Rullstol på M32

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Rullstol på M32

Inlägg av errkki »

Hej,

Jag har, till min förvåning, märkt att det är lite besvärligare att ta de nya vagnarna än de äldre M31(?). Anledningen är ofta att övriga passagerare inte begriper att akta på sig då det dyker upp en rullstolsåkare och att man måste diskutera sig till sin sittplats... detta förstår jag är svårt för Västtrafik/Spårvägen att göra nåt åt...

Här kommer några frågor i anslutning till det:

a) Varför går inte dörren upp av sig själv (som på de äldre vagnarna)? Har föraren möjlighet att styra detta?

b) Varför stängs dörrarna efter x antal sekunder - även ifall man är mitt emellan dem? Har föraren möjlighet att styra detta?

c) På de nya vagnarna finns en knapp "Ramp ut - Ramp in". Vad gör den?

d) Händer det nåt speciellt då man trycker på den blå "rullstols-stoppknappen"?

e) Har förarna någon möjlighet att se (via videokamera?) huruvida man hunnit på plats eller ej med sin rullstol? (Eller vad är anledningen till att majoriteten av förare kör iväg innan man hunnit fram?)

f) När beräknas det att man kan åka kollektivt med sin elrullstol?

g) Det är väldigt många stålstag som man måste kryssa mellan för att komma på sin rullstolsplats... finns ingen "öppnare" lösning?

Hoppas att ni kan räta ut mina frågetecken.
Användarens profilbild
Daniel R
Inlägg: 520
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 22:51
Ort: Göteborg

Re: Rullstol på M32

Inlägg av Daniel R »

errkki skrev: a) Varför går inte dörren upp av sig själv (som på de äldre vagnarna)? Har föraren möjlighet att styra detta?

b) Varför stängs dörrarna efter x antal sekunder - även ifall man är mitt emellan dem? Har föraren möjlighet att styra detta?

c) På de nya vagnarna finns en knapp "Ramp ut - Ramp in". Vad gör den?

d) Händer det nåt speciellt då man trycker på den blå "rullstols-stoppknappen"?

e) Har förarna någon möjlighet att se (via videokamera?) huruvida man hunnit på plats eller ej med sin rullstol? (Eller vad är anledningen till att majoriteten av förare kör iväg innan man hunnit fram?)

f) När beräknas det att man kan åka kollektivt med sin elrullstol?

g) Det är väldigt många stålstag som man måste kryssa mellan för att komma på sin rullstolsplats... finns ingen "öppnare" lösning?

Hoppas att ni kan räta ut mina frågetecken.
a+b) Föraren kan välja mellan att sätta dörrarna på "Tillåter öppning" (knappen finns på höger armstöd) eller öppna samtliga dörrar(föraren måste sträcka sig mot förarbordet). I normalläge ska "Tillåter öppning" användas, därav den stora skillnaden i placeringen av knapparna.

I de fall "Tillåter öppning" används fungerar dörrsystemet så att dörrarna går igen efter x antal sekunder, det enda som kan hålla dörrarna uppe i det läget är att bryta ljusstrålen precis innanför dörrarna. Det går inte att förlänga öppningsperioden genom att trycka på dörröppningsknappen. Föraren har inte möjlighet att hålla dörren öppen eller ens ändra från "Tillåter öppning" till "Öppen" förrän samtliga dörren stängts. Jag har varit med om ett antal tillfällen då jag velat hålla framför allt första dörrparet öppet lite extra för en pensionär med rulator eller synskadad som nästan är framme när dörren börjar stängas, men det går inte.

c) Fäller ut respektive in rullstolsrampen i de fall föraren har frigjort den. Används ännu inte pga dålig tillförlitlighet med risk för att rampen inte kommer in och vagnen blir ståendes på hållplatsen. Dessutom undrar jag hur stressade Göteborgare som alla vill på vagnen innan avstigande resenärer hunnit gå av ska lyckas undvika att bli klämda. Föraren har ingen kontroll över in/utfällning av rampen, detta ska skötas av den enskilde resenären efter att föraren frigjort den.

d) Ja, det kommer ett hiskeligt tjut på förarplatsen och en särskild lampa börjar blinka. Stanna-symbolen tänds dock inte, varför det har getts ut ett särskilt trafikmeddelande om att blinkande Rullstolslampa ska likställas med tänd Stannasignal. Knappen på utsidan är inte kopplad till dörröppningen utan enbart en begäran om utfällning av rullstolsramp.

e) Föraren kan via kameror övervaka av/påstigning på alla dörrar utom första (där man ändå har god uppsikt). Kamerorna är så riktade att man ser dörrarna och och utrymmet närmast innanför. Rullstolsplatserna syns inte, möjligtvis huvudet på den som sitter i rullstolen. På M31 däremot syns nästan hela mittdelen i monitorn på förarplatsen.

f) Vad jag vet finns det inget förbud mot elrullstol så länge man håller sig under maxvikten (rullstol+passagerare) 250 kg. Däremot är det väl ett praktiskt problem relaterat till rullstolsrampen.

g) Ingen aning.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rullstol på M32

Inlägg av errkki »

Daniel R skrev:
a+b) Jag har varit med om ett antal tillfällen då jag velat hålla framför allt första dörrparet öppet lite extra för en pensionär med rulator eller synskadad som nästan är framme när dörren börjar stängas, men det går inte.<klipp>

c) FRamp inte pga dålig tillförlitlighet <klipp>

d) Ja, det kommer ett hiskeligt tjut på förarplatsen och en särskild lampa börjar blinka. Stanna-symbolen tänds dock inte <klipp>

e) Rullstolsplatserna syns inte <klipp>

f) Vad jag vet finns det inget förbud mot elrullstol så länge man håller sig under maxvikten (rullstol+passagerare) 250 kg. Däremot är det väl ett praktiskt problem relaterat till rullstolsrampen.
Jag hör att det finns utrymme gör en massa förbättringar. I mina lekmannaöron så låter ju kopplingae som trycker-man-på-rullstolsstoppknappen-så-hålls-dörren-närmast-öppen-tills-föraren -stänger-den etc. Det låter ju faktiskt helt makalöst att ingen tänkt på detta innan! Angående fråga f) så har du ju helt rätt i att det är helt kört (överallt!) med elrullstol om det inte finns ramp. ...och jag har dessvärre ALDRIG varit med om att det funnits en fungerande ramp.

Vem är det man ska tala med för att framföra sina förslag? (Min erfarenhet av Västtrafiks "Synpunkten" är si och så. Att kontakta beslutande instans direkt vore fint.

Nån som har nåt förslag?
Användarens profilbild
soer
Inlägg: 141
Blev medlem: söndag 28 oktober 2007 11:42
Ort: Göteborg

Re: Rullstol på M32

Inlägg av soer »

errkki skrev: Vem är det man ska tala med för att framföra sina förslag? (Min erfarenhet av Västtrafiks "Synpunkten" är si och så. Att kontakta beslutande instans direkt vore fint.

Nån som har nåt förslag?
Färdtjänsten eller Trafikkontoret.

Finns en del info om KOLLA-projektet här: http://www.kolla.goteborg.se/

Sen 1 oktober finns ju dessutom vagnvärdar/ledsagare som man kan beställa gratis via färdtjänsten. Ring en timme innan så kommer de till vilken hållplats som helst i hela Göteborg och hjälper till att gå på och av spårvagn/buss, hjälper till med byten osv. 0771 - 41 43 16 är numret.
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rullstol på M32

Inlägg av errkki »

soer skrev: Färdtjänsten eller Trafikkontoret.
Alltså - man vet inte vad man ska tro... men "den ansvarige" jag fick tala med påstod gång på gång att man inte fick åka med rullstol på låggolvsbussar utan rullstolsplats. Samma person hade så mycket luckor i sina kunskaper om kollektivtrafik och rullstolar så jag måste faktiskt ta allt hon sa med en skopa salt.

Finns det någon som bestämmer om detaljer på M32? Förslagsvis så nära vagnen man kan komma... på Göteborgs Spårvägar kanske?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Rullstol på M32

Inlägg av 2763 »

errkki skrev:
soer skrev: Färdtjänsten eller Trafikkontoret.
Alltså - man vet inte vad man ska tro... men "den ansvarige" jag fick tala med påstod gång på gång att man inte fick åka med rullstol på låggolvsbussar utan rullstolsplats. Samma person hade så mycket luckor i sina kunskaper om kollektivtrafik och rullstolar så jag måste faktiskt ta allt hon sa med en skopa salt.

Finns det någon som bestämmer om detaljer på M32? Förslagsvis så nära vagnen man kan komma... på Göteborgs Spårvägar kanske?
Det borde vara trafikkontoret du skall prata med.

Sen är det faktistk så att om bussen inte har rullstolsplats så får du inte sitta i rullstolen under färd. Ingen kan dock hindra dig att ta med rullstolen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rullstol på M32

Inlägg av errkki »

TonyM skrev: Det borde vara trafikkontoret du skall prata med.
OK.
TonyM skrev: Sen är det faktistk så att om bussen inte har rullstolsplats så får du inte sitta i rullstolen under färd. Ingen kan dock hindra dig att ta med rullstolen.
...fast nu har även du fått detta om bakfoten är jag rädd. Om rullstolen är fastspänd i golvöglorna så får jag åka med (sittandes i rullstolen), seddu.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Finns det golvöglor på en buss utan rullstolsplats menar du då?
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av errkki »

Grovsnus skrev:Finns det golvöglor på en buss utan rullstolsplats menar du då?
...sedan 1989... om bussen fått godkänt i bilprovningen.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

errkki skrev:
Grovsnus skrev:Finns det golvöglor på en buss utan rullstolsplats menar du då?
...sedan 1989... om bussen fått godkänt i bilprovningen.
Lite beroende på busstyp men i en tätortsbuss bör det finnas.
Dock bör du ha egna spännband med dig och själv ta dig in i bussen.

//Lars
RS 69
Inlägg: 40
Blev medlem: lördag 13 januari 2007 13:53
Ort: Södra Sverige

Inlägg av RS 69 »

Rampen på M32 är inte godkänd än, dessutom är den av en mindre lyckad konstruktion, får se hur många som kommer att drabbas av den när den ska fällas ut på hållplatserna :idea:
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

errkki skrev:
Grovsnus skrev:Finns det golvöglor på en buss utan rullstolsplats menar du då?
...sedan 1989... om bussen fått godkänt i bilprovningen.
Så öglorna är inte rullstolsplats? Vad är dom då där för?
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

MartinW skrev:
errkki skrev:
Grovsnus skrev:Finns det golvöglor på en buss utan rullstolsplats menar du då?
...sedan 1989... om bussen fått godkänt i bilprovningen.
Så öglorna är inte rullstolsplats? Vad är dom då där för?
De är för att man ska kunna säkra sådan last som behöver säkras, t.ex. rullstolar men även annat.
Användarens profilbild
soer
Inlägg: 141
Blev medlem: söndag 28 oktober 2007 11:42
Ort: Göteborg

Inlägg av soer »

"Rullstolsplats" innebär väl förutom öglor för spännband också att det finns ett ryggstöd att ställa rullstolen mot så att något stoppar den vid en kraftig inbromsning?
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Rullstol på M32

Inlägg av JAgr »

errkki skrev: a) Varför går inte dörren upp av sig själv (som på de äldre vagnarna)? Har föraren möjlighet att styra detta?

b) Varför stängs dörrarna efter x antal sekunder - även ifall man är mitt emellan dem? Har föraren möjlighet att styra detta?
c) På de nya vagnarna finns en knapp "Ramp ut - Ramp in". Vad gör den?

d) Händer det nåt speciellt då man trycker på den blå "rullstols-stoppknappen"?

e) Har förarna någon möjlighet att se (via videokamera?) huruvida man hunnit på plats eller ej med sin rullstol? (Eller vad är anledningen till att majoriteten av förare kör iväg innan man hunnit fram?)

f) När beräknas det att man kan åka kollektivt med sin elrullstol?

g) Det är väldigt många stålstag som man måste kryssa mellan för att komma på sin rullstolsplats... finns ingen "öppnare" lösning?
A.
Föraren skall endast ställa dörrarna i "Passageraröppning" eller som vi säger "Tillåt öppning", detta för att spara energi och därmed miljö.
B.
I varje dörröppning finns en fotocell som meddelar om det finns något hinder eller inte. Efter 4 sekunder hinderfritt stängs dörrarna.
C.
När föraren har frigjort rampen kan man med denna knapp manövrera rampen in och ut. Frigjord ramp visas med att knappen tänds.
När rampen fälls ut ställs dörren i öppet läge tills rampen åter fällts in.
D.
Föraren blir informerad om att någon har begärt frigöring av rampen.
E.
Ja, föraren kan på sin informationsskärm övervaka ombordkörningen.
F.
Efter årsskiftet, kan inte ge några närmare datum men mycket troligt under januari. Önskemålet är högprioriterat.
G.
Kanske pratar i nattmössan, men det skall finnas bestämmelser om hur en rullstolsplats skall se ut och dessa bestämmelser/anvisningar har styrt utformningen av platsen/platserna.

Hoppas att detta gav svar på några av dina frågor.

/JAgr
Skriv svar