17AGR skrev:Lite mer om Nybohovshissen. När hissbanan var ny så var det en anslutningslinje till T-banan med internt linjenummer 200 och bemanad med en konduktör. Det kostade 25 öre att åka bara hissen. Konduktören hade full uppsättning T-banebiljetter för att kunna sälja biljetter, som en anslutningsbuss ju gjorde på den tiden. Jag har varit kondis på linje 200, där räknade man inte varv utan tid när man jobbade på linje 200.
När jag åkte med Nybohovshissen i slutet av 60-talet var det ofta samma konduktör dag efter dag. Men när det kom en ny konduktör, så hade denne ofta inte fattat att det kostade 25 öre att
bara åka med hissen, utan trodde att det
alltid kostade 25 öre att åka med hissen, även om man dessutom åkte buss eller tunnelbana. Så när jag skulle till skolan på morgonen och visade upp mitt skolkort, som var giltigt färdbevis även på Nybohovshissen, så hände de åtskilliga gånger att konduktören tvingade mig att stiga av hissen, för att jag inte hade 25 öre till den biljett jag enligt taxebestämmelserna inte skulle behöva köpa. Det snabbaste sättet att ta sig upp till Nybohov, när jag trots giltigt färdbevis inte fick åka med hissen, var att gå genom skogen. Lagom roligt på vintern, när det var is, snö och slask. Sedan fick jag skäll för att jag kom försent till skolan, trots att det inte var mitt fel, och fick en lapp med mig hem om att jag hade kommit försent. Så min mor fick ringa och prata med lärarinnan och med SL, ibland flera dagar i rad, innan hisskonduktören fattade vad som gällde och lät mig åka med. Ända till nästa gång det kom en ny konduktör ...
Nej, fy fan för SL! Jag har alltid betalat för mig, men tänk så många resor som jag under årens lopp betalat för och sedan blivit lurad på!