TUB-frågor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TUB-frågor
Hej hej...
Har ett par frågor om TUBen i Sthlm...
Någon som har exempel på fridagsschema för TUBen? Alltså bara fridagarnas placering under veckorna...
Är det blandad tjänstgöring tidig, mitt emellan, sent för alla?
Hur lång tid har TUBförarna, säg på Gröna linjen, före och efter tågtjänst? Är det olika lång tid om det är ute på linjen man kliver på/av eller om det är i depå?
/Xist
Någon som har exempel på fridagsschema för TUBen? Alltså bara fridagarnas placering under veckorna...
Hur lång tid har TUBförarna, säg på Gröna linjen, före och efter tågtjänst? Är det olika lång tid om det är ute på linjen man kliver på/av eller om det är i depå?
/Xist
Re: TUB-frågor
De flesta förarna går på V- system= ledig varannan helg. Systemet går runt på 4 veckor. Ex: börjar på mån 15/10 AAAF AAAAF. AAAFF. AAF, AAAAF, AAAFFF Så börjar det om den 12/11. Om tjänsten börjar tidigt i depån har nattpersonalen ordningställt tåget inställese tid 5 min innan tågets utgång från depån. Om TUTF själv ska gör iordning tåget så är det 20 min innan tågets utgång.Xist skrev:Hej hej...
/Xist
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Tub arbete
Kantorn skrev:A=Arbetsdag
F=Fridag
eller?
Svar ja.
AGR
TACK för dina svar!17AGR skrev:De flesta förarna går på V- system= ledig varannan helg. Systemet går runt på 4 veckor. Ex: börjar på mån 15/10 AAAF AAAAF. AAAFF. AAF, AAAAF, AAAFFF Så börjar det om den 12/11. Om tjänsten börjar tidigt i depån har nattpersonalen ordningställt tåget inställese tid 5 min innan tågets utgång från depån. Om TUTF själv ska gör iordning tåget så är det 20 min innan tågets utgång.
Har alla varierande tjänstgöring dag / kväll?
Hur mycket är inställelsetiden ute på linjen?
Har man tid efter att man kört in ett tåg till depå eller gått av på linjen? "Avställelse" eller vad det kan kallas....
Snarare tvärtom, det normala är att man jobbar morgon, kväll eller natt, eller möjligen kväll/natt eller natt/morgon. Blandvarianter förekommer såvtt jag vet numera egentligen bara för trafikledare. Det är egentligen lite synd; om nu någon vill blanda morgon och kväll så borde man väl få göra det, men det har i demokratisk ordning bestämts att ingen vill det.Xist skrev:Har alla varierande tjänstgöring dag / kväll?

(Med "natt" menar jag nu det som vanliga människor kallar natt, alltså även s k nattinjobb som börjar någon gång 19-21)
0, för närvarande. Tjänsten börjar vid tågets avgångstid från avlösningsplatsen. Ganska egendomligt men f n en realitet.Xist skrev:Hur mycket är inställelsetiden ute på linjen?
10 minuter efter inkörning i depå, 0 efter avlösning på linjen. Se ovan. (Alla tider kallas påtider.)Xist skrev:Har man tid efter att man kört in ett tåg till depå eller gått av på linjen? "Avställelse" eller vad det kan kallas....
Dock är det i regel så att tjänstgöringsturen börjar och slutar på samma plats vilket innebär att det kan finnas en passresa i början eller slutet av tjänsten, om den t ex börjar i depån och slutar ute på stan eller omvänt. Även separat restidsersättning förekommer (det låter ungefär likadant men det är något helt annat).
Tack även för dina svar!
-
Restidsavtalet tillämpas normalt (väl?) om restiden som åtgår inte får plats i tjänsten som då blir för lång alternativt att veckoarbetstiden (eller annan begränsningsperiod) blir för stor.daniel_s skrev:
Dock är det i regel så att tjänstgöringsturen börjar och slutar på samma plats vilket innebär att det kan finnas en passresa i början eller slutet av tjänsten, om den t ex börjar i depån och slutar ute på stan eller omvänt. Även separat restidsersättning förekommer (det låter ungefär likadant men det är något helt annat).
Den separata restiden ingår nämligen inte i arbetstiden.
//Lars
- Karsten
Hur ersätts då personalen för restiden i dessa fall? Kontanta medel?Lars Ödlund skrev:Restidsavtalet tillämpas normalt (väl?) om restiden som åtgår inte får plats i tjänsten som då blir för lång alternativt att veckoarbetstiden (eller annan begränsningsperiod) blir för stor.daniel_s skrev:
Den separata restiden ingår nämligen inte i arbetstiden.
//Lars
- Nils Carl Aspenberg
Det virker som om vi har det litt mer fleksibelt i Oslo. Her har vi mange forskjellige jobbkombinasjoner. Hovedgruppen går i en seksukers turnus med fri hver 6. dag. I tillegg kommer ekstra fri i helgene, t.ex ved ordinær mandag fri, så har man også fri lørdag og søndag. I løpet av seks uker jobbes endast to lørdager og to søndager, slik at det blir 13 dager fri på seks uker. Det finnes også en variant som jobber tre lørdager og bare en søndag. De som går etter denne turnusen jobber to tidligvakter, to midtvakter og en kveldsvakt. Fast betjening jobber aldri på kvelden lørdag og søndag.
En del betjening jobber endast man-fredag. Her er det rene kveldsgrupper. Disse kjører litt lengre vakter og har ekstra fri hver 2. fredag. Det finnes også varianter der de som endast kjører kvelden har hver 6. uke fri. Så finnes det også en gruppe som disponibel med h-fri. Disse har ikke fast kjøring men blir satt opp fra dag til dag. Det finnes også h-frigrupper med blandet kjøring dag/kveld.
Fordi de fleste faste har fri i helgene har man egne helgeførere som jobber to helger og har en helg fri. Noen arbeider også fre,lø, søndag med fri hver 2. eller 3. helg.
En del betjening jobber endast man-fredag. Her er det rene kveldsgrupper. Disse kjører litt lengre vakter og har ekstra fri hver 2. fredag. Det finnes også varianter der de som endast kjører kvelden har hver 6. uke fri. Så finnes det også en gruppe som disponibel med h-fri. Disse har ikke fast kjøring men blir satt opp fra dag til dag. Det finnes også h-frigrupper med blandet kjøring dag/kveld.
Fordi de fleste faste har fri i helgene har man egne helgeførere som jobber to helger og har en helg fri. Noen arbeider også fre,lø, søndag med fri hver 2. eller 3. helg.