TUB-frågor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Xist
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 20 oktober 2006 11:06

TUB-frågor

Inlägg av Xist »

Hej hej...

Har ett par frågor om TUBen i Sthlm...

Någon som har exempel på fridagsschema för TUBen? Alltså bara fridagarnas placering under veckorna...

Är det blandad tjänstgöring tidig, mitt emellan, sent för alla?

Hur lång tid har TUBförarna, säg på Gröna linjen, före och efter tågtjänst? Är det olika lång tid om det är ute på linjen man kliver på/av eller om det är i depå?

/Xist
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: TUB-frågor

Inlägg av AGR »

Xist skrev:Hej hej...

Har ett par frågor om TUBen i Sthlm...

Någon som har exempel på fridagsschema för TUBen? Alltså bara fridagarnas placering under veckorna...

Är det blandad tjänstgöring tidig, mitt emellan, sent för alla?

Hur lång tid har TUBförarna, säg på Gröna linjen, före och efter tågtjänst? Är det olika lång tid om det är ute på linjen man kliver på/av eller om det är i depå?

/Xist
De flesta förarna går på V- system= ledig varannan helg. Systemet går runt på 4 veckor. Ex: börjar på mån 15/10 AAAF AAAAF. AAAFF. AAF, AAAAF, AAAFFF Så börjar det om den 12/11. Om tjänsten börjar tidigt i depån har nattpersonalen ordningställt tåget inställese tid 5 min innan tågets utgång från depån. Om TUTF själv ska gör iordning tåget så är det 20 min innan tågets utgång.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

A=Arbetsdag
F=Fridag
eller?
Professionell tyckare
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Tub arbete

Inlägg av AGR »

Kantorn skrev:A=Arbetsdag
F=Fridag
eller?

Svar ja.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Xist
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 20 oktober 2006 11:06

Re: TUB-frågor

Inlägg av Xist »

17AGR skrev:De flesta förarna går på V- system= ledig varannan helg. Systemet går runt på 4 veckor. Ex: börjar på mån 15/10 AAAF AAAAF. AAAFF. AAF, AAAAF, AAAFFF Så börjar det om den 12/11. Om tjänsten börjar tidigt i depån har nattpersonalen ordningställt tåget inställese tid 5 min innan tågets utgång från depån. Om TUTF själv ska gör iordning tåget så är det 20 min innan tågets utgång.
TACK för dina svar!

Har alla varierande tjänstgöring dag / kväll?

Hur mycket är inställelsetiden ute på linjen?
Har man tid efter att man kört in ett tåg till depå eller gått av på linjen? "Avställelse" eller vad det kan kallas....
daniel_s
Inlägg: 14424
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: TUB-frågor

Inlägg av daniel_s »

Xist skrev:Har alla varierande tjänstgöring dag / kväll?
Snarare tvärtom, det normala är att man jobbar morgon, kväll eller natt, eller möjligen kväll/natt eller natt/morgon. Blandvarianter förekommer såvtt jag vet numera egentligen bara för trafikledare. Det är egentligen lite synd; om nu någon vill blanda morgon och kväll så borde man väl få göra det, men det har i demokratisk ordning bestämts att ingen vill det. :wink:

(Med "natt" menar jag nu det som vanliga människor kallar natt, alltså även s k nattinjobb som börjar någon gång 19-21)
Xist skrev:Hur mycket är inställelsetiden ute på linjen?
0, för närvarande. Tjänsten börjar vid tågets avgångstid från avlösningsplatsen. Ganska egendomligt men f n en realitet.
Xist skrev:Har man tid efter att man kört in ett tåg till depå eller gått av på linjen? "Avställelse" eller vad det kan kallas....
10 minuter efter inkörning i depå, 0 efter avlösning på linjen. Se ovan. (Alla tider kallas påtider.)

Dock är det i regel så att tjänstgöringsturen börjar och slutar på samma plats vilket innebär att det kan finnas en passresa i början eller slutet av tjänsten, om den t ex börjar i depån och slutar ute på stan eller omvänt. Även separat restidsersättning förekommer (det låter ungefär likadant men det är något helt annat).
daniel_s
Inlägg: 14424
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

PS: Egentligen handlar ju inte dina frågor om tunnelbanan utan om arbetet på ett visst företag. Det är fullt möjligt att olika företag har olika avtal med personalen, men just nu är det ju bara ett företag som bedriver persontrafik i T-banan.
Xist
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 20 oktober 2006 11:06

Re: TUB-frågor

Inlägg av Xist »

Tack även för dina svar!
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: TUB-frågor

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Dock är det i regel så att tjänstgöringsturen börjar och slutar på samma plats vilket innebär att det kan finnas en passresa i början eller slutet av tjänsten, om den t ex börjar i depån och slutar ute på stan eller omvänt. Även separat restidsersättning förekommer (det låter ungefär likadant men det är något helt annat).
Restidsavtalet tillämpas normalt (väl?) om restiden som åtgår inte får plats i tjänsten som då blir för lång alternativt att veckoarbetstiden (eller annan begränsningsperiod) blir för stor.
Den separata restiden ingår nämligen inte i arbetstiden.

//Lars
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: TUB-frågor

Inlägg av Karsten »

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:
Dock är det i regel så att tjänstgöringsturen börjar och slutar på samma plats vilket innebär att det kan finnas en passresa i början eller slutet av tjänsten, om den t ex börjar i depån och slutar ute på stan eller omvänt. Även separat restidsersättning förekommer (det låter ungefär likadant men det är något helt annat).
Restidsavtalet tillämpas normalt (väl?) om restiden som åtgår inte får plats i tjänsten som då blir för lång alternativt att veckoarbetstiden (eller annan begränsningsperiod) blir för stor.
Den separata restiden ingår nämligen inte i arbetstiden.

//Lars
Hur ersätts då personalen för restiden i dessa fall? Kontanta medel?
daniel_s
Inlägg: 14424
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Ja.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det virker som om vi har det litt mer fleksibelt i Oslo. Her har vi mange forskjellige jobbkombinasjoner. Hovedgruppen går i en seksukers turnus med fri hver 6. dag. I tillegg kommer ekstra fri i helgene, t.ex ved ordinær mandag fri, så har man også fri lørdag og søndag. I løpet av seks uker jobbes endast to lørdager og to søndager, slik at det blir 13 dager fri på seks uker. Det finnes også en variant som jobber tre lørdager og bare en søndag. De som går etter denne turnusen jobber to tidligvakter, to midtvakter og en kveldsvakt. Fast betjening jobber aldri på kvelden lørdag og søndag.

En del betjening jobber endast man-fredag. Her er det rene kveldsgrupper. Disse kjører litt lengre vakter og har ekstra fri hver 2. fredag. Det finnes også varianter der de som endast kjører kvelden har hver 6. uke fri. Så finnes det også en gruppe som disponibel med h-fri. Disse har ikke fast kjøring men blir satt opp fra dag til dag. Det finnes også h-frigrupper med blandet kjøring dag/kveld.

Fordi de fleste faste har fri i helgene har man egne helgeførere som jobber to helger og har en helg fri. Noen arbeider også fre,lø, søndag med fri hver 2. eller 3. helg.
Skriv svar