Varför så få linbanor?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
Varför så få linbanor?
Hur kommer det sig att man nästan aldrig ser linbanor i stadstrafiken? Inte är det kapaciteten i alla fall. Enligt wikipedia har en modern stollift en kapacitet på 2400 sittplatser per timme, samma som en spårvagn varannan minut. Reshastigheten är nio kilometer i timmen. Långsammare än spårvagnar men ändå dubbelt så fort som att gå, och med en turtäthet på några sekunder.
Dessutom nästan helt ljudlöst, i jämförelse med andra motoriserade transporter.
Man kan till och med ha mellanstationer. Äldre tiders stolliftar hade samma hastighet, men moderna liftar är kopplingsbara så att man kör snabbt på "linjen", medan man på stationen kopplar loss från linan och kör långsamt på räls.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stollift
http://en.wikipedia.org/wiki/Chairlift
I Göteborg har det funnits en linbana från Götaplatsen upp till Johanneberg. Byggde man upp den igen skulle den tyvärr inte ersätta några bussar eftersom busslinjerna i så fall skulle få ett hål mitt i.
Men över älven vid t ex Stigbergstorget skulle man kunna ha en. Där finns ju inga alternativa resmöjligheter. Man borde kunna klara segelfri höjd eftersom Stigberget är så högt. Även till Skatås och Delsjön finns ingen kollektivtrafik. Det är flera kilometer att gå uppför backen från hållplatserna Töpelsgatan och Welandergatan. En linbana eller stollift skulle klara höjdskillnaden nästan helt tyst, vilket en buss inte gör. Både Skatås och Delsjön har stora parkeringsplatser, så det finns ett stort underlag.
Min bästa förklaring till att det inte finns linbanor är rädslan för sabotage. Kommer någon åt att såga av linan så är katastrofen ett faktum. Samtidigt finns liftar som hänger i flera linor. En lina kan utrustas med en eller flera signalkablar som stoppar systemet vid brott. Man kunde ha någon form av broms/gripklo vid stolparna så att inte hela linan ramlar ner. Jag bara spekulerar, jag har aldrig sett eller läst om något sådant bromssystem.
Dessutom nästan helt ljudlöst, i jämförelse med andra motoriserade transporter.
Man kan till och med ha mellanstationer. Äldre tiders stolliftar hade samma hastighet, men moderna liftar är kopplingsbara så att man kör snabbt på "linjen", medan man på stationen kopplar loss från linan och kör långsamt på räls.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stollift
http://en.wikipedia.org/wiki/Chairlift
I Göteborg har det funnits en linbana från Götaplatsen upp till Johanneberg. Byggde man upp den igen skulle den tyvärr inte ersätta några bussar eftersom busslinjerna i så fall skulle få ett hål mitt i.
Men över älven vid t ex Stigbergstorget skulle man kunna ha en. Där finns ju inga alternativa resmöjligheter. Man borde kunna klara segelfri höjd eftersom Stigberget är så högt. Även till Skatås och Delsjön finns ingen kollektivtrafik. Det är flera kilometer att gå uppför backen från hållplatserna Töpelsgatan och Welandergatan. En linbana eller stollift skulle klara höjdskillnaden nästan helt tyst, vilket en buss inte gör. Både Skatås och Delsjön har stora parkeringsplatser, så det finns ett stort underlag.
Min bästa förklaring till att det inte finns linbanor är rädslan för sabotage. Kommer någon åt att såga av linan så är katastrofen ett faktum. Samtidigt finns liftar som hänger i flera linor. En lina kan utrustas med en eller flera signalkablar som stoppar systemet vid brott. Man kunde ha någon form av broms/gripklo vid stolparna så att inte hela linan ramlar ner. Jag bara spekulerar, jag har aldrig sett eller läst om något sådant bromssystem.
Re: Varför så få linbanor?
Man brukar räkna med att en normalperson går cirka 6 km/h.Erik Sandblom skrev:Reshastigheten är nio kilometer i timmen. Långsammare än spårvagnar men ändå dubbelt så fort som att gå, och med en turtäthet på några sekunder.
Men hur gör du om du reser med resväska, barnvagn eller är rullstolsburen?
där är nog svaren på dina undringar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Erik Sandblom
Re: Varför så få linbanor?
bruse skrev:Man brukar räkna med att en normalperson går cirka 6 km/h.Erik Sandblom skrev:Reshastigheten är nio kilometer i timmen. Långsammare än spårvagnar men ändå dubbelt så fort som att gå, och med en turtäthet på några sekunder.
Den här sidan säger att äldre går i 4,5 km/h och yngre i 5,4 km/h. Ska man gå en längre sträcka, över en kilometer, kanske man inte håller samma fart. Man går också långsammare i uppförsbacke.
http://www.usroads.com/journals/p/rej/9710/re971001.htm
bruse skrev:Men hur gör du om du reser med resväska, barnvagn eller är rullstolsburen?
En gondolkabin kan ju vara ganska stor, precis som hissar kan vara stora.

http://www.bikemagic.com/news/article.asp?UAN=4942&v=1
- Erik Sandblom
Barcelona har en enorm linbana som sträcker sig mellan hamnen och Montjuïc (med resv. för stavning). På ett avsnitt går banan över en hamnbassäng. I en stad som Stockholm där man trots allt har både vatten och bergshällar att ta hänsyn till borde det fungera ganska bra men det är väl vattnet som sagt var vilket försvårar en evakuering. Å andra sidan borde det gå att lösa på något sätt, det borde ändå vara lättare att evakuera ovan vatten än om det hade varit 50-100 meter ovan jord. Helikopter, båtar, nedsänkning i vattnet likt flygplan m.m. tänker jag främst på om jag för spekulera lite.
Sen finns förstås de estetiska aspekterna, då rätt många människor och instanser lär ha synpunkter på ett sådant bygge.
Sen finns förstås de estetiska aspekterna, då rätt många människor och instanser lär ha synpunkter på ett sådant bygge.
Gondolbanor har ju diskuterats i Göteborg... men det var väl bara på förslag och så nappade dagstidningarna på idén. Men det var längesedan sist.
Tony har väl aldrig varit på semester i alperna..?
Visst barnvagnar och rullstolar har ju kanske svårt, men en bana med medelstora gondoler som tar sisådär 10-15 passagerare med en turtäthet på några sekunder kan ju funka väldans bra. Trafikstoppen är numera ganska sällsynta, de jag upplevt på italienska, franska och österikiska skidorter orsakas för det mesta av "passagerare" som trasslar in sig själva eller sina skidor i fållorna vid av eller påstigningen. Skidor skall ju inte förekomma i lokaltrafikgondoler!
Räddningstjänsten fick ju för en del år sedan en jädrans hög hävare på 38 meter... den skall väl änna användas eller
En gång för längesedan så hade man en idé om att bygga en linbana mellan Lilla Varholmen och Öckerö/Hönö, hade la vatt änna bra käckt!
Färjorna hade ju inte kunnat elimineras då även tungna transporter skall över.
Linbana från Welandergatan till Skatås tycker jag är ett utmärkt förslag.
Eller varför inte Linbana Majvallen-Slottskogen-Linnéplatsen?
Tony har väl aldrig varit på semester i alperna..?
Visst barnvagnar och rullstolar har ju kanske svårt, men en bana med medelstora gondoler som tar sisådär 10-15 passagerare med en turtäthet på några sekunder kan ju funka väldans bra. Trafikstoppen är numera ganska sällsynta, de jag upplevt på italienska, franska och österikiska skidorter orsakas för det mesta av "passagerare" som trasslar in sig själva eller sina skidor i fållorna vid av eller påstigningen. Skidor skall ju inte förekomma i lokaltrafikgondoler!
Räddningstjänsten fick ju för en del år sedan en jädrans hög hävare på 38 meter... den skall väl änna användas eller

En gång för längesedan så hade man en idé om att bygga en linbana mellan Lilla Varholmen och Öckerö/Hönö, hade la vatt änna bra käckt!
Färjorna hade ju inte kunnat elimineras då även tungna transporter skall över.
Linbana från Welandergatan till Skatås tycker jag är ett utmärkt förslag.
Eller varför inte Linbana Majvallen-Slottskogen-Linnéplatsen?
Vadå jag dyster?
- Erik Sandblom
Harald skrev:Stigbergstorget-Lindholmen tycker jag vore en bra sträckning. Med rymliga gondoler där man kan få in cyklar skulle den kunna ersätta gång- och cykelbron som stan vill bygga men Sjöfartsverket tycker är för riskabel. Frågan är om inte det skulle bli billigare än en bro också.
Den som kommer från centrum måste då cykla uppför Stigbergsliden, plus att det blir en omväg på drygt en kilometer om man ska till Lindholmsallén. Även om lastningen kan ske snabbt så undrar jag om hastigheten når upp i de 20 km/h som de flesta cyklister snittar på en lågbro. Det är tyvärr bara en lågbro som tar vara på cykelns snabbhet. Alternativen är lite som att låta X 2000 ta färjan. (Både Västra stambanan och Södra stambanan korsar Göta Kanal på öppningsbara broar).
En cykelbro bör inte bli mer riskabel än Göta Älvbron och alla andra öppningsbara broar och slussar som finns längs älven. Nyttotrafiken kan ta hjälp av bogserbåtar, och till väntande fritidsbåtar kan man anlägga en förtöjningsbrygga.
För den som kommer från Högsbo blir det däremot närmare med linbanan. En linbana vore ett fin tillfällig lösning i väntan på en riktig spårvägs- och cykelbro mellan Lindholmen och Stigberget.
- Nils Carl Aspenberg
För Chalmers del, chalmeristisk lokaltrafik alltså, hade det väl varit bättre med tunnelbana typ "pipeline". Alla som sett "Bond, James Bond" och [snusk] (tror jag det var) vet ju hur man smugglade en östagent i någon slags kapsel i en pipeline under Berlinmuren, det tycker jag är ett bra kollektivtrafikförslag åt Chalmers, allra helst då röret kan användas samtidigt för att distubierat humlebaserade drycker. En Pipeline från Pripps till Chalmers har ju alltid stått högt på önskelistanVardon skrev:chalmers ville ju bygga linbana för att förbinda Chalmers Gibraltar med Chalmers Lindholmen, men det blev ganska tyst omkring det. Förmodligen blir det ändå alldels för dyrt med tanke vissa praktiska effekter. Men kul som jippo, definitivt!

Edit: varför går det inte att skriva filmtiteln utan att det blir snuskvarning?
Skall vara Octop_ssy. byt ut strecket mot ett "u".
Linbaner över älven, jättebra!
Bättre än låga broar! Man kan ju ha tillräckligt stora gondoler som rymmer även cyklar, som barnvagnar och rullstolar, liksom rollatorer.
Om nu Götaälvbron skall rivas så kan ju en linbana som iallafall ombesörjer g&c trafiken vara en mer eller mindre tillfällig lösning.
Bara att fråga Herr Doppelmayr vad en sådan skulle tänkas kunna kosta...
Nu skall vi se... inte blanda ihop kabinbana och gondollift.
Enligt mitt tycke är en kabinbana en bana med två stora motbalanserade korgar, kabiner (gondoler) med plats för väldigt många passagerare. Men kapaciteten är ändå begränsad då "hålltiderna" liksom väntetiderna för passagerarna är relativt lång, då endast två kabiner eller gondoler går växelvis uppåt eller nedåt. Detta är mer en traditionell slags lift. Stor, tung och säkerligen väldans dyr och underhållskrävande. Sveriges och nordens enda är den i Åre (tror jag) och jag anser att den är hopplös, men sina långa vänntetider, dessutom ofta avstängd då det blåser för mycket eller då linorna blivit nedisade.
En gondolbana däremot har en massa små "kabiner" eller då gondoler som cirkulerar oavbrutet och frikopplas från huvudlinan vid stationerna.
På skidorter ser man att det är denna typ som nybyggs mest. Dessa har i allmänhet en väldigt hög kapacitet. Alla typer av sådana här liftar kräver väl en hel del underhåll, kanske mer än var en bro gör. Jag misstänker att en linbana, även en mindre av lättare konstruktion kräver lika mycket underhåll som en spårväg.
Dessa mindre gondolbanor byggs närmare marken, ofta i skydd av terränge och skog, varför dom inte är lika väderkänsliga.
Sedan är det ju det där med bemanningen, det krävs ju en del personal, en operatör/övervakare vid varje station, en maskinist, och en till två "linjearbetare" i beredskap.
Senast redigerad av Björn J. den tisdag 30 oktober 2007 19:02, redigerad totalt 1 gånger.
Vadå jag dyster?
Nej, det är helt klart hängfärja som gäller, dessa länkar har jag stulit från Bruse:
http://www.dragon-pictures.com/tv10.htm
http://www.users.globalnet.co.uk/~jross ... ridge.html
http://www.tramways.freeserve.co.uk/Tra ... ostc47.htm
http://www.dragon-pictures.com/tv10.htm
http://www.users.globalnet.co.uk/~jross ... ridge.html
http://www.tramways.freeserve.co.uk/Tra ... ostc47.htm
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Byggkostnaden
Byggkostnaden är nog en mycket viktig anledning att vi har ganska så få linbanor som lokaltrafik. En annan anledning är nog att det behövs oerhört många resande för att fylla ut platserna i en linbana. I lågtrafik så skulle många gondoler gå tomma men linbanan drar ju full energiförbrukning även då den går i stort sett tom. Linbanan passar nog bättre i fjällen än i stadstrafik.
- Erik Sandblom
Re: Byggkostnaden
Jonas1968 skrev:Byggkostnaden är nog en mycket viktig anledning att vi har ganska så få linbanor som lokaltrafik. En annan anledning är nog att det behövs oerhört många resande för att fylla ut platserna i en linbana. I lågtrafik så skulle många gondoler gå tomma men linbanan drar ju full energiförbrukning även då den går i stort sett tom.
Nej, tvärtom, linbanan kräver mycket låga investeringskostnader eftersom man inte behöver någon bana, bara stolpar. Det är som skillnaden mellan kraftledningar i luften (billigt) och nedgrävda kraftledningar (dyrt).
Spårvagnarna går var tionde-tolfte minut nästan hela trafikdygnet, så linbanan har inte någon större överkapacitet i lågtrafik än annan kollektivtrafik.
Säkerhet vid utrymning
Jag funderade lite på säkerheten vid utrymning; såhär kan man göra: Man har en repstege upprullad i varje gondol, och ett block. Med hjälp av repstegen kan folk klättra ner, eller så kan räddningspersonal klättra upp med en lina. Med hjälp av blocket och linan kan räddningspersonalen fira ner passagerarna. Brandbil kan inte alltid användas eftersom linbanan går i obanad terräng, men med repstegen så klarar man det ändå.
Nu tar du i. I högtrafik var 10:e minErik Sandblom skrev: Spårvagnarna går var tionde-tolfte minut nästan hela trafikdygnet, så linbanan har inte någon större överkapacitet i lågtrafik än annan kollektivtrafik.
I resten av dagen var 12:e min
Kväll 15:e min
Sen kväll och natt 20:e min
Hur utrymmer du rullstolar på ett jämlikt sätt mot vanliga gående? Betänk att kollektivtrafiken skall vara jämställd 2010.Erik Sandblom skrev: Säkerhet vid utrymning
Jag funderade lite på säkerheten vid utrymning; såhär kan man göra: Man har en repstege upprullad i varje gondol, och ett block. Med hjälp av repstegen kan folk klättra ner, eller så kan räddningspersonal klättra upp med en lina. Med hjälp av blocket och linan kan räddningspersonalen fira ner passagerarna. Brandbil kan inte alltid användas eftersom linbanan går i obanad terräng, men med repstegen så klarar man det ändå.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Men nu var du väl mer än lovligt raljantTonyM skrev:Nu tar du i. I högtrafik var 10:e minErik Sandblom skrev: Spårvagnarna går var tionde-tolfte minut nästan hela trafikdygnet, så linbanan har inte någon större överkapacitet i lågtrafik än annan kollektivtrafik.
I resten av dagen var 12:e min
Kväll 15:e min
Sen kväll och natt 20:e min
Hur utrymmer du rullstolar på ett jämlikt sätt mot vanliga gående? Betänk att kollektivtrafiken skall vara jämställd 2010.Erik Sandblom skrev: Säkerhet vid utrymning
//Tony

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Var tillgänglighetsanpassad evakuering finns i befintliga system är tämligen ointressant när man projekterar för nya. De befintliga systemen är byggda med idag föråldrade regelverk och alltså kan man inte rakt av jämföra.Ulrik Berggren skrev: Men nu var du väl mer än lovligt raljantTillgänglighetsanpassad evakuering finns väl bara på bussar i dagsläget...
Tillgänglighetsanpassad utrymning finns väl för övrigt även på spårvagn i stort sett i samma grad som på buss. Visst är det bökigare att lyfta av en rullstol på särskild banvall, men det är inte säkert att det är lättare att lyfta av från buss som gått i diket.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Om en linbana går över ett vattendrag så kanske det kan vara "typ" svårt att evakuera... Särskilt då som korgarna bör befinna sig över "seglingfri höjd" Älvsborgsbron har väl bortåt 45 m.
Götaälvbroa har 19,5 m, och "obegränsat" då klaffen är öppen...
Räddningstjänsten har ju en hävare som kommer 38 meter upp i luften, ja räddningskorgen alltså, kan i vissa fall användas för att evakuera korgar hängande över land. Men inte över vatten... Brandbåten Göte är numera avskaffad, annars hade den en gång ett hävaraggregat den också.
På en del alpina turistorter har diverse linbanekorgar en räddningslina, men jag tror personligen inte det funkar ens där, det blir väl litet av "Stig-Helmer" av en sådan räddningsinsats.
Om man då får återgå till den käre Mr. Bond, James Bond, så är ju sådana evakueringar en baggis, vill minnas nån film med Roger Moore (han som spelade helgonet på TV, det du!) som så att säga "löpte linan ut" i "Moonraker" då från linbanan i Rio de Janeiro, den som går upp på berget till Jesusstayyn där. Och han som bara gjorde en bondfilm, George Lazenby i "Hennes Majestäts Hemliga tjänst" som delvis flydde från toppstationen på Brig på en linbanelina.
Inget att "prova själv hemma" Dessutom brukar ju linbanevajrar vara rätt så skitiga och nedkladdade med fett...
Nä evakuering kan bli ett problem, det får väl bli att förse lokaltrafiklinbanor med olika säkerhetsapparater, såsom dieseldrivna generatorer och liknande.
Götaälvbroa har 19,5 m, och "obegränsat" då klaffen är öppen...
Räddningstjänsten har ju en hävare som kommer 38 meter upp i luften, ja räddningskorgen alltså, kan i vissa fall användas för att evakuera korgar hängande över land. Men inte över vatten... Brandbåten Göte är numera avskaffad, annars hade den en gång ett hävaraggregat den också.
På en del alpina turistorter har diverse linbanekorgar en räddningslina, men jag tror personligen inte det funkar ens där, det blir väl litet av "Stig-Helmer" av en sådan räddningsinsats.
Om man då får återgå till den käre Mr. Bond, James Bond, så är ju sådana evakueringar en baggis, vill minnas nån film med Roger Moore (han som spelade helgonet på TV, det du!) som så att säga "löpte linan ut" i "Moonraker" då från linbanan i Rio de Janeiro, den som går upp på berget till Jesusstayyn där. Och han som bara gjorde en bondfilm, George Lazenby i "Hennes Majestäts Hemliga tjänst" som delvis flydde från toppstationen på Brig på en linbanelina.
Inget att "prova själv hemma" Dessutom brukar ju linbanevajrar vara rätt så skitiga och nedkladdade med fett...
Nä evakuering kan bli ett problem, det får väl bli att förse lokaltrafiklinbanor med olika säkerhetsapparater, såsom dieseldrivna generatorer och liknande.
Vadå jag dyster?
- Erik Sandblom
TonyM skrev:Hur utrymmer du rullstolar på ett jämlikt sätt mot vanliga gående?Erik Sandblom skrev: Säkerhet vid utrymning
Som sagt, man firar ner dem med lina och block som finns i alla gondoler. Om det behövs får räddningspersonalen ta med sig en platform som rullstolen sitter på, och någon makapär som klarar att bromsa linan som håller i permobil med passagerare när den firas ner.
Rent tekniskt funkar detta lika väl över vatten om man har en båt. Det börjar med att man firar ner en repstege och sen klättrar räddningspersonalen upp. Sen ombesörjer räddningspersonalen lina, block och annat.
Det borde väl funka, eller?