Ny tunnelbanevagn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny tunnelbanevagn
Har hört att SL testar en ny tunnelbanevagn med luftkonditionering. Vad ska den heta? C21?
Är det lönt att ha luftkonditionering på Bana 3?
Där blir man väl lätt förkyld?
Är det lönt att ha luftkonditionering på Bana 3?
Där blir man väl lätt förkyld?
C20F nr 2000.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2633
På bana 3 kandke det inte behövs, men du blir ju inte förkyld av en AC-anläggning, om den är rätt inställd.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2633
På bana 3 kandke det inte behövs, men du blir ju inte förkyld av en AC-anläggning, om den är rätt inställd.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ny tunnelvagn
C20F vagn no 2000 provas på bana1. En bild från leveransen. Lägg märke till de släta vagnsidorna

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Du glömde 2185, den ser jag jämt och åter jämt.
Man får vara glad att det dykt upp lite mer riktiga vagnar på Tub1 igen om än bara tiillfälligt.
Man får vara glad att det dykt upp lite mer riktiga vagnar på Tub1 igen om än bara tiillfälligt.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Jäklar, det var jag som skrev detta.
Måste varit första gången jag missat logga in
Måste varit första gången jag missat logga in

//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Så snart det blir klart slås portarna upp igen.
Pinsamt.

Pinsamt.

//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Jag tror att resenärerna på linje 13 blivit lite bortskämda. När jag var liten på 80-talet så gick det nästan bara C4:or på linje 13 & 14. Och på linje 15 (Mörby-Sätra) gick det bara C6:or, för mig som bodde i Bergshamra var det ju rena julafton när man fick åka med dåvarande högtrafiklinje 24, som ofta tursattes med C4:or. Linje 13 av idag har ju C6, C13 och C20, kan det bli roligare?Daniel skrev:Tycker att det är det är urlöjigt att den inte heter C21, det är det som är det tråkiga med t-banan idag. Man åker samma vagnar varje dag (i mitt fall C20 2172,2178,2179,2190,2197,2199) Dom går på linje 13 jämt! Variation är roligare...
Det är nuförtiden lite av en praxis att uddavagnar som inte levereras i någon större serie inte får egna typnummer. Även de fyra C14-vagnarna med asynkronmotorer som levererades på 80-talet fick ju heta C14z (populärt ibland kallade Cz), trots att elektroniken skilde sig väsentligt.
Den i mitt tycke konstigaste vagntypsnumreringen är C15 som ju inte skiljer sig alls från C14 förutom att man på C15 inte använt begagnade motorer och koppel.
C11 på Saltsjöbanan är ju också lite udda egentligen, de borde ju heta E10 enligt littererings-standarden från 194x (nån som minns exakt?).
Skulle man enligt denna praxis då kallat C16 för C6S?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
-
Nope!Bussmicke skrev:Skulle man enligt denna praxis då kallat C16 för C6S?
Det är/var stor skillnad mellan en C6 och en C16... då skall man ha ny littera. C14 och C15 var ingen skillnad mellan som sagt. Då bör det inte behövas nytt littera.
Jämför:
C16 http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=310
C6 http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=300
Bantekniker
Okej, du kan det där bättre än mig ser jag. Hur är statusen för C16 nu när vi ändå snöat in oss på dt spåret?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av: