Under antaget namn 16 juli
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Under antaget namn 16 juli
Just det!
På tur - nä, jag menar påtår - på er! Är i Oslo sagda dag för att digga det som diggas kan, innan det är för sent.
Så någon annan får rapportera hur det hela avlöpte. Helst med typiska Bussmicke-bilder eller motsvarande.
/Kryptiske Ragge
På tur - nä, jag menar påtår - på er! Är i Oslo sagda dag för att digga det som diggas kan, innan det är för sent.
Så någon annan får rapportera hur det hela avlöpte. Helst med typiska Bussmicke-bilder eller motsvarande.
/Kryptiske Ragge
Vad händer den 16:e
Nåja, litet kryptisk kan man väl få vara!
Ett tips kan vara att beväpna sig med en digitalkamera, ladda kaffetermosen full, ta med en lagom bekväm vilstol och ett solparasoll samt placera hela härligheten någonstans utefter Gröna linjen, sätta sig i stolen under solparasollen, hälla upp kaffet och sedan bara vänta tålmodigt med digaitalkameran beredd och njuta av kaffet tills det som skall hända äntligen också händer.
Vad det är som skall hända?
Nä, litet hemlighetsfull tänker jag förbli! Lycka till alla Bussmickar!
/Ruggige Ragge
PS: Jag har inte för avsikt att hålla någon spårvägstrafik igång i Oslo, till skillnad från våra norska vänner som tydligen kör på Djurgårdslinjen i veckan. Jag har ingen förarbehörighet i Oslo, så jag skall bara åka med diggabiliteterna innan de försvinner. Och det tänker jag göra Inkognito (nu fick ni väl en ledtråd!)!DS.
Ett tips kan vara att beväpna sig med en digitalkamera, ladda kaffetermosen full, ta med en lagom bekväm vilstol och ett solparasoll samt placera hela härligheten någonstans utefter Gröna linjen, sätta sig i stolen under solparasollen, hälla upp kaffet och sedan bara vänta tålmodigt med digaitalkameran beredd och njuta av kaffet tills det som skall hända äntligen också händer.
Vad det är som skall hända?
Nä, litet hemlighetsfull tänker jag förbli! Lycka till alla Bussmickar!
/Ruggige Ragge
PS: Jag har inte för avsikt att hålla någon spårvägstrafik igång i Oslo, till skillnad från våra norska vänner som tydligen kör på Djurgårdslinjen i veckan. Jag har ingen förarbehörighet i Oslo, så jag skall bara åka med diggabiliteterna innan de försvinner. Och det tänker jag göra Inkognito (nu fick ni väl en ledtråd!)!DS.
Re: Vad händer den 16:e
Låter som en ny vagn skall ut på vift å den Gröna linjen.Ragnar T skrev:. Och det tänker jag göra Inkognito (nu fick ni väl en ledtråd!)!DS.
Jag är ganska säker på att det rör sig om C20F 2000 som kommer ut i dagarna, Rätt eller fel?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Jag tittade ombord på C20F-vagnen i Högdalsdepån förra veckan och det hölls på och mekades en hel del. Bland annat så var det koppartråd dragen kors och tvärs genom hela vagnen. Det verkade som om Inkognito levererades något mindre färdig än sina systrar brukar, armaturer och annat saknades ombord.
Tråkigt nog ur förarsynpunkt så fanns inga nyheter alls att skåda i förarhytten, dock så är informationsdisplayerna på både in- och utsidorna av en ny, mindre typ.
mvh
/Johan
Tråkigt nog ur förarsynpunkt så fanns inga nyheter alls att skåda i förarhytten, dock så är informationsdisplayerna på både in- och utsidorna av en ny, mindre typ.
mvh
/Johan
Mindre? Ska det bli ännu svårare att se destinationen utomhus på mer än 2meters avstånd? Men det kasnke blir tydliagre om det är ny typ, så storleken inte har någon betydelse?JohanB skrev: Tråkigt nog ur förarsynpunkt så fanns inga nyheter alls att skåda i förarhytten, dock så är informationsdisplayerna på både in- och utsidorna av en ny, mindre typ.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ojoj förarkollegor. Nu blir det huggsexa, först till TX imorgon vinner!Anonymous skrev:C20F 2000 ska vad jag vet åka ut på tur i 19/31 den 16/7 ca .04.30 från in av de 2 depåerna på gröna linjen

På insidan blir det kanske svårare, skyltarna är betydligt mindre. De på utsidan är dock något vinklade neråt så att läsbarheten på nära håll ökar. Detta kan faktiskt vara en förbättring. Oavsett så handlar det ju trots allt om en enda vagn som SL får alldeles gratis av Bombardier (hepp, 1/271=0,4% mängdrabatt!)Bruse skrev:Mindre? Ska det bli ännu svårare att se destinationen utomhus på mer än 2meters avstånd? Men det kasnke blir tydliagre om det är ny typ, så storleken inte har någon betydelse?
mvh
/Johan
Vilken av de 3 delarna av linje 19 är det som avses?Anonymous skrev:C20F 2000 ska vad jag vet åka ut på tur i 19/31 den 16/7 ca .04.30 från
in av de 2 depåerna på gröna linjen
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Nu var du rolig!Bussmicke skrev:Vilken av de 3 delarna av linje 19 är det som avses?Anonymous skrev:C20F 2000 ska vad jag vet åka ut på tur i 19/31 den 16/7 ca .04.30 från
in av de 2 depåerna på gröna linjen

Inte på kartorna i tidtaballerna.Daniel-S skrev:Nåja Bruse, i tidtabellerna står faktiskt linjenummer fortfarande.
Inte på kartorna på tågen.
Inte på kartorna på stationerna.
Inte sökbart på SL:s hemsida.
Inte på tågen.
Inte på tidtabellerna på stationerna.
Inte på skyltar på stationerna.
Så varför hänvisar man till linjenummer då?
Så var det här med namnet/ordet "Gröna linjen":
Inte på kartorna i tidtaballerna.
Inte på kartorna på tågen.
Inte på kartorna på stationerna.
Inte på tågen.
Inte på skyltar på stationerna.
Så varför hänvisar man till linjefärger då?
-
Inför konsekvens och lätt att begripa!
Med ledning av föregående inlägg kan jag efter lite eftertanke konstatera att det verkar minst sagt som att det är ganska rörigt när det gäller marknadsföringen av tunnelbanetrafiken. Det är ju faktiskt så att i vissa sammanhang pratar man om linjenummer om tunnelbanan inom SL, i andra sammanhang om färgen på linjen, i ytterligare andra sammanhang är det ändstationer som gäller på tabeller, och sedan hör man ibland i något högtalarutrop något om "bana 1, 2 eller 3" (fast just det är väl snarare tillfälliga återfall av föråldrade uttryck).
Hög tid för någon kraftfull människa att ta tag i och strama upp begreppsförvirringen när det gäller informationen på SL. Det gäller även skyltsystemet. Ibland kallas ett tåg med 3 (nya) vagnar för ett tåg med 8 vagnar, ibland är det ett tåg med 3 vagnar, och ibland är det "långt tåg", och motsvarande förvirrande beteckningar när det gäller kortare tåg, som ömsom är "kort tåg", består av 6 vagnar, eller består av 2 vagnar, trots att längden är densamma. Ja, jag vet att man måste ge sig ut och byta kretskort till de olika informationsskyltarna, men det handlar inte om det, det handlar om bristen på konsekvens när man programmerar dessa kretskort.
En av de viktigaste faktorerna för att förmå folk att åka kollektivt är tydlig och konsekvent information. Om man som jag är ute och åker i landet ibland, och stöter på för mig helt okända kollektivtrafiksammanhang, så är det viktigt med korrekt och konsekvent information.
Jag har förresten sett att nu har man satt upp en detaljerad dekal ovanför dörrarna (åtminstone i viktiga vagnar) både på svenska och engelska hur man ska agera i en nödsituation. Det är i och för sig bra, men det är så många ord och meningar att läsa så det tar säkert flera minuter att läsa igenom och förstå så att man agerar på rätt sätt, och att dessutom hitta alla dessa olika reglage som ska manövreras. Dra i den spaken, prata med föraren som gör den åtgärden, i annat fall gör den åtgärden o s v. Stackars den som gör på fel sätt, eller beivras sådant fortfarande?
Kanske dags att ersätta alla knappar och handtag med en standardiserad kontrollpanel där det finns spakar/knappar för olika funktioner som att öppna dörrar, nödbromsa tåget, prata med föraren o s v. Inte lätt annars att hitta rätt knapp att manövrera i ett fullsatt tåg i en nödsituation.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Hög tid för någon kraftfull människa att ta tag i och strama upp begreppsförvirringen när det gäller informationen på SL. Det gäller även skyltsystemet. Ibland kallas ett tåg med 3 (nya) vagnar för ett tåg med 8 vagnar, ibland är det ett tåg med 3 vagnar, och ibland är det "långt tåg", och motsvarande förvirrande beteckningar när det gäller kortare tåg, som ömsom är "kort tåg", består av 6 vagnar, eller består av 2 vagnar, trots att längden är densamma. Ja, jag vet att man måste ge sig ut och byta kretskort till de olika informationsskyltarna, men det handlar inte om det, det handlar om bristen på konsekvens när man programmerar dessa kretskort.
En av de viktigaste faktorerna för att förmå folk att åka kollektivt är tydlig och konsekvent information. Om man som jag är ute och åker i landet ibland, och stöter på för mig helt okända kollektivtrafiksammanhang, så är det viktigt med korrekt och konsekvent information.
Jag har förresten sett att nu har man satt upp en detaljerad dekal ovanför dörrarna (åtminstone i viktiga vagnar) både på svenska och engelska hur man ska agera i en nödsituation. Det är i och för sig bra, men det är så många ord och meningar att läsa så det tar säkert flera minuter att läsa igenom och förstå så att man agerar på rätt sätt, och att dessutom hitta alla dessa olika reglage som ska manövreras. Dra i den spaken, prata med föraren som gör den åtgärden, i annat fall gör den åtgärden o s v. Stackars den som gör på fel sätt, eller beivras sådant fortfarande?
Kanske dags att ersätta alla knappar och handtag med en standardiserad kontrollpanel där det finns spakar/knappar för olika funktioner som att öppna dörrar, nödbromsa tåget, prata med föraren o s v. Inte lätt annars att hitta rätt knapp att manövrera i ett fullsatt tåg i en nödsituation.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Re: Inför konsekvens och lätt att begripa!
Jag har också noterat dem. Ett fall av SL:s vokabulär inkontinens. Mycket ord, bla bla bla, innan man når någon konsesus! Samma sak med foldrarna för den reducerade trafiken på bana 1/gröna linjen/linje 17, 18, 19/Hagsätrabanan/Skarpnäcksbanan/Farstabanan (stryck icke önskat alternativ).Gunnar Eriksson skrev:Jag har förresten sett att nu har man satt upp en detaljerad dekal ovanför dörrarna (åtminstone i viktiga vagnar) både på svenska och engelska hur man ska agera i en nödsituation. Det är i och för sig bra, men det är så många ord och meningar att läsa så det tar säkert flera minuter att läsa igenom och förstå så att man agerar på rätt sätt, och att dessutom hitta alla dessa olika reglage som ska manövreras. Dra i den spaken, prata med föraren som gör den åtgärden, i annat fall gör den åtgärden o s v. Stackars den som gör på fel sätt, eller beivras sådant fortfarande?
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Iställt för 4 sidor vokabulär inkontinens kan man ersätta minst 2 sidor med en karta hur de olika linjerna går. En karta förstår alla, även turister som japaner mm.
Samma sak med den nya informationen ovanför dörrarna. Det finns vedertagna och intenrationellt standardiserade symboler för det SL "försöker" beskriva med många många ord å långa långa meningar.
Vid en aktu situation har jag absolut varken lust eller tid eller sans att att stå å läsa massor av text med många "om men och att för annars". Då vill jag agera. En symbol tar en bråkdelssekund att se och förstå. Texterna tar några minuter. Och vid en akut situation är varje sekund dyrbar.
Nej, ett inkontinensskydd borde sättas på SL.s informationsavdelning!

Ärades idag med en tur i den nya vagnen. Tyckte att luftkonditioneringen brummade lite väl mycket (priset man får betala för att svalkas lite antar jag), annars var det en härligt luftig vagn tyckte jag! Fick dock aldrig ngn chans att bedöma de nya utvändiga destinationsskyltarna. De såg dock oroväckande små ut.