Framtidens kollektivtrafik går i luften

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Framtidens kollektivtrafik går i luften

Inlägg av Ekonomisk »

"Spårbilar har funnits som framtidsvisioner och storstilade projekt i åtskilliga decennier. Så mycket verklighet har det ännu inte blivit. I Uppsala finns i alla fall två - snart tre - spårbilar på riktigt."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=699287
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Inlägg av Johan A »

Verkar inget bra . Måste juc gå åt massa spårbilar och vart ska alla spåren ligga . Uppe i luften eller ? Jobbigt med mssa spår i luften i stan ju.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Traesk »

Men tänk vad häftigt om det blir verklighet! SMSa nåt kort till SL, eller kanske tryck på en knapp på hållplatsen, och en minut senare står en förarlös, tyst taxi bredvid dig redo att köra dig till den hållplats du vill utan uppehåll!
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Traesk skrev:Men tänk vad häftigt om det blir verklighet! SMSa nåt kort till SL, eller kanske tryck på en knapp på hållplatsen, och en minut senare står en förarlös, tyst taxi bredvid dig redo att köra dig till den hållplats du vill utan uppehåll!
Problemet är bara att det inte kan bli verklighet...

Tänk dig att busstrafiken en morgon skulle försvinna så att folk fick ta bilen till jobbet istället. Trafikstockningarna skulle bli enorma. Tänk dig att även de som saknar bil i dagsläget fick varsin bil att åka med. Tänk dig sedan att även alla skolbarn och gamlingar fick varsin bil. Någonstans i den storleksordningen skulle trängseln i spårtaxinätet hamna.

...och skulle det komma en spårtaxi redan efter en minut så sitter det en sovande uteliggare i den. :x
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Konseptet har vært diskutert i over 40 år og det er vel 35 år siden Göteborg hadde store planer. Det ble ikke sånn og det kommer ikke til å bli heller, men prosjektet er kul for ingeniører som vil skape noe nytt.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Ja, ingenjörer som till varje pris vill uppfinna något nytt och urspårade individualister som ogärna offrar skattemedel på kollektivtrafik men gärna lägger dem på individuellt resande, har i skön förening men utan framgång försökt verka för spårtaxi de senaste 40 åren. Dream on!
Användarens profilbild
Löfet
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 11 oktober 2004 17:57
Ort: Solna

Bara ett problem...

Inlägg av Löfet »

Det finns ju ett problem som dom tyvärr inte har insett men det kommer så småningom. Dom har ju ingen kapacitet. Ta dom där tvåhundra människorna som vi får in i en spårvagn. Tvåhundra människor i spårbilar tar lite plats... Det var en bra ide men... välkommen till verkligheten säger jag. :lol:
Bygg mera spårväg - Nu!!!
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Vectus anger i DN att man tänker sig Arlanda och Kungens Kurva som lämpliga ställen för spårtaxi. Kungens Kurva tycker jag behöver riktig spårtrafik, spårvagn, pendeltåg eller t-bana. Inte spårtaxi.

Hur är det med Arlanda? Behövs spårtaxi där? Själv tycker jag det går bra att promenera mellan de olika terminalerna, allt är ju inglasat, uppvärmt och upplyst. Det finns rullstolar och elfordon för den som inte kan gå långa sträckor. Nitton minuter ska det ta att gå från ände till ände.
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 40148.aspx

Den enda gången det blir riktigt långa avstånd är om man ska parkera sin egna bil, men fräck som jag är så tycker jag att svaret på det är att lämna bilen hemma. Med taxi, flygbuss och tåg så kommer man alldeles fram till entrén.
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 45923.aspx

Hur är det med Sigtuna och Märsta då? Märsta ligger sju kilometer från Arlanda flygplats och tio från Sigtuna. Det kanske är läge för en landsbygdspårväg. Det kunde gå lite fortare än dagens bussar om man fick köra med hög hastighet, jag höftar till med 120 km/h. Bussarna verkar gå tre gånger i timmen Märsta-Sigtuna idag, så med lite flyt skulle man få en avgång var tjugonde minut.

Sen anser jag att en sådan bana självklart ska anslutas till Roslagsbanan, kanske med treskenspår. Då kunde man få trafik Sigtuna-Märsta-Arlanda-Vallentuna/Kårsta.

När folk kommer dragandes med sina spårtaxisar så är det nog bra att kunna visa på bättre alternativ för varje enskilt fall.
Användarens profilbild
Tågbäver
Inlägg: 166
Blev medlem: tisdag 14 februari 2006 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Tågbäver »

Erik Sandblom skrev:Vectus anger i DN att man tänker sig Arlanda och Kungens Kurva som lämpliga ställen för spårtaxi. Kungens Kurva tycker jag behöver riktig spårtrafik, spårvagn, pendeltåg eller t-bana. Inte spårtaxi.

Hur är det med Arlanda? Behövs spårtaxi där? Själv tycker jag det går bra att promenera mellan de olika terminalerna, allt är ju inglasat, uppvärmt och upplyst. Det finns rullstolar och elfordon för den som inte kan gå långa sträckor. Nitton minuter ska det ta att gå från ände till ände.
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 40148.aspx

Den enda gången det blir riktigt långa avstånd är om man ska parkera sin egna bil, men fräck som jag är så tycker jag att svaret på det är att lämna bilen hemma. Med taxi, flygbuss och tåg så kommer man alldeles fram till entrén.
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 45923.aspx
Ingen spårtaxi behövs alltså, därför man får skylla sig själv om man tar bilen...?
Långtidsparkering kan vara ett alternativ om man inte har nån egen parkeringsplats eller garage hemma.

Du missar också att det redan finns transfer-bussar inom området, mellan terminaler och parkeringar och andra installationer som hotell, kontor och annan service. Denna transfer-trafik skulle då gå snabbare med spårtaxi istället för buss och gång (vilket inte alltid ens funkar pga. att området är byggt för biltrafik). Jag tror det krävs ett mer finmaskigt nät än, en linje snabbspårväg.

Ja tack, till spårtaxi på Arlanda, men absolut inte i innerstan!
Skriv svar