SL.se skrev:De tio värsta övertrampen i kollektivtrafiken
1. Träng dig inte på tåget eller bussen innan andra hunnit gå av!
2. Ha inte fötterna på sätet!
3. Låt oss slippa dina högljudda mobilsamtal!
4. Tvinga inte på oss musik från din ipod eller mobil!
5. Res dig upp för äldre, handikappade och gravida!
6. Ta av dig ryggsäcken!
7. Stå till höger i rulltrappan!
8. Lämna inte kvar gratistidningen!
9. Ockupera inte sätet bredvid med dina saker!
10. Håll upp dörren för den som kommer efter dig!
Övertramp - eller vanlig hyfs?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övertramp - eller vanlig hyfs?
Rätt intressant det dom säger på SL.se om vad som är rejäla övertramp... Det mesta verkar snarare vara tecken på vanlig hyfs. Med möjligen undantag av nr 10, som vi helst vill undvika i tunnelbanetåg...
Professionell tyckare
-
Hur var egentligen svenskan från SL i detta fall?
som redan nämnts, nr 5 men även tex:
2: Ha inte fötterna på sätet - Det är tydligen ett övertramp, borde ju innebära att man ska ha fötterna på sätet
3: Låta folk slippa högljudda mobilsamtal - är tydligen oxå ett övertramp
Och så där fortsätter det juh... Jag måste genast be om ursäskt för att jag inte har fötterna på sätet och för att jag rest mig för gammla. Förlåt mig SL.
som redan nämnts, nr 5 men även tex:
2: Ha inte fötterna på sätet - Det är tydligen ett övertramp, borde ju innebära att man ska ha fötterna på sätet
3: Låta folk slippa högljudda mobilsamtal - är tydligen oxå ett övertramp
Och så där fortsätter det juh... Jag måste genast be om ursäskt för att jag inte har fötterna på sätet och för att jag rest mig för gammla. Förlåt mig SL.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Övertramp - eller vanlig hyfs?
Tycker mest att 1an var bra. När jag tränger mig av ibland brukar jag ropa "Lämna plats för avstigande". Tyvärr är bussresenärerna i minoritet för "Fortsätt längst bak i bussen" tycker jag är viktigare än att ta av ryggsäcken...SL.se skrev:De tio värsta övertrampen i kollektivtrafiken
1. Träng dig inte på tåget eller bussen innan andra hunnit gå av!
2. Ha inte fötterna på sätet!
3. Låt oss slippa dina högljudda mobilsamtal!
4. Tvinga inte på oss musik från din ipod eller mobil!
5. Res dig upp för äldre, handikappade och gravida!
6. Ta av dig ryggsäcken!
7. Stå till höger i rulltrappan!
8. Lämna inte kvar gratistidningen!
9. Ockupera inte sätet bredvid med dina saker!
10. Håll upp dörren för den som kommer efter dig!
SL:s tio värsta övertramp skrev:1. När jag ska kliva på tåget kommer jag knappt in, eftersom ALLA tydligen ska gå av genom dörren längst fram.
2. Högtalarutropen är för höga, de stör mina telefonsamtal.
3. När jag kommer ner till plattformen stängs alltid dörrarna mitt framför näsan på mig.
4. Tåget åker inte direkt när man har klivit på, utan står kvar en lång stund efteråt.
5. Bussförarna kör för fort.
6. De håller inte tidtabellen heller utan är alltid försenade.
7. SL lägger sig alltid i hur man ska göra. "Lämna plats för avstigande!" "Tag plats!" "Avstigning för samtliga!" Hur ska de ha det egentligen?
8. Medtrafikanterna irriterar mig, någon från SL borde säga till dem.
9. Högtalarutropen är för låga, de hörs inte när man pratar i telefon.
10. Tågen är skräpiga. Och till råga på allt säger dom att man ska ta med sin tidning när man kliver av, jävla förmyndarsamhälle! Tror dom att detta är DDR eller?
-
Tycker jag saknar lite
13. Stanna inte 50cm efter att du har gått av rulltrappan och fundera på vart du ska.....
Samma med spärrar...man går inte i närheten av en spärr om man inte kan direkt använda den samt direkt avlägsna sig efter att man har använt den...
Finns säkert något man kan säga om barnvagnar samt cyklar också, eller "bagage" generellt, var man ställer det/dom etc
Dan
13. Stanna inte 50cm efter att du har gått av rulltrappan och fundera på vart du ska.....
Samma med spärrar...man går inte i närheten av en spärr om man inte kan direkt använda den samt direkt avlägsna sig efter att man har använt den...
Finns säkert något man kan säga om barnvagnar samt cyklar också, eller "bagage" generellt, var man ställer det/dom etc
Dan
Det där beteendet kan man inte göra något åt, det är specifikt för gamlingar (fast det börjar tidigt för somliga). År 3070 kommer en då 75-årig konstruktör av någon stor teknisk landvinning med all sannolikhet att stanna en halvmeter utanför dörren till rymdtaxin och fundera över åt vilket håll hon ska gå, trots varningsutrop om riskerna med att falla ut i universum.scotland_dan skrev:Stanna inte 50cm efter att du har gått av rulltrappan och fundera på vart du ska.....
En sak som är långt mer irriterande är den missriktade artighet som något yngre personer (alltför ofta kvinnor) försöker visa genom att snällt vänta bakom i stället för att tränga sig förbi. JAG är inte speciellt förtjust i att tränga mig men du måste faktiskt om vi ska komma ut någon gång!
-
Jag trodde att otyget med att stanna på det smalste stället direkt efter en dörr/passage är något som mestadels inträffar vid Östersunds gallerior. Tydligen finns beteendet på fler ställen. Att man inte ska stå till vänster i en rulltrappa borde ju vilken lantis som helst med lite vett bakom skallen förstå. På samma sätt som man inte blockerar in- och utfarter från tvärgator när man hamnar i en bilkö i en mindre stad.
Det går väl lika bra att stå till vänster som till höger i en helt tom rulltrappa; (i-lands)problemet uppstår först när det står folk både till höger och till vänster.Verspieder skrev:Att man inte ska stå till vänster i en rulltrappa borde ju vilken lantis som helst med lite vett bakom skallen förstå.
Ta av ryggsäcken? Var ska man göra av den då+ lägga den på golvet? Det lär ju inte bli mer plats i vagnen då. Det är inte ryggsäcken det är fel på, utan att det infrastrukturen är underdimensionerad så folk inte får plats.
Men är det ok att PRATA HÖGT SOM FAN MED KOMPISEN BREVID SÅ HELA VAGNEN HÖR, men förbjudet att viska i telefon? Tycker inte jag, höga samtal, oavsett om det är med kompisen brevid, i telefon eller med sina egna demoner är inte ok.
Men är det ok att PRATA HÖGT SOM FAN MED KOMPISEN BREVID SÅ HELA VAGNEN HÖR, men förbjudet att viska i telefon? Tycker inte jag, höga samtal, oavsett om det är med kompisen brevid, i telefon eller med sina egna demoner är inte ok.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Nej då, naturligtvis kan man inte räkna med att varje trafikant har en ryggsäck. Hur ser förresten en sittplats ut där man kan sitta med ryggsäcken på? Nej, just det, man sitter med ryggsäcken i knät, eller under sätet om man hellre vill det.bruse skrev:Ta av ryggsäcken? Var ska man göra av den då+ lägga den på golvet? Det lär ju inte bli mer plats i vagnen då. Det är inte ryggsäcken det är fel på, utan att det infrastrukturen är underdimensionerad så folk inte får plats.
Bruse, ryggsäcken bör bäras I HANDEN från strax innan man kliver ombord tills man gått av. Självklart är detta onödigt ibland, men en stående trafikant med ryggsäck i ett fordon är en obehaglig upplevelse för de flesta runt omkring och en styggelse för konduktörer, kontrollanter osv.
Grejen med en tung ryggsäck är just att den inte kan bäras i handen, för att den... just det... är tung. Och hur tar en rygg säck i famnen mindre plats än på ryggen. Förstår inte...daniel_s skrev:Nej då, naturligtvis kan man inte räkna med att varje trafikant har en ryggsäck. Hur ser förresten en sittplats ut där man kan sitta med ryggsäcken på? Nej, just det, man sitter med ryggsäcken i knät, eller under sätet om man hellre vill det.bruse skrev:Ta av ryggsäcken? Var ska man göra av den då+ lägga den på golvet? Det lär ju inte bli mer plats i vagnen då. Det är inte ryggsäcken det är fel på, utan att det infrastrukturen är underdimensionerad så folk inte får plats.
Bruse, ryggsäcken bör bäras I HANDEN från strax innan man kliver ombord tills man gått av. Självklart är detta onödigt ibland, men en stående trafikant med ryggsäck i ett fordon är en obehaglig upplevelse för de flesta runt omkring och en styggelse för konduktörer, kontrollanter osv.
När du har den i famnen är den i din personliga zon, vilket innebär att du faktiskt tar mindre plats än när du har den på ryggen. Dessutom blir du betydligt mindre benägen att slå den i ansiktet på dina motpassagerare. Man kan sammanfatta det så här: Det är främst den som bär ryggsäck som skall visa särskild hänsyn mot sin omgivning, inte tvärtom.bruse skrev:Grejen med en tung ryggsäck är just att den inte kan bäras i handen, för att den... just det... är tung. Och hur tar en rygg säck i famnen mindre plats än på ryggen. Förstår inte...
PS. Om du är ute på storpromenad med bautaryggsäck så låter antagligen bussföraren dig kliva på i mittdörrarna och ställa ryggsäcken där medan du går fram och betalar (eller visar SL-kortet i backspegeln). Har gjort detta ett antal gånger och aldrig blivit nekad, aldrig heller sett någon annan ha något problem med detta.
Självklart är det så! Men jag förstår fortfarande inte. Ryggsäckens volym blir inte mindre för att den är på min framsida än på min baksida.daniel_s skrev:När du har den i famnen är den i din personliga zon, vilket innebär att du faktiskt tar mindre plats än när du har den på ryggen. Dessutom blir du betydligt mindre benägen att slå den i ansiktet på dina motpassagerare. Man kan sammanfatta det så här: Det är främst den som bär ryggsäck som skall visa särskild hänsyn mot sin omgivning, inte tvärtom.bruse skrev:Grejen med en tung ryggsäck är just att den inte kan bäras i handen, för att den... just det... är tung. Och hur tar en rygg säck i famnen mindre plats än på ryggen. Förstår inte...
Kan du inte för en gångs skull förstå vad som menas istället för att läsa vad det står?bruse skrev:Självklart är det så! Men jag förstår fortfarande inte. Ryggsäckens volym blir inte mindre för att den är på min framsida än på min baksida.daniel_s skrev:När du har den i famnen är den i din personliga zon, vilket innebär att du faktiskt tar mindre plats än när du har den på ryggen. Dessutom blir du betydligt mindre benägen att slå den i ansiktet på dina motpassagerare. Man kan sammanfatta det så här: Det är främst den som bär ryggsäck som skall visa särskild hänsyn mot sin omgivning, inte tvärtom.bruse skrev:Grejen med en tung ryggsäck är just att den inte kan bäras i handen, för att den... just det... är tung. Och hur tar en rygg säck i famnen mindre plats än på ryggen. Förstår inte...
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Detta är en företeelse som är ungefär 50 gånger vanligare i varuhusen än i T-banan. På Åhléns har man staket så att de som skall med en rulltrappa inte hindrar avstigning från rulltrappan bredvid.Darkwand skrev:Jag stör mig mest på folk som stannar så fort dom klivit av rulltrappan.
Och vissa tider (i julruschen) har man vakter som ser till att folk flyttar på sig när de kommit ur en rulltrappa!
Ryggsäckar på ryggen är ett otyg på fel ställe, t.ex. i mitgångarna i bussar och tåg.
Låt se, vi får se om Bruse hänger med här då:TonyM skrev:Kan du inte för en gångs skull förstå vad som menas istället för att läsa vad det står?bruse skrev:Självklart är det så! Men jag förstår fortfarande inte. Ryggsäckens volym blir inte mindre för att den är på min framsida än på min baksida.daniel_s skrev: När du har den i famnen är den i din personliga zon, vilket innebär att du faktiskt tar mindre plats än när du har den på ryggen. Dessutom blir du betydligt mindre benägen att slå den i ansiktet på dina motpassagerare. Man kan sammanfatta det så här: Det är främst den som bär ryggsäck som skall visa särskild hänsyn mot sin omgivning, inte tvärtom.
//Tony
Om du har ryggsäck på ryggen när du sitter, då sitter du obekvämt.
Om du har ryggsäck i knät när du sitter utnyttjar du en annars outnyttjad plats i bussen, försåvitt du inte hade tänkt ha någon annan person i knät.
Alltså: En ryggsäck på framsidan kan vara bättre utnyttjad placering än en på din baksida.
Volym eller inte.
Alltså upplevs det av omgivningen - och i detta fallet kanske även av dig själv - att den tar mindre plats. I omgivningens fall tar den mindre plats av den de ämnar utnyttja.
Professionell tyckare