Mölndalstrafikens bussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Mölndalstrafikens bussar
Hej,
Jag är rullstolsburen och försöker emellanåt vara kollektivtrafikresenär. Gudarna ska veta att det är svårt. En fråga som kan tänkas vara väldigt riktad - men jag hoppas att jag kan få napp här.
Om jag ska åka med står det tydligen i någon (korkad) regel att jag måste vara fastspänd i golvet med fyra remmar. Ordet korkad är inte mitt eget - utan jag citerar chefen för bussbolaget. Trots att jag i händelse av krock fångas upp av framförvarande stolspar. Nåväl.
Jag har märkt att dessa spännöglor, framförallt nu i vintertid, har en tendens till att fastna i golvet. Om det beror på grus, fukt eller rost vet jag inte. Förmodligen en kombination.
Om en ögla inge går att få upp innebär detta att jag (om jag har oturen att åka med en nitisk förare) kan bli avslängd. Min erfarenhet säger mej att öglorna krånglar i tre fall av fyra.
Jag vet inte om det är min uppfattning det är fel på - men tre av fyra (om det nu är det) är på tok för hög siffra.
Har ni förare samma erfarenheter?
a) Är erfarenhet som min - krånglar öglorna i 75% av fallen?
b) OM de krånglar och jag skulle stå på busshållplatsen: skulle ni låta mej åka med (mot reglerna - men lyssnar man till förnuftet antagligen ett säkert beslut) - eller skulle ni göra som reglerna påbjuder: slänga av mej?
Jag är rullstolsburen och försöker emellanåt vara kollektivtrafikresenär. Gudarna ska veta att det är svårt. En fråga som kan tänkas vara väldigt riktad - men jag hoppas att jag kan få napp här.
Om jag ska åka med står det tydligen i någon (korkad) regel att jag måste vara fastspänd i golvet med fyra remmar. Ordet korkad är inte mitt eget - utan jag citerar chefen för bussbolaget. Trots att jag i händelse av krock fångas upp av framförvarande stolspar. Nåväl.
Jag har märkt att dessa spännöglor, framförallt nu i vintertid, har en tendens till att fastna i golvet. Om det beror på grus, fukt eller rost vet jag inte. Förmodligen en kombination.
Om en ögla inge går att få upp innebär detta att jag (om jag har oturen att åka med en nitisk förare) kan bli avslängd. Min erfarenhet säger mej att öglorna krånglar i tre fall av fyra.
Jag vet inte om det är min uppfattning det är fel på - men tre av fyra (om det nu är det) är på tok för hög siffra.
Har ni förare samma erfarenheter?
a) Är erfarenhet som min - krånglar öglorna i 75% av fallen?
b) OM de krånglar och jag skulle stå på busshållplatsen: skulle ni låta mej åka med (mot reglerna - men lyssnar man till förnuftet antagligen ett säkert beslut) - eller skulle ni göra som reglerna påbjuder: slänga av mej?
Okej, jag menade inte att ställa dumma frågor, men om du själv hade en skruvmejsel med dig skulle i alla fall jag gärna låna den för att hjälpa dig!
Tyvärr verkar det så att enstaka anställda i kollektivtrafiken är så missnöjda med sina turer, sin lön eller något liknande att de gärna tar varje tillfälle i akt att krångla, liksom för att hämnas på samhället...
Tyvärr verkar det så att enstaka anställda i kollektivtrafiken är så missnöjda med sina turer, sin lön eller något liknande att de gärna tar varje tillfälle i akt att krångla, liksom för att hämnas på samhället...
Ja. De som styr tycker att jag borde ha med mej fyra spännremmar också för att i de fall som bussarna saknar (alltför ofta) så ska jag ha i reserv. För att inte tala om den 80 cm ramp jag behöver för att ta mej ombord.daniel_s skrev:Okej, jag menade inte att ställa dumma frågor, men om du själv hade en skruvmejsel med dig skulle i alla fall jag gärna låna den för att hjälpa dig!
Allvarligt talat - ska jag behöva ta med mej allt det här för att åka med?
...eller ta med mej det ut på stan om jag skulle få för mej att spontanåka hem?
Så sant. Dessvärre.daniel_s skrev:Tyvärr verkar det så att enstaka anställda i kollektivtrafiken är så missnöjda med sina turer, sin lön eller något liknande att de gärna tar varje tillfälle i akt att krångla, liksom för att hämnas på samhället...
Bra fråga! Själv har jag en tendens att packa för en arktisk expedition när jag ska bort över helgen, men aldrig ha rätt grejer hemma resten av året...errkki skrev:Allvarligt talat - ska jag behöva ta med mej allt det här för att åka med?
Tråkigt att du upplever det sådär. I min förra hemstad var det bussförare som inte förstod varför det köptes in lågentrebussar och sånt, attityden var att rullstolsburna väl kunde åka med färdtjänsten. Nu vill man ju spara pengar, och intergrera rörelsehindrade i samhället, genom att handikappanpassa bussarna. Men i ditt fall är det väl så att du borde kunna åka taxi med restidsgarantin, när dom inte kan köra dig som utlovat? Och då spar samhället ändå inga pengar.
Jag är själv färdigutbildad bussförare om några veckor, och jag lovar att ta med mig ditt inlägg när jag hamnar i liknande situationer som förare!
Kanske ska jag ta med mig egna verktyg och remmar hemifrån? *ler*
Jag är själv färdigutbildad bussförare om några veckor, och jag lovar att ta med mig ditt inlägg när jag hamnar i liknande situationer som förare!
-
Problemet:errkki skrev:Ja. De som styr tycker att jag borde ha med mej fyra spännremmar också för att i de fall som bussarna saknar (alltför ofta) så ska jag ha i reserv. För att inte tala om den 80 cm ramp jag behöver för att ta mej ombord.daniel_s skrev:Okej, jag menade inte att ställa dumma frågor, men om du själv hade en skruvmejsel med dig skulle i alla fall jag gärna låna den för att hjälpa dig!
Allvarligt talat - ska jag behöva ta med mej allt det här för att åka med?
Så sant. Dessvärre.daniel_s skrev:Tyvärr verkar det så att enstaka anställda i kollektivtrafiken är så missnöjda med sina turer, sin lön eller något liknande att de gärna tar varje tillfälle i akt att krångla, liksom för att hämnas på samhället...
Bussarna är INTE lämpliga för att transportera resande i rullstolar, oavsett fästöglor, detta har sin orsak långt tillbaka.
Ursprungligen fanns spännremmar med hakar i flera bussar men dessa visade sig ofta vara av undermålig konstruktion.
Men det största problemet är ju att komma in i bussen, där är det inte förarens jobb att lyfta in rullstolar eller dess ägare och rullstolen i två omgångar, här inträffar de flesta kontroverser.
Kommer du in i bussen själv eller med egen "hjälp" är det knappast några större problem, det bästa är ju om du åker på ett fällsäte och spänner fast den tomma rullstolen, en rullstol som inte är ordentligt fastspänd är liksom en barnvagn en livsfarlig projektil, en rullstol med tillhörande passagerare kan väga långt över 100 kg och är ett dödligt vapen vid en inbromsning.
Jag har själv tyvärr varit ute för en sådan historia som gick upp till rättslig prövning där jag och min dåvarande arbetsgivare fälldes för värdslöshet i trafik (som inte var ringa) genom att bussen framförts utan att lasten varit förankrad och därigenom skadat andra resande (en dam fick en fraktur på ett ben och en äldre herre skadade sig lättare när den drygt 100 kg tunga rullstolen med ägare kom i rörelse i samband med en inbromsning för ett utspringade barn på Skeppsbron i Sthlm.
De nyare bussarna som gär godkända för resande med rullstol utan att denna behöver spännas fast är kanske bra i vissa förhållanden men inte alla, eftersom föraren (som är ensam ansvarig) inte utövar kontroll på "lastningen" kan det inträffa händelser där han ställs till svars för något han i praktiken inte kan hålla koll på.
Jfr gärna de stora krav som ställs vid lastning och transport i rullstolsfordon.
//Lars
Det vore härligt om alla förare var så engagerade som du. Dessvärre är det inte så.Calipo skrev:Tråkigt att du upplever det sådär. I min förra hemstad var det bussförare som inte förstod varför det köptes in lågentrebussar och sånt, attityden var att rullstolsburna väl kunde åka med färdtjänsten. Nu vill man ju spara pengar, och intergrera rörelsehindrade i samhället, genom att handikappanpassa bussarna. Men i ditt fall är det väl så att du borde kunna åka taxi med restidsgarantin, när dom inte kan köra dig som utlovat? Och då spar samhället ändå inga pengar.
Angåengde taxi/resegaranti, så är det bökigare för oss i rullstol att ta vilken taxi som helst - jag är hävisad (av fysiska anledningar) till en färdtjänstbuss. Om jag ska beställa och åka en sån resa så bör jag veta om kollektivtrafikstrulet en dag innan det händer.