NerdBoy skrev:Men du läser ju inte vad Martin och Tony skriver: risken att dö är betydligt större i en så liten bil.
Nej. Vid älgkrock i över 50 km/h är det överhängande risk att dö i alla personbilar. Det är det enda väsentliga.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
NerdBoy skrev:Och det andra barnet? Lämnar han bort det till adoption med hänvisning till att det är det bästa miljövalet?
NerdBoy skrev:Var hittar du siffrorna 73% resp. 76%?Erik Sandblom skrev:Men den nationella resvaneundersökningen, RES 2005–2006 visar att 73% av bilresorna i Sverige sker utan passagerare. I glesbygdskommuner är det 76%.
http://www.sika-institute.se/Templates/Page____51.aspx
Sidan tre:
http://www.sika-institute.se/Doclib/200 ... sultat.pdf
NerdBoy skrev:Sedan får vi inte glömma att genomsnittliga resor inte säger särskilt mycket om samtliga resor. Den som köper en bil gör det inte för att klara av sina genomsnittliga resor utan för att kunna använda den till så mycket som möjligt.
Målaren med två barn gör en resa från hemmet till dagis, sedan en resa till en kund han ska måla hos, därefter en resa från kunden till lunchstället där han träffar sina kollegor, därefter en resa tillbaka till kunden. Vid arbetsdagens slut gör han en resa till en byggmarknad för att köpa färg till morgondagen, därefter en resa till Konsum för att köpa middag, och så en resa tillbaka till dagis och slutligen en resa hem. 25% av hans resor sker utan passagerare, ändå behöver han en bil som rymmer minst två passagerare.
Du räknar fel. Ponera att tre personer åker bil. Två gör det som förare, en gör det som passagerare. Hur många procent av resorna görs utan passagerare? Tips: 67% är fel svar.Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Var hittar du siffrorna 73% resp. 76%?Erik Sandblom skrev:Men den nationella resvaneundersökningen, RES 2005–2006 visar att 73% av bilresorna i Sverige sker utan passagerare. I glesbygdskommuner är det 76%.
http://www.sika-institute.se/Templates/Page____51.aspx
Sidan tre:
http://www.sika-institute.se/Doclib/200 ... sultat.pdf
På sidan tre i tabellbilagan, "Glesbygdskommuner" och "Samtliga".
203/(203 + 65) = 76%
Förra året inträffade 34000 viltolyckor varav nästan 5000 var älgolyckor. Totalt avled 8 personer i viltolyckor 2006.Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Men du läser ju inte vad Martin och Tony skriver: risken att dö är betydligt större i en så liten bil.
Nej. Vid älgkrock i över 50 km/h är det överhängande risk att dö i alla personbilar. Det är det enda väsentliga.
Du får ursäkta, men det kommer jag faktiskt inte alls ihåg. De första CD-spelarna var i och för sig så dyra att somliga undrade om de verkligen skulle slå igenom, men inte var det någon som skrattade åt dem. Mp3-formatet var det som behövdes för att folk skulle kunna börja kopiera och spara musik på sina datorer och var inte heller något som lockade till skratt.Erik Sandblom skrev:HemuleN skrev:Eller varför inte ett bord?Erik Sandblom skrev:Självklart är en hybridAygo ännu bättre.
http://youtube.com/watch?v=Bv-RMbtKjLU![]()
Tekniken har gått framåt sen den filmen gjordes. Räckvidden på dagens elbilar som Buddy och Think ligger som sagt på 40-180 kilometer.
Kom ihåg att folk skrattade åt CD och mp3 en gång i tiden också. Och det där med internet var ju bara för nördar.
Jag pratar inte om något extremfall, jag pratar om hur helt vanliga människor lever sina helt vanliga liv. Men visst, låt vår målare bli ännu mer genomsnittlig genom att ge honom ett jobb där han sitter på ett kontor eller står i en butik hela dagarna. Även om den lilla elbilen täcker hans behov av resor till och från arbetsplatsen så förändrar det inte det faktum att han behöver en större bil för att kunna storhandla med familjen en gång i månaden, skjutsa sonen och hans kompis till ishockeyträning, åka med familjen till svärföräldrarna på julafton, och alla andra helt vanliga saker som helt vanliga människor gör. Det är inte att vara "hypermobil" och det är inte påhittade ursäkter.Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Sedan får vi inte glömma att genomsnittliga resor inte säger särskilt mycket om samtliga resor. Den som köper en bil gör det inte för att klara av sina genomsnittliga resor utan för att kunna använda den till så mycket som möjligt.
Målaren med två barn gör en resa från hemmet till dagis, sedan en resa till en kund han ska måla hos, därefter en resa från kunden till lunchstället där han träffar sina kollegor, därefter en resa tillbaka till kunden. Vid arbetsdagens slut gör han en resa till en byggmarknad för att köpa färg till morgondagen, därefter en resa till Konsum för att köpa middag, och så en resa tillbaka till dagis och slutligen en resa hem. 25% av hans resor sker utan passagerare, ändå behöver han en bil som rymmer minst två passagerare.
Vill man vara hypermobil så är det klart att man hittar ursäkter för allt.
Här hittar jag 600 000 människor som jobbar på det vis du beskriver, och 2,6 miljoner som arbetar på ett och samma ställe.
30 största yrkesgrupperna
De 600 000 är:
Försäljare, detaljhandel; demonstratörer m.fl.
Säljare, inköpare, mäklare m.fl.
Byggnadshantverkare
Städare m.fl.
Montörer
Kundinformatörer
Även om de uppmanar till eld upphör så är artikeln faktiskt väldigt självförhärligande. Jag håller med de debattörer som tycker det är konstigt att Aftonbladet ger plats åt de här tokigheterna.kildor skrev:Det var ju lustigt att info14 skulle gå igång på just den artiklen, där Asfaltsdjungelns Indianer uppmanar (sig själva) att sluta pysa däcken på stadsjeeparna...![]()
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1431272.ab
Det vore väl om möjligt ännu dummare att låta bli, eftersom man då kanske gick miste om ett tillfälle att få händelserna att upphöra.NerdBoy skrev:Även om de uppmanar till eld upphör så är artikeln faktiskt väldigt självförhärligande. Jag håller med de debattörer som tycker det är konstigt att Aftonbladet ger plats åt de här tokigheterna.kildor skrev:Det var ju lustigt att info14 skulle gå igång på just den artiklen, där Asfaltsdjungelns Indianer uppmanar (sig själva) att sluta pysa däcken på stadsjeeparna...![]()
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1431272.ab
Jag är helt övertygad om att de är tillräckligt organiserade för att inte behöva kommunicera via en kvällstidning.daniel_s skrev:Det vore väl om möjligt ännu dummare att låta bli, eftersom man då kanske gick miste om ett tillfälle att få händelserna att upphöra.NerdBoy skrev:Även om de uppmanar till eld upphör så är artikeln faktiskt väldigt självförhärligande. Jag håller med de debattörer som tycker det är konstigt att Aftonbladet ger plats åt de här tokigheterna.kildor skrev:Det var ju lustigt att info14 skulle gå igång på just den artiklen, där Asfaltsdjungelns Indianer uppmanar (sig själva) att sluta pysa däcken på stadsjeeparna...![]()
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1431272.ab
Och jag är minst lika övertygad om att de, om de nu är välorganiserade, inte vill få skulden för vad "frivilliga" utanför denna påstådda organisation kan ställa till med av missriktad hjälpsamhet, och därför kan tänkas behöva signalera till dessa att "det räcker nu". Hela den här grejen är ett utmärkt objekt för studier av det mänskliga psyket...NerdBoy skrev:Jag är helt övertygad om att de är tillräckligt organiserade för att inte behöva kommunicera via en kvällstidning.
Nej, dom organiserade i en grupering AFA Sthm, Det är dom slom slås sönder både sthm city på recklame the streets och salem på Salemmarchen.daniel_s skrev:Och jag är minst lika övertygad om att de, om de nu är välorganiserade, inte vill få skulden för vad "frivilliga" utanför denna påstådda organisation kan ställa till med av missriktad hjälpsamhet, och därför kan tänkas behöva signalera till dessa att "det räcker nu". Hela den här grejen är ett utmärkt objekt för studier av det mänskliga psyket...NerdBoy skrev:Jag är helt övertygad om att de är tillräckligt organiserade för att inte behöva kommunicera via en kvällstidning.
Ja, men vad trodde de då? De uppmanade folk på bred front att ta efter deras beteende, var det oväntat att en del skulle strunta i att sätta dit lappen, eller börja skära i däcken för att slippa pillet med ventilen?daniel_s skrev:Och jag är minst lika övertygad om att de, om de nu är välorganiserade, inte vill få skulden för vad "frivilliga" utanför denna påstådda organisation kan ställa till med av missriktad hjälpsamhet, och därför kan tänkas behöva signalera till dessa att "det räcker nu". Hela den här grejen är ett utmärkt objekt för studier av det mänskliga psyket...NerdBoy skrev:Jag är helt övertygad om att de är tillräckligt organiserade för att inte behöva kommunicera via en kvällstidning.
NerdBoy skrev:Du räknar fel. Ponera att tre personer åker bil. Två gör det som förare, en gör det som passagerare. Hur många procent av resorna görs utan passagerare? Tips: 67% är fel svar.Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev: Var hittar du siffrorna 73% resp. 76%?
På sidan tre i tabellbilagan, "Glesbygdskommuner" och "Samtliga".
203/(203 + 65) = 76%
Det var jag som skrev här men fick rusa iväg när jag kom på att jag ville ändra inlägget. Så jag tog bort det, men nu kommer det tillbaka.TS skrev:Hälften, va?
Uppdatering: Konstigt, det var ett inlägg till här förut, nu när jag skickade det här var det borta.
Matte är väl inte din starka sida. Suck.Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Du räknar fel. Ponera att tre personer åker bil. Två gör det som förare, en gör det som passagerare. Hur många procent av resorna görs utan passagerare? Tips: 67% är fel svar.Erik Sandblom skrev:
På sidan tre i tabellbilagan, "Glesbygdskommuner" och "Samtliga".
203/(203 + 65) = 76%
Wow, det där får du gärna utveckla lite till.
B Thomas skrev:Den statistik som används talar om antal resor som förare resp passagerare. Den uträkning som anger 76% är helt fel. Den förutsätter att alla resor som skett med personbil som passagerare har gjorts i något annat fordon än ett som har en förare. Har dom promenerat kanske![]()
Faktum är att det inte går att få fram antalet ensamresor med dessa siffror eftersom man måste veta det genomsnittliga antalet passagerare i varje bil. Teoretiskt sett skulle alla passagerare kunna ha samlats i så få bilar som möjligt (4 pass/bil) och då blir andelen ensamresande (203-17)/(203+65) ≈ 70% Eller så har ingen bil haft mer än 1 passagerare, då blir antalt ensamresande (203-65)/(203+65) ≈ 51% I vart fall inga 76%.