Duo spårvagn i Stockholm ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Duo spårvagn i Stockholm ?
Skulle man kunna kåppla tvärbanans spår med tuunelbanan och sätta upp luftledning och köra spårvagn till Vällingby ? Så skulle spårvagnen kunna köra på gatan till typ Spånga ?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Duo spårvagn i Stockholm ?
Visst skulle man kunna göra det.. men:Johan A skrev:Skulle man kunna kåppla tvärbanans spår med tuunelbanan och sätta upp luftledning och köra spårvagn till Vällingby ? Så skulle spårvagnen kunna köra på gatan till typ Spånga ?
1. T-banan får ta bort plankan eller byta strömskenetyp. Moderna låga vagnar tar i strömskenans planka.
2. Varför skall man köra spårvagn till Vällingby från Alvik när det går tunnelbana?
Mellan Vällingby och typ Spånga går det väl att köra spårvagnstrafik om man bygger spår oavsett om man kör spårvagnarna på t-banan eller inte.
Vilket trafikbehov finns det mellan Spånga och Vällingby?
Alltså, nu pratar jag inte om spårvagnar och strömskena, det är nog ganska lätt att genomföra, det är ju hur spårvagnen ska komma ifrån tunnelbanespåren efter Vällingby och framför allt, hur ska den fortsätta till Spånga? Tunnel eller genom bostadsområdena?Nils Carl Aspenberg skrev:Dette vel ikke noe problem. Det er jo akkurat det vi bygger i Oslo der sporvei og T-bane med strømskinne skal gå parallelt Jar-Bekkestua/Avløs. I Stockholm er det vel faktisk litt lettere fordi vognbreddene ikke er så forskjellige som i Oslo.
Nä, vill man ha spårförbindelse mellan Vällingby och Spånga bör den nog dras genom respektive busstationer och vidare över i alla fall över Skattegårdsvägen och förbi Nälstabadet och vidare över... nä befolkningsunderlaget är för lågt. Jag brukar aldrig vara negativ till nya spårvägar men det här tror jag inte på, tyvärr.
Med vänliga hälsningar
Daniel Näsström
Daniel Näsström
Skulle spårvagnarna gå utan stationsuppehåll på sträckan, eller skulle man ha höjbara trappor inne i vagnarna? (Omvänt mot i t.ex. Hanover!) Peronghöjden är nog det största problemet!
Sedan är ju Tvärbanan planerad att fortsätta norr ut från Alvik. En spårvägslinje i Vällingby-trakten (till t.ex. Spånga eller Barkarby) byggs nog bättre som ett helt eget system.
Sedan är ju Tvärbanan planerad att fortsätta norr ut från Alvik. En spårvägslinje i Vällingby-trakten (till t.ex. Spånga eller Barkarby) byggs nog bättre som ett helt eget system.