x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 24 maj 2011 2:37, redigerad totalt 1 gånger.
Nautica
Inlägg: 62
Blev medlem: torsdag 02 december 2004 7:24
Ort: Askim (ej lyxvilla)

Inlägg av Nautica »

Man kan skylla mer eller mindre på det ena eller det andra, beroende på i vilken sadel man sitter. Man prioriterar åtgärder och framtida projekt från egen synvinkel.
Dock är det ett faktum att löven ställer till med otroliga problem periodvis vilket ibland gör det "omöjligt" att köra.

I GBG lider alla vagntyper av fenomenet, dock är 31:an klart värst med sitt slirande, för att inte tala om inbromsningarna. Pedalerna och den nye 32:an klarar sig dock mycket bättre.

Planering och förutseende hjälper i dessa fall, liksom i all vanlig trafik för att undvika olycka, precis som när man framför stora fartyg i skärgård och tät trafik med 3 sjömils manöver duglighet.

Lövhalka behöver dock knappast (läs: i GBG) innebära försening, såvida man inte fastnat i en backe och krast hindrar all annan trafik...
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Jag har själv inga körerfarenheter av C20, men vill minnas att en förare sagt att de är slirigare, men även att de har bättre fastbromsningsskydd. I pendeltågstrafiken gäller detsamma. X60 är slirigare än X1/X10, men har också bättre slir-/fastbromsningsskydd.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Inlägg av Patrick »

När man kör C20 gäller det att inte bromsa för häftigt - att börja bromsa i god tid innan stationen och använda max ca 50% bromsverkan har jag funnit fungerar bra! Ju mer man bromsar dessto större är risken att man låser hjulen och orsakar hjulplattor!

I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod :wink:
Nautica
Inlägg: 62
Blev medlem: torsdag 02 december 2004 7:24
Ort: Askim (ej lyxvilla)

Inlägg av Nautica »

Men hur var det nu med Göteborg? Dessa vagnar.... så svårt att hållas vid.
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Patrick skrev:I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod :wink:
Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Inlägg av Patrick »

kildor skrev:
Patrick skrev:I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod :wink:
Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??
Jo, delvis -"kod gul" bestod av bl a hastighetsbegränsning både mellan stationerna och stationssträckan förutom förbud att använda snabbstart samt undvika summer! "kod Gul+" är som du säger normalkörning men med bibehållen förbud av snabbstartkörning! Detta pga av snabbstarten har så mycket kraft att hjulen ofta slirar!
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

--
Senast redigerad av Byggare Bob den onsdag 14 november 2007 18:56, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Med tanke på stadens status borde Göteborg ha ett wildcard till alla diskussioner som överhuvudtaget förs om spårvagnar i Sverige.

Stockholms spårvagnar är lätträknade i jämförelse och tunnelbanan är mer etablerad i området.
Satsa på Spårvägarna
Nautica
Inlägg: 62
Blev medlem: torsdag 02 december 2004 7:24
Ort: Askim (ej lyxvilla)

Inlägg av Nautica »

Byggare Bob skrev:
Nautica skrev:Men hur var det nu med Göteborg? Dessa vagnar.... så svårt att hållas vid.
Handlar tråden om Göteborg???
Nä, just det, C20 och dess problem pratar vi om, men du får gärna lägga upp en ny tråd om lövhalkan i Göteborg...
Oj, förlåt!
Syftade på ett mer lättsamt sätt till mitt eget inlägg och det jag skrev, men ber så mycket om ursäkt för detta.
Jag visste inte att det var otillåtet att jämföra vagnar mellan städerna som en side-kick.

Men skit i det, åter till Stockholm! :wink:
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

--
Senast redigerad av Byggare Bob den onsdag 14 november 2007 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Patrick skrev:
kildor skrev:
Patrick skrev:I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod :wink:
Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??
Jo, delvis -"kod gul" bestod av bl a hastighetsbegränsning både mellan stationerna och stationssträckan förutom förbud att använda snabbstart samt undvika summer! "kod Gul+" är som du säger normalkörning men med bibehållen förbud av snabbstartkörning! Detta pga av snabbstarten har så mycket kraft att hjulen ofta slirar!
Vad är summer?

Min fråga ovan var väl en aning retorisk. Det är lite trist att se och höra att vissa inte bryr sig och rent sagt kör skiten ur fordonen.

Finns det någon statistik på vilka fordon som drabbas mest av hjulplattor? Det vore intressant att se om det finns fakta bakom påståendet (antydandet) att skadorna är fler på C20.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Inlägg av Patrick »

kildor skrev: Vad är summer?
.
En summer är den "apparat" som ljuder när man t ex kommer för nära den högsta tillåtna hastigheten (="börvärde") Man kan väl säga att det är en elektronisk variant på den ringklocka som man i gamla tider kunde höra i Cx-vagnarna när föraren kom upp i närheten av den tillåtna "L", "M" eller "H" hastigheten.
Nautica
Inlägg: 62
Blev medlem: torsdag 02 december 2004 7:24
Ort: Askim (ej lyxvilla)

Inlägg av Nautica »

Byggare Bob skrev:
Nautica skrev: Oj, förlåt!
Syftade på ett mer lättsamt sätt till mitt eget inlägg och det jag skrev, men ber så mycket om ursäkt för detta.
Jag visste inte att det var otillåtet att jämföra vagnar mellan städerna som en side-kick.

Men skit i det, åter till Stockholm! :wink:

Visst går det att jämföra vagnar mellan Stockholm och Göteborg men en oskriven kutym här på forumet, är att vi håller oss till samma typ av fordon, d v s vi jämför inte tunnelbanevagnars slirförmåga med spårvagnars slirförmåga eller vice versa. Det är två helt olika fordon.

Och helst så drar vi inte iväg en urspurnglig Stockholmsrelaterad tråd till Göteborg, (även om alla Göteborgstrådar förr eller senare tyvärr slutar i Stockholm.)
Stefan_Brännström skrev:Med tanke på stadens status borde Göteborg ha ett wildcard till alla diskussioner som överhuvudtaget förs om spårvagnar i Sverige.

Stockholms spårvagnar är lätträknade i jämförelse och tunnelbanan är mer etablerad i området.
Ja, men vi är fler skribenter på forumet som kommer från Stockholm, Göteborgs forumiter är lätträknade dem med, så ditt resonemang haltar...
Jag är tyvärr inte införstådd med dina lagar. Men förstår nu att det fria ordet enligt din mening ej är att förorda.

(Ändring: Sista meningen i inlägget borttaget, plus ett misstag i redegeringen, därmed antalet ändringar)
Senast redigerad av Nautica den onsdag 31 oktober 2007 17:53, redigerad totalt 4 gång.
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 796
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster ber debattörerna hålla sig till ämnet, dvs "Nya vagnarna mer svårkörda".

En utflikning till Göteborg i ett sådan ämne är enligt Jourmaster helt ok, det är däremot inte en diskussion om hur regelverket skall tillämpas.

med vänlig hälsning
/Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Sparkfot
Inlägg: 3585
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

kildor skrev:
Patrick skrev:
kildor skrev: Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??
Jo, delvis -"kod gul" bestod av bl a hastighetsbegränsning både mellan stationerna och stationssträckan förutom förbud att använda snabbstart samt undvika summer! "kod Gul+" är som du säger normalkörning men med bibehållen förbud av snabbstartkörning! Detta pga av snabbstarten har så mycket kraft att hjulen ofta slirar!
Vad är summer?

Min fråga ovan var väl en aning retorisk. Det är lite trist att se och höra att vissa inte bryr sig och rent sagt kör skiten ur fordonen.

Finns det någon statistik på vilka fordon som drabbas mest av hjulplattor? Det vore intressant att se om det finns fakta bakom påståendet (antydandet) att skadorna är fler på C20.
Summer är väl tunnelbanans motsvarighet till järnvägens atc pip när du kör för fort.
Skriv svar