Vad bra!leifd skrev:Mer åt det senare hållet.Grovsnus skrev:Denna delegation från Göteborg, var de där för att de har ett gediget spårvagnsintresse typ medlemmar i detta forum eller var det folk med bestämmanderätt i någon slags kommunal position?
Personer av den förra kategorin är redan frälsta !
Stopp för ytterligare köp av M32 i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hörde något om att minst 10-12 reparatörer till måste anställas för att bla M32 genererar så mkt mer jobb med översyner etc.Odd skrev:Jag ser bara en nackdel med att man beställer en vagntyp till.. man behöver mer kompetens och resurser. Men annars är det väl idealet om man har kanske två-tre olika vagnstyper (beroende på totala antalet vagnar) med olika slitageegenskaper etc. Personalen har nog inga problem att använda olika vagntyper.
De stora synerna tar väl en hel dag att genoföra och intervallen mellan synerna minskar i stället för att öka
Jag har en god vän som studerat och doktorerar på förvaltningshögskolan som beskrivit ungefär hur upphandlingen måste gå till.
Rörande lagen om offentlig upphandling så måste man välja den bästa och billigaste leverantören enligt den specifikation man skrivit, vilket gör specen oerhört central. Kriterier som får vägas in därefter är kvalitet och annat, men generellt kan man bara rättfärdiga en kostnadsdifferens på ca 10% med andra faktorer. Ansaeldobreda var 17% billigare än den näst billigaste. Jag har därför förstått det som att man valde dem trots att man trodde det skulle bli problem, för att slippa ett oerhört överklagande.
Överklagas en upphandling så drar det som bekant ofta ut flera år på tiden, och OM den som överklagar får rätt skall den som utför upphandlingen betala skadestånd motsvarande hela ordervärdet (dvs 650 miljoner i detta fallet). Därför är man väldigt rädd att inte välja den som är billigast, eller nära på lika billig. Resultatet blir att man ofta tvingas köpa av den billigaste, vilket ofta innebär grisen i säcken.
Jag tror även Trafikkontoret har haft problem med kravspecen då jag har för mig att de specade olika ljudnivåer på vagnen, vad de dock inte specade var på vilken kvalitet rälsen skulle vara.
Rörande lagen om offentlig upphandling så måste man välja den bästa och billigaste leverantören enligt den specifikation man skrivit, vilket gör specen oerhört central. Kriterier som får vägas in därefter är kvalitet och annat, men generellt kan man bara rättfärdiga en kostnadsdifferens på ca 10% med andra faktorer. Ansaeldobreda var 17% billigare än den näst billigaste. Jag har därför förstått det som att man valde dem trots att man trodde det skulle bli problem, för att slippa ett oerhört överklagande.
Överklagas en upphandling så drar det som bekant ofta ut flera år på tiden, och OM den som överklagar får rätt skall den som utför upphandlingen betala skadestånd motsvarande hela ordervärdet (dvs 650 miljoner i detta fallet). Därför är man väldigt rädd att inte välja den som är billigast, eller nära på lika billig. Resultatet blir att man ofta tvingas köpa av den billigaste, vilket ofta innebär grisen i säcken.
Jag tror även Trafikkontoret har haft problem med kravspecen då jag har för mig att de specade olika ljudnivåer på vagnen, vad de dock inte specade var på vilken kvalitet rälsen skulle vara.
Rälsen hade inget med upphandlingen av vagnen att göra. Rälsen låg där redan och har varit lagd sedan många år innan.
I övrigt har din vän rätt om hur avgörandet av upphandlingen skall ske.
För övrigt är det så att även om man upptäcker ett problem så betyder det inte att man kan få detta rättat/åtgärdat på en kvart, vilket en del har antytt. I verkligheten tar en åtgärd betydligt längre tid beroende på problemets art och komplexitet, men vi har en ganska god överblick över läget och betar av problemen efter hand.
Att äta upp en elefant går lätt om man tar tillräckligt tunna skivor!
Mvh
JAgr
För övrigt är det så att även om man upptäcker ett problem så betyder det inte att man kan få detta rättat/åtgärdat på en kvart, vilket en del har antytt. I verkligheten tar en åtgärd betydligt längre tid beroende på problemets art och komplexitet, men vi har en ganska god överblick över läget och betar av problemen efter hand.
Mvh
JAgr
Man får ju tänka på det också att få elefanten anrättad på rätt sätt, rätt sorts kryddblandning och så. Men det gäller ju att inte krydda för mycket, eftersom elefantmaträtten skall falla i många olika gästers smak.JAgr skrev:
Mvh
JAgr
Vadå jag dyster?
En sådan upphandling bör innehålla en tydlig reglering av vad som sker när leveransen inte uppfyller de krav som ställts. Dessutom bör köparen inse att det är säljarens ansvar att lösa problem av den arten - inte en massa "det här ska vi lösa tillsammans"...JAgr skrev:Rälsen hade inget med upphandlingen av vagnen att göra. Rälsen låg där redan och har varit lagd sedan många år innan.
Mvh
JAgr
De ansvarsvilkor som HKL förhandlat fram med Bombardier angående den senaste leveransen är föredömliga - även om de där tillkom i efterhand. Om fler trafikföretg uppträdde lika tufft skulle leverantörerna lära sej - och de som inte lär sej skulle gå omkull!
/TKO
- Nils Carl Aspenberg
Hvis Göteborg skal ha nye vogner aven annen type er det realistisk å regne rundt 3 år. Det tar noen måneder å utferdige spesifikasjoner, så vil det ta noen måneder å gå gjennom leverandørenes ulike tilbud. Deretter vil det være en produksjonstid på 18-24 måneder. Skal man først ha en prototyp, så må man regne ytterligere ett år. Nye sporveier rundt i verden får vanligvis ingen prototyp, men bestiller en standardvogn som allerede er testet ut. Bredde 2,65 er et standardmål som alle leverandører kan levere. Det man bør legge vekt på er reparasjonsvillighet. I Oslo ser vi at mange reparasjoner på Düwagvognene som kan gjøres på noen timer tar noen dager på Ansaldovognene. Düwagvognene er bygd med tysk "Ordnung", mens Ansaldovognene er "italiensk spagetti". Begagnade vogner trenger man ikke å tenke på, for det finnes ingen bolag som legger ned og selger ut sone lavgulvvogner. De enda lavgulvvognene i verden som har vært for salg er prototypvognene som Norrköping kjøpte og de ombygde vognene i Mannheim som nå har gått til Helsinki.
-
I New York så är det nästan alltid, minst två bolag som ger andud och får kontraktet att bygga SAMMA vagn efter T-Banans egna ritningar. Dom måste ju passa ihop med varandra och möjligen de äldre vagnarna så att tåg kan bildas.
Där gäller det ju en gansk stor beställning. Kanske 800 till 1000 enheter åt gången. Jag tror att orsaken är att ingen tillverkare har sådan kapacitet att dom kan åtaga sej en hel beställning. Skulle dom så uetsluts nog andra beställare et bra tag framåt.
mvh Dennis
Där gäller det ju en gansk stor beställning. Kanske 800 till 1000 enheter åt gången. Jag tror att orsaken är att ingen tillverkare har sådan kapacitet att dom kan åtaga sej en hel beställning. Skulle dom så uetsluts nog andra beställare et bra tag framåt.
mvh Dennis
- Nils Carl Aspenberg
Det er ikke uvanlig å dele bestillinger på flere leverandører. Oslos SL79 ble bygd av Düwag (101-110) og Strømmen (111-125). Disse vognene tilhører samme serie. Også släpene til Høkavognene ble delt mellom Strømmen og Høka. Også Oslos toakslede vogner hadde delte bestillinger der samme vognserie ble bygd av flere fabrikanter.
- Erik Sandblom
Björn J. skrev:Ja det kan man ju undra. Kanske var det så att de som beställde inte riktigt förstog vad de gjorde...Dennis Sigward skrev:Varför måste det var 100% låggolv? Duger det inte att ha enklare varianter med 70% låggolv, och därmed billigare underhåll och bättre driftsäkerhet.
Man ville alltså ha låggolvstillgänglighet i hela vagnen, men missade kanske att föraren inte behöver det, kanske inte heller i vagnens mittdel och längst bak, ja jag vet egentligen inte varför, bara gissar.
Sedan kan man ju undra om det inte gick att finna en annan lösning med dörrarna, om det absolut måste vara dubbeldörr framtill, så att föraren hamnar ett halvt kvarter framför vagnen. I digitalbiljetternas tid, så hade man väl kunnat styra passagerarströmmarna inne i vagnen på ett annat sätt, utan att man måste ha en massa folk springande genom de främre dörrarna.
Jag har förstått att det låga golvet ger snabbare på- och avstigning vilket ger bättre tidhållning under rusningstiden. Det är det som gör att man inte nöjer sig med 70% låggolv. 100% låggolv ger mer kapacitet helt enkelt.
Jag tror inte att digitala biljetter skulle styra passagerarna effektivare. Jag antar att du menar att folk med vissa biljetter skulle in genom vissa dörrar, men det går nog snabbare om alla bara går in genom närmaste dörr.
Det var väl främst passagerarströmmningen genom vagnen jag menade, det finns ju många dörrar, i Göteborg är det tillåtet att använda vilken man vill för av och påstigning på spårvagnar och stombussar, så jag förstår inte riktigt varför man absolut ville ha en dubbeldörr även framtill... kanske för att kunna lasta barnvagnar och eventuella rullstolar även där.Erik Sandblom skrev:måste ha en massa folk springande genom de främre dörrarna.
Jag har förstått att det låga golvet ger snabbare på- och avstigning vilket ger bättre tidhållning under rusningstiden. Det är det som gör att man inte nöjer sig med 70% låggolv. 100% låggolv ger mer kapacitet helt enkelt.
Jag tror inte att digitala biljetter skulle styra passagerarna effektivare. Jag antar att du menar att folk med vissa biljetter skulle in genom vissa dörrar, men det går nog snabbare om alla bara går in genom närmaste dörr.
Senast redigerad av Björn J. den måndag 21 januari 2008 21:09, redigerad totalt 1 gånger.
Vadå jag dyster?
-
- Kontakt:
Hej!Rörande lagen om offentlig upphandling så måste man välja den bästa och billigaste leverantören enligt den specifikation man skrivit, vilket gör specen oerhört central. Kriterier som får vägas in därefter är kvalitet och annat, men generellt kan man bara rättfärdiga en kostnadsdifferens på ca 10% med andra faktorer. Ansaeldobreda var 17% billigare än den näst billigaste. Jag har därför förstått det som att man valde dem trots att man trodde det skulle bli problem, för att slippa ett oerhört överklagande.
Lagen om offentlig upphandling (LOU) har ofta varit en kostnadsdrivare på en hög nivå. Det finns flera orsaker till detta, varav den främsta torde vara oförmågan hos upphandlarna att skriva in viktning i förfrågningsunderlagen.
Upphandlarna har möjlighet att i sina specifikationer ange hur anbudet ska viktas i utvärderingen. Ex vis kan man bestämma att kvalitet är värt 30%, service 10% och pris 60%. Att man oftast inte gör så, utan i stället låter priset bli totalt dominerande till 80-90%, kan oftast tillskrivas kompetensen hos de som upphandlar. Priser är lätta att jämföra. Skulle man minska viktningsprocenten för pris och öka för kvalitet och annat, krävs ofantligt mycket mer arbete och intresse från upphandlaren vid utvärderingen. Och vem vill hålla på med sån´t?
Det finns upphandlare som chansar på att marginalen till ett avsevärt lägre pris, kan användas till att "justera" leverantörens alla tillkortakommanden. I stället blir i slutändan totalpriset avsevärt högre, än totalpriset från andra leverantörer som lämnat högre anbud, baserade på bättre kvalitet. Man kan säga att det låga anbudet anger ett "åtkomstpris", dvs att lämna ett lågt anbud för att komma åt leveransen. Leverantören räknar avsiktligt med att kunna hämta hem de verkliga kostnaderna under resans gång. På så sätt slås bättre leverantörer undan p g a uppköparens rädsla /ovilja att upprätta kvalificerade förfrågningsunderlag och att utvärdera anbud på ett ansvarfullt och kompetent sätt med utgångspunkt från viktning.
Vad jag vill få sagt, är att kvalitet är ett synnerligen användbart krav i specifikationer. Pris får aldrig bli ensamt styrande vid utvärderingar. Vid privata upphandlingar, ställs i allmänhet mycket större krav på kvalitet, eftersom finansiärernas egenintresse är större. Vem vill ha hål i plånboken? Detta är också delvis anledningen till att EU febrilt utarbetar regler, som kommer att göra offentliga investeringar mer kostnadseffektiva än f n.
Ha de´
Björn
Klartecken för köp av ytterligare 25 M32 i Göteborg
källa: http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... penElementGöteborgs kommun, trafiknämnden 2008-06-17 § 108 skrev:Nämnden beslutar bifalla ordförandens förslag
att bemyndiga Trafikdirektören träffa avtal med Ansaldobreda S.p.A. om köp av ytterligare 25 spårvagnar av typen M32.
Re: Stopp för ytterligare köp av M32 i Göteborg
Hur ser framtidsplanerna ut nu? Kan det eventuellt bli tal om ytterligare M32-inköp eller måste det till en ny upphandling? 80 M31 + 65 M32 täcker väl inte ens dagens trafikomfattning och M29 kan väl inte hålla hur länge som helst? Eller?