Det som är en ankdamm är, rent krasst, det här forumet. Här sitter människor som i varierande grad är engagerade i spårvägsfrågan och missionerar för de som redan är frälsta, och utomstående som inte förstått "den rätta läran" hängs ut som idioter och bespottas. Ett särskilt tacksamt mål är de politiker som inte genomför förändringar i den takt som "den rätta läran" förespråkar. Det alla verkar missa är att politikerna i de flesta avseenden är helt vanliga människor, och för att bli övertygade måste de, liksom alla andra vanliga människor, förses med vettiga argument.Per Lind skrev:Om Du fgvore det mi9nsta intresserad av vad som händer utanför ankdammen så skall Du se att när man öppnar en spårburen linje så ökar antalet resenärer och när man lägger ner så minskar de. Det är den sanning som finns att läsa i all statistik. Kallas spårfaktorn.NerdBoy skrev:Enkelt, hans sanningar är inte sanningar. Om "spårvägslobbyn" någon gång ska lyckas övertyga alla sega makthavare om spårvägens förträfflighet så måste det ske med konkreta argument, inte nostalgiska och konstruerade argument som för alla vanliga människor framstår som mer eller mindre verklighetsfrämmande.Johan Eriksson skrev: förstår inte varför du rackar ner på några av dessa sanningar, framför allt Pers första punkt (I ovanstående inlägg) om kostnadsjämförelsen spårväg/T-bana!? -Vilka "krassa" svar har du då mer än förminska och smått förlöjliga vissa viktiga -om än kanske inte de allra viktigaste- anledningar för spårväg?
Som då t.ex. att trafikanterna blir nöjdare om man bygger i ytläge, vem tror på det? Tunnelbanan tar mig från Tekniska högskolan till Hornstull på 14 minuter och från Fridhemsplan till Skanstull på samma tid. Varför skulle jag bli gladare av att trängas på en spårvagn som tar längre tid på sig?
En gummihjulsdriven farkost lockar aldrig över en bilist - skall han åka på gummi har han högre komfort i den egna bilen.
Men sov på Du, i Din tro.
Om jag får avvika från ämnet ett par sekunder så fick jag och mina klasskamrater se anti-rökpropaganda i sjunde klass. Den bestod av ett antal bisarra bilder på temat "så här bli du om du röker" och visade halvruttna fingertoppar, svarta nästippar, munnar med döda tänder, o.s.v. På det hela taget var det rätt otäckt och en del av mina kamrater skrämdes nog att inte börja röka, men för rätt många av oss blev istället reaktionen "jag känner många vuxna som röker och ingen ser ut så där" följt av "om det här är deras bästa argument så kanske inte rökning är så farligt trots allt".
Samma sak är det när man går på sitt första fackmöte för att se vad facket kan rent konkret kan göra för arbetsplatsen. Som svar får man en lång och ytterst teoretisk utläggning om hur kapitalet suger ut arbetarklassen och så tänker man "det här stämmer inte alls med min arbetsplats, om det här är deras bästa argument så är de inte något för mig".
Slutligen så är det precis samma sak med argument av typen "man åker inte buss därför att det är för obekväm, vinglig, och man har ingen visuell bild av vart bussen går", "om man bygger i ytläge får man nöjdare trafikanter" eller, för den delen, "finns inget vackrare än en snyggt dragen luftledning". Vanliga människor känner inte alls igen sig i den beskrivningen av verkligheten och tänker därför "är det här verkligen deras bästa argument? I så fall är det nog billigare att fortsätta som nu".