luftkonditionering C20
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
luftkonditionering C20
hittade inte något om följande på forumet, så där av denna fråga
någon som vet mer om denna rapport
och investeringen
på sidan 22 bilaga 2a
"C20, Permanent installerad luftkonditionering (AC)" klart 2009 investering totalt 41,5 milj
-Dan
någon som vet mer om denna rapport
och investeringen
på sidan 22 bilaga 2a
"C20, Permanent installerad luftkonditionering (AC)" klart 2009 investering totalt 41,5 milj
-Dan
-
-
Troligen är det som Lars säger, att det rör sig om att byta ut de provisoriskt inmonterade AC-aggregaten som finns i hytterna på de C20-vagnar som levererades helt utan luftkyla (aggregaten skakar sönder, nämligen, har en tunneltågförare upplyst mig om).Lars Ödlund skrev:Förar A/C?
Beloppet ser lågt ut om det skulle gälla klimatanläggningar för resandeutrymmet i samtliga C20.
//Lars
Frågan om klimatanläggningar i SL:s spårfordon har bl.a. diskuterats i denna tråd (något animerat tonläge!).
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Ja, och används sönder. Att använda ett aggregat för kontorsbruk i en hytt där luften byts ut varannan minut är ganska slitsamt. Dessutom har det varit svårt att få fram till förarna att aggregatet fungerar mycket bättre om man ställer in temperaturen på 20-23 grader än om man försöker köra med 18; det senare kan leda till att aggregatet fryser sönder utan att det blir speciellt mycket kallare. När det är riktigt varmt ute skall man inte ställa in en lägre temperatur utan en högre, det känns tillräckligt svalt ändå.Björn Ehnberg skrev:Troligen är det som Lars säger, att det rör sig om att byta ut de provisoriskt inmonterade AC-aggregaten som finns i hytterna på de C20-vagnar som levererades helt utan luftkyla (aggregaten skakar sönder, nämligen, har en tunneltågförare upplyst mig om).
(Faktum är att även om man ställer in högsta möjliga temperatur så kommer luften att kylas! Det är ju skillnaden mellan verklig temperatur och önskad temperatur som avgör om det blir kyla eller inte. [På 22xx-vagnarna saknas tyvärr möjlighet att välja mellan värme och kyla så där kan man bli tvungen att vrida ner temperaturvredet när man kör in i en tunnel, för att inte värmen plötsligt ska gå igång. Allt detta är fullt logiskt och styrs av lättförstådda naturlagar. Prova själv!])
Man får hoppas att den nya AC:n även får samma goda värmefunktion som den som finns på 22xx-vagnarna. På tidigare vagnar har man helt lyckats fördärva hyttvärmen genom att installera en massa spärrar och skydd som inte avhjälper grundproblemet att det blir varmt på fel ställe. På Cx-vagnarna är det i alla fall lätt att konstatera att värmen gått sönder, där byter man säkring och hjälper inte det så begär man vagnbyte. Tidsåtgång en minut! Nu ska det fällas säkringar och börjas om och inte röras på 90 sekunder och sen slutar det ändå i nio fall av tio med att fläkten går som en reamotor med noll värme. Jag vill ha varmt NU! Inte om en timme när jag har blivit avlöst, fixa!
Det påminner mig om en tur med X60 i somras. En resenär kommer fram till mig i Bålsta och påpekar att det är jättevarmt i en av vagnarna. Jaha, tänker jag. Kylningen funkar väl inte i den vagnen, och tycker att resenären är lite känslig eftersom det inte var överdrivet varmt ute. Dessutom är kylningen i passagerarutrymmet inte såvärst jätteeffektiv, om den väl fungerar. Men när jag kommer in i den aktuella mellanvagnen så möts jag av en värmevägg. Jag inser förstås att något är fel och kilar in i förarhytten igen för att se status på luftkonditioneringen. Och då ser jag att monitorn visar 16 grader i den mellanvagnen, men 24 i de övriga. Temperaturgivaren har uppenbarligen hängt sig. Och tror den att det är 16 grader i vagnen drar den naturligtvis på med värme. Jättebra om det är 26 grader varmt ute...daniel_s skrev:(Faktum är att även om man ställer in högsta möjliga temperatur så kommer luften att kylas! Det är ju skillnaden mellan verklig temperatur och önskad temperatur som avgör om det blir kyla eller inte. [På 22xx-vagnarna saknas tyvärr möjlighet att välja mellan värme och kyla så där kan man bli tvungen att vrida ner temperaturvredet när man kör in i en tunnel, för att inte värmen plötsligt ska gå igång. Allt detta är fullt logiskt och styrs av lättförstådda naturlagar. Prova själv!])

Något liknande hände med mitt kylskåp för några år sedan! Termostaten tyckte rumstempratur var lagom kalt! (Den hade nog lagt av helt och hållet.) Då är det skönt att bo i hyreslägenhet!kildor skrev:Det påminner mig om en tur med X60 i somras. En resenär kommer fram till mig i Bålsta och påpekar att det är jättevarmt i en av vagnarna. Jaha, tänker jag. Kylningen funkar väl inte i den vagnen, och tycker att resenären är lite känslig eftersom det inte var överdrivet varmt ute. Dessutom är kylningen i passagerarutrymmet inte såvärst jätteeffektiv, om den väl fungerar. Men när jag kommer in i den aktuella mellanvagnen så möts jag av en värmevägg. Jag inser förstås att något är fel och kilar in i förarhytten igen för att se status på luftkonditioneringen. Och då ser jag att monitorn visar 16 grader i den mellanvagnen, men 24 i de övriga. Temperaturgivaren har uppenbarligen hängt sig. Och tror den att det är 16 grader i vagnen drar den naturligtvis på med värme. Jättebra om det är 26 grader varmt ute...daniel_s skrev:(Faktum är att även om man ställer in högsta möjliga temperatur så kommer luften att kylas! Det är ju skillnaden mellan verklig temperatur och önskad temperatur som avgör om det blir kyla eller inte. [På 22xx-vagnarna saknas tyvärr möjlighet att välja mellan värme och kyla så där kan man bli tvungen att vrida ner temperaturvredet när man kör in i en tunnel, för att inte värmen plötsligt ska gå igång. Allt detta är fullt logiskt och styrs av lättförstådda naturlagar. Prova själv!])
Jo, men nu är ni inne på att diskutera rena komponentfel. Det kan förstås hända, likaväl som att det kan bli mörkt när en glödlampa går sönder. Men debattvärdet på detta kan väl inte vara så stort, däremot tycker jag att det är lite småintressant när man systematiskt försöker skjuta ett problem framför sig genom att använda billighetslösningar som till slut kostar nästan lika mycket som att göra rätt från början.
Vi kan nog anta att varje C20 hittills har förbrukat två portabla AC-aggregat (inte ett i varje ände utan ett som gått sönder och ersatts av ett nytt), några små köksfläktar av den sort man ser i musikvideor, ett antal vagnbyten för att AC:n eller värmen inte fungerat och ytterligare ett antal för att vagnen vänts fel så att det inte funnits AC eller värme i den hytt som skall användas, några förseningar som uppstått medan föraren provat varje tillgänglig åtgärd för att få grejerna att fungera och några trafikstopp som uppstått för att radiokanalerna blockerats av en massa onödig radiotrafik om dessa vagnfel.
Även om denna sammanlagda kostnad skulle visa sig mindre än det kostar att bygga in ordentliga grejer så har ju pengarna plöjts ned helt i onödan, och det är fel sätt att använda skattebetalarnas pengar. Kan kanske detta fungera som en väckarklocka för dem som hela tiden tror att trafikpersonalens synpunkter inte är särskilt viktiga?
Vi kan nog anta att varje C20 hittills har förbrukat två portabla AC-aggregat (inte ett i varje ände utan ett som gått sönder och ersatts av ett nytt), några små köksfläktar av den sort man ser i musikvideor, ett antal vagnbyten för att AC:n eller värmen inte fungerat och ytterligare ett antal för att vagnen vänts fel så att det inte funnits AC eller värme i den hytt som skall användas, några förseningar som uppstått medan föraren provat varje tillgänglig åtgärd för att få grejerna att fungera och några trafikstopp som uppstått för att radiokanalerna blockerats av en massa onödig radiotrafik om dessa vagnfel.
Även om denna sammanlagda kostnad skulle visa sig mindre än det kostar att bygga in ordentliga grejer så har ju pengarna plöjts ned helt i onödan, och det är fel sätt att använda skattebetalarnas pengar. Kan kanske detta fungera som en väckarklocka för dem som hela tiden tror att trafikpersonalens synpunkter inte är särskilt viktiga?

-
Varför talar man egentligen om utetemperatur när man talar om huruvida AC behövs eller ej? Den har väl inten betydelse.
Jag kan sitta på min balkong en solig dag i februari och svettas även om det är minusgrader ute... Varför? Jo, balkongen har glasrutor och ligger i söderläge...
Och så vitt jag vet är C20 och de flesta andra järnvägsfordon försedda med... just det, glasrutor!
Jag kan sitta på min balkong en solig dag i februari och svettas även om det är minusgrader ute... Varför? Jo, balkongen har glasrutor och ligger i söderläge...
Och så vitt jag vet är C20 och de flesta andra järnvägsfordon försedda med... just det, glasrutor!
Bantekniker
Ja, man får verkligen hoppas att det blir ett bättre fungerande AC-system än det som sitter i 22-vagnarna för det enda man inte kan klaga på där är att värmen produceras hyffsat.daniel_s skrev: Man får hoppas att den nya AC:n även får samma goda värmefunktion som den som finns på 22xx-vagnarna. På tidigare vagnar har man helt lyckats fördärva hyttvärmen genom att installera en massa spärrar och skydd som inte avhjälper grundproblemet att det blir varmt på fel ställe. På Cx-vagnarna är det i alla fall lätt att konstatera att värmen gått sönder, där byter man säkring och hjälper inte det så begär man vagnbyte. Tidsåtgång en minut! Nu ska det fällas säkringar och börjas om och inte röras på 90 sekunder och sen slutar det ändå i nio fall av tio med att fläkten går som en reamotor med noll värme. Jag vill ha varmt NU! Inte om en timme när jag har blivit avlöst, fixa!
Resten är inte alls bra.
Helt felplacerade dysor gör att det blir svårt att få en dragfri lufttillsrömmning,
Hela systemet lever sitt eget liv, dvs. svårt att ställa in.
En stor del av året behövs vare sig kyld eller värmd luft men att ställa i så man får det är näst intill omöjligt med 22-vagnarna.
Hux flux får skräpet för sig att börja blåsa in värme. Ett snäpp tillbaka på reglaget skall väl råda bot på detta tycker man. Visst, en lite stund, tills skräpet då får för sig att nu är det dags att blåsa in kyld luft.
Så får man hålla på, ett snäpp hit och ett snäpp dit... F-n, jag vill inte ha någon kyld luft. Ingen varm luft heller.

Därtill blir det fuktigt och luktar sunk i hytterna när kylaggregatet används mycket sommartid.
Finns en hel del förbättringar att önska av ett nytt AC-system
Det som skulle behövas är kanske en omkopplare till med tre lägen (värme, kyla och varken eller) eller att detta byggdes in i fläktvredet. Så är det väl på X1 t ex?tutf skrev:Hela systemet lever sitt eget liv, dvs. svårt att ställa in.
En stor del av året behövs vare sig kyld eller värmd luft men att ställa i så man får det är näst intill omöjligt med 22-vagnarna.
Enkla lösningar kan ofta förbättra mycket. En vanlig enkel AC brukar alltid ha en knapp för att kunna välja om man vill ha kyla eller ej. (X1, A32.)daniel_s skrev:
Det som skulle behövas är kanske en omkopplare till med tre lägen (värme, kyla och varken eller) eller att detta byggdes in i fläktvredet. Så är det väl på X1 t ex?
Problemet är bara att få dem eller den som är ansvarig, dem eller den som bestämmer och beställer till C20 att förstå eller vilja förstå.

Här är det ju som bekant "kan och vet bäst själv" mentalitet som gäller.