Sveriges mest trafikerade väg

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Sveriges mest trafikerade väg

Inlägg av Puggen »

Essingeleden ovanför norra tunnelmynningen vid Fredhäll. En kvart resultera i dessa tre bilder. Även en tungt trafikerad motorväg kan ha sina positiva sidor.

Bild

Bild

Bild
Pentax for life!
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Vackert! Mittenbilden är min favorit, i sin enkelhet.

Södra mynningen som kontring, var väl inte årets mest trafikerade timme då.
Bild

Bild
X-Trafikarn

Inlägg av X-Trafikarn »

Som den trafikmupp jag är så vill jag prisa båda fotograferna för mycket fina bilder.

Puggen, hur tar jag mig lättast till den plats du står på?
Jag ska åka till Stockholm nästa vecka och skulle gära vilja veta hur man lättats med lokaltrafiken tar sig dit.

Trevlig helg
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

X-Trafikarn skrev:Puggen, hur tar jag mig lättast till den plats du står på?
Buss 62 till hpl Viktor Rydbergs gata, han står väl i princip vid hållplatsen!
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

daniel_s skrev:
X-Trafikarn skrev:Puggen, hur tar jag mig lättast till den plats du står på?
Buss 62 till hpl Viktor Rydbergs gata, han står väl i princip vid hållplatsen!
Stämmer bra det, tack, fota på hehe :)
Pentax for life!
X-Trafikarn

Inlägg av X-Trafikarn »

Tack så mycket för tipset.

//X-Trafikarn
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

mickeb skrev: Södra mynningen som kontring, var väl inte årets mest trafikerade timme då.

Bild
Fredhällstunneln Söderut... med jättelång heldragen linje (dock förkortad sen några veckor tillbaka, nu slutar den innan vänsterkurvan)
Bantekniker
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Jo, alla gena över den direkt efter tunneln ändå :P
Pentax for life!
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Puggen skrev:Jo, alla gena över den direkt efter tunneln ändå :P
Jo. Precis som den heldragna vid Centralobron. På både gott och ont (eftersom bilen syns i mittbackspegeln och sen tittar man i sidospegeln och döda vinkeln och förbereder filbyte... pang)
Bantekniker
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Bilförare är dumma i huvudet. På Centralbron har det i alla tider varit tre enfiliga tillfarter som kommer från tre olika håll och som mynnar ut i varsitt körfält. Man kommer i 50 och har femhundra meter på sig att byta körfält om man ska av, eller inte ska av, vid Söder Mälarstrand. Tidigare blev det dessutom 70 just vid den punkt där körfältsbytena tidigast kan påbörjas så det finns alla möjligheter i världen för alla som behöver det att byta körfält utan någon som helst bromsning eller annan störning. Men det kan folk bara inte fatta, utan de ska ändå ligga och småbromsa och byta fil fem meter efter att den heldragna linjen upphört. Jävla idioter! Motsvarande problem är ju anledningen till den jättelånga heldragna linjen på Essingeleden (som man gissningsvis har kortat av för att så många korsar den ändå [eftersom de av någon anledning inte litar på att den någonsin kommer att ta slut!] för att inte skapa en situation där folk regelmässigt struntar i heldragna linjer? Eller?)

I kollektivtrafiken har folk en anställning som de kan få sparken från om de vägrar lära sig hur man gör sitt jobb. Men den funktionen existerar inte när det gäller privatbilister och handelsresande, utan de får liksom göra lite hur de vill. Körkortet blir man bara av med om man kör dåligt på ett så där flagrant sätt som syns lång väg, exempelvis kör dubbelt så fort som det är tillåtet eller kör mot rött. Men ingen drar in körkortet för en som konsekvent tvingar alla andra att bromsa varje gång hon eller han ska byta körfält, eller som aldrig släpper bromspedalen förrän bilen framför har kört iväg flera meter efter ett stopp.

Om det någonsin ska bli någon ordning på vägtrafiken (vilket jag inte har något som helst hopp om) så måste man börja bötfälla folk för okreativ körning, helst borde det även krävas dokumenterad vägutbildning för att få köra i vissa områden. Suck...
RVR

Inlägg av RVR »

daniel_s skrev:
Om det någonsin ska bli någon ordning på vägtrafiken (vilket jag inte har något som helst hopp om) så måste man börja bötfälla folk för okreativ körning, helst borde det även krävas dokumenterad vägutbildning för att få köra i vissa områden. Suck...
Tyvärr så är det taxiförare, som per definition är yrkesförare, som tar de största risker och ignorerar resterande trafikflöde. Här ska JAG fram!
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

daniel_s skrev:Bilförare är dumma i huvudet.
Som svar på inlägget jag inte tänkte citera (blir så långt :)) kan jag säga att jag brukar använda brons fulla längd om det behövs. Dvs fortsätta förbi Riddarholmen och så innan jag byter till högerfilen för att svänga av mot Stadsgårdsleden. (Men det bästa är ju att komma från Klaratunneln för då behöver man inte byta fil, bara se upp för alla bilar som kommer från ingenstans utan lyktor och blinkers)
Bantekniker
Jonas Strömblad

Inlägg av Jonas Strömblad »

Bobjörk skrev:
Som svar på inlägget jag inte tänkte citera (blir så långt :)) kan jag säga att jag brukar använda brons fulla längd om det behövs. Dvs fortsätta förbi Riddarholmen och så innan jag byter till högerfilen för att svänga av mot Stadsgårdsleden.
Jaja, strålande! Du är en av de som står och blockerar mittkörfältet med högerblinkers och vill in i kön med bilar som kört i rätt körfält från början :wink:
/J
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Jonas Strömblad skrev:
Bobjörk skrev:
Som svar på inlägget jag inte tänkte citera (blir så långt :)) kan jag säga att jag brukar använda brons fulla längd om det behövs. Dvs fortsätta förbi Riddarholmen och så innan jag byter till högerfilen för att svänga av mot Stadsgårdsleden.
Jaja, strålande! Du är en av de som står och blockerar mittkörfältet med högerblinkers och vill in i kön med bilar som kört i rätt körfält från början :wink:
/J
Nej nej, jag letar lucka långt fram medan jag kör och så anpassar jag farten för den luckan och smiter in.
Ser jag däremot att det är massa bilar som står stilla i högerfilen så försöker jag byta så fort som möjligt (javisst, jag har fått stå/köra med påslagen blinker i mittenfilen men då har det berott på att det är köer i högerfilen, men det är sällan. Oftast är det segt i mittenfilen så bara man hittar en lucka genom där... (Och det värsta då är när bilen framför kör långsamt och bilen bakom nosar häck...)

Och förresten, hur gör man för att ligga i rätt fil direkt om man kommer från Klarastrandsleden och skall mot Slussen?
Bantekniker
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Bobjörk skrev:Och förresten, hur gör man för att ligga i rätt fil direkt om man kommer från Klarastrandsleden och skall mot Slussen?
Det låg nog ingen värdering i Strömblads "bilar som kört i rätt körfält från början" men faktum är ju att det ibland blir kö i högerfilen närmast Söder mälarstrand, och när då någon ska bryta sig in i den - men misslyckas - så blir det tvärstopp även i mittkörfältet. Det gäller att passa på medan bilarna rör på sig!
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Jag brukar hellst undvika centralbron om jag kan. Kör hellre Essingeleden via Fridhemsplan alternativt Södermalm via Gamla stan Skeppsbron/Munkbroleden. Det går kanske långsammare men man får se mer, känna på mer stadsliv och undvika idioter som inte kan byta körfält ordentligt....
Pentax for life!
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

daniel_s skrev:
Bobjörk skrev:Och förresten, hur gör man för att ligga i rätt fil direkt om man kommer från Klarastrandsleden och skall mot Slussen?
Det låg nog ingen värdering i Strömblads "bilar som kört i rätt körfält från början" men faktum är ju att det ibland blir kö i högerfilen närmast Söder mälarstrand, och när då någon ska bryta sig in i den - men misslyckas - så blir det tvärstopp även i mittkörfältet. Det gäller att passa på medan bilarna rör på sig!
Det roliga är ju också att många köer som blir när filer går ihop (två blir en) skapas/förvärras av dom som bara måste förbi köerna och sen formligen trycker sig in i köerna när vänsterfilen tagit slut/efter vänsterfilen tagit slut, med stopp och ytterligare köer i högerfilen som följd och så skall nån smita förbi dom och så...
Bantekniker
Jonas Strömblad

Inlägg av Jonas Strömblad »

Bobjörk skrev: Det roliga är ju också att många köer som blir när filer går ihop (två blir en) skapas/förvärras av dom som bara måste förbi köerna och sen formligen trycker sig in i köerna när vänsterfilen tagit slut/efter vänsterfilen tagit slut, med stopp och ytterligare köer i högerfilen som följd och så skall nån smita förbi dom och så...
När en fil tar slut är ju det lämpligaste att man använder sig av blixtlåsprincipen, varannat fordon från resp fil. Tyvärr är det många som skall böka sig in i den filen som fortsätter alldeles för tidigt, istället för att ligga kvar tills filen tar slut.
/J
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jonas Strömblad skrev:När en fil tar slut är ju det lämpligaste att man använder sig av blixtlåsprincipen, varannat fordon från resp fil. Tyvärr är det många som skall böka sig in i den filen som fortsätter alldeles för tidigt, istället för att ligga kvar tills filen tar slut.
/J
Detta beror som så mycket annat på att många bilister tar med sig trafikskolebeteendet ut i verkligheten på ett sätt som inte är optimalt för trafiken. Trafikläraren har kanske några gånger muttrat att "passa på att byta fil nu när du har chansen" vilket eleven med- eller omedvetet tolkar som att man alltid ska byta fil så fort som möjligt.*

En annan grej som ställer till med bekymmer är "trafikens Jantelag" som säger att man inte ska tränga sig före. Men det stämmer långt ifrån alltid, ibland är det ju en fördel för alla inblandade att man drar förbi en kö av bilar innan man byter. I trafikundervisningen brukar man uttrycka detta med att det är en fördel att accelerera något under körfältsbytet.

Exempel: En lång kö av bilar står still i höger körfält framför en sammanvävningspunkt. Du kommer körande i vänsterfilen samtidigt som det blir grönt och kön börjar röra sig. Här är det logiska att du fortsätter i din fil med ungefär samma fart tills du hittar en lucka framför en bil som inte riktigt kommit iväg, och där kör du in. Ingen behöver någonsin bromsa! Men här gör alltså jantelagsförvaltarna en dundertabbe och bromsar sig in bakom en helt annan bil, långt tidigare, varvid det blir tvärstopp i båda filerna. De vill ju inte riskera att föraren bakom blir irriterad och kanske blinkar en eller annan gång med helljuset; gud så pinsamt! :roll: Skådespelet kan dagligen observeras exempelvis där Söder mälarstrand försvinner in under slussdäcket.

* Ungefär samma mekanism ligger ofta bakom för tidiga avgångar i Tunnelbanan. Under utbildningen är man konstant försenad och man lär sig därför att inte titta i tidtabellen (det gör bara att man förlorar ännu fler sekunder) och när man sedan som färdig förare börjar komma in i rytmen så har man inte rutinen att kolla i tidtabellen på relevanta platser.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Jonas Strömblad skrev:
Bobjörk skrev: Det roliga är ju också att många köer som blir när filer går ihop (två blir en) skapas/förvärras av dom som bara måste förbi köerna och sen formligen trycker sig in i köerna när vänsterfilen tagit slut/efter vänsterfilen tagit slut, med stopp och ytterligare köer i högerfilen som följd och så skall nån smita förbi dom och så...
När en fil tar slut är ju det lämpligaste att man använder sig av blixtlåsprincipen, varannat fordon från resp fil. Tyvärr är det många som skall böka sig in i den filen som fortsätter alldeles för tidigt, istället för att ligga kvar tills filen tar slut.
/J
Ja, det är motsatsen till det jag skrev. Antingen bökar sig folk in för tidigt eller alldelles för sent. (Eller så gör de det där man minst anar det utan blinkers vilket är mest irriterande)
Bantekniker
Låst