom ser det ut som om det sitter
en måltavla för pansarskott på sidan av bussen... :wink:

Sedan måste du ju tillstå att steget inte är långt... den nya målningen är ofantligt lik
Sydkrafts logga, vad man än har att säga om deras, och andra elbolags, affärsmetoder.

Det var till och med någon insändarskribent i Norrköpings Tidningar som
klagade på den nya målningen av Café-spårvagnen och kallade målningen
för "sydkraft" utan att inse att det finns små saker som skiljer.

http://www.nt.se/default.asp?TargetForm ... ClientID=0

Men denne insändarskribents misstag är lätt att förstå. Underhållet av spårvagnarna
sköts ju numera av Sydkraft, via deras helägda "gatukontor" Enista...

De där personerna med utbildning heter "advokater" antar jag?
Och om vi på Forum stämmer häcken av nån med hjälp av dem så har det ju hjälpt! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

I USA på 1930 talet ägdes de flesta spårvägsbolag av El-kraftsbolag. Men här fick dom sälja dom så att det inte blev en *Anti Trust* stämning av Washington. Den sista Lokaltrafiksbolaget som gick ur händerna, var ju New Orleans Public Service nån gång i slutet på 1960 talet.

Jag tycker det verkar konstigt att i Sverige försöker dom kopiera USA i så många fall, men glömmer ofta bort att Sverige är inte så stort och de flesta *bolag* i Sverige var ju stats eller stadsägda av olika orsaker. I USA byggdes ju nästan allt med privat kapital från början och konkurserna fick aktieägarna stå för själva på den tiden.

I nyare tider finns det ju ett gott exemplar där Amerikanska skattebetalarna fick stå för övertagandet av alla de Nordöstra Järnvägarna och bildandet av Conrail. Men senare såldes Conrail till NS & CSX för kanske hälften av vad skattebetalarna hade investerat i renoveringar o.s.v. Aktieägarna gjorde nog en bra affär på skattebetalarnas bekostnad.
Kommer det att bli likadant i Sverige?

Jag tror fullt och fast att Norrköping skulle äga och förvalta sitt Spårvägsbolag och låta Norrköpingsborna *skörda frukten som dom betalat för, iform av bättre spårvägstrafik och förlängningar där det skulle behövas i framtiden. Om kostnaden sprids över flera linjer och många år skulle det nog inte verka så dyrbart. 10 miljoner över 20 år skulle bara bli 500,000 kronor/år plus låg ränta.

mvh Dennis
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Mson skrev:Jag gillar den gammla färgen bäst! Den nya är urk...
Hurra, tack. Äntligen nån som är på min sida.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 16:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

New Orleans?

Anonymous skrev: Den sista Lokaltrafiksbolaget som gick ur händerna, var ju New Orleans Public Service nån gång i slutet på 1960 talet.
Intressant... Apropå det, har dom fått igång spårvagnen på Canal Street ännu? Någon risk att vi får se spårvagn till Elysian Fields och Desire någon gång i framtiden?
Anonymous skrev: Jag tror fullt och fast att Norrköping skulle äga och förvalta sitt Spårvägsbolag och låta Norrköpingsborna *skörda frukten som dom betalat för, iform av bättre spårvägstrafik och förlängningar där det skulle behövas i framtiden. Om kostnaden sprids över flera linjer och många år skulle det nog inte verka så dyrbart. 10 miljoner över 20 år skulle bara bli 500,000 kronor/år plus låg ränta.

mvh Dennis
Ja, och i Norrköpings fall kan det bli ÄNNU billigare. Vi kan ju få stats- och EU-bidrag till alltihop, särskilt om vi gör det i ett projekt av riksintresse där målet är att göra innerstaden bilfri. Vi har ju redan byggnadsminnesförklarade gator (Promenaderna) och gamla industrier (numera mest Universitetslokaler) som är av riksintresse.

Men för ett eller två år sedan, bara några dagar efter att regeringen presenterat en budget med stora satsningar på spårbunden kollektivtrafik, beslutade kommunen att inte göra något åt planerna på utbyggnad av spårvägen.

Nu först har dom kommit igång och enligt uppgift kommer dom att ta beslutet att bygga spårväg till de södra miljonprojektområdena nu i höst.

Det är fler än marknadsförarna som tänker lite annorlunda åt fel håll...

Apropå "skörda frukten av vad vi betalat" så kan man ju ta exemplet vad som hände med reparationsfonden för vattenledningsnätet när Sydkraft fick köpa hela stan: den fonden (Norrköpingsbornas pengar) gick åt till att finansiera ett datasystem för fakturering för hela Sydkraft. Vi fick inte mycket glädje för dom pengarna, inte. Nu håller vattenlednings- och avloppsnätet på att falla ihop på grund av urdåligt underhåll. Erland kanske förstår vad jag tycker illa om hos Sydkraft snart?

Martin
Mson
Kontakt:

Inlägg av Mson »

Lite mer bilder:

Nya tåg 3234:
Bild

Gammla:
Bild
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Mson skrev:Lite mer bilder:

Nya tåg 3234:
Bild
Mmmmmmmm
Den är ju för läcker allså........

Måste bara spä på med ett par till......
Bild
X14 3234 på Linköping C 2003-07-10. Foto Leif D.

Bild
X14 3234 vid Metsjövägen, i stålande morgonsol 2003-07-11. Foto Leif D.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Linköping Norra

Apropå bilderna från Linköping...

Var låg Linköping Norra? Är det de gamla lokstallarna man skymtar på bilderna?

Smalspåret gick visst till Linköping Norra från Vreta Kloster och vidare mot Västervik (som nu är normalspår).

På samma spår undrar jag var Söderköpings gamla station låg. Den som fanns innan linjen byggdes ut mot Valdemarsvik.

Martin
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Linköping Norra

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:Apropå bilderna från Linköping...

Är det de gamla lokstallarna man skymtar på bilderna?
Martin
Lokstallarna är de som syns på Mson:s bild.
På min ser du Banverkets lokaler.
//Leif D
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Blaffan på fronten är lite mycket, men vagnssidorna är behagligt frächa jämfört med den gamla designen. Kul att det är fler än Linx som vågar lämna de räta färggränserna.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Verkar lite svårt att hitta dörrarna i all hast när man rusar till ett tåg som man skall med. Färgen kanske är snygg men den verkar rörig tycker jag.
mvh Dennis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:Verkar lite svårt att hitta dörrarna i all hast när man rusar till ett tåg som man skall med. Färgen kanske är snygg men den verkar rörig tycker jag.
mvh Dennis
Dåligt argument allså......
Ska du med är det nog bäst att vänta till dörren är öppen, då lär du ju hitta den ganska lätt också !!

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Blaffan få fronten!

Spårvagnsmicke skrev:Blaffan på fronten är lite mycket, men vagnssidorna är behagligt frächa jämfört med den gamla designen. Kul att det är fler än Linx som vågar lämna de räta färggränserna.

Jag tror att det är blaffan på fronten som förstör den vita designen. Utan den vore den ju inte helt tokig. Men den röda varianten på bussarna skulle nog inte hjälpas ens av att blaffan togs bort! :wink:
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Kl*tt*r i Östergötland

Johan Eriksson skrev:
Hurra, tack. Äntligen nån som är på min sida.
Här är en till!

*snip*

För det andra verkar det klart underhållskrävande och betydligt svårare att få snyggt igen tex efter det att som ligga med sprayburkar var framme!

*snip*
Som tur är drabbas vi i Östergötland mer sällan av sprejburksligor. Om det beror på att dom får måla ostört på koksbingarna i Norrköpings hamn eller om tonåringarna på landet är klyftigare vet jag inte...

Men jag såg spritpennevarianten av otyget inne i en av våra M98-spårvagnar. :evil: Jag antar att grå perstorpsplatta inte får samma respekt som björkfanér? Eller så lugnar den mjukare miljön, med indirekt ljus och träpaneler, i de andra vagnarna ner ångesten som pojkvaskrarna kämpar med?

Martin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om man måste öppna dörren själv så måste man först hitta den. I den röriga fägsättningen kan det kanse bli lite svårare än om dom var markerade. Vad är distansen mellan dörrarna på tågen? Man kanske lär sej att vid ena kanten av blaffan är det en dörr och den andra är i vita området.
Men hur blir det om någon är färgblind????

Jag tycker att det inte skulle skadas om dörrar markeras som dom gör på NS i Holland eller på de nya låggolvsspårvagnarna i Brussels.

Finns alltid en väg att göra saker 110% mer effektivá, men ofta görs det inte.

mvh Dennis
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anonymous skrev:Om man måste öppna dörren själv så måste man först hitta den. I den röriga fägsättningen kan det kanse bli lite svårare än om dom var markerade. Vad är distansen mellan dörrarna på tågen? Man kanske lär sej att vid ena kanten av blaffan är det en dörr och den andra är i vita området.
Men hur blir det om någon är färgblind????

Jag tycker att det inte skulle skadas om dörrar markeras som dom gör på NS i Holland eller på de nya låggolvsspårvagnarna i Brussels.

Finns alltid en väg att göra saker 110% mer effektivá, men ofta görs det inte.

mvh Dennis
Okej, i praktiken är inte risken att du behöver öppna dörren själv så attans stor. Föraren manövrerar den ju 99, 98% av fallen. I de övriga fallen har du säkerligen tid att leta om du måste.

Rent objektivt, så tycker ju inte jag att det är någon större skilnad i hur lätt eller svårt det är att se dörrarna. Se på bilderna........

Bild
X14 3234 i den milda morgonsolen, Norrköping C idag (2003-08-07) 05.35. Foto Leif D.

Bild
X14 3223 + X12 på Norrköping C 2002-11-27. Foto Leif D.

Bild
X12 3222 på Norrköping C 2002-11-27. Foto Leif D.

Jag gissar att det är så här det bör se ut då ??

Bild
X50 3242 på Norrköping C 2002-11-28. Foto Leif D.

F.ö. så är det alltid trevligare att debattera med registrerade användare.
//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

X50 och andra tåg...

Leif D skrev: Okej, i praktiken är inte risken att du behöver öppna dörren själv så attans stor. Föraren manövrerar den ju 99, 98% av fallen. I de övriga fallen har du säkerligen tid att leta om du måste.

Rent objektivt, så tycker ju inte jag att det är någon större skilnad i hur lätt eller svårt det är att se dörrarna. Se på bilderna........
X50 är det väl knappast några besvär med att hitta dörren på? :wink: Men å andra sidan måste du oftast öppna dem själv där, så nåt annat vore ju inte helt bra. Balla rullstolshissar ombord där också!

Att det skulle vara svårt att hitta dörren på Östgötatrafikens (eller de andra) X14 på grund av den nya målningen vet jag inte. Det oroar mig inte så värst. Men dörrarna är små, för att få in fler säten antar jag.

Men den nya målningen var onödig, lite väl poppig och alldeles för lik ett visst kraftbolags logga (som också den är en sån där modern, onödigt poppig och klatchig färgklutt - jösses, har jag blivit för gammal för sånt redan?). Helst skulle jag se ett färgbyte på ÖT:s bussar till en mindre ögonskärande nyans (som vitt exempelvis) men då får man väl utbilda sig på Konstfack eller nåt för att få vara med och tycka?

Martin
Skriv svar