Citypendelns sett att bedriva trafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Citypendelns sett att bedriva trafiken
Hej!
Jag tycker att Citypendeln bedriver pendeltågstrafiken på ett mycket skamligt sett. Förseningar, inställda tåg osv..
Men det jag nu reagerar främst på är hur de hanterar problemet "Kl***r"
Titta bara på hur tågen idag ser ut. När något blir nedkladdat så målar Citypendlen bara över det. Blåfärg på silver och vice versa. Det ser bara fördj***t ut. Man skulle ju kunna tro att Citypendeln kladdar ner tågen....
Snälla..varför i hela världen måla över klo***er med fel färg? Okej om man ska måla över det, men gör det då på ett korrekt sett. Som det är nu så ser det hemskt ut...
Nej tacka vet jag när SJ bedriver "Pendeln" då var tågen R E N A
Jag tycker att Citypendeln bedriver pendeltågstrafiken på ett mycket skamligt sett. Förseningar, inställda tåg osv..
Men det jag nu reagerar främst på är hur de hanterar problemet "Kl***r"
Titta bara på hur tågen idag ser ut. När något blir nedkladdat så målar Citypendlen bara över det. Blåfärg på silver och vice versa. Det ser bara fördj***t ut. Man skulle ju kunna tro att Citypendeln kladdar ner tågen....
Snälla..varför i hela världen måla över klo***er med fel färg? Okej om man ska måla över det, men gör det då på ett korrekt sett. Som det är nu så ser det hemskt ut...
Nej tacka vet jag när SJ bedriver "Pendeln" då var tågen R E N A
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
Håller med!
Såg ett tåg i Nynähamn som såg fördj...... ut av alla övermålningar.
Såg ut som ett riktigt "förortsslumtåg" man ibland kan se i Amerikanska filmer.
Hur kan det få få gå i trafik överhuvudtaget kan man undra?
SL borde ha nån slags inspektörer som åker runt på heltid och tittar på hur entreprenörerna sköter trafiken.
Någon som har befogenhet att kunna beordra entreprenören att ett tåg skall tas ur trafik om det ser för dj...... ut.
Såg ett tåg i Nynähamn som såg fördj...... ut av alla övermålningar.
Såg ut som ett riktigt "förortsslumtåg" man ibland kan se i Amerikanska filmer.
Hur kan det få få gå i trafik överhuvudtaget kan man undra?
SL borde ha nån slags inspektörer som åker runt på heltid och tittar på hur entreprenörerna sköter trafiken.
Någon som har befogenhet att kunna beordra entreprenören att ett tåg skall tas ur trafik om det ser för dj...... ut.
-
Det är inte så lätt.Kvarne skrev:Är det inte det? Det är ju de som driver pendeln..?Bobjörk skrev:Är det Citypendeln som sköter underhållet då?
Annars är det ju som att skylla på Connex för att tunneltågen är nedklo**rade.
Men min "point" är; Hur kan tågen få gå sådär?! SL borde gripa in!![]()
Tag Saltsjöbanan t.ex. Där driver Connex trafiken, men underhållet sköts av Tågia. Spåren underhålls av Banverket, signalerna av Svensk Banproduktion. Så det är inte så enkelt. Bara för att Citypendeln driver trafiken, behöver det inte vara dom som underhåller tågen.
Det är det största problemet ti9ll att folk tycker att det är Connex fel när tågen är trasiga. Vi driver ju trafiken.
Bantekniker
Ett delikat problem i dagens upphandlingsvärld. Själv tycker jag större fokus på trafikhuvudmannen och mindre på entreprenören är att föredra. Då blir det naturligt vem man ska vända sig till om man har synpunkter eller klagomål. SL, Västtrafik osv. för sedan vidare informationen till berörd part. Som precis som Jonas skriver kanske inte alls är trafikentreprenören, utan signalentreprenören.Bobjörk skrev:Det är det största problemet ti9ll att folk tycker att det är Connex fel när tågen är trasiga. Vi driver ju trafiken.
Har fått känslan av att de stockholmska trafikentreprenörerna med Connex i spetsen har profilerat sig mer än vad de göteborgska motsvarigheterna gjort. Var det inte t.o.m. så att Connex tog sig friheten att sätta upp sin logga på stationsskyltarna i tunnelbanan?
Hur har det blivit sedan den alternativa SL-loggan med "linjen trafikeras i samarbete med..." sattes upp på fordonen? Finns företagsloggorna fortfarande kvar? Västtrafiks intåg innebar något liknande. Ibland jättestora entreprenörsloggor är numera blott en text i anslutning till Västtrafikloggan vid ingångsdörren.
- TimK
- Kontakt:
Inte riktigt vad jag vet. Det beror lite på vad du menar med stationsskyltarna, men om du syftar på namnskyltarna (dvs. de som visar stationens namn) så har Connex tagit initiativ till att byta ut den anskrämliga Helvetica-skit som SL hade hållit på med och byta till en i mitt tycke mycket snyggare skyltmodell. Denna skylt har mörkblå botten, vit text och gul band upptill. Nu råkar det vara så att blått/gult är Connex färger, men i och med att dessa färger även återfinns i en ganska välkänd nationalflagga (om än inte mörkblått) så tycker jag att den färgsättningen är tämligen lyckad. Connex logga finns inte på dessa skyltar.Spårvagnsmicke skrev:Ett delikat problem i dagens upphandlingsvärld. Själv tycker jag större fokus på trafikhuvudmannen och mindre på entreprenören är att föredra. Då blir det naturligt vem man ska vända sig till om man har synpunkter eller klagomål. SL, Västtrafik osv. för sedan vidare informationen till berörd part. Som precis som Jonas skriver kanske inte alls är trafikentreprenören, utan signalentreprenören.Bobjörk skrev:Det är det största problemet ti9ll att folk tycker att det är Connex fel när tågen är trasiga. Vi driver ju trafiken.
Har fått känslan av att de stockholmska trafikentreprenörerna med Connex i spetsen har profilerat sig mer än vad de göteborgska motsvarigheterna gjort. Var det inte t.o.m. så att Connex tog sig friheten att sätta upp sin logga på stationsskyltarna i tunnelbanan?
På en del stationer som har renoverats finns, övanför spärrlinjen, en läng skylt som, jag vill minns, har (1) en klocka i mitten, (2) text i stil med "Connex önskar Er en trevlig resa!", (3) SL:s logga i enda änden och Connex logga i andra.
Företagsloggorna finns inte kvar. Det var som jag förstår saken hela tanken med att införa "SL i samarbete med [operatör]"-skyltarna, att få bort företagsloggorna.Spårvagnsmicke skrev:Hur har det blivit sedan den alternativa SL-loggan med "linjen trafikeras i samarbete med..." sattes upp på fordonen? Finns företagsloggorna fortfarande kvar? Västtrafiks intåg innebar något liknande. Ibland jättestora entreprenörsloggor är numera blott en text i anslutning till Västtrafikloggan vid ingångsdörren.
Mvh Tim
Citypendeln
Se tidigare svar i ett liknande inlägg: Citypendelns nya färgsättning....
Orsakerna låter rimliga, men skall det vara så?
NEJ!
Låt SL ta ansvar för allt kl-tt-r så att det finns någon som har en helhetssyn på kl-ttr-t på stationer, bussar, tunnelbanan och pendeltågen. Som det är nu med ett delat ansvar så blir det bara pannkaka av allt.
Jag lider med alla resenärer och personal som måste jobba i skiten. Kan inte vara kul
Dan
Orsakerna låter rimliga, men skall det vara så?
NEJ!

Låt SL ta ansvar för allt kl-tt-r så att det finns någon som har en helhetssyn på kl-ttr-t på stationer, bussar, tunnelbanan och pendeltågen. Som det är nu med ett delat ansvar så blir det bara pannkaka av allt.
Jag lider med alla resenärer och personal som måste jobba i skiten. Kan inte vara kul

Dan
Problemen med Citypendel-pendeltågen-kl-tt-r kan delas in i:
1: Omfattande nedklottring utvändigt då många enheter står uppställda obevakade utomhus nattetid. Ett känt faktum som både SL, Citypendeln och kl-ttr- känner till. Åtgärd: Bevakning / inhägnad av uppställda enheter (t ex Danmark, Tyskland).
2: Temporär övermålning av kl-tt-r. Sköts mycket illa av anlitad saneringsentreprenör. Kladdigt utförande och oftast fel kulör mot vagnens egen kulör. Åtgärd: Tydligare uppdrag av SL / Citypendeln. Självklart skall rätt kulör användas!
3: Allmänt smutsigt såväl in- och utvändigt i tågen. Åtgärd: Tätare rengöringsintervall och nya effektiva tvättanläggningar för fordonen utvändigt.
Punkterna ovan är inte speciellt "extravaganta" och borde vara en självklarhet att leva upp till för såväl beställare som trafikoperatör.
1: Omfattande nedklottring utvändigt då många enheter står uppställda obevakade utomhus nattetid. Ett känt faktum som både SL, Citypendeln och kl-ttr- känner till. Åtgärd: Bevakning / inhägnad av uppställda enheter (t ex Danmark, Tyskland).
2: Temporär övermålning av kl-tt-r. Sköts mycket illa av anlitad saneringsentreprenör. Kladdigt utförande och oftast fel kulör mot vagnens egen kulör. Åtgärd: Tydligare uppdrag av SL / Citypendeln. Självklart skall rätt kulör användas!
3: Allmänt smutsigt såväl in- och utvändigt i tågen. Åtgärd: Tätare rengöringsintervall och nya effektiva tvättanläggningar för fordonen utvändigt.
Punkterna ovan är inte speciellt "extravaganta" och borde vara en självklarhet att leva upp till för såväl beställare som trafikoperatör.
Jag tänkte på skyltarna med stationsnamnet som sitter vid nedgångarna. Visst hade Connex sin logga på dessa ett tag, innan SL satte stopp?TimK skrev: Inte riktigt vad jag vet. Det beror lite på vad du menar med stationsskyltarna, men om du syftar på namnskyltarna (dvs. de som visar stationens namn) så har Connex tagit initiativ till att byta ut den anskrämliga Helvetica-skit som SL hade hållit på med och byta till en i mitt tycke mycket snyggare skyltmodell. Denna skylt har mörkblå botten, vit text och gul band upptill. Nu råkar det vara så att blått/gult är Connex färger, men i och med att dessa färger även återfinns i en ganska välkänd nationalflagga (om än inte mörkblått) så tycker jag att den färgsättningen är tämligen lyckad. Connex logga finns inte på dessa skyltar.
Detta är ett exempel där jag tycker att man har gått för långt. För Connex del tycker jag mest att som man bäddar får man ligga. Fläker man ut sitt namn så mycket kan man inte annat än räkna med att kunderna vänder sig till Connex även om problemen inte rör Connex. Men Connex har väl vägt fördelarna mot nackdelarna.TimK skrev:På en del stationer som har renoverats finns, övanför spärrlinjen, en läng skylt som, jag vill minns, har (1) en klocka i mitten, (2) text i stil med "Connex önskar Er en trevlig resa!", (3) SL:s logga i enda änden och Connex logga i andra.
För SLs del är jag inte annat än förvånad att man låter trafikentreprenören profilera sig så mycket på SLs bekostnad.
/Michael
-
Om vem som sköter underhållet...
Gör ett litet försök att reda ut det där om vem som sköter underhållet. Från början skötte Connex det lätta dagliga underhållet i tunnelbanedepåerna runt Stockholm och Bombardier Transportation (som övertog Adtranz, som övertog tågdelen av ABB) skötte underhållet på Roslagsbanan (om jag inte minns alldeles fel). SL skötte (genom dotterbolag) det tyngre underhållet i form av renoveringar m m i verkstaden i Hammarby. Dessa tre bolag (Connex, Bombardier, SL) gick ihop i ett gemensamt bolag Tågia, som sköter underhållet av spårbundna fordon inom SL-området (bortsett från pendeltågen). De tre bolagen äger en tredjedel var av Tågia. Syftet var naturligtvis att samla kompetensen om underhåll på ett ställe, och säkerligen också vissa "synergieffekter" (läs kostnadsbesparingar).Det är inte så lätt.
Tag Saltsjöbanan t.ex. Där driver Connex trafiken, men underhållet sköts av Tågia. Spåren underhålls av Banverket, signalerna av Svensk Banproduktion. Så det är inte så enkelt. Bara för att Citypendeln driver trafiken, behöver det inte vara dom som underhåller tågen.
Det är det största problemet ti9ll att folk tycker att det är Connex fel när tågen är trasiga. Vi driver ju trafiken.
Pendeltågens underhåll och reparationer sköts av Citypendeln, vilket ingick i den upphandlingen. Och det är alltså de som har dåligt "färgsinne".
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Re: Om vem som sköter underhållet...
Inte helt rätt då städningen utförs av Munkeröds och kl-tt-r av TRESS, så dom med dåligt färgsinne är alltså TRESS.Gunnar Eriksson skrev:Pendeltågens underhåll och reparationer sköts av Citypendeln, vilket ingick i den upphandlingen. Och det är alltså de som har dåligt "färgsinne".
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Om dom nu inte sköter det borde självklart Citypendeln reagera och agera, om det sker vet jag icke.
Rojpan
-
Re: Om vem som sköter underhållet...
Intressant. Det är rimligtvis Citypendeln och inte SL som upphandlat dessa arbetsuppgifter. Man kan nog utgå ifrån att även visst reparationsarbete utförs av underentreprenörer. Vi kan vara förvissade om att olika arbetsuppgifter (t ex dessa) utförs av underentreprenörer även inom den övriga spårbunda SL-trafiken.Inte helt rätt då städningen utförs av Munkeröds och kl-tt-r av TRESS, så dom med dåligt färgsinne är alltså TRESS.Pendeltågens underhåll och reparationer sköts av Citypendeln, vilket ingick i den upphandlingen. Och det är alltså de som har dåligt "färgsinne".
Om dom nu inte sköter det borde självklart Citypendeln reagera och agera, om det sker vet jag icke.
Självklart bör vi som trafikanter reagera mot den bristfälliga "kl-tt-r". Som kunder till SL är det där vi ska klaga, så får den kritiken sippra nedåt bland alla entreprenörer. Det torde också ge bättre resultat än att "hugga" på underhuggarna.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Det är Citypendeln som upphandlar kl-tt-r och därigenom har ett ansvar för detta (även om ansvaret förstås ytterst är SL:s).
Vad gäller blåmålning av tågen så är det förstås ett sätt att hålla kl-ttr- tåg i trafik i väntan på sanering. Alternativet att ställa in trafik pga vagnbrist är måste väl anses vara ett sämre alternativ. Sedan att mer resurser borde sättas in är en självklarhet, och om man nu skall måla över bör man nog göra det lite snyggare...
Vad gäller blåmålning av tågen så är det förstås ett sätt att hålla kl-ttr- tåg i trafik i väntan på sanering. Alternativet att ställa in trafik pga vagnbrist är måste väl anses vara ett sämre alternativ. Sedan att mer resurser borde sättas in är en självklarhet, och om man nu skall måla över bör man nog göra det lite snyggare...