Frågor om X12 "Nyköpingen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
j0nas

Frågor om X12 "Nyköpingen"

Inlägg av j0nas »

Sedan 90-talet har jag ibland haft (o)turen att åka med en X12:a med loggan "Nyköpingen" på sidan istället för Ötrafs vanliga X14. Är lite nyfiken på den!

* När började den köra åt Ötraf och varför? Köptes det in för få X14 när pendeltågssatsningen gjordes?
* Hur kommer det sig att den fått namnet Nyköpingen, och på vilken linje användes den innan?
* I samband med Ötrafs renoveringsprogram för pendeltågen som startar nu kommer den at målas om. Kommer den efter renoveringen att vara en X14 precis som nr 3223 blev år 2000? Kommer Även inredningen att matcha Ötrafs övriga tåg?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Frågor om X12 "Nyköpingen"

Inlägg av leifd »

j0nas skrev:Sedan 90-talet har jag ibland haft (o)turen att åka med en X12:a med loggan "Nyköpingen" på sidan istället för Ötrafs vanliga X14. Är lite nyfiken på den!

* När började den köra åt Ötraf och varför? Köptes det in för få X14 när pendeltågssatsningen gjordes?
* Hur kommer det sig att den fått namnet Nyköpingen, och på vilken linje användes den innan?
* I samband med Ötrafs renoveringsprogram för pendeltågen som startar nu kommer den at målas om. Kommer den efter renoveringen att vara en X14 precis som nr 3223 blev år 2000? Kommer Även inredningen att matcha Ötrafs övriga tåg?
Alla detaljer om detta kan jag tyvärr inte, men lite.....

Då pendeln startades 1995, så bestod vissa avgångar av X2-2 tågsätt som gick på den sk. Tresjölänken (Örebro - Mjölby - Linköping - Norrköping - Katrineholm - Eskilstuna - Västerås - Sala).
Då dessa tågsett senare överfördes till den trafik de köpts för, bl.a. Svealands och Mälarbanorna, så gjordes trafikupplägget om radikalt.
Bl.a. upphörde körning med Ötraf X14 på andra SJ-linjer (utom katrinehol och Nyköping).
I detta läge gick alla X14 åt i trafiken (3223 fanns då ej hos Ötraf), varför det överenkos med SJ att SJ skulle hålla med ett reservfordon.
För detta valdes då X12 3190, som dittils gått på ett avtal om utökad tågtrafik med Nyköpings kommun. Detta avtal hadde dock ersatts av annat och vagnen var i princip sysslolös.
Nu utrustades vagnen med Ötraf-biljettutrustning och en arbetsplats för tågvärden i det f.d. pentryt. Vilket år detta var, vet jag dock inte, men gissar på slutet på 90-talet.
Från början köptes alltså 9 st X14 in av Ötraf, detta räckte bra i det upplägg som fanns då. Senare har ju detta förändrats radikalt, främst p.g.a. den stora trafikökning vi har varje år.
Nu är antalet tågsätt 11 st, 10 st X14 + 1 st X12, alla ägda av Ötraf, som alltså köpte 3190 under 2005, då det visat sig vara billigare än att betala hyra för vagnen, som ändå gick dagligen i Ötraf-tågen.
Kan även nämna att behov att ett eller två ytterligare tågsätt finns, tyvärr finns dock inga tågsätt.

3190:s namn kom alltså till då den avsattes för kontraktet med Nyköpings kommun.

X12 3190, kommer att bli X14 3190, troligen någon gång under sommaren 2007, om jag minns tidsplanen rätt. Den kommer då att vara likvärdig med övriga X14, som f.ö. kommer att byggas om delvis inredningsmässigt. Alla detaljer är dock ännu inte klara, då man just nu endast gör säkerhetrelaterade arbeten i revisionsprogrammet.

Möjligen har du kanske även åkt men den nu tillfälligt inlånade X12 3219, som är ett SJ-fordon som bl.a. gått som reservfordon åt Västtrafik. Denna är inhyrd för att något så när täcka upp den brist som uppstått av att X14 3236 fortfarande är på reparation efter kollition.

Hur vet jag nu detta ?
Jo det är min arbetsplats sedan några år tillbaka.
j0nas

Inlägg av j0nas »

Tack för ditt utförliga svar Leif!

Sista gången jag åkte med ett X2-2 mellan Linköping och Linghem var i juni 1999, sedan flyttade jag till Enköping och åkte Sthlm-Enköping med ett X2-2 som då fortfarande hade Ötrafs biljettautomater monterade i juli samma år.

Men jag är övertygad om att Nyköpingen användes (lånades in?) sporadiskt redan i ötrafpendelns barndom, jag kommer tex ihåg att det i början bara fanns biljettmaskiner men platsen för tågvärden var då ännu inte ombyggd.

Det är inte aktuellt att behålla X12 3219 även efter att X14 3236 är reparerad?

Edit: Kunde inte Ötraf ha knipit ngn av de tre(?) X12:or som UL körde mot Tierp tidigare, eller var det ngn annan som hann före?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

j0nas skrev:Tack för ditt utförliga svar Leif!

Sista gången jag åkte med ett X2-2 mellan Linköping och Linghem var i juni 1999, sedan flyttade jag till Enköping och åkte Sthlm-Enköping med ett X2-2 som då fortfarande hade Ötrafs biljettautomater monterade i juli samma år.

Men jag är övertygad om att Nyköpingen användes (lånades in?) sporadiskt redan i ötrafpendelns barndom, jag kommer tex ihåg att det i början bara fanns biljettmaskiner men platsen för tågvärden var då ännu inte ombyggd.

Det är inte aktuellt att behålla X12 3219 även efter att X14 3236 är reparerad?

Edit: Kunde inte Ötraf ha knipit ngn av de tre(?) X12:or som UL körde mot Tierp tidigare, eller var det ngn annan som hann före?
Okej, jag hadde väl en aning om att det handlade om 1999 där ja......
X12 3190, har säkerligen gått i ötraf-tåg redan tidigare, även om den inte varit speciellt avdelad för det, som den blev senare.
Om 3219 blir kvar, ja det får väl tiden utvisa lite, tror detta mer beror på vad som bestäms mer övergripande om fordon inför framtiden. Ett sådant arbete lär pågå.
Och det är ju lixom det man faktiskt gjort, på två sätt...... knipit f.d. UL-vagnar allså.
De föredetta UL-vagnarna heter ju idag 3219, 3220 och 3221.
Var 3219 är ja det vet vi ju, 3220 står hos Bombardier i Västerås sedan ca 10-12 månader. Den har brunnit och vad som ska ske är nog inte till 100% klart. Däremot så har Ötraf köpt en stor mängd utrustning från detta vrak, för att snabba upp reparationen av 3236. Lär ha funnits en tanke att även göra resten av vraket till X14, men med ganska lång leveranstid. 3221 används i UVEN-trafiken.
j0nas

Inlägg av j0nas »

Hallå!
Finns det några uppdateringar värda att nämna om de tidigare inläggen?
* 3190 rullar på som en X12:a och 3219 har jag inte sett på länge. Händer det något på den fronten?
* Flera av X14-tågen har genomgått moderniseringen. I och med ombyggnaden av barnvagnsutrymmena i tågens ändar har de blivit smyckade med stora östgötamotiv. Finns det någon lista över tågseten och vilka motiv de har/kommer att få?
* Kan det vara aktuellt att köra begagnade X11:or i Östergötland nu när Pågatågen ska bytas ut?

Mvh
Jonas
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

j0nas skrev:Hallå!
Finns det några uppdateringar värda att nämna om de tidigare inläggen?
* 3190 rullar på som en X12:a och 3219 har jag inte sett på länge. Händer det något på den fronten?
* Flera av X14-tågen har genomgått moderniseringen. I och med ombyggnaden av barnvagnsutrymmena i tågens ändar har de blivit smyckade med stora östgötamotiv. Finns det någon lista över tågseten och vilka motiv de har/kommer att få?
* Kan det vara aktuellt att köra begagnade X11:or i Östergötland nu när Pågatågen ska bytas ut?

Mvh
Jonas

* 3190 in till Motala Trains i februari (om jag minns rätt) för ommbyggnad till X14, sista av alla Ötrafs elva fordon. 3219 var bara hitlånad en kort tid, gick sedan åter till Västtrafik, då 3236 levererades från reparation.
* vilka motiv olika fordon har eller får finns ingen känd lista på, fototapeten sätt förmodligen upp som det faller sig.
* NEJ ! Ötraf har för avsikt att köpa fem nya pendeltåg och har pengar för detta i budget. Möjligen kan man väl tänka sig kortare inhyrning, om X11 finns övertaliga och den egna trafiken ökar okontrollerat.
j0nas

Inlägg av j0nas »

Tack för svaret!
Skönt att ombyggnationerna börjar gå mot sitt slut, vagnbristen märks verkligen tydligt just nu. Bara den senaste månaden har jag råkat ut för två inställda avgångar - senast imorse kl 06:30 från Linköping mot Norrköping.
Ligger de fem nya tågseten långt fram i tiden? Finns det några indikationer på vilken tågtyp det kommer att bli?

Mvh
Jonas

Edit: Enligt denna artikel i dagens Correnså är de fem tågseten redan beställda, men jag hittar ingen mer info!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

j0nas skrev:Tack för svaret!
Skönt att ombyggnationerna börjar gå mot sitt slut, vagnbristen märks verkligen tydligt just nu. Bara den senaste månaden har jag råkat ut för två inställda avgångar - senast imorse kl 06:30 från Linköping mot Norrköping.
Ligger de fem nya tågseten långt fram i tiden? Finns det några indikationer på vilken tågtyp det kommer att bli?

Mvh
Jonas

Edit: Enligt denna artikel i dagens Correnså är de fem tågseten redan beställda, men jag hittar ingen mer info!
Hadde nog inte hjälpt med en vagn till imorrse ändå, tyvärr får det oftast bli inställt då akuta fel inträffar i tät trafik. Man hinner helt enkelt inte få fram resurser på så kort tid som till nästa avgång, vilken ju då får ta smällen.

Nya vagnar, när och vad, är för mej ännu okänt.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Nyköpingen

Inlägg av Olle »

Bild
:-)lle
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Nyköpingen

Inlägg av leifd »

Olle skrev:Bild
Trevlig bild Olle !
men tänkte nämna att just texten "Nyköpingen" numera är borta, i vart fall där den syns på denna bild (ev finns den kvar på andra sidan). Troligen har den försvunnit i samband med någon kl-tt-r. Texten har länge varit krackelerad, så tillslut släppte nog en del.
Skriv svar