Någon som vet mer om det här ... ?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
at1981

Någon som vet mer om det här ... ?

Inlägg av at1981 »

Hejsan!

Igår pratade jag med en förare som berättade att det var SL eller annan part som vill lägga ned bussterminalen vid Tekniska högskolan för roslagsbussarna och samla alltsammans vid Daneryds sjukhus.

För att det skulle bli praktiskt genomförbart så ville de överdäcka den del av terminalområdet i Danderyds sjukhus där bussarna i nuläget har sin uppställningsplats. Varför inte det blev eller kommer bli av är för att det råder en liten konflikt om vem som ska finansiera det där bygget, om det är Danderyds kommun eller staten eftersom Danderyds kommun inte vill betala utan anser att det är staten som ska betala.
MVH Alexander från Värmdö
Användarens profilbild
Daniel L

Re: Någon som vet mer om det här ... ?

Inlägg av Daniel L »

at1981 skrev:Hejsan!

Igår pratade jag med en förare som berättade att det var SL eller annan part som vill lägga ned bussterminalen vid Tekniska högskolan för roslagsbussarna och samla alltsammans vid Daneryds sjukhus.

För att det skulle bli praktiskt genomförbart så ville de överdäcka den del av terminalområdet i Danderyds sjukhus där bussarna i nuläget har sin uppställningsplats. Varför inte det blev eller kommer bli av är för att det råder en liten konflikt om vem som ska finansiera det där bygget, om det är Danderyds kommun eller staten eftersom Danderyds kommun inte vill betala utan anser att det är staten som ska betala.
Aldrig hört talas om dess planer, men det kanske finns sanning i detta.
Men att staten skulle finansiera detta låter osannolikt, snarare då kanske landstinget eller SL
/Daniel
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Har inte dessa idéer hittills stupat på att det skulle överbelasta tunnelbanan? Tycker att det verkar som en dum idé.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:Har inte dessa idéer hittills stupat på att det skulle överbelasta tunnelbanan? Tycker att det verkar som en dum idé.
Störst belastning på Mörbygrenen finns nog på sträckan Tekniska högskolan - Östermalmstorg. Tack vare Roslagsbanan bör det inte vara några problem om bussresenärerna fortsätter ut till Danderyds sjukhus.

Jag tycker det verkar vara en bra idé. Det är onödigt att köra bussarna parallellt med tunnelbanan. Det kostar onödiga resurser, och tar dessutom längre tid och bidrar till mer trängsel vid Roslagstull/Valhallavägen.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

daniel_s skrev:Har inte dessa idéer hittills stupat på att det skulle överbelasta tunnelbanan? Tycker att det verkar som en dum idé.
Menar du att Tekniska Högskolan - Danderyds Sjh blir överbelastad? Här bör väl finnas en del utrymme, till skillnad mot stäckan TCE-TEH... :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag menar att en flyttning av bussterminalen vid Teh till Danderyds sjukhus även medför en ökad belastning på tunnelbanan söder om Tekniska högskolan. Men jag kan ha fel?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Jag menar att en flyttning av bussterminalen vid Teh till Danderyds sjukhus även medför en ökad belastning på tunnelbanan söder om Tekniska högskolan. Men jag kan ha fel?
Rent logiskt så borde du ha fel. I praktiken däremot så kan jag säga att om jag ska till Odenplan idag så åker jag till Tekniska högskolan och byter till 4:an, om jag däremot måste byta till tunnelbana i Danderyd så sitter jag hellre kvar på den och åker till T-centralen eftersom trafiken är tätare/jämnare på gröna linjen än på 4:an.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det var ungefär dit jag ville komma; jag skulle vilja gå så långt som att påstå att varje trafikant som byter från roslagsbussarna till linje 4 och 72 kommer att i stället passera T-centralen, vilket inte är bra. Fast jag vet ju förstås inte hur många det rör sig om.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

daniel_s skrev:Det var ungefär dit jag ville komma; jag skulle vilja gå så långt som att påstå att varje trafikant som byter från roslagsbussarna till linje 4 och 72 kommer att i stället passera T-centralen, vilket inte är bra. Fast jag vet ju förstås inte hur många det rör sig om.
Hmm, tänkte inte så långt :oops:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
TS

Inlägg av TS »

I dagsläget verkar ju principen vara att områden norr om Mörby C som har Roslagsbana in till stan har bussmatning till Danderyd, medan Vaxholm och Norrtälje som inte har någon Roslagsbana fått busstrafik ända in till stan, och jag tycker att det är en ganska rimlig lösning. Det är ju inte mer än fyra linjer som går in till KTH längre, iofs går 676 väldigt ofta i rusningen (5- eller 7.5- minuterstrafik är det väl?) så kanske kunde man tänka sig att hälften av 676- avgångarna kapas vid Danderyd, men varför krångla till det mer än nödvändigt för folk som har oturen att bo långt från spårtrafikens linjer? Jag läste någonstans att resenärer i genomsnitt är beredda att acceptera upp till fem minuter längre restid om de slipper byta, så den där tidsvinsten kanske inte betyder så mycket i praktiken. För övrigt kommer den åtminstone i lågtrafik ätas upp av väntetiden i Danderyd.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Hvis man legger ned grenen til Ropsten kan alle tog i bane 2 fortsette nordover og da får man en betydelig kapasitetsvinst. Sen kan Lidingøbanan overta tunnelen og kjøre til Østermalmstorg og videre på gateplan til T-Centralen. Da får man dobbelt kapasitet norover og direkteforbindelse til Lidingø
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

--
Senast redigerad av Byggare Bob den onsdag 14 november 2007 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Byggare Bob skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Hvis man legger ned grenen til Ropsten kan alle tog i bane 2 fortsette nordover og da får man en betydelig kapasitetsvinst. Sen kan Lidingøbanan overta tunnelen og kjøre til Østermalmstorg og videre på gateplan til T-Centralen. Da får man dobbelt kapasitet norover og direkteforbindelse til Lidingø
Och den diskussionen för vi här:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=182244#182244
Nej, det är inte alls samma diskussion.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Nils Carl Aspenberg skrev:Hvis man legger ned grenen til Ropsten kan alle tog i bane 2 fortsette nordover og da får man en betydelig kapasitetsvinst. Sen kan Lidingøbanan overta tunnelen og kjøre til Østermalmstorg og videre på gateplan til T-Centralen. Da får man dobbelt kapasitet norover og direkteforbindelse til Lidingø
Tunnelbanans stationer Karlaplan, Gärdet och Ropsten har dagligen 13.000, 9.000 resp. 15.000 påstigande (Lidingöbanan i sin helhet har 9.800). Det kommer gå åt många spårvagnar när alla de ska transporteras till T-centralen.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er vel ikke mye for en sporvognslinje. Den nye T3 i Paris regner man med skal ha 100 000 passasjerer pr. dag. Man må kjøre litt tettere enn dagens Lidingøbane og da kan man jo tenke andre linjekombinasjoner som en ring Sentrum-Ropsten-Frihamnen-Sentrum eller en tvärbane Sentrum-Ropsten-Sundbyberg. Man kan også bygge flere strekninger på Lidingø, som eksempelvis gjenoppbygging av den nordre banen. Dette vil føre til en betydelig forbedring for mange reisende.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

TS skrev: Det är ju inte mer än fyra linjer som går in till KTH längre, iofs går 676 väldigt ofta i rusningen (5- eller 7.5- minuterstrafik är det väl?) så kanske kunde man tänka sig att hälften av 676- avgångarna kapas vid Danderyd, men varför krångla till det mer än nödvändigt för folk som har oturen att bo långt från spårtrafikens linjer?
Redan idag går varannan avgång på morgonen endast till Danderyd, kanske främst för att spara in en buss i omlopp. På eftermiddagarna är det svårare eftersom belastningen skulle bli större på bussarna som utgår från Östra station jämfört med de som bara går från Danderyd.
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Går man tillbaka en del år så har detta varit ett stadigt återkommande tema. Och varje gång har det orsakat stora protester främst från boende i Waxholm och Norrtälje. Något som har ledit till att man har lagt planerna på hyllan "tills vidare". Så det skulle inte förvåna om detta kommer upp igen.

Och så kommer protesterna. Och så blir det inte av nu heller.

Men rent principiellt så skulle man nog kunna diskutera terminalens läge för denna trafik. Jag antar att den stora massan av resande inte skall till området runt Östra stn. Det väsentliga blir då att reducera antalet byten. Skall man till stora delar av innerstaden så klarar man sig ju med ett byte oavsett bussen vänder i Danderyd eller vid Östra. Bortsett från destinationer i Norra delen av innerstaden.

Ursprungligen gick ju Waxholmsbussarna från Jarlaplan men flyttades till Östra stn då de slukades upp av SL. Fast i dag är ju Jarlaplan "in the middle of nowhere". Ideellt hade kanske varit Odenplan. Men det finns ju inte plats att ha en bussterminal av denna storlek någon stans i de trakterna.

Men frågan är om inte man skulle söka en alternativ lösning. Låt alla Roslagsbussar vända vid T-banan i Danderyd. Och etablera en ny busslinje som går Danderyds busstn - Odenplan. Kanske som snabbbuss med enbart avstigning på väg inåt och enbart påstigning på väg utåt.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Karsten skrev:
TS skrev: Det är ju inte mer än fyra linjer som går in till KTH längre, iofs går 676 väldigt ofta i rusningen (5- eller 7.5- minuterstrafik är det väl?) så kanske kunde man tänka sig att hälften av 676- avgångarna kapas vid Danderyd, men varför krångla till det mer än nödvändigt för folk som har oturen att bo långt från spårtrafikens linjer?
Redan idag går varannan avgång på morgonen endast till Danderyd, kanske främst för att spara in en buss i omlopp. På eftermiddagarna är det svårare eftersom belastningen skulle bli större på bussarna som utgår från Östra station jämfört med de som bara går från Danderyd.
Samma saker gäller för 670.
TS

Inlägg av TS »

Claes Thure Moberg skrev:Går man tillbaka en del år så har detta varit ett stadigt återkommande tema. Och varje gång har det orsakat stora protester främst från boende i Waxholm och Norrtälje. Något som har ledit till att man har lagt planerna på hyllan "tills vidare". Så det skulle inte förvåna om detta kommer upp igen.

Och så kommer protesterna. Och så blir det inte av nu heller.

Men rent principiellt så skulle man nog kunna diskutera terminalens läge för denna trafik. Jag antar att den stora massan av resande inte skall till området runt Östra stn. Det väsentliga blir då att reducera antalet byten. Skall man till stora delar av innerstaden så klarar man sig ju med ett byte oavsett bussen vänder i Danderyd eller vid Östra. Bortsett från destinationer i Norra delen av innerstaden.

Ursprungligen gick ju Waxholmsbussarna från Jarlaplan men flyttades till Östra stn då de slukades upp av SL. Fast i dag är ju Jarlaplan "in the middle of nowhere". Ideellt hade kanske varit Odenplan. Men det finns ju inte plats att ha en bussterminal av denna storlek någon stans i de trakterna.

Men frågan är om inte man skulle söka en alternativ lösning. Låt alla Roslagsbussar vända vid T-banan i Danderyd. Och etablera en ny busslinje som går Danderyds busstn - Odenplan. Kanske som snabbbuss med enbart avstigning på väg inåt och enbart påstigning på väg utåt.
När 621 kortades av till Åkersberga blev det ju en hel del klagomål, och ganska snart började några turer gå in till Danderyd igen, men om det berodde på klagomålen eller något annat vet jag inte.

Idén med en snabbusslinje Danderyd- Odenplan tyckte jag var bra, förslagsvis med stopp på de här hållplatserna:

Danderyds sjukhus
Universitetet norra
Universitetet södra
Albano
Roslagstull
Sveaplan
Frejgatan
Stadsbiblioteket
Odenplan

En sån linje borde man definitivt inrätta om den här kapningen av Vaxholms- och Norrtäljebussarna trots allt genomförs, kanske till och med ändå, för den skulle nog bli uppskattad av folk från Täby och Vallentuna också.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

TS skrev:Idén med en snabbusslinje Danderyd- Odenplan tyckte jag var bra, förslagsvis med stopp på de här hållplatserna:

Danderyds sjukhus
Universitetet norra
Universitetet södra
Albano
Roslagstull
Sveaplan
Frejgatan
Stadsbiblioteket
Odenplan

En sån linje borde man definitivt inrätta om den här kapningen av Vaxholms- och Norrtäljebussarna trots allt genomförs, kanske till och med ändå, för den skulle nog bli uppskattad av folk från Täby och Vallentuna också.
Men...

En buss på den linjen kommer ju sitta fast i morgonköerna lika mycket som Vaxholms- och Norrtäljebussarna gör i nuläget. Vad har man då vunnit med kapningen?
Skriv svar