En till idé för Järvabanan.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jo, fast...
Fast restidsförlusten är rätt så begränsad, genom att stationen i mina ögon enbart skall vara öppen vid vissa tider, ex.vis 10-16 på helger och varje dag under sommaren. Det skall t.ex. alltså inte störa rusningstrafiken, morgon och sen eftermiddag på vardagar.
Re: 300 passagerare
Det är dyrare att öppna en ny station (med allt vad det krävs för att få den öppen med spärrar ocl dylikt) än att hålla en redan färdigbyggd station öppen...testola skrev:Eller, om man tycker att 300 pers är alldeles för litet, ja då får man väl överväga att lägga ner Ängbyplan... Allt i konsekvensens namn.
Professionell tyckare
Plankstationer
Visserligen är Kymlinge inte öppnad, men den är färdigbyggd till betydligt mer än hälften. Det borde inte behöva bli kostnader i mångmiljonklassen. Särskilt om man gör inredningen lite enklare, t.ex. i enlighet med "plankstationen" i Traneberg häromåret (ja, jag vet att den stationen var tillfällig, men i alla fall...)
Re: Plankstationer
Icke desto mindre: Det finns ingen öppen station i Kymlinge, det behövs golv på perrongen, spärrar mm mm. Det behövs ett visst mått av infrastruktur runt omkring stationen - om än minimalt. Troligen - där är jag osäker - behövs en detaljplaneändring på området. Det innebär att man måste pröva saken, behandla under en period, etc etc.testola skrev:Visserligen är Kymlinge inte öppnad, men den är färdigbyggd till betydligt mer än hälften. Det borde inte behöva bli kostnader i mångmiljonklassen. Särskilt om man gör inredningen lite enklare, t.ex. i enlighet med "plankstationen" i Traneberg häromåret (ja, jag vet att den stationen var tillfällig, men i alla fall...)
Ängbyplan finns. Den behöver inte ändras. Och att stänga en station kostar nog också pengar. Man kan inte bara lämna den som den är.
(Dessutom: att öppna Kymlinge vore ju att dra undan mattan för alla diggare som tycker att det är en förmån de har att få se denna station som "sin"...

Jag tror inte heller att Kymlinge får 300 resenärer om dagen beräknat på årsbasis (dvs sammanlagt över 100000 "resenärsdygn" om året.)
Professionell tyckare
Begränsade öppettider!
Bara för att undvika missförstånd: Givetvis är antalet resenärer vid Kymlinge inte särskilt stort en novemberfredagskväll kl. 21. Näe, det är sommardagar och helger, allt dagtid, som jag syftar på. Stationen skall alltså bara vara öppen under dess begränsade tider. Antalet årsresenärer är därför inte lika intressant, som de som verkligen åker under begränsade öppettider.
- Bengt Jönsson
- Kontakt:
TS skrev:Appropå Kymlinge, är det helt ute ur leken som nytt bostadsområde?
Nästan överallt i Sverige finns det gamla planer från "Miljonprogrammets" dagar liggandes i stadsplanekontorens allra nedersta arkiv. Mycket av den "tunga" infrastrukturen som el, VA och tunnelbanestationer

Det enda som saknas är pengar att finansiera det hela ..
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
-
Och giltiga detaljplaner. Vid plan- och bygglagens (PBL) införande 1987 infördes övergångsbestämmelser för befintliga stadsplaner:Bengt Jönsson skrev:Det enda som saknas är pengar att finansiera det hela ..
- stadsplan upprättad före utgången av år 1978 anses ha utgången genomförandetid
- stadsplan upprättad efter 1978 anses ha en kvarvarande genomförandetid på 5 år.
Den sista stadsplanens genomförandetid löpte alltså ut vid halvårsskiftet 1992. Detaljplaner upprättade enligt PBL har alltid en angiven genomförandetid, vanligen 5, 10 eller 15 år.
Med genomförandetid avses den tid då bygglov måste ges enligt planens bestämmelser.
Efter utgången genomförandetid kan bygglov avslås utan motivering och givet bygglov överklagas.
Det finns alltså ingen praktisk möjlighet att "damma av" gamla planer: de har inte längre någon juridisk giltighet. Vad som kan finnas kvar är markinnehavet och fastighetsindelningen men själva planeringen måste börja om från noll.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
- Bengt Jönsson
- Kontakt:
Anders Norén skrev:Och giltiga detaljplaner. Vid plan- och bygglagens (PBL) införande 1987 infördes övergångsbestämmelser för befintliga stadsplaner:Bengt Jönsson skrev:Det enda som saknas är pengar att finansiera det hela ..
- stadsplan upprättad före utgången av år 1978 anses ha utgången genomförandetid
- stadsplan upprättad efter 1978 anses ha en kvarvarande genomförandetid på 5 år.
Den sista stadsplanens genomförandetid löpte alltså ut vid halvårsskiftet 1992. Detaljplaner upprättade enligt PBL har alltid en angiven genomförandetid, vanligen 5, 10 eller 15 år.
Med genomförandetid avses den tid då bygglov måste ges enligt planens bestämmelser.
Efter utgången genomförandetid kan bygglov avslås utan motivering och givet bygglov överklagas.
Det finns alltså ingen praktisk möjlighet att "damma av" gamla planer: de har inte längre någon juridisk giltighet. Vad som kan finnas kvar är markinnehavet och fastighetsindelningen men själva planeringen måste börja om från noll.
Anders
Aha!

Detta hade jag inte en aning om faktiskt! Tänk vad det finns mycket sakkunskap på detta forum.
Men den "tunga" infrastrukturen finns där redan och dessa tunga investeringar är redan tagna och med största säkerhet redan avskrivna.
/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
Re: Begränsade öppettider!
Jag begriper att du menar att hålla öppet endast sommartid och helger. Men likväl har jag svårt att se att det - på årsbasis, ej räknat per dygn - blir lika många resenärer som Ängbyplan. Den enda kostnad som jag ser minskar på Kymlinge genom kortare öppettider är personalkostnader för spärrvakter. Övrig personal tror jag är nödvändig i samma utsträckning som för en fullt öppen station.testola skrev:Bara för att undvika missförstånd: Givetvis är antalet resenärer vid Kymlinge inte särskilt stort en novemberfredagskväll kl. 21. Näe, det är sommardagar och helger, allt dagtid, som jag syftar på. Stationen skall alltså bara vara öppen under dess begränsade tider. Antalet årsresenärer är därför inte lika intressant, som de som verkligen åker under begränsade öppettider.
Bara som exempel: troligen måste Kymlinge städas lika ofta vare sig den är heltidsöppen eller bara visstidsöppen. Damm och annat skräp bildas om det inte rör sig folk på stationen.
Professionell tyckare
OK
Förhoppningsvis finns det väl någon på SL som skulle kunna räkna på det här (om frågan var aktuell): Hur mycket av driftskostnaderna för stationen är fasta - oavsett öppettider, och hur mycket är relaterat till öppettider.
På den här punkten är jag kanske mer optimistisk än vad du är, men jag har förvisso inga exakta sakuppgifter.
På den här punkten är jag kanske mer optimistisk än vad du är, men jag har förvisso inga exakta sakuppgifter.