Bilder från Oslos undre värld

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Norrortsmicke
Kontakt:

Bilder från Oslos undre värld

Inlägg av Norrortsmicke »

Bild

Här kommer några nytagna bilder på t-banevagnar i Oslo. Jag har ingen koll på vilka typer som finns, men de här olika varianterna hittade jag i alla fall förra veckan i Oslo. Av Bussmickes hemsida att döma har vagn 1020 littera T1 och borde tillhöra den äldsta vagntypen i trafik.

Bild

Jag noterade att vagnarna i 13xx-serien har strömavtagare på taket. Enligt BM:s hemsida borde dessa vagnar ha littera T5 eller T6.

I tidtabellen för Oslos t-bana står det att nya vagnar av modell MX sakta men säkert ska ersätta de röda vagnarna. Kommer det då att komma en variant med strömavtagare på taket som ska ersätta 13xx-vagnarna eller är det bara T1-vagnarna som ska ersättas?

Bild

Det här ser ut att vara en ganska modern vagntyp och ska väl inte ersättas inom de närmaste åren? Jag saknar littera på denna vagntyp.

Bild

Det här är MX-modellen som nämns i tidtabellen. Har den littera MX eller har den fått littera i Txx-serien?

Vänliga hälsningar,

Micke
Besök gärna min webbplats "Mikaels bussar": http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/
Där finns mest bussbilder.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Passa på fota alla gamla, snart äro de borta
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Norrortsmicke
Kontakt:

Bussmicke skrev:Passa på fota alla gamla, snart äro de borta
Alla röda vagnar ska alltså bort inom kort? Vilken tur att jag passade på att ta en del bilder nu.
Besök gärna min webbplats "Mikaels bussar": http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Man levererar MX för fullt nu.
Hur och när de äldre försvinner kan nog Andy eller Baard berätta mer om.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hit upp kommer det nog att gå röda vagnar ett bra tag till i alla fall:

Bild

Tag T-banen till himlen! :D
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Re: Bilder från Oslos undre värld

Inlägg av Ivers1991 »

Norrortsmicke skrev:I tidtabellen för Oslos t-bana står det att nya vagnar av modell MX sakta men säkert ska ersätta de röda vagnarna. Kommer det då att komma en variant med strömavtagare på taket som ska ersätta 13xx-vagnarna eller är det bara T1-vagnarna som ska ersättas?
Det är endast vagnserierna T1-T4, alltså vagnarna som hängt med sedan 60- och 70-talet som kommer bytas ut. Avsikten med T5 och T6 på linje 4 är Kolsåsbanen som inte har strömskena utan kontaktledning. Eftersom Kolsåsbanen för ögonblicket moderniseras och konverteras til strömskenedrift blir MX huvudsakligen att se på ringlinjen, åtminstone var den det när jag var i Oslo i mars...
Norrortsmicke skrev:Det här ser ut att vara en ganska modern vagntyp och ska väl inte ersättas inom de närmaste åren? Jag saknar littera på denna vagntyp.
Den här vagntypen har littera T2000 och går endast på Holmenkollbanen. Vad jag vet skulle T2000 ersätta Tx-vagnarna successivt, men hadde såpass många fel och problem att vagnarna inte blev den storsatsning som Sporveien hoppades på...

vagnar av modell MX sakta men säkert ska ersätta de röda vagnarna. Kommer det då att komma en variant med strömavtagare på taket som ska ersätta 13xx-vagnarna eller är det bara T1-vagnarna som ska ersättas?[/quote]

Det är endast vagnserierna T1-T4, alltså vagnarna som hängt med sedan 60- och 70-talet som kommer bytas ut. Avsikten med T5 och T6 på linje 4 är Kolsåsbanen som inte har strömskena utan kontaktledning. Eftersom Kolsåsbanen för ögonblicket moderniseras och konverteras til strömskenedrift blir MX huvudsakligen att se på ringlinjen, åtminstone var den det när jag var i Oslo i mars...
Norrortsmicke skrev:Det här är MX-modellen som nämns i tidtabellen. Har den littera MX eller har den fått littera i Txx-serien?
Vagntypen har fått littera MX.

Hoppas det var svar på dina frågor.

Mvh,
Erik
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Norrortsmicke
Kontakt:

Re: Bilder från Oslos undre värld

Ivers1991 skrev:
Norrortsmicke skrev:I tidtabellen för Oslos t-bana står det att nya vagnar av modell MX sakta men säkert ska ersätta de röda vagnarna. Kommer det då att komma en variant med strömavtagare på taket som ska ersätta 13xx-vagnarna eller är det bara T1-vagnarna som ska ersättas?
Norrortsmicke skrev:Det här ser ut att vara en ganska modern vagntyp och ska väl inte ersättas inom de närmaste åren? Jag saknar littera på denna vagntyp.
Den här vagntypen har littera T2000 och går endast på Holmenkollbanen. Vad jag vet skulle T2000 ersätta Tx-vagnarna successivt, men hadde såpass många fel och problem att vagnarna inte blev den storsatsning som Sporveien hoppades på...

vagnar av modell MX sakta men säkert ska ersätta de röda vagnarna. Kommer det då att komma en variant med strömavtagare på taket som ska ersätta 13xx-vagnarna eller är det bara T1-vagnarna som ska ersättas?
Norrortsmicke skrev:Det här är MX-modellen som nämns i tidtabellen. Har den littera MX eller har den fått littera i Txx-serien?
Vagntypen har fått littera MX.

Hoppas det var svar på dina frågor.

Mvh,
Erik[/quote]

Ett stort tack, Erik, för dina utförliga svar! Då vet jag att det är just T1-T4 som närmast kommer att försvinna. Ha en fortsatt fin dag!
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

När kommer T1-T4 vara utbytta?
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Litt opplysninger:
1)1335 er type T7 og ikke T5 / T6. T7 og T8 oppstod ved at man hadde trafikknedgang i øst samtidig som man ønsket å bli kvitt de siste C og 600-vognene i vest. T7 og T8 er ombygd fra T4 (se: http://web.sparvagssallskapet.se/vagnha ... asp?id=558 og http://web.sparvagssallskapet.se/vagnha ... asp?id=559)

2) T2000 kommer til å få en general-revisjon og skal bli så godt som nye. Tanken er at dette skal være de eneste fremtidig kombivognene (6 tog av 2 vogner). Litt avhengig av fremtid driftsform på Holmenkolbanen, kan det hende at man i fremtiden må få en MX-variant med takstrømavtaker, men odet heteste nå er at Holmenkollbanen får strømskinne.

3) T1-T8 skal utrangeres. Ironisk nok var en av de nyste Tx vognene (T6 1331) som første ble utrangert.

4) Vognbruken i dag er omtrent så her:
- Linje 1: T2000 med noen få T5-T8
- Linje 2: T1-T4 + MX
- Linje 3: T1-T4 + MX
- Linje 4/6: MX + T5-T8
- Linje 5: T1-T4 + MX

I prinsippet kan:
- T1-T4 og MX kjøre alle steder det er strømskinne..
- T5-8 kjøre hele nettet med unntak av Grorudbanen ovenfor Carl Berners plass (manglende tunnelprofil for tak-strømavtkeren).
- T2000 kan kjøres på hele nettet, men det er en del problemer relatert til plattformkanter og utsving-dørene så i prinsippet brukes disse kun på linje 1. (Har selv stått fast på Trosterud med dørbladet fastkilt i plattformkanten).

T5 - T8 har en driftsmessig begrenining på antall vogner i toget grunnet manglende gjennomgang (rømningsvei) mellom vognene. Tror dette fortsatt er 3 vogner, men Baard får korrigere. .

Y
Senast redigerad av Yngve den måndag 08 oktober 2007 6:56, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Linje 2, 3 och 5 verkar alltså vara de intressanta linjerna.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Hur ser vagnparken ut idag?
Vagnar per typ samt Vilka MX finns nu?
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Bussmicke skrev:Linje 2, 3 och 5 verkar alltså vara de intressanta linjerna.
Jeg tipper at T5-T8 også blir borte snar , jeg har sett en "avviklingsplan" men husker ikke detaljene.

T4 og T5 er i prinsipppet samme bestilng/leveranse.
T6 er noe nyere.
T7 og T8 ble opprinnelig levert som T4.

Ca 20 år skiller siste og nyeste Tx-vogn, men teknologien er eldre. Rykter skal ha det til at trinnkobleren i disse vognene er veldig lik Berlin S-banevogner fra 1925.

Selv synes jeg at 3 spaker er i meste laget for å kjøre/bremse.

Rykter skal ha det til at T2000 ikke vil være røde etter revisjonen.
Senast redigerad av Yngve den måndag 08 oktober 2007 19:32, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Bussmicke skrev:Linje 2, 3 och 5 verkar alltså vara de intressanta linjerna.
Har varit på linje 2 i öster (Furusetbanen) och filmat en del "förarhyttsvideo"... tycker inte att det är så interessant... (dock min uppfattning)
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Skriv svar