Som sagt, bor man inte i kronoberg så förstår man inte. Nej - jag bor i Göteborg - men jag tror mig förstå.Erik Sandblom skrev: Generator skaffar man innan strömmen går, inte efter. Antingen skaffar man pålitlig ström eller så skaffar man reservgenerator. Det är inte bara elbilar som går på el...
Det enda jag ser tidigare i tråden är att det finns ett exempel på hur en bil ser ut. Ingenstans nämns hur de som färdades i bilen har klarat av olyckan.Erik Sandblom skrev: Tidigare i tråden har det nämnts att även stora bilar som Volvo 960 (numera Volvo S80) inte klarar kollisioner med älgar. Hur stor bil kör du egentligen? Är det inte bättre att köra lite långsammare så man hinner stanna för olika hinder?
Att jämföra bilar från X70-generationen med P2/Y2-generationerna är inte vettigt. Det har nog hänt mer på krocksäkerhetsfronten än på miljöfronten mellan dessa modeller.
Vi har en prius på jobbet. Den är trevlig att köra men om den är så värst bräslesnål eller ens miljövänlig vill jag nog inte påstå. Krocksäkerheten har jag ingen aning om - men efter Toyotachefens framträdande rörande RAV4:an med fördröjd utlösning av Krockkudden i Uppdrag granskning förra året vet jag inte om Toyota har en seriös förhållning till krocksäkerhet.Erik Sandblom skrev: Toyota Prius är ett bra alternativ. Självklart är en hybridAygo ännu bättre, som t ex Think eller Kewet/Buddy.
Lätta bilar är också dödsmaskiner i gatumiljö. Vill du ha en säker trafikmiljö skall den högsta tillåtna hastigheten vara c:a 7 km/h som vi människor är designade för.Erik Sandblom skrev: Ingen vill köra över någon annan, ändå har 141 mjuka trafikanter mejats ner i Sverige i hittils i år. Lätta bilar som kör långsammare är betydligt mindre farliga, inte bara för mjuka trafikanter men även för hårda trafikanter. Och till sist för den enskilde: det bästa är ju att kunna stanna eller väja i tid.
Övergångsställen har blivit dödsfällor
Tack, käre kantor, jag är fullt enig med dig!Kantorn skrev:Ibland förstår jag mig inte på ditt resonemang.
Antagligen för att ingen infört det ännu. För bara 10 år sedan kunde du sagt exakt samma sak om bussar som inte var "tempo100" i tyskland.Erik Sandblom skrev: Privatbilismen är ingen säker transportform, helt enkelt. När såg du ett tåg eller en spårvagn med krockkudde och säkerhetsbälte? Just det, och varför är det så?
//Tony