Hybridbuss från Scania
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Hybridbuss från Scania
Artikel i gårdagens Ny Teknik
http://nyteknik.se/art/45631
Intressant lösning på problemet, den verkar ju helt klart vara väldigt flexibel när det gäller motorplacering i förhållnade till drivhjulen.
http://nyteknik.se/art/45631
Intressant lösning på problemet, den verkar ju helt klart vara väldigt flexibel när det gäller motorplacering i förhållnade till drivhjulen.
Re: Hybridbuss från Scania
Det var många upprepningar av ordet superkondensator. Är det här sanningen bakom ryktena om superbussar?
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Hybridbuss från Scania
--------------------------OSkar000 skrev:Artikel i gårdagens Ny Teknik
http://nyteknik.se/art/45631
Intressant lösning på problemet, den verkar ju helt klart vara väldigt flexibel när det gäller motorplacering i förhållnade till drivhjulen.
Tja. En 'dieselelektrisk buss'. Kan också ha etanolmotor, bränslecell eller varför inte två trådar ovanför bussen som kraftkälla....
mvh/spårsnoken
Re: Hybridbuss från Scania
WMATA har nyligen startat trafikera 100 nya Dieselelektriska bussar, byggda av New Flyer. Kommer att visa en del bilder snarast.spårsnoken skrev:--------------------------OSkar000 skrev:Artikel i gårdagens Ny Teknik
http://nyteknik.se/art/45631
Intressant lösning på problemet, den verkar ju helt klart vara väldigt flexibel när det gäller motorplacering i förhållnade till drivhjulen.
Tja. En 'dieselelektrisk buss'. Kan också ha etanolmotor, bränslecell eller varför inte två trådar ovanför bussen som kraftkälla....
mvh/spårsnoken
Metro Introduces its Newest Diesel Electric Hybrid Buses to its Fleet
Re: Hybridbuss från Scania
Det är väl inget mot satsningen i exempelvis New York där man vid årsskiftet hade 325 dieselelektriska hybridbussar i trafik tillverkade av BAE/Orion. Scanias lösning ser jag dock som nyskapande och väldigt intressant.Zill skrev:
WMATA har nyligen startat trafikera 100 nya Dieselelektriska bussar, byggda av New Flyer. Kommer att visa en del bilder snarast.
Metro Introduces its Newest Diesel Electric Hybrid Buses to its Fleet
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Hybridbuss går en mil på två liter
Aero Star Eco Hybrid Bus börjar nu säljas i Japan. Priset uppges till 41 miljoner yen (2,4 miljoner kronor), jämfört med 19 miljoner yen (1,1 miljoner kronor) för samma buss utrustad med en konventionell 300 hästars dieselmotor. Mercedesägda Mitsubishi Fuso räknar med att sälja ett 60-tal hybridbussar det närmaste året.
Min kommentar: Förutom lägre emissioner måste detta innebära mindre buller, särskilt när bussarna lämnar hållplatsen, eftersom man har en elmotor. Det är en viktig fördel, särskilt i stan, kanske inte lika mycket på landet där det inte är så mycket folk som bor/uppehåller sig nära hållplatsen.
Aero Star Eco Hybrid Bus börjar nu säljas i Japan. Priset uppges till 41 miljoner yen (2,4 miljoner kronor), jämfört med 19 miljoner yen (1,1 miljoner kronor) för samma buss utrustad med en konventionell 300 hästars dieselmotor. Mercedesägda Mitsubishi Fuso räknar med att sälja ett 60-tal hybridbussar det närmaste året.
Min kommentar: Förutom lägre emissioner måste detta innebära mindre buller, särskilt när bussarna lämnar hållplatsen, eftersom man har en elmotor. Det är en viktig fördel, särskilt i stan, kanske inte lika mycket på landet där det inte är så mycket folk som bor/uppehåller sig nära hållplatsen.
Re: Hybridbuss från Scania
Superkondensator eller supercap som det brukar kallas på engelska är en vedertagen benämning på en kondensator med mycket höga prestanda avsedda att ersätta batterier i många applikationer. Eftersom den inte lagrar energin kemiskt, som batterier gör, så slits den inte genom stor användning.NerdBoy skrev:Det var många upprepningar av ordet superkondensator. Är det här sanningen bakom ryktena om superbussar?
Re: Hybridbuss från Scania
Jo, jag vet. Det jag var ute efter var att få veta bakgrunden till de rykten om superbussar som cirkulerade för tillfället (alltså våren 2006).Odd skrev:Superkondensator eller supercap som det brukar kallas på engelska är en vedertagen benämning på en kondensator med mycket höga prestanda avsedda att ersätta batterier i många applikationer. Eftersom den inte lagrar energin kemiskt, som batterier gör, så slits den inte genom stor användning.NerdBoy skrev:Det var många upprepningar av ordet superkondensator. Är det här sanningen bakom ryktena om superbussar?
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Både ja och nej, eftersom du inte var med i det Stockholmska försöket med hybridbussar med DAB 1500 kaross och Scania teknik för ett antal år sedan kan du inte känna till att bullret snarade ökade till högre nivåer pga den högvarviga hjälpmotorn som fick gå på konstant fullvarv.Erik Sandblom skrev:Hybridbuss går en mil på två liter
Aero Star Eco Hybrid Bus börjar nu säljas i Japan. Priset uppges till 41 miljoner yen (2,4 miljoner kronor), jämfört med 19 miljoner yen (1,1 miljoner kronor) för samma buss utrustad med en konventionell 300 hästars dieselmotor. Mercedesägda Mitsubishi Fuso räknar med att sälja ett 60-tal hybridbussar det närmaste året.
Min kommentar: Förutom lägre emissioner måste detta innebära mindre buller, särskilt när bussarna lämnar hållplatsen, eftersom man har en elmotor. Det är en viktig fördel, särskilt i stan, kanske inte lika mycket på landet där det inte är så mycket folk som bor/uppehåller sig nära hållplatsen.
Dessa försök i stor skala gav en besk eftersmak, tekniken har gått framåt men...
//Lars
I Lahtis i Finland bygger Koiviston Auto bussar av märket KABUS. Just nu tillverkas det en serie (på 90 st) stadsbussar med låggolvsentré. Har läste om att Jyväskylä skulle få 25 st. av dessa, med en prislapp på 9 milj. euro, alltså ett styckepris på 360.000 euro (ca 3,4 milj. SEK).Erik Sandblom skrev: Aero Star Eco Hybrid Bus börjar nu säljas i Japan. Priset uppges till 41 miljoner yen (2,4 miljoner kronor), jämfört med 19 miljoner yen (1,1 miljoner kronor) för samma buss utrustad med en konventionell 300 hästars dieselmotor.
I förra veckan skrevs det om att KABUS tillsammans med VTT (Staten Tekniska Forskningsinstitut) håller på att ta fram en hybrid-KABUS med superkondensatorer. Om då en "vanlig" KABUSbuss kostar nästan 4 miljoner kronor, så vad kommer en hybridvariant att kosta? Det vore klart billigare att importera japanska hybrdibussar än att "uppfinna hjulet på nytt". Men vad annat kan man vänta sej av en busskoncern där en större del av de tursatta stadsbussarna kunde värderas i Antikrundan.

Piirka
---------------
Språklektion 562 i Mumindalen
(plast/tyg)kass - (plast/tyg)kasse
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Skillnaden är ju att de angivna priserna är i Japan efter japansk standard, ingen Japansk stadsbuss skulle importerad till Europa säljas för en dryg miljon utan förmodligen kring 2-2,5 mkr, hybridbussen skulle på samma sätt kosta kring 4-5 mkr på gatan i Europa, japansk och tex svensk eller Finsk specifikation går inte att jämföra därför är priserna bara intressanta som jämförelse med andra japanska bussar.Piirka skrev:I Lahtis i Finland bygger Koiviston Auto bussar av märket KABUS. Just nu tillverkas det en serie (på 90 st) stadsbussar med låggolvsentré. Har läste om att Jyväskylä skulle få 25 st. av dessa, med en prislapp på 9 milj. euro, alltså ett styckepris på 360.000 euro (ca 3,4 milj. SEK).Erik Sandblom skrev: Aero Star Eco Hybrid Bus börjar nu säljas i Japan. Priset uppges till 41 miljoner yen (2,4 miljoner kronor), jämfört med 19 miljoner yen (1,1 miljoner kronor) för samma buss utrustad med en konventionell 300 hästars dieselmotor.
I förra veckan skrevs det om att KABUS tillsammans med VTT (Staten Tekniska Forskningsinstitut) håller på att ta fram en hybrid-KABUS med superkondensatorer. Om då en "vanlig" KABUSbuss kostar nästan 4 miljoner kronor, så vad kommer en hybridvariant att kosta? Det vore klart billigare att importera japanska hybrdibussar än att "uppfinna hjulet på nytt". Men vad annat kan man vänta sej av en busskoncern där en större del av de tursatta stadsbussarna kunde värderas i Antikrundan.
Piirka
---------------
Språklektion 562 i Mumindalen
(plast/tyg)kass - (plast/tyg)kasse
//Lars
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Lars Ödlund skrev:Tror det var du som drog upp just det minskade bullret, eller?Erik Sandblom skrev:Lars Ödlund skrev:den högvarviga hjälpmotorn som fick gå på konstant fullvarv.
Det beror på vilka prioriteringar man gör också. Det kom rätt många protester på dom bussarna läste jag.
Åk en Prius, de accelererar tyst.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Återigen så var det du som tog upp det minskade bullret med hybridbussar, vad har en personbil i det att göra då?Erik Sandblom skrev:Lars Ödlund skrev:Tror det var du som drog upp just det minskade bullret, eller?Erik Sandblom skrev:
Det beror på vilka prioriteringar man gör också. Det kom rätt många protester på dom bussarna läste jag.
Åk en Prius, de accelererar tyst.
//Lars
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Lars Ödlund skrev:Återigen så var det du som tog upp det minskade bullret med hybridbussar, vad har en personbil i det att göra då?Erik Sandblom skrev:Lars Ödlund skrev: Tror det var du som drog upp just det minskade bullret, eller?
Åk en Prius, de accelererar tyst.
Att det kan ske en tekniköverföring/teknikutvecking?
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Det är väl precis det som teknikerna jobbar på sedan minst 20 år tillbaka?Erik Sandblom skrev:Lars Ödlund skrev:Återigen så var det du som tog upp det minskade bullret med hybridbussar, vad har en personbil i det att göra då?Erik Sandblom skrev:
Åk en Prius, de accelererar tyst.
Att det kan ske en tekniköverföring/teknikutvecking?
Däremot är det mycket svårare att omsätta tekniken i en liten Prius för 4 passagerare till en tätortsbuss för 90 passagerare, många försöksbussar har tenderat att bli så tunga att passagerarantalet fått sättas till 40-45 och därmed faller en stor del av vitsen genom att det går åt dubbla antalet fordon.
//Lars