Asfaltsdjungelns Cowboys

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Erik, den dagen du har räknat fram hur stor andel av ensamresorna som sker i bilar som inte samma dag används för flersamresor har du en intressant siffra!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:Aha ok, jag räknade fel.

Även om vi inte kan få fram antalet ensamresor så kan vi få fram ett tal som visar den minsta möjliga andelen bilar med ensam förare, eller hur? Vi har ju inte fler än 203 förare. För att få fram minsta möjliga andel ensamma förare så fördelar vi alla passagerare en och en till förarna, så långt de räcker. Då får vi 65 förare med passagerare, om vi vill ha så få ensamförare som möjligt. Övriga förare blir ensamma, 203-65 = 138.

Minst 68% av bilarna har ensam förare, och minst 51% av resorna sker med ensam förare (138/268).

Räknefelet har alltså ingen betydelse för resonemanget. Det finns en jättepotential för småbilar, eftersom över hälften av alla bilresor sker som ensam bilförare.
Då kan vi gå över till nästa lilla detalj, nämligen att "bilresor" är ett trubbigt mått när alla resor är olika långa. På sid 6 ser du att en genomsnittlig resa som förare är 38 km medan den som passagerare är 48 km. Inte oväntat är det alltså så att folk samåker mer vid långa resor än vid korta.
daniel_s
Inlägg: 14410
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Erik, den dagen du har räknat fram hur stor andel av ensamresorna som sker i bilar som inte samma dag används för flersamresor har du en intressant siffra!
En helt annan fråga: Jag har funderat över det här med taxi. Det sägs ju att fler taxiresor innebär färre fordon i rörelse. Men hur funkar det egentligen med effektiviteten i taxibranschen? Det verkar vara en fantastisk överetablering. Skulle det verkligen inte räcka med, säg, hälften så många taxibilar i exempelvis Stockholm?
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Inlägg av B Thomas »

daniel_s skrev:En helt annan fråga: Jag har funderat över det här med taxi. Det sägs ju att fler taxiresor innebär färre fordon i rörelse. Men hur funkar det egentligen med effektiviteten i taxibranschen? Det verkar vara en fantastisk överetablering. Skulle det verkligen inte räcka med, säg, hälften så många taxibilar i exempelvis Stockholm?
Hmm, nu ska vi se här vad ämnet i denna tråd var.... :D :D
Men det var en intressant fråga, kan du inte ställa den i en ny tråd?
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

TonyM skrev:Erik, den dagen du har räknat fram hur stor andel av ensamresorna som sker i bilar som inte samma dag används för flersamresor har du en intressant siffra!

Någon sådan siffra har jag inte, men att ha rätt bil till rätt ändamål är något som underlättas av bilpooler. Man kvitterar ut en bil som passar uppgiften istället för att använda en enda kompromissbil.
Låst