Busslink och BBA

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
yujin
Kontakt:

Busslink och BBA

Inlägg av yujin »

Nu är det lite över två veckor kvar innan Busslink går in på BBA. Sökningar för heltidare pågår för fullt just nu och sista inlämningsdag för Hornsberg är 21/1 08:00.

Själv har jag blädrrat lite snabbt genom Hornsbergs tjänster utan att läsa rad för rad, men kunde se att natttjänster kommer bli något kortare (främst p.g.a. 1.17x ersättning antar jag?).

Jag tycker personligen inte om BBAs natttjänster, p.g.a. av flera skäl:
1. Föraren slutar en kvart tidigare, så nu har jag cirka en hel timme på mig för att ta mig från Fridhemsplan till Odenplan på lördagsmorgonar. :roll:
2. Nattförare (6 stycken varav 4 är i tjänst samtidigt) kommer mötas mindre. Förut började alla fyra nattjänster ungefär samtidigt och första pauset + matrasten i hallen faller in på ungefär samma tid och samma plats, så man hinner med lite pratstund (ev. sista minuten privat tjänstebyte för en rad).
3. Hornsberg förlorar 291an, som jag och Jim har åkt några gånger. Nu kör föraren 91an resten av natten istället, tråkigt tråkigt. :cry:

Menmen, jag är ingen förare utan åker för nöjes skull, så ni som är förare på Busslink kanske tycker om era BBA-tjänster? :)

Kommentar? :)
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Förklara då gärna vad BBA är för något, tror inte så många har en aning ens.
bjorn.lovdahl
Kontakt:

Inlägg av bjorn.lovdahl »

leifd skrev:Förklara då gärna vad BBA är för något, tror inte så många har en aning ens.
Bussbranschavtalet

Kommunals kollektivavtal med bussbranschens arbetsgivare
/Björn
Användarens profilbild
Karsten

Re: Busslink och BBA

Inlägg av Karsten »

yujin skrev:Jag tycker personligen inte om BBAs natttjänster, p.g.a. av flera skäl:
1. Föraren slutar en kvart tidigare, så nu har jag cirka en hel timme på mig för att ta mig från Fridhemsplan till Odenplan på lördagsmorgonar. :roll:

Kommentar? :)
Va? Jag fattar för en gångs skull faktiskt inte alls vad du menar. :?:
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

I ärlighetens namn förstår jag inte vad som skulle vara ett problem med det yujin skriver om. Det är ju bussförarjobb det handlar om, inte någon slags kontorsjobb.
Sånna här smärre förändringar är väl ganska normalt, dessutom har man väl jobbat fram lösningarna företag och fack tillsammans.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Med risk för att starta en stor storm: Hur kommer det sig att TS verkar ha fri tillgång till företagets tjänster trots att TS inte är anställd öht? :?
1. Föraren slutar en kvart tidigare, så nu har jag cirka en hel timme på mig för att ta mig från Fridhemsplan till Odenplan på lördagsmorgonar.
Fattar inte riktigt vad du menar med detta...?
2. Nattförare (6 stycken varav 4 är i tjänst samtidigt) kommer mötas mindre. Förut började alla fyra nattjänster ungefär samtidigt och första pauset + matrasten i hallen faller in på ungefär samma tid och samma plats, så man hinner med lite pratstund (ev. sista minuten privat tjänstebyte för en rad).
Är detta något som du öht ska bry dig om som icke anställd...? Det berör väl knappast dig att nattförare kommer mötas mindre..? Det är iaf inget du behöver lägga ner energi på.
3. Hornsberg förlorar 291an, som jag och Jim har åkt några gånger. Nu kör föraren 91an resten av natten istället, tråkigt tråkigt.
?! Var det Hornsberg som körde 291:an förut...? Måste ha missat detta....

Contenta: Jag anser att det ter sig märkligt & osmakligt att TS agerar som en anställd och lägger sig sånt som vederbörande inte har ett dyft med att göra. Jag tycker inte det är rätt att TS agerar som om han vore anställd och luskar fram information som han inte har rätt till.

Det vore en helt annan sak om någon som faktiskt är anställd hade postat detta, men nu är det en kille som fått för sig att han är anställd och snokar fram sånt som en obehörig inte skall veta.

Nu vet jag inte till 100% om detta är information som kan klassas som företagsinformation eller om detta är fritt för allmänheten att få tag i. Men jag utgår från att det är företagsinfo och således inget som allmänheten skall kunna "plocka ut" hur som hellst. Och om vi fortsätter efter denna tes så gissar jag på att berört företag inte vill att denna info skall cirkulera ute på nätet skrivet av en icke-anställd...

Visst, det är "besservisser"-stämpling, men jag tycker det är väldigt osmakligt och dessutom ohyffsat att bete sig såhär.

(TS = Trådskaparen
öht = ÖverHuvudTaget
iofs = I Och För Sig
)
Senast redigerad av Kvarne den tisdag 15 januari 2008 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Kvarne skrev:Med risk för att starta en stor storm: Hur kommer det sig att TS verkar ha fri tillgång till företagets tjänster trots att TS inte är anställd öht? :?

(TS = Trådskaparen
öht = ÖverHuvudTaget
)
För det första, använda ej TS, då vi har en medlem här på SS som har signatur "TS".

Och till din fråga, jag fick se tjänsterna från någon förare, vem det är tänker jag såklart inte skriva här.
Senast redigerad av yujin den tisdag 15 januari 2008 22:29, redigerad totalt 1 gånger.

Dom yrkesskadade:
Acela

Inlägg av Acela »

Kvarne skrev:Med risk för att starta en stor storm: Hur kommer det sig att TS verkar ha fri tillgång till företagets tjänster trots att TS inte är anställd öht? :?
1. Föraren slutar en kvart tidigare, så nu har jag cirka en hel timme på mig för att ta mig från Fridhemsplan till Odenplan på lördagsmorgonar.
Fattar inte riktigt vad du menar med detta...?
Är detta något som du öht ska bry dig om som icke anställd...? Det berör väl knappast dig att nattförare kommer mötas mindre..? Det är iaf inget du behöver lägga ner energi på.
3. Hornsberg förlorar 291an, som jag och Jim har åkt några gånger. Nu kör föraren 91an resten av natten istället, tråkigt tråkigt.
?! Var det Hornsberg som körde 291:an förut...? Måste ha missat detta....

Contenta: Jag anser att det ter sig märkligt & osmakligt att TS agerar som en anställd och lägger sig sånt som vederbörande inte har ett dyft med att göra. Jag tycker inte det är rätt att TS agerar som om han vore anställd och luskar fram information som han inte har rätt till.

Det vore en helt annan sak om någon som faktiskt är anställd hade postat detta, men nu är det en kille som fått för sig att han är anställd och snokar fram sånt som en obehörig inte skall veta.

Nu vet jag inte till 100% om detta är information som kan klassas som företagsinformation eller om detta är fritt för allmänheten att få tag i. Men jag utgår från att det är företagsinfo och således inget som allmänheten skall kunna "plocka ut" hur som hellst. Och om vi fortsätter efter denna tes så gissar jag på att berört företag inte vill att denna info skall cirkulera ute på nätet skrivet av en icke-anställd...

Visst, det är "besservisser"-stämpling, men jag tycker det är väldigt osmakligt och dessutom ohyffsat att bete sig såhär.

(TS = Trådskaparen
öht = ÖverHuvudTaget
iofs = I Och För Sig
)
vad är felet med vissa människor. bara för att man skriver om en sak så betyder det inte att man är anställd :!: :!: :!: :!: :!:. Man kan ha det som intresse. TOM jag som inte jobbar inom bolaget, vet nästan mer än många förare, då förare och medarbetare berättar massa spännande saker för mig så fort jag träffar dom.
men nu är det en kille som fått för sig att han är anställd
:lol: :lol: :lol:
348 SUCK. Orka bry dig, istället för att vara en besservisser å klaga, å var glad att du får reda på lite saker istället. eftersom, på söderort så är det välldigt dött med information.

sen svar på dina frågor. Ja Hornsberg körde 291 bla.
sen åker jag å Yujin natt ibland, då hoppar han av 94an för att sedan åka med 40an hem, men eftersom föraren nu slutar tidigare, så får han längre väntetid vid Odenplan. Eftersom jag å Yujin känner alla nattförare på Hornsberg så är det kul att man träffas samtidigt så man kan snacka lite skit. Men nu kommer man inte träffas samtidigt längre, så då får man snacka skit på telefon istället, vilket kostar onödigt mycet pengar.
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Varför kan/får jag inte bry mig om det? Det är väl upp till mig att bestämma det, inte du.

Jim har svarat alla andra kommentarer...

Dom yrkesskadade:
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Små pojkar Kvarne och Acela! Skärp er båda två!

Kvarne behöver absolut inte leka hemlig agent åt Busslink. Det vinner varken Yujin, Busslink eller du själv på. Du framstår som en bitter gammal gubbe som suttit och kört "delat" alldeles för länge, och i det här fallet skapar du ett problem som inte finns. Hur kan du tycka det är "osmakligt" att Yujin berättar att nattförarnas raster inte sammanfaller med varandra?

Jim förvärrar det genom att reagera precis på fel sätt på Kvarnes utlägg. Yujins korta svar var perfekt, det stryper bränsletillförseln till Kvarnes "irritationsbrasa".

Vi vet ju alla att Yujin inte är bussförare, han är "bara" ytterligare en bussintresserad ung kille. I det här inlägget framgick det kanske inte med all tydlighet att det handlar om Yujins spontana reaktion på följderna av BBA-införandet. För bussförarna innebär BBA i stort sett bara fördelar.
Att ni inte tycker om varandra vet jag om, men tänk på hur det slutade vid den senaste "dispyten" (Kvarne vet precis vad jag menar).

Jag anser INTE att Yujin har släppt på interna företagshemligheter, att påstå annat tyder på att man har för lite att göra.

//Karsten - stf vuxen.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Karsten skrev:Små pojkar Kvarne och Acela! Skärp er båda två!

Kvarne behöver absolut inte leka hemlig agent åt Busslink. Det vinner varken Yujin, Busslink eller du själv på. Du framstår som en bitter gammal gubbe som suttit och kört "delat" alldeles för länge, och i det här fallet skapar du ett problem som inte finns.
Jag svarar av fri vilja, är inte anställd som någon slags agent, eller liknande. Det jag skrev, är mina egna åsikter och inget som jag skriver "åt" Busslink.
Karsten skrev:Hur kan du tycka det är "osmakligt" att Yujin berättar att nattförarnas raster inte sammanfaller med varandra?
Det är inte osmakligt. Det jag reagerade på var att Yujin av huvudinlägget att dömma fått tag i info som kanske inte var tänkt att hamna hos icke-anställda hur som hellst.

Karsten skrev:Jim förvärrar det genom att reagera precis på fel sätt på Kvarnes utlägg.
Inte myckete att tillägga.
Karsten skrev: Yujins korta svar var perfekt, det stryper bränsletillförseln till Kvarnes "irritationsbrasa".
Mjeee, jag ifrågasatte bara huruvida sån här information(hur BBA tolkas av Busslink etc) skall gå att ta reda på för en icke-anställd.
Karsten skrev:Vi vet ju alla att Yujin inte är bussförare, han är "bara" ytterligare en bussintresserad ung kille.
....och vi vet alla hur vederbörande tidigare agerat varför jag är ytterst misstänksam hur person har fått fatt i denna information.
Visst pratar kollegor med varandra och i familjen, men jag tolkade huvudinlägget som att han snokat reda på infon nere i garaget där han inte får vara utan tillstånd.
Karsten skrev: I det här inlägget framgick det kanske inte med all tydlighet att det handlar om Yujins spontana reaktion på följderna av BBA-införandet.
Medhåll.
Karsten skrev:För bussförarna innebär BBA i stort sett bara fördelar.
Det beror väl på hur företaget tolkat avtalet. Swebus har kanske tolkat det på ett sätt och Busslink på ett annat.
Karsten skrev:
Att ni inte tycker om varandra vet jag om, men tänk på hur det slutade vid den senaste "dispyten" (Kvarne vet precis vad jag menar).
Ja, jag har ytterst svårt för dessa två herrar just pga hur de beter sig och att de förut har visat oförstånd till att deras agerande går ut över de fotografer/bussintresserade som är seriösa. Därför reagerar jag.
Karsten skrev: Jag anser INTE att Yujin har släppt på interna företagshemligheter, att påstå annat tyder på att man har för lite att göra.

//Karsten - stf vuxen.
Det beror väl på. Jag vet inte inte om det öht är möjligt att någonstans "hämta ut" denna information för en vanlig icke anställd. Om detta går så är det ju inga företagshemligheter. Men som sagt, av huvudinlägget så tolkade jag det som att vederbörande "snokat" fram informationen nere på garaget. Detta är däremot fel. Sånt som man kan tänkas få reda på vid ett garagebesök skulle jag nog inte kanske direkt posta på ett internet-forum. Då skulle jag nog vänta tills informationen finns ute på exempelvis via media eller liknande. Detta beror ju lite på vilken typ av information man råkar få reda på nere på garaget...

Nu finns det ju inget som säger att vederbörande faktiskt varit nere på garaget och fått tag i informationen -Han kan ha fått reda på detta via snack med en förare och då blir det ju en annan femma.

Btw Karsten, jag är en av dem som inte skulle ha något emot att "sitta på delat". Det skulle passa mig utmärkt. :D
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Nåväl, jag tycker i alla fall du överreagerar rejält. Hade Yujin publicerat tjänsterna i fråga i sin helhet hade jag kanske förstått dig. Att man vet hur tjänster ser ut innebär inte att man medvetet snokar i depåer, förare kanske visar de för dig.
Jag tycker du dömer ut folk i onödan. Du hänvisar till en händelse för ett par år sedan där det publicerades bilder från Nyboda, tagna av Yujin och Jim på Busslinks område. Tänk, de kanske hade frågat någon "vuxen" och fått tillstånd att röra sig på området? I övrigt är de ju lika obehöriga som du själv.

Hur går det med lappen förresten? Skynda dig innan välfärdsorganisationerna avskaffat de sura delade jobben!
Coppas

Re: Busslink och BBA

Inlägg av Coppas »

yujin skrev:Nu är det lite över två veckor kvar innan Busslink går in på BBA.
Sitter idag på delat... och hatar det. Gör beroende på allmän tristess därför för en gångs skull ett undantag (det är ju de som bekräftar regeln) och bryter för detta tillfälle min skrivbojkott för en smärre korrigering... innan jag fortsätter att tiga still... :mrgreen:

Är inte helt säker på Ösmo-kontraktet, men jag vill minnas att både de och vi på Råsta gick över på BBA samtidigt… vilket ju då var den 20 augusti 2007. Delar av Busslink har alltså kört på BBA ett tag nu, och på HQ har de hållit på med att slipa detaljer än längre, och nog kan man säga att BBA överlag är bättre än det gamla avtalet.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Acela

Inlägg av Acela »

Karsten skrev:Nåväl, jag tycker i alla fall du överreagerar rejält. Hade Yujin publicerat tjänsterna i fråga i sin helhet hade jag kanske förstått dig. Att man vet hur tjänster ser ut innebär inte att man medvetet snokar i depåer, förare kanske visar de för dig.
Jag tycker du dömer ut folk i onödan. Du hänvisar till en händelse för ett par år sedan där det publicerades bilder från Nyboda, tagna av Yujin och Jim på Busslinks område. Tänk, de kanske hade frågat någon "vuxen" och fått tillstånd att röra sig på området? I övrigt är de ju lika obehöriga som du själv.

Hur går det med lappen förresten? Skynda dig innan välfärdsorganisationerna avskaffat de sura delade jobben!
som sagt, för ett par år sen så när detta hände, så hade JAG ringt ner till TX å frågat om jag å min kompis kunde gå runt å fota bussarna å gå in i dom som är öppna. Ja det är inga problem sa han som svarade, eftersom jag känner han mycket bra, för att det är en av mina vänners ex-man. Hoppas jag var tillräckligt tydlig :idea: :)
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

För min del så tycker jag det är lika bra att sätta en stoppbock i den här tråden nu.

Men till Yujin och Jim (och kanske en och annan till) vill jag säga följande:

Fortsätt gärna att vara bussintresserade, det är himla kul att de finns ungdomar som är det.
Får ni tillstånd att besöka garage m.m. så gör det, det är bra och nyttigt.
Prata gärna med förare också, bli gärna vän med dom, det är också bra.
Sköt detta på ett snyggt sätt så funkar det.

Men var rädda om de kontakter och fördelar ni får och tänk efter så att ni inte av misstag missbrukar förtroenden, det är lätt hänt och svårt att reparera sen.
Saker ni får veta i förtroende ska ni inte skriva om här, det väcker bara ont blod som ni nog märker.

Som sagt så länge ni sköter det snyggt så har alla glädje av det.
För om jag ska vara ärlig så är det ju precis så här som de flesta av oss börjat med detta intresse, med den skillnaden att då vi äldre var i er ålder, då fanns inte något internet och dess möjlighet att kunna sprida information på snabbt. Därför fick inte så många veta att man gjort det eller det......
Så skrik inte ut vad ni gör på era besök och bussturer, så slipper vi sånna här tråkiga trådar på Forum.

Ha det så bra grabbar och "digga" på nu för fullt.
Mvh /Leif D
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Nä men, vi är ju helt överrens Leif! Det där skriver jag under på!
Skriv svar