Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hej alla tågexperter!
Som total novis ställer jag en fråga som ni kanske kan ha svaret på. Det är så att jag sett C20 (om det är namnet på vad vi lekmän kallar Vagn2000) med röd hytt- och dörrfärg. Jag undrar om SL tänkt att infria mina förhoppningar om att köra gröna vagnar på gröna, röda på röda osv. liknande Milanos tunnelbana. Eller är det bara AdTranz som anställt ngn färgblind lackerare?
Mvh Tobbe
ps. har bild sparad på datorn, men har inte tagit den själv
Förmodligen är det samma bild som diskuterats tidigare i forum och som bevisats vara falsk, blåa vagnar målade röda i datorn. Ganska snyggt, men detektbart.
Jo, nu när du säger det så tycker jag mig skönja lite blå färg under det röda. Måste dock säga att det annars är ett mkt bra jobb! Har fått med reflexer och allt!
(Var bilden som var uppe för diskussion en bild av två fronter, tagen snett framifrån? Bara för att kontrollera om det är samma bild)
Anonymous skrev:/.../(Var bilden som var uppe för diskussion en bild av två fronter, tagen snett framifrån? Bara för att kontrollera om det är samma bild)
Förra gången detta diskuterades kontrade jag med bilden nedan, som är den röda bilden moddad till grön. Detta är gjort enbart genom att rotera färgerna i photoshop, samt att jag tror att jag klistrade in den gamla bryggan. Jag gjorde något småfiff mer i nåt hörn. Det finns ju rödstick kvar i delar av den och andra mindre perfekta detaljer, men lägger man ner mer energi går det rimligen att göra bättre.
Anonymous skrev:(Även om nyansen på den gröna färgen kanske inte var från min favoritpalett direkt )
Vad falls? Det är ju tunneltågsgrönt - hur kan det inte ingå i en favoritpalett?
Skämt åsido:
Meningen var inte att göra en grön för att det var det som saknades för att få en färg för varje linje, utan en tunneltågsgrön till skillnad från den bussröda på den första bilden eller de spårvagnsblåa (?) som finns på riktigt. Om det lyckades får andra avgöra.
Jag kanske ska tillägga också att för den som har lite photoshop-vana så tar det nog ca 2 minuter att göra den där bilden. Jag hade inte använt photoshop på väldigt länge, så för mig tog det ca 15. Jag blev tipsad om att man kunde använda den där rotera-färger-grejen och provade.
Jo, jag förstod varför du målade den grön. Och visst är det likt tunnelvagnarnas gröna, men inte på pricken Det är lite för glansigt (men så blir det ju på de nya vagnarna)