Cyklist (bild)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Bra bild som beskriver spårvagnsförarnas dilemma, en massa idioter som med risk för egen säkerhet envisas med att befinna sig framför vagnen.
En del har cykel, en del har bil, och många har proppar i öronen.
Jag vill minnas att just här är det inte länre något övergångsställe, och om det ahde varit det hade det inte varit tillåtet att cykla över det. Fela mig om jag har rätt.
Jag vill minnas att just här är det inte länre något övergångsställe, och om det ahde varit det hade det inte varit tillåtet att cykla över det. Fela mig om jag har rätt.
Vadå jag dyster?
Om du tittar på fräsmarkeringarna och markeringarna bredvid så ser du att det varit både övergångsställe och cykelöverfart.Björn J. skrev:Bra bild som beskriver spårvagnsförarnas dilemma, en massa idioter som med risk för egen säkerhet envisas med att befinna sig framför vagnen.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Det är frestande att korsa gatan framför spårvagnen eftersom den kör så lusigt och är så lång att man får vänta länge om man ska vänta tills den har passerat. Om spårvagnarna körde lite fortare i stan, skulle man inte behöva vänta så länge på att komma över gatan.Björn J. skrev:Bra bild som beskriver spårvagnsförarnas dilemma, en massa idioter som med risk för egen säkerhet envisas med att befinna sig framför vagnen.
Ständigt denna stress! Cyklister tycks vara ett stressande släkte. Trafikregler och -signaler har man inte tid att bry sig om! Man måste ju komma fram, och det fort!Harald skrev:Det är frestande att korsa gatan framför spårvagnen eftersom den kör så lusigt och är så lång att man får vänta länge om man ska vänta tills den har passerat. Om spårvagnarna körde lite fortare i stan, skulle man inte behöva vänta så länge på att komma över gatan.Björn J. skrev:Bra bild som beskriver spårvagnsförarnas dilemma, en massa idioter som med risk för egen säkerhet envisas med att befinna sig framför vagnen.
(Att komma fram fort verkar vara viktigare än att komma fram alls, om ni förstår vad jag menar!)
Ja men långsamma trafikanter är faktiskt irriterande! Ett exempel är när kommit halvvägs över gatan och väntar på att idioten i sin personbil ska passera så att man slipper bekymra sig över lastbilen som kommer bakom ryggen på en. Nähä, då bromsar personbilisten, som om det vore honom man vore rädd för!
X-vägen är ju ett dilemma i sig, för alla sorters trafikanter.
Det går väl egentligen inte att framföra spårvagn snabbare än vad som sker idag, ofta finns det ju en orsak till att femman på bilden står stilla eller kör långsamt framåt, kanske är det en sådan där "flexibel" flygbuss som står i vägen..??
Det mest radikala vare väl att sanera bort all form av biltrafik från Korsvägen, leda den någonannstans, eller varför skall en massa personbilstrafik egentligen där att göra? Angränsande gator kan med besvär nås från andra håll.
Då istället bygga ordentliga g&c banor som är ljusreglerade, allra helst skulle det väl varit järnvägsbommar med elektrifierade beröringsytor
.
Men det är synnerligen spektakulärt, det förefaller som om x-vägen är någon slags helig trafikplats där alla sorters trafik skall (offras) ledas in i cirkulationsplatsen, eller om det nu är en cirkulär fem eller sexvägskorsning...
En dag i somras när jag var konduktör på en av SSRs vagnar på Lisebergslinjen, vi hade lämnat Liseberg mot x-vägen, jag höll på att biljettera några resernärer, då föraren ropade högt, ungefär: "Håll i er för..." och farobromsade, el, mek och skenbroms med sand, farten var väl uppskattningsvis bara 10-15 km/h. Jag föll iallafall mot en kupédörr i vagnen och slog i axeln illa, tappade en massa mynt inne i vagnen, och en resernär tappade ut en massa tobleronevinster inne i vagnen. Då var det också en cyklist som ställde till det, han var endast fem centimeter från att ha blivit påkörd. Dessutom var han uppkäftig mot föraren och menade väl ungefär att vi kunde leka med våra spårvagnar någon annastans... (kanske på en cykelbana?). samme cyklist cyklade sedan mot rött vid Berzeliigatan och undkom där med nöd och näppe en lätt lastbil.
Men det är väl så att normala trafikregler eller ens högertrafik gäller för innerstadscyklister?
Kamikaze!
Det går väl egentligen inte att framföra spårvagn snabbare än vad som sker idag, ofta finns det ju en orsak till att femman på bilden står stilla eller kör långsamt framåt, kanske är det en sådan där "flexibel" flygbuss som står i vägen..??
Det mest radikala vare väl att sanera bort all form av biltrafik från Korsvägen, leda den någonannstans, eller varför skall en massa personbilstrafik egentligen där att göra? Angränsande gator kan med besvär nås från andra håll.
Då istället bygga ordentliga g&c banor som är ljusreglerade, allra helst skulle det väl varit järnvägsbommar med elektrifierade beröringsytor

Men det är synnerligen spektakulärt, det förefaller som om x-vägen är någon slags helig trafikplats där alla sorters trafik skall (offras) ledas in i cirkulationsplatsen, eller om det nu är en cirkulär fem eller sexvägskorsning...
En dag i somras när jag var konduktör på en av SSRs vagnar på Lisebergslinjen, vi hade lämnat Liseberg mot x-vägen, jag höll på att biljettera några resernärer, då föraren ropade högt, ungefär: "Håll i er för..." och farobromsade, el, mek och skenbroms med sand, farten var väl uppskattningsvis bara 10-15 km/h. Jag föll iallafall mot en kupédörr i vagnen och slog i axeln illa, tappade en massa mynt inne i vagnen, och en resernär tappade ut en massa tobleronevinster inne i vagnen. Då var det också en cyklist som ställde till det, han var endast fem centimeter från att ha blivit påkörd. Dessutom var han uppkäftig mot föraren och menade väl ungefär att vi kunde leka med våra spårvagnar någon annastans... (kanske på en cykelbana?). samme cyklist cyklade sedan mot rött vid Berzeliigatan och undkom där med nöd och näppe en lätt lastbil.
Men det är väl så att normala trafikregler eller ens högertrafik gäller för innerstadscyklister?
Kamikaze!
Vadå jag dyster?
- Erik Sandblom
LÅ1 skrev:Cyklister tycks vara ett stressande släkte. Trafikregler och -signaler har man inte tid att bry sig om! Man måste ju komma fram, och det fort!
Fast i det här fallet är cykeln faktiskt på cykelbanan. Det ser man på att dubbelsträcket slutar precis bakom cyklisten.
För att få en överblick kan man titta på Eniros flygbild. Cyklisten befinner sig på cykelbanan till höger i bilden.
Jag tycker att Korsvägen fungerar bra, jag har varit där som bilist, cyklist och kollektivåkare. Men man borde nog ge mer utrymme åt kollektivtrafiken och mindre åt bilismen. Kanske en söder-väster-sväng för spårväg med tillhörande hållplatsläge. Då kan man resa från Lisebergs station direkt till Sahlgrenska sjukhuset och Chalmers tekniska högskola.
Som cyklist finns inget förbud mot att cykla på ett övergångsställe, MEN bilisterna har ingen stopplikt för en. Däremot har cyklisten väjningsplikt mot gångtrafikanterna på övergångsstället, det är vad jag har lärt mig i alla fall...Björn J. skrev:Bra bild som beskriver spårvagnsförarnas dilemma, en massa idioter som med risk för egen säkerhet envisas med att befinna sig framför vagnen.

Rullar det så rullar det!
http://www.sjofartsbloggen.se
Visst. Man kan cykla där, men cyklisterna får gärna se sig om efter andra fordon i sin närhet. Ingen person blir glad av att en cyklist hamnar "under" en spårvagn.
Varken personen på bilden eller den efterföljande cyklisten (ja, det kom en till efter!) kollade åt något håll förutom frammåt.
Självbevarelsedrift någon?
Varken personen på bilden eller den efterföljande cyklisten (ja, det kom en till efter!) kollade åt något håll förutom frammåt.
Självbevarelsedrift någon?
Du får inte cykla på ett övergångsställe överhuvudtaget. Däremot på en cykelöverfart.TramTok skrev: Som cyklist finns inget förbud mot att cykla på ett övergångsställe, MEN bilisterna har ingen stopplikt för en. Däremot har cyklisten väjningsplikt mot gångtrafikanterna på övergångsstället, det är vad jag har lärt mig i alla fall...
Däremot är det helt rätt att när du cyklar på en cykelöverfart så har övriga trafikanter inte väjningsplikt mot dig om det inte framgår av skyltar och vägmarkeringar på platsen.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
TonyM skrev:Du får inte cykla på ett övergångsställe överhuvudtaget. Däremot på en cykelöverfart.TramTok skrev: Som cyklist finns inget förbud mot att cykla på ett övergångsställe, MEN bilisterna har ingen stopplikt för en. Däremot har cyklisten väjningsplikt mot gångtrafikanterna på övergångsstället, det är vad jag har lärt mig i alla fall...
Däremot är det helt rätt att när du cyklar på en cykelöverfart så har övriga trafikanter inte väjningsplikt mot dig om det inte framgår av skyltar och vägmarkeringar på platsen.
//Tony
Så här står det på Vägverkets webbplats som cykling på övergångsställen:
"Tänk på att fordonsförare inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett övergångsställe. Men den som leder en cykel räknas som gående, vilket innebär att fordonsförare har väjningsplikt."
Detta tolkar i alla fall inte jag som ett förbud... Cykelpolisen som här i stan annars brukar vara ganska nitiska har aldrig sagt något till mig heller fastän jag passerat på övergångsställen rakt framför dem... Blev till och med översläppt av en polisbil en gång...
Suck!
Det är inte uttryckligen förbjudet att cykla på ett övergångsställe, så långt har du rätt. Det är inte heller uttryckligen förbjudet att köra moped, motorcykel, bil, motorredskap eller terrängvagn på det.
Däremot är det förbjudet att framföra fordon (inklusive cyklar) på gångvägar och gångbanor. Den som cyklar på ett övergångsställe har i regel strax dessförinnan eller strax därefter kört på gångbanan och är alltså en trafikbrottsling, som inte åtnjuter någon respekt överhuvudtaget i trafiken.
Att polisbilen stannade för dig när du var ute och cyklade på ett övergångsställe var antagligen för att rädda ditt liv.
Det är inte uttryckligen förbjudet att cykla på ett övergångsställe, så långt har du rätt. Det är inte heller uttryckligen förbjudet att köra moped, motorcykel, bil, motorredskap eller terrängvagn på det.
Däremot är det förbjudet att framföra fordon (inklusive cyklar) på gångvägar och gångbanor. Den som cyklar på ett övergångsställe har i regel strax dessförinnan eller strax därefter kört på gångbanan och är alltså en trafikbrottsling, som inte åtnjuter någon respekt överhuvudtaget i trafiken.
Att polisbilen stannade för dig när du var ute och cyklade på ett övergångsställe var antagligen för att rädda ditt liv.
http://goteborg.trafiken.nu/sv/vanligaf ... ligafragordaniel_s skrev:Suck!
Det jag försöker säga är att cyklister som kör på övergångsställen är brottslingar i alla fall, eftersom de också har kört på gångbanan. Vad polisen säger intresserar mig inte!TramTok skrev:http://goteborg.trafiken.nu/sv/vanligaf ... ligafragordaniel_s skrev:Suck!
Förmodligen försvann den när förstå-sig-på & paragrafrytteri-gängen gick lös.Grovsnus skrev:Fina bilder som vanligt från JayC även om den verkar borttagen?
Tydligen är det viktigare att ha rätt själv än att hitta en sund gemensam tolkning av lagar, förodningar och regler på ett sätt som fungerar i det praktiska livet.

//Q
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
TonyM skrev:Du får inte cykla på ett övergångsställe överhuvudtaget. Däremot på en cykelöverfart.
Varför så tvärsäkra. Ville ni inte läsa länken:daniel_s skrev:Det jag försöker säga är att cyklister som kör på övergångsställen är brottslingar i alla fall, eftersom de också har kört på gångbanan. Vad polisen säger intresserar mig inte!
http://goteborg.trafiken.nu/sv/vanligaf ... ligafragor
I så fall får vi väl presentera en bild från Vägverkets hemsida med en fråga från deras trafiktest:

Men det kanske heller inte intresserar herrarna?

Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!