Vändslingan vid Långedrag
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vändslingan vid Långedrag
Hur ofta,och till vad används vändslingan i Långedrag ?(observera, inte slingan vid Saltholmen)
Då linjen ut mot Saltholmen är en av de spårvägssträckor med lägst resandeunderlag känns det som lite"overkill" med en extraslinga bara ett par hållplatser från orinarie slinga.
Då linjen ut mot Saltholmen är en av de spårvägssträckor med lägst resandeunderlag känns det som lite"overkill" med en extraslinga bara ett par hållplatser från orinarie slinga.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Vändslingan vid Långedrag
Nattvagns hållplats... det är väl bara en nattur som går hela vägen till Saltholmen... sen så används den flitigt av Ringlinien....Martin skrev:Hur ofta,och till vad används vändslingan i Långedrag ?(observera, inte slingan vid Saltholmen)
-
- Kontakt:
[img]http://www.strahle.ws/upload/GS.302_208 ... 070421.JPG[/img]
[img]http://www.strahle.ws/upload/GS.302_208 ... 421.c.jpeg[/img]
...eller då Svenska Spårvägssällskapet hade årsmöte i våras!
Hälsningar/Björn
[img]http://www.strahle.ws/upload/GS.302_208 ... 421.c.jpeg[/img]
...eller då Svenska Spårvägssällskapet hade årsmöte i våras!
Hälsningar/Björn
Jag har ett svagt minne från 1950-talet av att man ibland hade limpesläp uppställda i slingan, möjligen skedde till/frånkoppling av släpvagnar undantagsvis i Långedrag (normalt brukade man sköta detta vid hållplatsen "vagnhallen Majorna")
Under 1920-talet vände vagnarna kvällstid under vintern normalt vid Långedrag. Om det fanns resande som ville längre ut körde man till Roddföreningen, men inte till Saltholmen http://www.ekeving.se/rt/gbg/LL/trafik.html
Under 1920-talet vände vagnarna kvällstid under vintern normalt vid Långedrag. Om det fanns resande som ville längre ut körde man till Roddföreningen, men inte till Saltholmen http://www.ekeving.se/rt/gbg/LL/trafik.html
/Gunnar Ekeving
- Per Hjällbo
Nu används den av linje 11
Just i detta nu hörde jag på min scanner (hållplats-utrop) att linje 11 vänder vid långedrag pga vattenläcka på saltholmsgatan.
Behovet av att kunna kortvända i Långedragsslingan kan väl inte vara så stort, ersättningsbussar måste väl ändå ut vid stopp mellan Långedrag och Saltholmen (för de som ska vidare ut i södra skärgården), och då kunde man ju utgått från Kungssten.
I mina (lekmanna) ögon borde behovet av möjlighet till kortvändning vara större på tex. Angeredsgrenen.
I mina (lekmanna) ögon borde behovet av möjlighet till kortvändning vara större på tex. Angeredsgrenen.
Ersättningsbuss? Är det något nostalgiskt från 80-talet????Martin skrev:Behovet av att kunna kortvända i Långedragsslingan kan väl inte vara så stort, ersättningsbussar måste väl ändå ut vid stopp mellan Långedrag och Saltholmen (för de som ska vidare ut i södra skärgården), och då kunde man ju utgått från Kungssten.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Kanske jag haft en något naiv uppfattning om trafken vid driftstörningar, men vet säkert att jag sett bussar som ersatt spårvagnar de senaste åren. Det kan iofs ha handlat om planerade störningar.TonyM skrev:Ersättningsbuss? Är det något nostalgiskt från 80-talet????Martin skrev:Behovet av att kunna kortvända i Långedragsslingan kan väl inte vara så stort, ersättningsbussar måste väl ändå ut vid stopp mellan Långedrag och Saltholmen (för de som ska vidare ut i södra skärgården), och då kunde man ju utgått från Kungssten.
//Tony
Förmodligen är det så, ja. Senast jag hörde om ersättningsbuss i akut läge hade man snott en buss från linje 58 för att betjäna hela Kortedala-Bergsjön. En buss......Martin skrev:Kanske jag haft en något naiv uppfattning om trafken vid driftstörningar, men vet säkert att jag sett bussar som ersatt spårvagnar de senaste åren. Det kan iofs ha handlat om planerade störningar.TonyM skrev:Ersättningsbuss? Är det något nostalgiskt från 80-talet????Martin skrev:Behovet av att kunna kortvända i Långedragsslingan kan väl inte vara så stort, ersättningsbussar måste väl ändå ut vid stopp mellan Långedrag och Saltholmen (för de som ska vidare ut i södra skärgården), och då kunde man ju utgått från Kungssten.
//Tony
//Tony
Under de senaste 20-30 åren har det försvunnit en del vändslingor. Policyn har varit att om en vändslinga gör viss nytta och inte kostar så mycket i underhåll eller ombyggnad, så har den fått vara kvar. Vissa vändslingor har viktig strategisk betydelse, och då kan man ju kosta på en del ombyggnads- eller underhållskostnader. Jag vet inte om begreppet kortvändning finns kvar, men metoden var ju vanlig förr i tiden vid driftstörningar.
Hälsningar
Ragnar
Ragnar
Den är inte ovanlig eller ens onyttig nu heller.Ragnar D skrev:Under de senaste 20-30 åren har det försvunnit en del vändslingor. Policyn har varit att om en vändslinga gör viss nytta och inte kostar så mycket i underhåll eller ombyggnad, så har den fått vara kvar. Vissa vändslingor har viktig strategisk betydelse, och då kan man ju kosta på en del ombyggnads- eller underhållskostnader. Jag vet inte om begreppet kortvändning finns kvar, men metoden var ju vanlig förr i tiden vid driftstörningar.
//Tony
Det var ungefär detta resonemang jag var ute efter, uppenbarligen har Långedragsslingan tillräckligt stor betydelse för att motivera drift och underhåll av densamma.Ragnar D skrev:Under de senaste 20-30 åren har det försvunnit en del vändslingor. Policyn har varit att om en vändslinga gör viss nytta och inte kostar så mycket i underhåll eller ombyggnad, så har den fått vara kvar. Vissa vändslingor har viktig strategisk betydelse, och då kan man ju kosta på en del ombyggnads- eller underhållskostnader. Jag vet inte om begreppet kortvändning finns kvar, men metoden var ju vanlig förr i tiden vid driftstörningar.
Om fler vändslingor skulle avvecklas är då Långedragsslingan den som får stryka på foten, eller finns det andra slingor med mindre betydelse för trafiken?
Jag antar att de mer centrala vändmöjligheterna ex.(Wavrinskys plats Sahlgrenska) är viktigare för att kunna upprätthålla hyfsat bra trafik i centrum vid störningar i de mer perifera delarna av nätet.
Det går inte att säga om en slinga är den som kommer att "stryka på foten". Det beror på när var och hur saker och ting sker.Martin skrev:Det var ungefär detta resonemang jag var ute efter, uppenbarligen har Långedragsslingan tillräckligt stor betydelse för att motivera drift och underhåll av densamma.Ragnar D skrev:Under de senaste 20-30 åren har det försvunnit en del vändslingor. Policyn har varit att om en vändslinga gör viss nytta och inte kostar så mycket i underhåll eller ombyggnad, så har den fått vara kvar. Vissa vändslingor har viktig strategisk betydelse, och då kan man ju kosta på en del ombyggnads- eller underhållskostnader. Jag vet inte om begreppet kortvändning finns kvar, men metoden var ju vanlig förr i tiden vid driftstörningar.
Om fler vändslingor skulle avvecklas är då Långedragsslingan den som får stryka på foten, eller finns det andra slingor med mindre betydelse för trafiken?
Jag antar att de mer centrala vändmöjligheterna ex.(Wavrinskys plats Sahlgrenska) är viktigare för att kunna upprätthålla hyfsat bra trafik i centrum vid störningar i de mer perifera delarna av nätet.
Utvecklingen i spårvagnstrafiken just nu är knappast sådan att det är fler slingor som kommer att få "stryka på foten". Det är nog större risk att tvärt om händer.
//Tony
Det låter intressant. Finns det några stalltips? En bana där behovet är uppenbart är ju Angeredsbanan som inte har någon vändmöjlighet i närheten av ändstationen, men där är det väl svårt att ordna till en slinga utan stora kostnader. Den banan är ju planerad för tvåriktningståg. Det är djupt beklagligt att man inte tog chansen att börja skaffa tvåriktningsvagnar när man beställde M32. Med lämpligt placerade övergångsväxlar hade man fått mycket bättre möjligheter att klara av driftstörningar än man nu har. När man började skaffa enriktningsvagnar var det inte samma problem som idag eftersom man hade bra möjligheter till ersättningsbussar, men så är det ju inte numera.TonyM skrev:Utvecklingen i spårvagnstrafiken just nu är knappast sådan att det är fler slingor som kommer att få "stryka på foten". Det är nog större risk att tvärt om händer.
//Tony
Vad jag har hört i lunchrummet av äldre förare:
Efter sista färjan har åkt ifrån Saltholmen så går L11 inte längre än till Långedrag.
Detta beror på boende vid Roddföreningen som har klagat så mycket på oljudet som vagnarna för.
Efter sista färjan har åkt ifrån Saltholmen så går L11 inte längre än till Långedrag.
Detta beror på boende vid Roddföreningen som har klagat så mycket på oljudet som vagnarna för.
Det här har väl dessutom diskuterats förut - och någon nämnde - om jag inte minns fel - att man sparar in ett omlopp på att vända i Långedrag.Aniolas skrev:Vad jag har hört i lunchrummet av äldre förare:
Orsaken är inte att vagnarna för oljud. Orsaken är att det finns ingen anledning att köra längre än Långedrag plus att man spar ett helt omlopp på att inte köra ut med den trafik som är vid den tiden på dygnet. En förare med vagn kostar trotsallt pengar, money talks.Aniolas skrev: Detta beror på boende vid Roddföreningen som har klagat så mycket på oljudet som vagnarna för.
//Tony
-
När det gäller Göteborgs klimat är utan tvekan Långedragsbanan (väster om Käringberget) den mildaste sträckan.
Förare på L11 har säkert ofta upplevt hur vacker vintersnö och 0-gradigt mellan Bergsjön och Kviberg bytts ut till piskande kallt regn och +2 grader när vagnen rullar längs Hinsholmskilen....
Som jag uppfattar det annars, så valde man att anlägga Långedragsslingan där den är än idag, i ett läge där Vässingsö var just en ö, p.g.a. att man fick berggrund, och en lämpligare fond för en vändslinga än platsen för Långedrags hållplats, som förmodligen står på mest gammal vass och lera.
Sedan vid ett senare tillfälle förband man väl Vässingsö/Det nya fastlandet med Saltholmen, och där någonstans drogs också spår hela vägen ut.
Alltså: Denna ö-historik är väl grundanledningen till att man har två så närbelägna vändslingor. När Långedragsslingan anlades var det helt enkelt den enda slingan, och på en vettig plats sett till arkeologin.
Förare på L11 har säkert ofta upplevt hur vacker vintersnö och 0-gradigt mellan Bergsjön och Kviberg bytts ut till piskande kallt regn och +2 grader när vagnen rullar längs Hinsholmskilen....
Som jag uppfattar det annars, så valde man att anlägga Långedragsslingan där den är än idag, i ett läge där Vässingsö var just en ö, p.g.a. att man fick berggrund, och en lämpligare fond för en vändslinga än platsen för Långedrags hållplats, som förmodligen står på mest gammal vass och lera.
Sedan vid ett senare tillfälle förband man väl Vässingsö/Det nya fastlandet med Saltholmen, och där någonstans drogs också spår hela vägen ut.
Alltså: Denna ö-historik är väl grundanledningen till att man har två så närbelägna vändslingor. När Långedragsslingan anlades var det helt enkelt den enda slingan, och på en vettig plats sett till arkeologin.
Satsa på Spårvägarna