Helsingfors för två år sedan (hjälp!)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Helsingfors för två år sedan (hjälp!)

Inlägg av NerdBoy »

En kall och regnig höstdag för snart två år sedan var jag med hustrun och ett par kompisar i Helsingfors. Eftersom ingen av dem är särskilt intresserad av spårvagnar så nöjde jag mig med att plåta det som råkade hamna framför kameran när vi promenerade runt. Exakt vad jag har plåtat och var är därför något oklart... Med hjälp av en karta har jag hjälpligt listat ut var jag har varit men i vissa fall är det svårt att veta vilket namn som egentligen är mest lämpligt. Har någon lust att korrigera eventuella fel och frågetecken i nedanstående beskrivningar? Jag numrerar bilderna för att göra det lättare:

1:
Bild

2:
Bild

3:
Bild

4:
Bild

5:
Bild

6:
Bild

7:
Bild

8:
Bild

9:
Bild

10:
Bild

11:
Bild

12:
Bild

13:
Bild

Jag ber om ursäkt för att en del bilder blev suddiga, den dåvarande kameran uppförde sig inte som jag ville. :oops:
Senast redigerad av NerdBoy den lördag 06 oktober 2007 9:46, redigerad totalt 1 gånger.
Lauri Räty
Kontakt:

Re: Helsingfors för två år sedan (hjälp!)

Inlägg av Lauri Räty »

Spårvagn på bild nr. 6 åker på Långbron mot Hagnäs torg.

Trevliga bilder iaf.!
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Angående bild #6. Det verkar vara samma vy som var i filmen Gorky Park, fastän i filmen var det djupaste vinter.

Dennis
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Dennis Sigward skrev:Angående bild #6. Det verkar vara samma vy som var i filmen Gorky Park, fastän i filmen var det djupaste vinter.
Filmen spelades in just i de trakterna 1983. Helsingfors fick ofta under det kalla kriget agera Moskva, Leningrad för västliga filminspelningar. På sidofasaden på Unionsgatan 45 (strax söder om långa bron, bild 6) fanns en kulissbild på Lenin.

Djupaste och djupaste vinter... Filmen Reds spelades in hösten 1979. "HSO" 165 och HST 615 (på Senatstorget) agerade då ett spårvägståg i "Leningrad". Motorvagnen var byggd i USA år 1920 och släpvagnen av ASEA år 1916 (själva filmen handlade om bolsjevikrevolutionen i november 1917 och dessutom var ju spårvidden på 1000 mm fel). Då Helsingfors var snöfri i november 1979 fick snö och slask transporteras med lastbilar norrifrån...

Apropå spårvagnen på bild 6. Den är en NrII:a. Det ser man på takdelen bakom leden. Motstånds(?)skåpet på taket på bakre halvan är längre på NrII:orna än på NrI:orna.

Piirka
---------------
Språkkurs 512 i Mumindalen
invånare (i hus) - boende
TS

Inlägg av TS »

Piirka skrev:
Dennis Sigward skrev:Angående bild #6. Det verkar vara samma vy som var i filmen Gorky Park, fastän i filmen var det djupaste vinter.
Filmen spelades in just i de trakterna 1983. Helsingfors fick ofta under det kalla kriget agera Moskva, Leningrad för västliga filminspelningar. På sidofasaden på Unionsgatan 45 (strax söder om långa bron, bild 6) fanns en kulissbild på Lenin.

Djupaste och djupaste vinter... Filmen Reds spelades in hösten 1979. "HSO" 165 och HST 615 (på Senatstorget) agerade då ett spårvägståg i "Leningrad". Motorvagnen var byggd i USA år 1920 och släpvagnen av ASEA år 1916 (själva filmen handlade om bolsjevikrevolutionen i november 1917 och dessutom var ju spårvidden på 1000 mm fel). Då Helsingfors var snöfri i november 1979 fick snö och slask transporteras med lastbilar norrifrån...

Apropå spårvagnen på bild 6. Den är en NrII:a. Det ser man på takdelen bakom leden. Motstånds(?)skåpet på taket på bakre halvan är längre på NrII:orna än på NrI:orna.

Piirka
---------------
Språkkurs 512 i Mumindalen
invånare (i hus) - boende
Tyckte också att jag kände igen den där bron från filmen.
Tänkte passa på att be Piirka översätta texten under Leninbilden på den där finska hemsidan, och fråga när trådbussarna försvann från Helsingfors. Det finns en scen i filmen där man ser trådbussledningar skymta förbi. Användes de på riktigt eller var de bara upphängda för "stämningens" skull?
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Kod: Markera allt

Gorkin puisto -elokuvaa (1983) varten maalattu Leninin kuva Unioninkatu 45:n talon päätyseinässä. Helsinki esitti elokuvassa Moskovaa.
En för filmen Gorkys Park (1983) målad Lenin-bild på sidofasaden på Unionsgatan 45. Helsingfors agerade Moskva i filmen.

Själva filmen har jag inte sett, men en trådbuss (HST 1, Sisu/Wiima/Strömberg 1979) fanns i stan då filmen spelades in (på linje 14, kanske hade linjen redan döpts om till 14A? Eira-Stockholmsgatan). Trådbusstrafiken upphörde den 22 februari 1985. HST 1 utgjorde ett prov, som ledde till ingetvart. Successivt tog man sedan bort trådarna - till en början i spårvägskorsningarna, har jag för mej.

Piirka
---------------
Språklektion 514 i Mumindalen

ha is i hatten - hålla huvudet kallt
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Kollade för ett par dagar sedan på ort och ställe gällande bild 1. Troligen går Kanalgatan tvärs över Högvaktstorget (taxin bakom spårvagnen står på nämda torg). Inga gatunamnskyltar fanns uppsatta på torget och postens gaturegister känner inte till adressen Högvaktstorget. Stadens kartsajt är inte tillräckligt noggrann, men stadens webportal gav en anmälan i slutet av maj:
Kanavakadulla välillä Päävartiontori-Satamakatu tehdään ensi viikonloppuna kiskotöitä... Työt alkavat perjantaina 1. kesäkuuta kello 18 ja päättyvät viimeistään maanantaina 4. kesäkuuta kello 5.30.
(Spårarbete på Kanalgatan mellan Högvaktstorget och Hamngatan inkommande veckoslut... Arbetet påbörjas fredagen den 1 juni kl 18 och avslutas senast på måndagen den 4 juni kl 5.30).

Kanalgatan är nog rätt fastän jag skulle hellre kalla platsen för Högvaktstorget.

Piirka
---------------
Språklektion 516 i Mumindalen

jackdräkt - jacka och kjol
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Det blir aldrig som man tänkt... Jag trodde jag skulle kunna göra det lätt för mig genom att spara bilderna i tif-format (som är icke-förstörande) och sedan låta ett script lägga på kommentartexten och spara i jpeg-format. Då skulle jag enkelt kunna ändra felaktiga/ofullständiga kommentarer i scriptet och generera nya jpeg-bilder. Vad jag inte räknade med var att mellan det att jag fick scriptet att fungera felfritt och att jag lade ut bilderna här så byttes tydligen programvaran på servern och nu när jag skulle uppdatera två av kommentarerna så fick jag bara en lång rad med felmeddelanden. :lol:

Nu har jag ändrat en hel del i scriptet så att det funkar igen, och kommentarerna i bild 1 och 6 ovan är nu ändrade. Tack för hjälpen! :)

Filmen Gorky Park har jag inte sett, jag får ta och göra det vid tillfälle.
Skriv svar