Lite M28or och M29or på L8 kanske?? (Göteborg)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Bengt Jönsson skrev:
Pwer med ölmagen skrev:Nej!
Det var faktiskt inte jag som körde :D Körde den däremot förra veckan.

Ser att du även fångat en annan begynnande sällsynthet.
En M28 som första vagn.
På order från Västtrafik skall förstavagnen alltid ha biljettautomat och detta sedan vi slutade sälja biljetter.

Biljettautomat finns på några få M28 bla de sk PLC-vagnarna. Annars är det i regel en M29 som sitter som första vagn.

Tycker det är rätt så vanligt med M28:or som första vagn i tågen. Speciellt på L5
Det var vanligt! :D
Gå ut och titta så skall du få se att att det numera är M29 som första vagn (med få undantag)
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Pwer med ölmagen skrev:
Bengt Jönsson skrev:
Pwer med ölmagen skrev:Nej!
Det var faktiskt inte jag som körde :D Körde den däremot förra veckan.

Ser att du även fångat en annan begynnande sällsynthet.
En M28 som första vagn.
På order från Västtrafik skall förstavagnen alltid ha biljettautomat och detta sedan vi slutade sälja biljetter.

Biljettautomat finns på några få M28 bla de sk PLC-vagnarna. Annars är det i regel en M29 som sitter som första vagn.

Tycker det är rätt så vanligt med M28:or som första vagn i tågen. Speciellt på L5
Gå ut och titta så skall du få se att att det numera är M29 som första vagn (med få undantag)

Senast igår kväll (16/11) så rullade M28 729 först i ett "tåg" på L9 mot Angered. Någon biljettautomat såg jag inte ombord..

/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

SUCK!

Med få undantag!
Det är klart att om det står mellan att dra in ett omlopp eller att köra en 28 först så kör man en 28 först. Vilket säkerligen händer eftersom att vagnar går sönder och krånglar.

Det är i alla fall på det viset att i största möjliga mån skall det vara en M29 eller en 28 med biljettmaskin som första vagn.
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Pwer med ölmagen skrev:SUCK!

Med få undantag!
Det är klart att om det står mellan att dra in ett omlopp eller att köra en 28 först så kör man en 28 först. Vilket säkerligen händer eftersom att vagnar går sönder och krånglar.

Det är i alla fall på det viset att i största möjliga mån skall det vara en M29 eller en 28 med biljettmaskin som första vagn.

Ja, men då måste jag ju ha åkt med något riktigt "diggabelt".. 8)
En speciell M28 som dessutom gick som första vagn i ett "tåg".. :lol:

/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Härliga bilder på Pedal-8:or!!! 8) 8) 8)

Men för att återknyta till lite historik som synnerligen har med just pedal-8:an att göra så ställer jag följande fråga:

Enligt vad som skrivits på forumet kom M21 i provformat år 1984, med LILA skyltning på Linje 8, vilket var en färgmässig nyhet på den tiden.

NÄR, (vilket år) ersatte man de rödgröna 8-skyltarna i pedalvagnarna till att vara lila? (M.a.o. när försvann den sista tvåfärgsättningen?) :shock:

Har för mig någon av er skrev att man ett tag körde med både lila (M21) och rödgrön (pedaler) skyltning på Linje 8, och det måste ha varit någon gång i mitten av 80-talet. :D

EDIT: Linje 10 mellan Saltholmen och Mölndal via Vasaplatsen, måste (?) ha varit den näst sista tvåfärgsättningen i trafik med gult i "Nordväst" och blått i "Sydost" samt vita siffror för "10". Linjen skall enligt uppgift ha försvunnit 1984. Samma tillfälle som Lila infördes antar jag (vilket givetvis tyder på att gul-blått fick stryka på foten i samma svep), men i och med 10:ans upphörande fick vi inte se Ljusgröna 10:or i trafik förrän 2002...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Hur länge kommer detta omlopp att gå med pedalvagnar?

Med tanke på att Pwer körde detta omlopp för någon vecka sedan och Daniel R har detta omlopp den 26e så borde väll det betyda att ni är i samma schemagrupp eller vad de heter?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Omloppen kan under tidtabellsperioden få nya uppdrag och tider men det sker väldigt sällan så detta omloppet med pedaler går nog fram till tidtabellskiftet med vissa undantag(försäkrar mig mot Bengt Jönsson).
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Bengt Jönsson skrev:
Pwer med ölmagen skrev:
Bengt Jönsson skrev:

Senast igår kväll (16/11) så rullade M28 729 först i ett "tåg" på L9 mot Angered. Någon biljettautomat såg jag inte ombord..

/B
Inte för att jag vill tjafsa och vara näsvis. Tycker att jag fått fram vad jag menade redan, men jag körde faktiskt vagn 729 idag och trot om ni vill :shock:

Det sitter en alldeles utmärkt fungerande biljettautomat i den.
Perra-Spårvagnsförare!
Skriv svar