Sevärt i Prag?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
bakke

Sevärt i Prag?

Inlägg av bakke »

Jag åker till Prag imorron och ska naturligtvis kolla in både spårvagnar och Metron och provåka banan upp till Petrinkullen. Är det föresten en bergbana eller en linbana? Jag har inte så stor koll på det, men oavsett vilket så ska jag prova den. 8)

Har ni några andra förslag på sevärdheter i Prag?
MustangF1-43

Inlägg av MustangF1-43 »

Det är en bergbana, ursprungligen vattendriven. Invigdes vid industriutställningen 1891.

Kan rekommendera spårvägsmuséet i Vozovna StreÅ¡ovice och flygmuséet i Kbely (i utkanten av Prag).

Tekniska muséet är stängt för renovering, annars är det värt ett besök.

För sightseeing genom centrum är linje 22/23 rekommendabla.

Vill du prova senaste metrosträckningen och nya metrotåg (M1) kan du ta linje C ut till Ladví.

Lite udda spårvagnar kan ibland ses på linje 21.
Med spårvagn till framtiden
essin

Inlägg av essin »

En spårvagnssevärdhet som inte bör missas är en plats i stadsdelen Malá Strana (jag tror att det är vid torget Malostranské Náměstí, men jag är inte helt säker) där en gata med spårväg går genom två valv i ett hus. Biltrafiken går genom ena valvet i ena riktningen och andra valvet i andra, men bara det ena valvet är tillräckligt högt för spårvagnar, så spårvagnarna i "fel" riktning får köra mot övrig trafik genom valvet.

Det finns mycket annat också som man kan se i Prag, framför allt Pragborgen som är ett magnifikt exempel på vad man kan åstadkomma med en stad och ett berg.

//essin, som lärde sig tjeckiskt uttal av de automatiska hållplatsutropen i Prags spårvagnar
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

3 veckor sedan jag kom därifrån...

Bild
Mitt på sträckan kan man ta en fika om man känner för det för att sedan fortsätta uppåt.

Precis som Essin så lär man sig en massa uttal via hållplatsutropen :wink:

Bakelser och pilsner förutom de vanliga turistsakerna är att försöka sig på.

Trevlig resa!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MustangF1-43 skrev: Vill du prova senaste metrosträckningen och nya metrotåg (M1) kan du ta linje C ut till Ladví.
Är inte Skalka-Depo Hostivar av senare datum än Ladvi?

Åtminstone trafikmässigt.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
bakke

Inlägg av bakke »

Tack för svaren!

Ja, Pragborgen skulle definitivt vara värd ett besök men där har jag redan varit en gång. Jag var i Prag över påsk, men fick inte mycket tid till att titta på många sevärdheter då. Vi var 11 personer, jag och resten av familjen med sambor och då blev det majoritetens intressen som fick styra.

Nu är det bara jag och min tjej som åker, så nu är det bara 2 viljor som ska bestämma vad vi gör. :)

Flygmuséet och Spårvägsmuséet kommer nog att få ett besök, valven i Malá Strana också. Vilken/vilka linjer ligger det efter?
essin

Inlägg av essin »

Jag är ganska säker på att 22/23 går förbi där, kanske också 12, 18 eller 20, men jag har ingen riktigt bra Pragkarta just här och det var ett antal år sedan jag var i Prag, så kassaskåpet får du leta efter någon annanstans... :lol:
Låst