Underjordisk bildgåta från SL-land (1/30) (löst!)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Underjordisk bildgåta från SL-land (1/30) (löst!)

Inlägg av NerdBoy »

Jag har inte hållit räkningen men jag uppskattar att jag vid det här laget har lagt upp ungefär hundra bildgåtor, och nog varit med och gissat i ungefär lika många. Om det är något jag har lärt mig av det hela så är det hur svårt det egentligen är att göra en vettig bildgåta. Den första fallgropen är att även om platsen jag har besökt är obekant och exotisk för mig så finns det alltid någon på forumet som har stått där och haft tråkigt och låtit blickarna vandra, och när jag då beskär bilden så att jag tycker den blir lagom svår så kommer ändå rätt svar inom ett par minuter. Nästa fallgrop är att försöka göra det svårare genom att ta en bild på någon obetydlig detalj, för då blir det helt ointressant för den som snabbt konstaterar att "den där grejen har jag aldrig sett och inget annat i bilden kan leda mig rätt". Den tredje fallgropen är när det tydligt syns att det är t.ex. en pendeltågsstation men inte vilken, för då förvandlas det hela till en gissningslek som bara går ut på att i så snabb takt som möjligt rabbla upp alla stationer, gärna två eller tre i taget, tills någon råkar pricka rätt.

Nästa problem är rättningen. En del av responsen jag har fått är att rättningen gärna får dröja ett dygn så att fler hinner gissa, de tycker inte det är kul att komma hem från jobbet och ha missat alla dagens gåtor. En annan grupp tycker det är bättre att rätt svar bekräftas så snart som möjligt efter att det har kommit in, för det är ändå inget kul att gissa när någon redan har svarat rätt. En tredje grupp vill ha rättning så snart som möjligt så att de kan gissa vidare ifall de haft fel. Hur man än vänder sig... :?

Nåväl, jag gör ändå ett nytt försök. Den senaste veckan har jag besökt ett antal tunnelbanestationer och på 30 av dem har jag tagit bilder. Eftersom det är lika många dagar kvar till jul så kommer jag lägga ut en bild varje dag. Reglerna är de vanliga, ni svarar på för glatta livet och jag besöker trådarna två-tre gånger per dag och berättar om svaren är rätt eller fel. Eftersom antalet rätta svar är begränsat till de hundra tunnelbanestationerna så kommer jag bara acceptera ett svar i taget från varje deltagare, det är alltså ingen mening med att svara "jag tror att det är Gärdet, Karlaplan eller Ropsten". Däremot är det OK att ändra sig, och då är det det senaste svaret som gäller.

Mycket snack och lite verkstad, nu går vi över till dagens bild istället!

De tre vise männen tog sig som bekant fram i det heliga landet med hjälp av en stjärna. För oss som gillar att färdas under jord finns inte den lyxen, men ibland försöker SL ändå hjälpa oss rätt med "kompasser" av nedanstående slag. På vilken station hittar vi just den här? Observera att bilden har gjorts svartvit (eller snarare "gråskalig") för att göra det lite knepigare...

Bild
Senast redigerad av NerdBoy den söndag 25 november 2007 17:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Sundbybergs centrum?
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Kungsträdgården! Känner igen linjerna.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
spargalningen

Inlägg av spargalningen »

Duvbo?
© Daniel S. på bilderna
Om ni vill ha en Simpsons bild på er gå in på http://www.simpsonizeme.com/
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Kungsan i svartvitt?
Pentax for life!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Tekniska högskolan?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

MalteR skrev:Kungsträdgården! Känner igen linjerna.
Helt korrekt! :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:
MalteR skrev:Kungsträdgården! Känner igen linjerna.
Helt korrekt! :)
...och så skulle det ju vara en bild också. :oops:

Bild
Skriv svar