Tvåvånings flygbuss

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tvåvånings flygbuss

Inlägg av Olle »

Tvåvåningsbussar är trevliga, jag tror att det skulle åka fler med buss om vi hade haft sådana kvar i stan. De tar dessutom mindre plats på gatan.


Bild

:wink: lle.
:-)lle
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 21 maj 2011 1:48, redigerad totalt 1 gånger.
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Tvåvåningsbussar behöver väl vara betydligt mer motorstarka än sina enplanade kusiner? Med tanke på vilka mängder drivmedel etanolbussarna i Stockholm suger åt sig - i förhållande till dieselbussar - vad skulle inte en tvåvåningsbuss med det bränslet göra?

Hur gör man en tvåvåningsbuss 100% tillgänglig för rörelsehindrade? Hiss till det övre planet?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Richard Jacobsson skrev:Tvåvåningsbussar behöver väl vara betydligt mer motorstarka än sina enplanade kusiner? Med tanke på vilka mängder drivmedel etanolbussarna i Stockholm suger åt sig - i förhållande till dieselbussar - vad skulle inte en tvåvåningsbuss med det bränslet göra?

Hur gör man en tvåvåningsbuss 100% tillgänglig för rörelsehindrade? Hiss till det övre planet?
Det där är ju att gå för långt. Är undervåningen tillgänglig räcker det.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Östersund hade en Helmark dubbeldäckare som flygbuss förr, i form av KR Trafik 20 (HXW510)
Handikappstillgänglighet gäller väl bara nedre plan på dubbeldäckare?
Användarens profilbild
simonbertilsson
Inlägg: 1063
Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
Ort: Mjölby

Inlägg av simonbertilsson »

Finns det någon tanke med att tvåvåningsflygbussen heter 747? 8)
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

simonbertilsson skrev:Finns det någon tanke med att tvåvåningsflygbussen heter 747? 8)
Undrar om det faktiskt inte gör det =) - har för mig att det finns fler flygbusslinjer här i världen med just 747 som linjenummer...
Obligatorisk nördfakta - Ägare av: Nikon D80, Canon EOS400D, Sony DSC-W1, Sony DSC-T9, Panasonic DMC-FZ30, Panasonic DMC-TZ2
Användarens profilbild
simonbertilsson
Inlägg: 1063
Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
Ort: Mjölby

Inlägg av simonbertilsson »

virtual1 skrev:
simonbertilsson skrev:Finns det någon tanke med att tvåvåningsflygbussen heter 747? 8)
Undrar om det faktiskt inte gör det =) - har för mig att det finns fler flygbusslinjer här i världen med just 747 som linjenummer...
Haha. Fräckt!
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Richard Jacobsson skrev:Tvåvåningsbussar behöver väl vara betydligt mer motorstarka än sina enplanade kusiner? Med tanke på vilka mängder drivmedel etanolbussarna i Stockholm suger åt sig - i förhållande till dieselbussar - vad skulle inte en tvåvåningsbuss med det bränslet göra?

Hur gör man en tvåvåningsbuss 100% tillgänglig för rörelsehindrade? Hiss till det övre planet?
Det största problemet är axeltrycket vilket kräver en treaxlig buss, av tillgänglighets och passagerarcirkulationsskäl blir det då smartare med en ledbuss.

En 2 vån buss kan därför bara motiveras "för syns skull" i enstaka ex på enstaka linje

//Lars
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Richard Jacobsson skrev:Hur gör man en tvåvåningsbuss 100% tillgänglig för rörelsehindrade? Hiss till det övre planet?
Dörrar på övervåningen!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Hur är läget i världen för dubbeldäckare?

Har en känsla av att Berlin köper ledbussar och snart bara har dubbeldäckarna kvar på turistlinjerna 100 och 200. Trist ur en turists synvinkel. (Att de blir färre på de flesta linjerna, alltså.) Men det är möjligt att ledvagnarna är mer ändamålsenliga!?
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Är det möjligt att konstruera en tvåvåningsbuss med led? Finns det, eller har det funnits, sådana bussar någonstans?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Richard Jacobsson skrev:Är det möjligt att konstruera en tvåvåningsbuss med led? Finns det, eller har det funnits, sådana bussar någonstans?
Neoplan Jumbocruiser! :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Neoplan_Jumbocruiser
http://jumbocruiser.mysite.wanadoo-members.co.uk/
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Tack för länkarna Verspieder!
Skriv svar