T-jubileum
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
T-jubileum
Enligt Wikipedia invigdes sträckan Hötorget-Slussen på tunnelbana 1 den 24 november 1957, alltså för snart 50 år sedan. Är någon sorts jubileumsaktivitet planerad?
BF
BF
Re: T-jubileum
Har vi inte redan firat t-banan 50 års kalas?Björn Fura skrev:Enligt Wikipedia invigdes sträckan Hötorget-Slussen på tunnelbana 1 den 24 november 1957, alltså för snart 50 år sedan. Är någon sorts jubileumsaktivitet planerad?
BF
Jag har en plan! Vi behöver:
190 flyttbara bord med duk
243 servitriser
1900 stolar
1900 bordskuvert
1900 varmrätter (varav 68 laktovegetariska, 121 glutenfria, 27 veganska och 1 lättsaltad)
2200 efterrätter (4 olika sorter)
2000 café avec
3800 snapsar
6000 smörgåsar
1 förgylld trumpet
1 blågult band jämte förgylld sax
1 återinvigningsförrättare (helst statschefen)
samt
9 tunnelvagnar av typ C2 till återinvigningståget, som skall framföras av 1 Överkörmästare på motspår från T-centralen till Slussen.
Tajmat och klart in i minsta detalj!
(Fullt medveten om att jag blandat ihop taklagsfesten med invigningen samt moderniserat lite, allt för konstens skull...)
243 servitriser
1900 stolar
1900 bordskuvert
1900 varmrätter (varav 68 laktovegetariska, 121 glutenfria, 27 veganska och 1 lättsaltad)
2000 café avec
3800 snapsar
6000 smörgåsar
1 förgylld trumpet
samt
9 tunnelvagnar av typ C2 till återinvigningståget, som skall framföras av 1 Överkörmästare på motspår från T-centralen till Slussen.
(Fullt medveten om att jag blandat ihop taklagsfesten med invigningen samt moderniserat lite, allt för konstens skull...)
För säkerhets skull behövs också en H59:a, tio trafikkonor, en tub grädde, en gul stickad halsduk och en bågfil...daniel_s skrev:Jag har en plan! Vi behöver:
243 servitriser
1900 stolar
1900 bordskuvert
2000 café avec
3800 snapsar
6000 smörgåsar
1 förgylld trumpet
samt

PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
En Fribiljett från dagen T har jag hemma!Richard Jacobsson skrev:Invigningsdagen kallades av SS för Dagen T.
Den berättigade till fria resor för 1 person på Tunnelbanan fr o m kl 11.30 och till dagtrafikens slut Söndagen den 24 november 1957
Undertecknat AB Stockholms Spårvägar
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
...och jag har den där C2-plastmodellen som man fick då......A32 skrev:En Fribiljett från dagen T har jag hemma!Richard Jacobsson skrev:Invigningsdagen kallades av SS för Dagen T.
Den berättigade till fria resor för 1 person på Tunnelbanan fr o m kl 11.30 och till dagtrafikens slut Söndagen den 24 november 1957
Undertecknat AB Stockholms Spårvägar
/a32
Björn Fura skrev:Enligt Wikipedia invigdes sträckan Hötorget-Slussen på tunnelbana 1 den 24 november 1957, alltså för snart 50 år sedan. Är någon sorts jubileumsaktivitet planerad?
BF
Ni har rätt båda två! Sträckan Hötorget - Slussen firar 50 år, och T-centralen (som alltså öppnades 24/11 1957) var den första stationen med konstutsmyckning!Johan A skrev:Det är konsten i tunnel banan som fyller 50 år .
Fram till 19 nov. 1958 hette stationen Centralen!
Edit:
Ett förargligt skrivfel är rättat!
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 19 november 2007 0:30, redigerad totalt 1 gånger.
Jisses! Den är ju 1000 år gammal om några år..LÅ1 skrev:Fram till 19 nov. 1058 hette stationen Centralen!

Oj oj oj!Luddsson skrev:Jisses! Den är ju 1000 år gammal om några år..LÅ1 skrev:Fram till 19 nov. 1058 hette stationen Centralen!
![]()
![]()

Kan också passa på att rekomendera Stockholm stadsmuseums utställning med pressbilder från 1957. (Fri entre.) Några av bilderna är från T-banan. Bl. a. ser man provkörning på bron över Söderström. På en annan bild ser man hur ett parti av kakelmosaiken vid T-centralen är utlagd på golvet inför att kakelplattorna skulle fästas på väggen.
(I skrivande stund ligger Stadsmuseets hemsida nere för service.)
Då konsulterar jag den eminenta boken "Stockholm under 50 år - 100 stationer".Kantorn skrev:Och så har vi Hötorget, minns intee när det bytte namn...
(Författare: Björn Alfredsson Roland Berndt HansHarlén Förlag: BROMBERGS)
Understrykningen är min, medan fetstilen är som i boken. Denna typ av fakta finns för varje station. (Dock ej Kymlinge. Då hade det ju blivit 101!Författarna skrev:HÖTORGET
Gröna linjen, linje 17,18 och 19
Avstånd fr Slussen: 2,0 km
Restid fr T-Centralen: 1 min
Antal stationer fr T-Centralen: 1
Öppnad: 26.10.1952 som station nr 17
Tidigare namn: Kungsgatan (till 24.11.1957)
Plattform: i betongtunnel
Höjdläge: 3,9 möh, 10 m under mark
Läge: under Sveav vid Kungsg mellan Oxtorgsg och Apelbergsg
Stadsdel: Norrmalm, Stockholm
Entré: till plattformsmitt från underjordiskt torg Kungsg/Sveav; i norra änden från Sveav/Tunnelg; i södra änden (öppnad 12.4.1959) från gångtunnel mellan Sveav 18 och Hötorgsgången.
Antal resande: 47 894 (rang 7)
Konst: neonslingor i taket, konstnär GunGordillo, 1998