Hur svårt kan det vara? 4812 och 4817 är fortforande Scanias även om de har BussPC och är hyrt ut till Busslink (m.a.o. vagnars ID 101 4812 o 4817).Bussmicke skrev:Jo men fattar du trögt eller?
Man kör ju med dessa nummer de är märkta med, annars måste man väl hitta på andra nummer.
Finn 2 fel..
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
-
- Inlägg: 1553
- Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
- Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
- Kontakt:
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska 
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/

Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Jag tror snarare att det är du som fattar trögt. Det är Scania som äger dom, inte Busslink. Busslink använder bara dom. Dom använder det INV nr som står på. Men bara för att det är Buslinks nr, betyder inte det att busslink äger domBussmicke skrev:Jo men fattar du trögt eller?
Man kör ju med dessa nummer de är märkta med, annars måste man väl hitta på andra nummer.
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Jag skulle klara det mycket bra, så länge det inte skrivs Veolia Transport Tunnelbanekort, eller Busslink Busskort, som vissa säger, även fast det heter SL-Kort och inte Buss eller Tunnelbanekort.Byggare Bob skrev:Denna diskussion gör att bilden klarnar till varför Acela INTE bör jobba som kontrollant...
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=23190
Han skulle aldrig eller ha mycket svårt att klara av dispyterna med trafikanterna...
-Kan du öppna spärren
- Ja, om du har en giltig biljett först
- Jag har ett busskort i väskan
- Men det kan du inte åka med i Tunnelbanan.
- Va kan jag inte ( Hittar sedan kortet och visar det)
- Men detta är ju inget Busskort, Detta är ett SL-kort, även kallad 30-dagars kort
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Ordmärkeri på hög nivå...Acela skrev:Jag skulle klara det mycket bra, så länge det inte skrivs Veolia Transport Tunnelbanekort, eller Busslink Busskort, som vissa säger, även fast det heter SL-Kort och inte Buss eller Tunnelbanekort.Byggare Bob skrev:Denna diskussion gör att bilden klarnar till varför Acela INTE bör jobba som kontrollant...
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=23190
Han skulle aldrig eller ha mycket svårt att klara av dispyterna med trafikanterna...
-Kan du öppna spärren
- Ja, om du har en giltig biljett först
- Jag har ett busskort i väskan
- Men det kan du inte åka med i Tunnelbanan.
- Va kan jag inte ( Hittar sedan kortet och visar det)
- Men detta är ju inget Busskort, Detta är ett SL-kort, även kallad 30-dagars kort

Skulle detta utspela sig på riktigt och resenären är stressad kan det leda till att det blir en hotfull/aggressiv situation.NerdBoy skrev:Ordmärkeri på hög nivå...Acela skrev:Jag skulle klara det mycket bra, så länge det inte skrivs Veolia Transport Tunnelbanekort, eller Busslink Busskort, som vissa säger, även fast det heter SL-Kort och inte Buss eller Tunnelbanekort.Byggare Bob skrev:Denna diskussion gör att bilden klarnar till varför Acela INTE bör jobba som kontrollant...
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=23190
Han skulle aldrig eller ha mycket svårt att klara av dispyterna med trafikanterna...
-Kan du öppna spärren
- Ja, om du har en giltig biljett först
- Jag har ett busskort i väskan
- Men det kan du inte åka med i Tunnelbanan.
- Va kan jag inte ( Hittar sedan kortet och visar det)
- Men detta är ju inget Busskort, Detta är ett SL-kort, även kallad 30-dagars kort
Man ska vara försiktig med sånt här som spärrvakt. På vissa resenärer kanske det funkar, men har man otur så är det fel resenär man utsätter för detta ordbajseri, han/hon kanske inte alls har varken tid, lust eller humor för att orka med detta och ilsknar till osv. Det är onödigt att spela på ödet! Om ni förstår vad jag menar...
Sen är det så att det i folkmun heter busskort trots att det (självklart) gäller inom hela SL.
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
jag visste vem det var, därav sa jag vad jag sa. sen gör det inget om dom är fotfulla mot mig. det har hänt att en tant kastade en konservburk på spärren, å vissa har kastat ölburkar så det sprutade Öl i hela biljetthallen m.m: MEn livet är inte alltid lätt
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Jag har fetstilat lite av Jims dialog. Hade han sagt "Ja det är ok, gå igenom", så hade han kanske släppt in en plankare. Tycker nämligen det låter som en idealisk undanflykt om man blir ertappad. "Har det i väskan, svårt att hitta..."Kvarne skrev:Skulle detta utspela sig på riktigt och resenären är stressad kan det leda till att det blir en hotfull/aggressiv situation.NerdBoy skrev:Ordmärkeri på hög nivå...Acela skrev: Jag skulle klara det mycket bra, så länge det inte skrivs Veolia Transport Tunnelbanekort, eller Busslink Busskort, som vissa säger, även fast det heter SL-Kort och inte Buss eller Tunnelbanekort.
-Kan du öppna spärren
- Ja, om du har en giltig biljett först
- Jag har ett busskort i väskan
- Men det kan du inte åka med i Tunnelbanan.
- Va kan jag inte ( Hittar sedan kortet och visar det)
- Men detta är ju inget Busskort, Detta är ett SL-kort, även kallad 30-dagars kort
Man ska vara försiktig med sånt här som spärrvakt. På vissa resenärer kanske det funkar, men har man otur så är det fel resenär man utsätter för detta ordbajseri, han/hon kanske inte alls har varken tid, lust eller humor för att orka med detta och ilsknar till osv. Det är onödigt att spela på ödet! Om ni förstår vad jag menar...
Sen är det så att det i folkmun heter busskort trots att det (självklart) gäller inom hela SL.
Bättre då att rädda sig ur situationen med humor, som Jim visar på här. Men visst, med den risken att personen i fråga inte har samma humor...
Professionell tyckare
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Det stora problemet i trådar som dessa är att vissa skribenter inte kan se någon humor i Jims inlägg utan i stället hugger till direkt om det finns något att feltolka. Trist!Kantorn skrev: Bättre då att rädda sig ur situationen med humor, som Jim visar på här. Men visst, med den risken att personen i fråga inte har samma humor...
Kvarne överdriver, folk är inte så svåra att ha att göra med. Lite rolig får man vara, så länge trafikanten inte åtminstone behagar visa upp kortet. En minst normalbegåvad människa måste ha humor för att klara arbetet som spärrexpeditör. Att folk flippar ur ibland (vilket händer) är inget man ska anpassa sig efter, däremot måste man förstås skoja med folk på deras egen nivå - man ska inte driva med dem.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Nu har jag aldrig varit spärrvakt, och kommer aldrig att arbeta som det heller, så det tänker jag inte gå in på. Dock är det oftast inga större problem att undvika konflikter när man kör buss tycker jag. Visst kan det uppstå hotfulla situationer, och visst ser man mygel och fusk, men hellre att man bemöter halvstökiga personer på ett trevligt sätt och t.o.m. låta dem åka med än att man sätter sig på tvären direkt och startar en konflikt som idag tyvärr lätt urartar. Biljettkontroller och avhysning från bussen är inte mitt jobb, utan kontrollanternas och ordningsvakternas.
Det beror ju iofs på i vilken miljö det är. Nu har jag aldrig råkat ut för något extremt (som antagligen många andra här gjort) men hittils har jag och mina bussar klarat oss bra från hot och våld genom att vara trevlig. Det kan ju iofs bero på att det är landsbygd jag kört i. Ett bra exempel är när man körde nattbussen på linje 111 Brunflo-Marieby-Östersund för c:a fem år sen. På denna tur kom det snart till en överenskommelse mellan mig och de berusade ungdomarna: "Ni får 1-2 kisspauser kring Marieby om ni slänger allt skräp i den stora sopsäcken vid bakdörren eller utanför bussen". Den nattbussen var vid passets slut alltid i finare skick invändigt än skolbussarna som gick från Brunflo vid 15-tiden.
Det beror ju iofs på i vilken miljö det är. Nu har jag aldrig råkat ut för något extremt (som antagligen många andra här gjort) men hittils har jag och mina bussar klarat oss bra från hot och våld genom att vara trevlig. Det kan ju iofs bero på att det är landsbygd jag kört i. Ett bra exempel är när man körde nattbussen på linje 111 Brunflo-Marieby-Östersund för c:a fem år sen. På denna tur kom det snart till en överenskommelse mellan mig och de berusade ungdomarna: "Ni får 1-2 kisspauser kring Marieby om ni slänger allt skräp i den stora sopsäcken vid bakdörren eller utanför bussen". Den nattbussen var vid passets slut alltid i finare skick invändigt än skolbussarna som gick från Brunflo vid 15-tiden.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Karsten skrev:Det stora problemet i trådar som dessa är att vissa skribenter inte kan se någon humor i Jims inlägg utan i stället hugger till direkt om det finns något att feltolka. Trist!Kantorn skrev: Bättre då att rädda sig ur situationen med humor, som Jim visar på här. Men visst, med den risken att personen i fråga inte har samma humor...
Visst ser jag humorn i Jims inlägg, men min ståndpunkt är som sådan att man ska bemöta resenärerna trevligt och allt det där. Och visst kan man bjuda på ett eller två skämt om situationen är rätt.Kvarne överdriver, folk är inte så svåra att ha att göra med. Lite rolig får man vara, så länge trafikanten inte åtminstone behagar visa upp kortet. En minst normalbegåvad människa måste ha humor för att klara arbetet som spärrexpeditör. Att folk flippar ur ibland (vilket händer) är inget man ska anpassa sig efter, däremot måste man förstås skoja med folk på deras egen nivå - man ska inte driva med dem.
Men just detta klassar iaf jag mer som att märka ord än skämt. Det är rätt låg nivå på skämtet och då föreligger risk för att man trissar situationen.
Sen måste jag svara DanielS också. Jag överdriver inte, jag skrev att den KAN bli till en aggresiv situation. Jag fetmarkerade t.om men det missade du. Jag säger inte att den blir det utan att den KAN bli det.
Jag är ute i SL-trafiken flera timmar varje dag, och märker mer och mer hur resenärerna är, hur man kan bemöta folk etc etc. Gränsen mellan ett trevligt skämt och ett skämt som bara tenderar att trissa situationen kan ibland vara hårfin.
Som sagt, skämt skadar inte, men just detta är mer att märka ord än att skämta och det är onödigt.
När resenären uppgav att han hade SL-kortet i ryggsäcken så hade det mer passat med att med ett trevligt tonläge säga att
"Men du måste plocka upp det och visa mig det"
"Där gör det ingen nytta"
"Får man se på det kanske..?"
Om man ville skojja till situationen hade t.ex detta kunnat passa
"Mja, men jag har ju ingen röntgenblick så du måste nog ta upp kortet iaf"
eller "Än är det inte robotar som sitter i spärren så jag kan inte se kortet genom väskan..."
Hoppas ni förstår vad jag menar...

Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
...Men om man i den texten lägger til "Lånevagn" efter Busslink 4812 så betyder det att bussen på fråga ärAcela skrev: säger man Busslink 4812, då betyder det ju att vagnen ägs av Busslink
Busslink(Eftersom de disponerar den)
4812(Det är bussens inv.nr)
Lånevagn(den ägs INTE av Busslink)
Fattar du...?

Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
hm....men var går gränsen mellan att skriva "lånevagn" och skriva den riktiga ägaren?Kvarne skrev:...Men om man i den texten lägger til "Lånevagn" efter Busslink 4812 så betyder det att bussen på fråga ärAcela skrev: säger man Busslink 4812, då betyder det ju att vagnen ägs av Busslink
Busslink(Eftersom de disponerar den)
4812(Det är bussens inv.nr)
Senast redigerad av Acela den söndag 21 oktober 2007 17:23, redigerad totalt 2 gång.
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Jag har väl för fan inte påstått nå´t annat.Acela skrev:Jag tror snarare att det är du som fattar trögt. Det är Scania som äger dom, inte Busslink. Busslink använder bara dom. Dom använder det INV nr som står på. Men bara för att det är Buslinks nr, betyder inte det att busslink äger dom
Trögboll kan du vara själv.
Föreslå att vi låser denna tråd.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
...Bussmicke skrev:Jag har väl för fan inte påstått nå´t annat.Acela skrev:Jag tror snarare att det är du som fattar trögt. Det är Scania som äger dom, inte Busslink. Busslink använder bara dom. Dom använder det INV nr som står på. Men bara för att det är Buslinks nr, betyder inte det att busslink äger dom
Trögboll kan du vara själv.
Föreslå att vi låser denna tråd.
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB