15-årig pojke ihjälkörd av tåg i Solna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
15-årig pojke ihjälkörd av tåg i Solna
Läste i morse om två 15-åringar som genade över ett spårområde till motsatt perrong, varpå den ene av dem blev ihjälkörd av ett tåg. Den kvinnliga föraren, den överlevande killen och den ihjälkördes flickvän blev väldigt lidande psykiskt efteråt.
Vet någon nåt mer, ni som bor i närheten, blev tydligen ett trafikstopp för upprensning av det som kvarstod av pojkstackarn...
http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1099638.ab
Vet någon nåt mer, ni som bor i närheten, blev tydligen ett trafikstopp för upprensning av det som kvarstod av pojkstackarn...
http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1099638.ab
Satsa på Spårvägarna
Motsvarande tråd i Postvagnensl.se skrev:Pendeltåg Märsta/Södertäljelinjen
Arkiverat 2007-10-26 06:28
Trafiken åter igång efter tidigare stopp mellan Ulriksdals station och Stockholms central kl 18.56 - 20.45 på grund av olyckshändelse. För närvarande stannar inga tåg vid Solna station på grund av olyckshändelsen. Buss ersätter mellan Solna station och Ulriksdal station.
Inskrivet 07-10-25 19:03 Uppdaterat 07-10-25 20:50
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Rätt sak på rätt plats? Hålla sig till ämnet? Inget för dig va?!Byggare Bob skrev:Äh, en tågolycka är väl inget mot det här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=709290
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Varför finns det alltid ett behov att rangorda och överträffa olika tragiska händelser?Byggare Bob skrev:Äh, en tågolycka är väl inget mot det här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=709290
Varför inte skänka de anhöriga och den förolyckade en tanke (även om han gjort fel och hadlat av obetänksamhet). Istället för att hitta saker som kan bräcka det inträffade.
Lite respekt för livet, tack!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Arlandatågen blåser förbi i 200 km/h utanför nästan alla stationer på Märstalinjen. De kör dock (normalt) inte på spåren som ligger precis intill plattformen. Men många pendeltågsstationer trafikeras av tåg som kan köra förbi i 140-180 km/h på plattformsspår (även Solna). Uppmaningen "Se upp för passerande tåg" ska därför tas på största allvar!Johan A skrev:Det stod att man körde 160 km / tim . Bör man köra så fort förbi en station ?
jancr skrev:Förstår inte riktigt Johan A's inlägg
Det var ju inte så att pojken stod på perongen och sögs under tåget pga att tåget passerade med hög hastighet, han befann sig på spåret!
Precis, dessutom lär det ju göra lika ont att bli påkörd i t.ex. 50 km/h som i 200 km/h.
Vad som däremot är bra, är ju att pressen faktiskt går ut och berättar om sånt här nu. Kanske inte bra för inblandade, men det ger nog en viss avskräckningseffekt. Troligen mer än om det bara tystas ner, som varit brukligt under lång tid.
Nu har det hänt igen (i Nacka)! Kanske inte av samma orsak denna gång men ändå.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=709607
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=709607
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Extra otäckt när plattformen är isig och lutar mot spåret! Speciellt i kombination med hala skor!kildor skrev:Arlandatågen blåser förbi i 200 km/h utanför nästan alla stationer på Märstalinjen. De kör dock (normalt) inte på spåren som ligger precis intill plattformen. Men många pendeltågsstationer trafikeras av tåg som kan köra förbi i 140-180 km/h på plattformsspår (även Solna). Uppmaningen "Se upp för passerande tåg" ska därför tas på största allvar!Johan A skrev:Det stod att man körde 160 km / tim . Bör man köra så fort förbi en station ?
Får väl i så fall ingå i det som är eget ansvar att se till....LÅ1 skrev:Extra otäckt när plattformen är isig och lutar mot spåret! Speciellt i kombination med hala skor!kildor skrev:Arlandatågen blåser förbi i 200 km/h utanför nästan alla stationer på Märstalinjen. De kör dock (normalt) inte på spåren som ligger precis intill plattformen. Men många pendeltågsstationer trafikeras av tåg som kan köra förbi i 140-180 km/h på plattformsspår (även Solna). Uppmaningen "Se upp för passerande tåg" ska därför tas på största allvar!Johan A skrev:Det stod att man körde 160 km / tim . Bör man köra så fort förbi en station ?
Dvs att man inte går för nära
Visst helt rätt! Men man kan glida rätt långt på hala skosulor, eller med ytterkläderna som glidyta om man råkar ramla!leifd skrev:Får väl i så fall ingå i det som är eget ansvar att se till....LÅ1 skrev:Extra otäckt när plattformen är isig och lutar mot spåret! Speciellt i kombination med hala skor!kildor skrev: Arlandatågen blåser förbi i 200 km/h utanför nästan alla stationer på Märstalinjen. De kör dock (normalt) inte på spåren som ligger precis intill plattformen. Men många pendeltågsstationer trafikeras av tåg som kan köra förbi i 140-180 km/h på plattformsspår (även Solna). Uppmaningen "Se upp för passerande tåg" ska därför tas på största allvar!
Dvs att man inte går för nära
Såg för några månader sedan på det hypervetenskapliga
tv-programmet "Mythbusters", där de hade ställt upp en skyltdockeliknande person vägandes lika mycket som en människa (dockan kallas Buster), en barnvagn och lite annat. Det visade sig att det som blev av ett tåg som susade fort fram inte var ett sug ner mot spåret, men en väldans turbulens i luften.
Således inget belägg i det programmet att man sugs in i ett höghastighetståg.
Men det kan ju ändå vara på sin plats att hålla sig från plattformarna när det passerar tåg i hög hastighet. Det är ju inte för intet som det "pingar" till en upplysning om "passerande tåg".

Således inget belägg i det programmet att man sugs in i ett höghastighetståg.
Men det kan ju ändå vara på sin plats att hålla sig från plattformarna när det passerar tåg i hög hastighet. Det är ju inte för intet som det "pingar" till en upplysning om "passerande tåg".
Professionell tyckare
Paradoxalt nog skulle jag säga att det är dödligt att inte köra fört med tåg. Minskar konkurranskraften i form av sänkta hastigheter så, tar fler bilen och bussen. Dessa fordon är inte lika säkra och ökad trafik på vägarna ger fler olyckor!Johan A skrev:Det stod att man körde 160 km / tim . Bör man köra så fort förbi en station ?
Tågbäver skrev:Paradoxalt nog skulle jag säga att det är dödligt att inte köra fört med tåg. Minskar konkurranskraften i form av sänkta hastigheter så, tar fler bilen och bussen. Dessa fordon är inte lika säkra och ökad trafik på vägarna ger fler olyckor!Johan A skrev:Det stod att man körde 160 km / tim . Bör man köra så fort förbi en station ?
Förvisso helt rätt i kommentaren !
Och grundfrågan från Johan A.... Hur hadde du tänkt man ska göra då?
Hålla på o fjanta med sänkt fart hela tiden ? Då kan vi ju lika gärna sätta Sth 40 från Flemingsberg till Upplands Väsby.....