Slut med senap och ketchup

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Mohlin

Slut med senap och ketchup

Inlägg av Mohlin »

Bakom denna lite kryptiska rubrik döljer sig ett rykte som nått mig från Berlin om att det sista senapsgula S-banetåget av litt 481 (222) nu tagits in på huvudverkstan i Schöneweide för revision och också för ommålning i det mer traditionella S-bane färgerna.
Uttrycket senap och ketchup (fritt översatt) är syftande på den senapsgula färgsättningen med röda dekorlinjer.

De första tågen av litt 481 levererades 1996 och togs i drift i december samma år, vid leveransen hade samtliga tåg den senapsgula färgsättningen.
En av Berlins stora tidningar startade tidigt en kampanj om färgsättningen av de nya tågen, och hösten 1998 beslöt BVG att återgå till den mer traditionella färgsättning. Samliga efter denna tidpunkt levererade tågen fick den traditionella färgsättningen, och vartefter de tidigare tågen togs in för revision erhöll även dessa den nya färgsättningen.

Den 4 december 2007 var det alltså dags för det sista senapsgula tåget att tacka för sig, och återkomma i nya kläder.

Personligen tycker jag att standardiseringen gör fordonen tråkigare, men det kanske enbart är tillfälligt. Vid den kommande upphandlingen av S-bane trafiken i Berlin kanske vi får se helt nya färgkoncept.

Här dock ett par (numera) historiska bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild
alex_krokodil

Inlägg av alex_krokodil »

Synd, kommer sakna denna färgsättning som stack ut från det vanliga.
var är första bilden tagen? Kan det vara Hackescher Markt?
Mohlin

Inlägg av Mohlin »

Borde vara från Alexanderplatz
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 21 maj 2011 1:45, redigerad totalt 1 gånger.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Fast det var ju verkligen inte vackert med senap och ketchup. Tycker inte jag i alla fall. :)
alex_krokodil

Inlägg av alex_krokodil »

Mohlin skrev:Borde vara från Alexanderplatz
Jag var nära i alla fall! :wink:
Skriv svar